Het Grote Ets-vragen Topic!

Ja ik heb nog geen antwoord van leds-buy gehad, jammer voor hun maar ik ga ze dus zo snel mogelijk bestellen, bij de samenkopen actie:).

Net een mailtje van octamex gekregen,
Weet je wat ze nu ook verkopen naast blauw, en gewoon geel/groen basismateriaal? Zwart ;)

Link: http://www.octamex.de/shop/?page=shop/flypage&product_id=1247&…&

EDIT:
Het bestellen voor een LED-strip in china hoeft ook niet meer: http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=15… veel goedkoper geloof ik.. (als je de verzendkosten uit china meerekend..)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Even een vraagje:

Ik ets al sinds een tijdje met aangezuurd peroxide, dat gaat prima, geen enkel probleem om daar een mooi printje mee te maken. Echter zijn er twee bezwaren (in mijn geval):

1. Ik ets niet heel regelmatig, en elke keer als ik ets moet ik een flinke scheut peroxide toevoegen om het spulletje op gang te krijgen. Ik krijg vaak het vermoeden dat alle peroxide ontleed is.

2. De reden dat ik niet regelmatig ets is dat het zo'n vervelende klus is namelijk: ik doe het altijd netjes buiten, en das over het algemeen koud daarbij komt ook nog dat ik in de weer ben met roomijs bakken, en het spul iedere keer over moet gieten, wat ook altijd een vervelend werkje is.

Deze twee dingen in acht nemend heb ik vaak het idee over te stappen op ijzer(III)chloride, omdat dat een ietwat stabieler goedje is, en ik het zodoende in een etsbak kan bewaren. Daarnaast komen er ook geen schadelijke dampen vrij, en is het prima binnen te verwerken, zeker als je het niet hoeft over te gieten. Ik heb alleen wel gehoord dat het wat minder etst, en je kunt natuurlijk je printje niet zien als je aan het etsen bent.

Kan iemand me wat goede voor of tegens geven?

(Even voor de afweging: er staat nog 4.5 liter zoutzuur en een liter waterstofperoxide in mijn kelder)

Berend

Bewaar je je etsmiddel en waterstofperoxide op een donkere plaats? Dat kan verschil maken. volgens sommigen kun je je etsmiddel dan nog het beste in een afgesloten plastic harmonika-fles bewaren.

Zelf bewaar ik mijn etsmiddel in een glazen pot (met een klein gaatje in het deksel!) in een kastje in de garage.
Na een half jaar staan was het iig nog prima bruikbaar. Een beetje extra waterstofperoxide versnelt het etsproces bij mij ook wel hoor, maar er hoeft zeker geen "flinke scheut" bij, ook niet na een half jaar.

klein is fijn

Moderator

Op 12 maart 2008 20:06:54 schreef Berend:
1. Ik ets niet heel regelmatig, en elke keer als ik ets moet ik een flinke scheut peroxide toevoegen om het spulletje op gang te krijgen. Ik krijg vaak het vermoeden dat alle peroxide ontleed is.

Waterstofperoxide ontleed onder invloed van licht. Als je het spul donker bewaart gaat het langzamer, maar het is niet maandenlang goed te houden.

Kan iemand me wat goede voor of tegens geven?

Ik heb het beide gedaan (beide binnen overgens) en ik ben toch meer tevreden over Fe(III)Cl. Het etsresultaat is gewoon mooier, het spul gaat veel langer mee en het spul is niet zo agressief als waterstofperoxide.

Ik gebruik Natriumpersulfaat, en dat blijft 'gewoon' helder. Nouja, wordt licht blauw.

Dit doe ik lekker binnen, moet ook wel anders koelt het te snel af en werkt het niet meer.

Luchten is echter wel noodzakelijk, en volgens mij is ijzer(III)chloride ook niet schadelijke damp vrij. Wellicht minder dan wat je gewend bent.

