Op 7 augustus 2006 21:28:22 schreef BoudewijnEctor:
Voornamelijk Linux (gentoo, en dan op zoveel mogelijk wazige hardware). Ik vind dat wel beetje jammer; vaak hoor je hier tooltjes en dan werken die weer niet op een echt OS.

Ochtoch, wat is het allemaal weer superieur, al die arme Windows-kneuzen die geen verstand hebben van computers.....heel meewarig doen, maar ondertussen draait de wereld wel op Windows, en kun jij niet eens een simpel meterschaaltje uitdraaien op je fantastische machine.

Jij gedraagt je als iemand met een auto die op Kryptonite loopt: superieure prestaties, stoere praat in de kroeg, maar je kunt er niks mee omdat je nergens kan tanken.

Het is deze houding, Boudewijn, die mensen hier afstoot (ik spreek niet alleen voor mijzelf).
Het is me al meer opgevallen, maar nu meld ik het toch eventjes.
Leer dat eens af jongen, het werkt eerder tegen je dan in je voordeel.

Daarbij komt dat ik diverse mensen ken die ook met Linux bezig zijn en een soort "virtual windows" hebben waarmee ze elk soort Win programma wel kunnen draaien.

Sorry aan de rest van het forum voor deze offtopic levensles.

Op 7 augustus 2006 21:48:54 schreef KT88:
[...]
... maar ondertussen draait de wereld wel op Windows, ...

En is het gros van de data nog steeds op unix-machines opgeslagen. ;-)

(Nu snel weglopen...)

Het is deze houding, Boudewijn, die mensen hier afstoot (ik spreek niet alleen voor mijzelf).

dit was op mij persoonlijk, en niet de Linux-user in het algemeen gericht?
ik kan technisch trouwens prima beargumenteren dat er aan windows een heel aantal dingen missen (rootjails, kernel-zones,cpu-hotswaps anyone?) die in elk anders modern OS zitten (en dan niet alleen Linux).

Daarbij komt dat ik diverse mensen ken die ook met Linux bezig zijn en een soort "virtual windows" hebben waarmee ze elk soort Win programma wel kunnen draaien.

Daar ga je emuleren... hetzij via een virtuele machine (en dan draai je in the end dus toch windows) hetzij via een emulator. Beide is niet toegestaan over het algemeen zonder een windows-licentie. Daar zit de kneep voor mij.

Verder boeit het me echt niet wat mensen draaien, maar ik vind het niet altijd even fijn dat men er doodleuk vanuit gaat dat je windows draait.

maar ondertussen draait de wereld wel op Windows, en kun jij niet eens een simpel meterschaaltje uitfraaien op je fantastische machine.

Jep vast wel, maar CO niet volgens het ErrorDocument :
Apache/2.0.45 (Unix)

Als je dit echt serieus bedoelt zou ik er graag (IRC,Jabber, MSN, mail) een keer over willen praten; dit is namelijk zeer zeker niet mijn intentie.

En ik dacht dat er een reply was over een labvoeding ... Jammer, weer niets bijgeleerd wat ik kan gebruiken in die dikke voeding die aan het ontwerpen ben in multisim :( Jammer !

(ik draai windows, moet ik nu gaan lopen :p)

Op 7 augustus 2006 22:05:58 schreef Mr Soldeer:

(ik draai windows, moet ik nu gaan lopen :p)

wat mij betreft niet hoor.
ik vind het alleen jammer dat sommige mensen mij zien als een OS-racist oid.
Zonde.

De laatste labvoeding die ik in mekaar prutste is er een op basis van een ATmega8 en een 2R2-ladder. Nooit iets handiger in huis gehad. Te bedienen met toetsen of een (windows/linux/bsd/weetikveel) PC.

Op 7 augustus 2006 22:12:09 schreef pros:
De laatste labvoeding die ik in mekaar prutste is er een op basis van een ATmega8 en een 2R2-ladder. Nooit iets handiger in huis gehad. Te bedienen met toetsen of een (windows/linux/bsd/weetikveel) PC.

schemaatje?

ik vind het stukje tussen computer en elektro wel interessant.
kan ik weer eens mijn dev-skills inzetten.

@Boudewijn, Ik ben wel te boeien voor experimentjes enzo, Kheb ooit ook nog linux enzo draaien gehad. Wegens toe te trage computer, en tezware software is heel de boel in een hoop ellende geëindigd. Vandaar nu dus windhoos erop staan. Maar ooit, wie weet.

Maar deze moest over regelbare voedingen gaan...

@prob yup yup microcontroller, r2r, en paar torren.

en verder dan ?

je uitgang weer omzetten naar iets digitaals, in de microcontroller vergelijken, en bijsturen ?

of iets met opampjes en een refferentie !?

Op 7 augustus 2006 22:09:19 schreef BoudewijnEctor:
ik vind het alleen jammer dat sommige mensen mij zien als een OS-racist oid.
Zonde.

