o ik ben er al uit.
maar weet iemand of de ontwikkelaar van conrad (best nr: 528730 - 89) geschikt is om printplaten te ontwikkelen.
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Ik ben niet zo van Conrad maar als dat er bij staat, zal dat wel...
Voor je jezelf leeg laat kloppen bij C.
Overweeg even of je niet veel beter je voorraad op peil kunt brengen door Zaterdag 27 september even naar de Lichtmis te komen.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 14 september 2008 21:52:22 schreef Fantomaz:
Positieve of negatiefe fotolaag?
Wel eens van gehoord, maar meer ook niet.
Positief of negatief is gewoon het fotografisch principe, en dat begint al bij de lak.
Positief wil zeggen dat je je sporen zwart tekent, de rest is transparant, en als je print ontwikkelt is, zie je die sporen dan ook staan, positief dus.
Negatieve fotografie bestaat ook, als je daar je sporen in het zwart zou tekenen, dus niet lichtdoorlatend, op negatief lak, dan zou na het ontwikkelen en etsen alles er blijven opstaan, behalve de sporen zouden weggeëtst zijn.
- - big bang - -
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Lichtmis is een chauffeurscafé, waar vroeger zendamateurspullen werden verkocht op een markt, 1x per jaar.
Nu is dat nogal uitgegroeid tot een grote electronicabeurs en voor de starter is er veel te vinden om de bakjes goedkoop te vullen.
Misschien geen PIC controlers voor weinig, maar wel LCD schermpjes etc.
Even zoeken...
Er loopt nog een topic over.
Ik weet niet waar je vandaan komt, Timber.
@Big Bang:
http://www.vikingdirect.nl/catalog/txtSearchDD.do?jopa=null&norefi…
Tis er nog wel, maar ook nog steeds aan de prijs.
Op 14 september 2008 22:14:59 schreef Fantomaz:
Ik weet niet waar je vandaan komt, Timber.
zeewolde. bij harderwijk in de buurt
waar is het dan
EdwinNadorp
Koop hier uw kristallen bol - in 2008 ga ik m'n projecten afmaken, echt waar ....... nouja in 2009 dan ..... ehh 2010 ....
Ontwikkelen kan je toch gewoon doen met de gootsteen ontstopper van de kruidvat?
Kost je iets van 1,5 euro en je doet er heel lang mee voordat de bus leeg is.
Fantomaz
Potverdikke Edwin...
Je moet wel een beetje bij blijven hoor!
De discussie liep net de kant op van het niet gebruiken van ontstopper, maar toch het "Echte" spul te gebruiken.
En ja, het kan ook met ontstopper.
Als je in Zeewolde woont, hoeft het niet ver te zijn.
Het is tussen Zwolle en Meppel, direct aan de snelweg A28, afslag Nieuw Leusen.
Dus als je ze thuis even aardig aankijkt, willen ze vast wel met je mee.
Als hobbyist moet je het wel vaak hebben van zulke beursen, wil je iets tastbaars hebben, vóór je het aanschaft.
EdwinNadorp
Koop hier uw kristallen bol - in 2008 ga ik m'n projecten afmaken, echt waar ....... nouja in 2009 dan ..... ehh 2010 ....
Excuses, ik was een lang weekeinde weggeweest en heb niet ver genoeg terug gelezen.
Om er toch nog even op terug te komen, ik gebruik mijn ontwikkelaar maar een keer en kiep het daarna weg. Steeds weer nieuwe maken dus. Maar met een halve dop per keer kan ik het 'vrijwel eindeloos' blijven doen voor weinig centen.
ik heb vanmiddag een fles (1 liter) hg gootsteenontstopper gekocht.
maar aan jullie reacties hierboven was dat een verkeerde aankoop.
kan het niet met deze rommel ofzo.
ik dacht namelijk dat het juist ergens stond dat het zo moest.
en voor de mensen die hun spullen kopen bij tt electronics in harderwijk.
ze hebben vanaf nu geen ijzer(III)chloride meer
ik heb vandaag het laatste emmertje gekocht:)
Scheef_schaap
't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)
Jeep boaskes,
Ik heb hier eens proberen ontwikkelen met WC-ontstopper. Oplossing NaOH 15%. Puur ging het zeker niet, al m'n lak kwam los, onbelicht zelf. Verdunt tot de helft, zelfde affaire.
Kan dit liggen aan de hulpstoffen die erin zitten? Ik ruik er bleekwater in o.a.
Fantomaz
Skeef Skoap:
Check even de site van Frits Kieftenbelt (www.picbasic.nl)
Daarin staat heel gedetailleerd hoe je kunt etsen. Daar staat ook bij hoeveel gootsteenontstopper je kunt gebruiken.
Daar heb je het meest aan.