Koop hier uw kristallen bol - in 2008 ga ik m'n projecten afmaken, echt waar ....... nouja in 2009 dan ..... ehh 2010 ....

Zelf gebruik ik al meer dan 20 jaar Feinets-kristal van Seno. Dat etst prima, en geeft een minimum aan rotzooi. Speciale maatregelen om te bewaren zijn overbodig; het blijft gewoon in de etsbak staan. Wel het weggedampte water bijvullen, uiteraard.
Wat wel funest is, is vorst, dan kristalliseert het en is het onbruikbaar. Maar 't zijn wel mooie kristallen. :-)

Grootste nadeel is de prijs. Maar als je enkel dàt wegetst wat echt weg moet, kom je met 1 liter toe voor veel printjes. Dus: altijd een kopervlak voorzien dat gans de print --uitgezonderd de printsporen-- bedekt. Voor digitale schakelingen gebruik je het als grondvlak. Voor audio-toepassingen kan je GND-aansluitingen beter naar een sterpunt leiden, maar dat belet je niet de ongebruikte ruimte te vullen met een kopervlak, dat je gewoon nergens op aansluit.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Bij mij in de kelder, in een met Duckt-tape (hoe schrijf je dat :/?) afgesloten fles, met een gaatje in de dop;). Als ik ets zonder extra peroxide dan verkleurt de print wel in het begin, maar verder gebeurt er niets. Flinke scheut is misschien overdreven, een scheutje komt inderdaad meer in de richting.

Als ik mijn binas erbij pak dan zie ik dat er geen waterstofdamp vrij zou moeten komen (volgens de reactie met koper).

Echter, ik zie wel dat in theorie aangezuurd peroxide sterk genoeg is om te reageren met de chlorideionen om chloorgas te vormen, of met water, om zuurstof te vormen. Dit zou betekenen dat aangezuurd peroxide sowieso met zichzelf reageert? Is er hier een chemicus die me dat uit kan leggen?

Daarnaast: is het wel zo dat er schadelijke dampen vrij komen tijdens het etsen?

Op 12 maart 2008 20:19:44 schreef pros:
Wat wel funest is, is vorst, dan kristalliseert het en is het onbruikbaar. Maar 't zijn wel mooie kristallen. :-)

Dat wist ik niet. En is dat na vorst en kristallisatie echt niet meer te redden, ook niet door verwarmen?

Goh, ik heb nog ergens een 5l natriumpersulfaat in een fles in de (onverwarmde) garage staan, ze is misschien intussen ook an bevrozen geweest. Zou zonde zijn, is nog niet veel mee geëtst, werk momenteel nog regelmatig met ijzer(III)chloride.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 12 maart 2008 20:53:52 schreef big bang:
Dat wist ik niet. En is dat na vorst en kristallisatie echt niet meer te redden, ook niet door verwarmen?

't Is mij in ieder geval niet gelukt.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 12 maart 2008 20:21:17 schreef Berend:
Bij mij in de kelder, in een met Duckt-tape (hoe schrijf je dat :/?)

Ik heb ooit eens iemand zien beweren dat Duck de eerste maker van duct tape is:
http://www.duckproducts.com/products/subcategory.asp?CatID=1&SubID…
http://www.duckproducts.com/common/graphics/products/duckproducts/productshots/Item_2257.jpg
Meer:
http://www.ducttapeguys.com/duckvsduct.html

Ik heb het weekend mn alleereerste printje geest, en hij is helemaal perfect gelukt!! :D
Ik heb de tonertransfer methode gebruikt, en zoutzuur/waterstofperoxide.
Gaatjes boren begon wel tegen te vallen na het 200ste gaatje :(

Ik heb de tonertransfer gebruikt voor het ets-filmpje, en voor een componenten opdruk. Helaas was het solderen van de groundplane lastig, omdat natuurlijk een silkscreen mist. IS het mogelijk om die silkscreen mbv tonertranfer aan te brengen? -> werkt dat dan, soldeer hecht niet aan de toner? Ik heb ergens gelezen dat toner geleidend kan zijn?
edit: een kleurenafdruk gebruiken,
dan kan silkscreen in groen, teksten in wit, en gevaar in geel of rood... idee?