Het is hier niet de plaats om het hier over te hebben, maar je hebt mijn hint dus duidelijk niet begrepen .

Zonde.

Mocht je verder van gedachten willen wisselen, ik doe niet aan MSN, gabber of IRC, maar via de ouderwetse mail ben ik prima te bereiken.

Verder kan ik je het schema en de print-layout van Henry aanbevelen, dat is bewezen goed en werkend.
Er is hier ooit ook een topic begonnen door Evilest Aedolon (die is hier niet meer aanwezig) over een volledig digitaal bestuurde voeding, maar dat is nooit afgemaakt.
Misschien kun je daar iets mee? Topic even opzoeken met de zoekerd.

Op 7 augustus 2006 22:39:22 schreef KT88:
[...]
Het is hier niet de plaats om het hier over te hebben, maar je hebt mijn hint dus duidelijk niet begrepen .

Mijn bedoeling ook niet. Ik wilde alleen even weten of er een leuk Linux equivalent was van Hugo's tool. Dat vind ik dan wel weer een passende vraag.
Als ik een OS-war wil houden ga ik wel op GoT posten ofzo.

Mocht je verder van gedachten willen wisselen, ik doe niet aan MSN, gabber of IRC, maar via de ouderwetse mail ben ik prima te bereiken.

Je hebt al zo'n 20 minuten mail.

Er is hier ooit ook een topic begonnen door Evilest Aedolon (die is hier niet meer aanwezig) over een volledig digitaal bestuurde voeding, maar dat is nooit afgemaakt.

in mijn eentje zie ik dat niet zitten; te weinig electro-kennis.
Als er mensen (met die kennis, bij voorkeur) meedoen, wil ik wel de software doen.

as I said, ver boven mijn elektro-niveau.

ik vrees ook dat ik daar wat minder support op ga krijgen hier dan de 'officiele' schakelingen, dus daar ga ik voorlopig niet aan beginnen in mijn eentje.

eeeeeeeek die voeding van EA. zit zo ongeveer 20 lichtjaar boven mijn elektrokennis. een lineaire bak van 20 kg die lekker als kacheltje kan dienen in de winter, thats what I want ! en terwijl we bezig zijn, 10mV max rimpel, en 10mA rimpelstroom lijkt me haalbaarder (testwaarde, geen theoretisch max)

ik heb al verschillende dingen getekend en gesimuleerd in multisim, maar allemaal stabiliseren ze perfect, tot ik ze begin te belasten :(

overigens zie ik graag een ontwerp waarde de opampjes niet tot de liniet van hun voedingscapaciteit worden geduwd. opamps op -5, +15V, en dan de output tot 30V ofzo. alleen zit ik in de shit met de spanningsversterking.

Anders gezegd, ik wil de voedingsspanning van de opamps, het regelgedeelte dus, onafhankelijk van de maximale uitgangsspanning.

(en ik wil graag een achterdeurtje om volt de potentiometers te kunnen vervangen door een pic)

edit: voorlopig ziet het er zo uit, aan stroombegrenzing ben ik nog niet begonnen.

http://users.telenet.be/DeBlauweBalie/Duji/psu.pdf

Op 7 augustus 2006 22:13:21 schreef BoudewijnEctor:
schemaatje?

ik vind het stukje tussen computer en elektro wel interessant.
kan ik weer eens mijn dev-skills inzetten.

http://home.tiscali.be/prosje/LabVoeding.png
http://home.tiscali.be/prosje/SpStuur.png
http://home.tiscali.be/prosje/Toetsen.png

De keuze van de buffers (IC4 ... IC7) lijkt nogal idioot, maar ik had nu eenmaal een stel van die dingen in huis. Anderzijds, als ik --zoals een normale mens-- schuifregisters had bebruikt, was het ook niet nodig geweest een ADC-pin te gebruiken om 6 toetsen in te lezen...

Bedankt pros, heel leuke voeding, heb al een paar nieuwe ideetjes !

Vraagje, die HD44780 voor LCDtjes, is dat een of andere standaard, want ik zie het zo vaak "HD44780 compatibel"

Ik zou het leuk vinden als je ons verteldt welke transistoren je hebt gebruikt, T1, T2, T3 is zo, euh, vaag :p

De HD44780 kan je idd. een standaard noemen wat actieve LCD-tekstschermpjes aangaat.

Wat de torren betreft: ik vermoed dat de PNP's(T3 ... T6) van het model TIP147 zijn. Ik kan het niet zien, omdat ze tegen het koelvlak gedrukt worden door een koperen balk die over de voorzijde loopt. Zoiets:

=================    <- koperen balk
    ***   ***   ***    <- transistors
 ++++++++++++++++++++  <- koelvlak

Het zijn in ieder geval stevige spullen. De huidige stuurschakeling is al de 2e revisie van de voeding, met dezelfde eindtorren.
De NPN (T2) is een BD651.

leuk leuk, nu de parket een laagje vernis gaan geven boven, n dan doe ik verder aan mijn ontwerp ...