Ik gebruik overigens ook de korrels die Frits omschrijft, maar loop toch nog tegen problemen aan, die niet per sé gerelateerd zijn aan de ontwikkelaar, maar mogelijk tóch er mee te maken hebben.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Puur ging het zeker niet, al m'n lak kwam los, onbelicht zelf
Tja, hoe zou dat nou komen? Waarom geen aceton? Dan ben je er zeker van dat alle lak weg is...
Wat bij al dat ontwikkelgedoe niet begrijp: zo'n zakje ontwikkelaar van Bungard kost twee keer niets. Los het op in een liter water, bewaar het in een lichtdichte, samendrukbare fles (zodat je de lucht er uit kan drukken), en het spul gaat maanden mee. Een harmonika-fles is ideaal, maar daar hangt wèl een prijskaartje aan.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 14 september 2008 22:14:59 schreef Fantomaz:
@Big Bang:
http://www.vikingdirect.nl/catalog/txtSearchDD.do?jopa=null&norefi…
Tis er nog wel, maar ook nog steeds aan de prijs.
Ok, die ken ik, maar nooit bij stilgestaan dat ze het ook hadden.
- - big bang - -
Fantomaz
Beetje ondernemer wordt daarmee doodgegooit inderdaad...
weet iemand of de ontwikkelaar van conrad (best nr: 528730 - 89) de ontwikkel korrels zijn die bij picbasic bedoeld worden.
er staat namelijk geen beschijving bij.
hallo
ik ben een beetje aan de gang geweest met layo1 pcb
en nu heb ik een tekeningetje. hij ziet er volgens mij wel goed uit maar misschien ziet iemand wat fundametele probleempjes
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/pcbdesign1.jpg
hij is misschien wat ingewikkeld voor een eerste etspoging maar dit project is de reden dat ik ga beginnen met etsen
aan de linkerkant een power input met wat onderdelen
rechtsonderin(tot de grote elco op ongeveer 3/4 van de plaat de regelversterker tda1524a.
daarboven de 2*10w versterker (tda1517)
ideeen of tips zijn zeker welkom(aangezien ik nog een leek ben)
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
- Pads voor de componenten véél te klein (2-3x groter nemen).
- Idem voor het IC. Hint: gebruik ovale pads.
- Vermijd 90° hoeken (max. 135°).
Ik heb hier eens proberen ontwikkelen met WC-ontstopper. Oplossing NaOH 15%. Puur ging het zeker niet, al m'n lak kwam los, onbelicht zelf. Verdunt tot de helft, zelfde affaire.
Ik ook (3 verschillende merken), verschillende verdunningen: of alle fotolak ging weg, of niet genoeg ging weg.
Wat bij al dat ontwikkelgedoe niet begrijp: zo'n zakje ontwikkelaar van Bungard kost twee keer niets
Inderdaad!
Los het op in een liter water, bewaar het in een lichtdichte, samendrukbare fles (zodat je de lucht er uit kan drukken), en het spul gaat maanden mee. Een harmonika-fles is ideaal, maar daar hangt wèl een prijskaartje aan.
Zelfs niet nodig. Ik bewaar het gewoon in een lichtdichte plastieken fles, gaat jaren mee.
- Pads voor de componenten véél te klein (2-3x groter nemen).
- Idem voor het IC. Hint: gebruik ovale pads.
- Vermijd 90° hoeken (max. 135°).
verkijk je je niet op het formaat. die print is 15*20 cm.
en hoe kun je je pads groter maken (layo1). dit waren de grootste die ik kon vinden
zijn 90 graden hoeken niet goed dan?
Fantomaz
Als die IC voet bepalend is voor de maatvoering, kan ik niet zeggen dat de sporen te dun zijn.
Tenminste... Als je niet met te grote stromen gaat werken, wat mij onwaarschijnlijk lijkt.
En die bochten...
Het zijn bochtjes met een straal van X.
En geen haakse knikken.
Ik kan me wel vinden in die print. Maar ja, wie ben ik op gebied van printen maken. Óók maar een leek.
alleen door het deel met de dikke banen loopt veel stroom. de rest is audio.
hoe dik denken jullie dat een baan moet zijn voor max 4A aan 12 volt. (meestal 3A)
ik heb een nieuw printontwerp
de gaten wat groter etc
en ik heb een groot massavlak aangebracht om etsmiddel te besparen
is het wat?
en zijn de banen links dik genoeg voor 3-4 ampere (2.5mm)
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/printontwerp.jpg
de print is 15*20 cm.
de dingen in de hoek zijn schroefgaten.
arno
je kan alles opblazen, als je het maar goed doet
Hallo,
Wat is het verschil tussen amoniumpersulfaat en natriumpersulfaat als etsmiddel? Ja duh de natrium maar heeft de ene een bepaalde voor of nadelen ten opzichte van de ander?
Groeten