KIS!!: Keep It Simple

Goed... ik heb besloten dat ik eerst maar is een mooie etsbak ga maken ipv van etsmiddel wisselen. Nu heb ik plexiglas gekocht, en een mooi aquariumpompje. Ik wil nu het plexiglas aan elkaar lijmen. Volgens velen gaat dit met chloroform, MEK of thinner. Thinner had ik nog, dus dat heb ik geprobeerd, maar het viel me wat tegen. Het werkt wel, maar je trekt het zo weer van elkaar. MEK hebben ze bij de verfwinkel bij ons in de buurt, maar dat hebben ze alleen in literflessen, dus ik wil wel even zeker weten dat dat goed werkt voordat ik daaraan begin, anders ga ik gelijk op jacht naar chloroform. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? "Smelt" het net zo goed als chloroform?

Berend

Overigens, voor de onwetenden: MEK = methyl-ethylketon

Als het plexiglas dik genoeg (en dus stevig) is, kan je ook een alternatieve manier overwegen.

Welke methode je ook kiest, hou er rekening mee dat de etsbak temperatuurwisselingen moet kunnen doorstaan.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Geen ervaring met MEK, maar als je met chloroform wil beginnen, moet ik je toch waarschuwen, absoluut verluchten, liefst buiten, en evtl een ventilator gebruiken die lucht van jou kan wegblazen als het spul verdampt. Het is nl. niet zo onschuldig als het lijkt.
Met flink wat van dat produkt krijg je zelfs een kameel tegen de grond.
Maar ermee lijmen is wel mogelijk, althans acrylglas dat ik weet.

edit: nog iets, ik heb ooit eens proeven gedaan met "hardPVClijm" van Bisonkit, met 2 stukjes plexi, dat smeltte ook in mekaar bij de kontactoppervlakken, doe daar anders eens een test mee.

- - big bang - -

[Bericht gewijzigd door big bang op zondag 16 maart 2008 19:28:28 (27%)

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Ik heb inmiddels een etsbak in elkaar zitten met MEK. Ik kan het iedereen aanraden, het lijmt knetterhard, je kunt er gaatjes mee vullen met een beetje plexiglasvijlsel en de stank valt reuze mee als je het goed doseert (via men moeder 2ml injectiespuitjes gekregen).

Het projectje koste me inclusief pomp en een liter MEK nog geen 20 euri's. Wel een lamme poot van het schuren, maar dan heb je ook wat, ik zal morgen wat plaatjes posten, ik ben erg tevreden :).

Kan iemand voor mij een aantal printen maken tegen een vergoeding? Of weet iemand waar ik het voor een redelijk bedrag kan laten doen?

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Overmogen ga ik mijn 1e print etsen met ammoniumpersulfaat (was het enige etsmiddel wat de electronica boer hier had), en daar had ik een paar vragen over;
Hoe te bewaren?
Hoe opnieuw te gebruiken na bewaring?
Hoe weg te gooien (gootsteen, chemisch afval, met gips mengen)?

Hoe bewaren: kan gewoon in een plastieken fles, liefst met een klein gaatje in de dop, zodat de fles nooit kan scheuren als er van binnenuit druk wordt opgebouwd. Normaal gesproken is dit alleen nodig bij fijnetskristallen(natriumpersulfaat) maar zekerheid is het veiligste.

Nadien gebruiken: geen probleem, kan vele malen terug gebruikt worden, de vloeistof kleurt meer en meer blauw als ze meer koper opgenomen heeft, totdat ze verzadigd is.

Weggooien: inleveren in een inzamelpunt voor chemisch afval, bvb. in je gemeente.