(er zal niet veel meer overblijven van die pdf die ik postte :S)

Op 7 augustus 2006 22:42:27 schreef BoudewijnEctor:
[...]
Mijn bedoeling ook niet. Ik wilde alleen even weten of er een leuk Linux equivalent was van Hugo's tool. Dat vind ik dan wel weer een passende vraag

Met xfig of Inkscape moet je het zeker ook kunnen!

xfig is prima tooltje inderdaad :)
nou ja dan is het wachten op de componenten die binnenkomen.

Woont er trouwens iemand in de buurt van Eindhoven\Den Bosch die (tegen vergoeding) die print wil etsen?

Ik wil daar zelf als beginner nog liever niet aan beginnen namelijk.

Als je electronica leuk vind, zal je er toch ooit mee moeten beginnen. Waarom nu niet?

1 dingetje tegelijk ;)
zit zo al met een zwaar studiejaar.

sowieso wil ik het zwevend op trachten te bouwen, maar als dat niet voor elkaar te krijgen is, is een backup wel leuk.

ik heb de zaak eindelijk in elkaar zitten (lekker relaxed gedaan, en nog veel dingen tussendoor).

trafo is aangesloten.

Vraag 1:
echter krijg ik een lager voltage op mijn uitgangen dan gedacht:

ik meet dan over C6 heen (in het nieuwe schema).
Daar staat 2.23v (DC) over maximaal, en minimaal 2.03v DC.
Dit is afhankelijk van de potmeter (P1).

P2 lijkt geen effect te hebben, maar die is neem ik aan voor het afregelen van de maximale stroomsterkte.

Meting:

Na de brugcel bereik ik trouwens 17.25v
Dit lijkt me redelijk te kloppen:

13*2^.5 == 18.38
hier op CO las ik dat je brugcel daar ong. 1 volt vanaf haalt, en dat klopt dan dus aardig.

Vraag 2:

Ik heb de volgende modificaties doorgevoerd tov het ontwerp:

T3 is een C547B, wegens ontbreken van een BF256.
De 1n4004's zijn 4007's geworden, dit moet kunnen lijkt mij.

Die tor, gaat dat goed?

Vraag 3:

En dan:

waar komt van het voedingsdeel pin 2 vandaan?

Pin 1 is 12v op de trafo (levert 13v ac tov pin 3 trouwens).
en Pin 3 is 0v op de trafo.

Waar moet ik pin2 aanknopen?
Ik heb hem nu op de 0v gehangen.
Is dit goed?

[...]
Misschien kun je daar iets mee? Topic even opzoeken met de zoekerd.

Ik laat me vertellen dat die voeding ondertussen opgebouwd is, en werkt. Alleen zou er nog een probleempje zitten in de hysteresis lus, waardoor ie onder belasting nog wat problemen geeft als de FET's niet gematcht zijn. Het schema op zich werkt dus, gewoon de waarden ruwweg overnemen uit de datasheets en het zou ongeveer moeten werken, de FET's matchen en hij werkt perfect.

Op 16 augustus 2006 13:46:08 schreef BoudewijnEctor:
ik heb de zaak eindelijk in elkaar zitten (lekker relaxed gedaan, en nog veel dingen tussendoor).

trafo is aangesloten.

Vraag 1:
echter krijg ik een lager voltage op mijn uitgangen dan gedacht:

ik meet dan over C6 heen (in het nieuwe schema).
Daar staat 2.23v (DC) over maximaal, en minimaal 2.03v DC.
Dit is afhankelijk van de potmeter (P1).

Daar klopt niks van!

P2 lijkt geen effect te hebben, maar die is neem ik aan voor het afregelen van de maximale stroomsterkte.

Fout!
P1 regelt de max stroom, P2 de spanning.

Meting:

Na de brugcel bereik ik trouwens 17.25v
Dit lijkt me redelijk te kloppen:

13*2^.5 == 18.38
hier op CO las ik dat je brugcel daar ong. 1 volt vanaf haalt, en dat klopt dan dus aardig.

Helemaal niet, er moet het dubbele op staan.
De trafo is 2 keer 12V, voor B1 staan ze in serie: 24*1,41=34V

[...]
T3 is een C547B, wegens ontbreken van een BF256.

Je kan een FET niet vervangen door een transistor, logisch dat de spanningsregeling niet werkt!

De 1n4004's zijn 4007's geworden, dit moet kunnen lijkt mij.

Dat kan wel.

Vraag 3:

En dan:

waar komt van het voedingsdeel pin 2 vandaan?

Pin 1 is 12v op de trafo (levert 13v ac tov pin 3 trouwens).
en Pin 3 is 0v op de trafo.

Waar moet ik pin2 aanknopen?
Ik heb hem nu op de 0v gehangen.
Is dit goed?

Fout, dat is de middenaftakking van de trafo, zie schema bovenin, nummers van de trafodraden komen overeen met J1, en dat heb ik niet voor de gein gedaan.

Wordt het niet eens tijd voor een paar beginnersboeken?