Nog 2 tips, als je ammoniumpersulfaat aankoopt als poeder, staat er meestal op vermeld dat het op te lossen in in verwarmd water. Ga NOOIT boven de opgegeven temperatuur, want dan scheidt het ongezonde dampen af. Het warme water laat het beter oplossen. Het scheidt zowiezo lichtjes 'bleekwater'dampen af, waar ik allergisch op reageerde. Vandaag een print etsen was morgen een zere keel. Ik heb het dan ook van misere weggedaan. De ene heeft hier last van, de andere niet, maar een goede ventilatie is aan te raden, met wat je ook etst.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Sinds kort ondekt dat met Ph- (fosforzuur variant van+/- 60%) vloeistof ijzer(III)chloride vlekken wegkrijgt/neutraliseerd
Klein spetter ongelukje gehad in m'n keuken,zag eruit of ik jaren niet had schoongemaakt.
Plastic kastjes,het aanrechtblad,..overal waar je het niet wou hebben,zat het wel.
Spul is niet om zonder handschoenen en beschermbril te gebruiken.
Niet op kalk bevattende vlakken smeren,gezien kalk op zuur reageerd.
Gebruikte het voorheen om RVS e.a. metalen etc mee te reinigen.Beetje spelen met electrolise en dat soort fratsen
Zo dus ook eens op het aanrechtblad losgelaten.En toen dat bleek te werken,de rest van de keuken.
De rotte bruine vlekken op het aanrechtblad nooit meer terug gezien.
Ik haal eens in het half jaar een fles in de growshop,is goedkoper en beter (geconcentreerder) dan wat er bij de drogist te halen valt.

Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas

k heb een paar vraagjes over de boodschappenlijst voor het etsen (beide artikelen over etsen)

een plastic pincet.
de plastic thermometer.
het gaat er toch om dat het geen metaal is. dus een koolstof pincet(conrad) en een glazen thermometer zijn ook goed.

mag de glasplaat ook plexiglas zijn of kan dat niet met de straling. aan plexiglas kan ik (vrijwel) gratis komen namelijk.

en om die tekeningen op de printplaat te belichten moet je het circuit op een overheadsheet printen.
dat kan denk ik niet met een huis tuin en keuken inktjet (hp deskjet 840C).
Dat moet zeker op een laser gebeuren wil je het makkelijk en mooi hebben. (misschien mag het op school:P)

hopelijk kan iemand me hier mee helpen.
alvast bedankt

klein is fijn

Moderator

Op 6 september 2008 10:30:49 schreef timberleek:
het gaat er toch om dat het geen metaal is. dus een koolstof pincet(conrad) en een glazen thermometer zijn ook goed.

Een glazen thermometer is waarschijnlijk beter, gezien plastic snel gaat verweren met etsmiddel.

mag de glasplaat ook plexiglas zijn of kan dat niet met de straling. aan plexiglas kan ik (vrijwel) gratis komen namelijk.

Als je LED's gebruikt als lichtbron is het geen probleem, als je TL buizen gebruikt kan het problemen geven.

en om die tekeningen op de printplaat te belichten moet je het circuit op een overheadsheet printen.
dat kan denk ik niet met een huis tuin en keuken inktjet (hp deskjet 840C).

Er zijn ook transparanten te krijg voor de inkjet. Kwaliteit is afhankelijk van de instellingen.

Geweldige nick trouwens. :)

ok

bedankt voor de snelle reactie.

dan kan ik ook beginnen met etsen

Ik heb soms dat op dezelfde print lettertjes en fijne spoortjes weg geetst zijn, en tegelijkertijd zijn er plaatsen waar de koper er niet af wil (vb in cirkeltjes voor boorgaatjes) hoe zou dat komen ?

Ik gebruik de bungard platen,
ik belicht ca 3 minuten en ik ontwikkel met ontstopper.
(wat is eigenlijk het gevolg als je te lang laat ontwikkelen ?)