Bekijk toch ook maar eens dit:
kan mogekijks helpen Het zal wel te maken hebben met Vista want ze zijn te druk aan het werken voor een SP1 update.
Oké mijn "laptop" zal ik ook eens moeten Quartus opplaatsen en een licentiefile vragen.
Bekijk toch ook maar eens dit:
kan mogekijks helpen Het zal wel te maken hebben met Vista want ze zijn te druk aan het werken voor een SP1 update.
Oké mijn "laptop" zal ik ook eens moeten Quartus opplaatsen en een licentiefile vragen.
Silicon Member
quartus is NIET vista compatible !.
je kan dit proberen : speel eens met de systemfont instellngen in vista. zet die eens op courier. ( een niet proportionele font )
Op 28 oktober 2007 15:18:26 schreef madwizard:
@fotoopa: bedankt voor de info, ik ga er later nog wel eens rustig naar kijken, heb het er nu even helemaal mee gehadIk gebruik al tijden Vista en Quartus werkt er prima op, zowel 6.1 als 7. edit: hmm moet wel zeggen dat ik een oude versie 7 heb
Kan ik best begrijpen. Toch is het de moeite om hem te gebruiken. heeft een behoorlijk aantal LE's maar gezien je DE1 board ga je daar nog beter mee ontwikkelen.
Ik heb nu ruim 222 euro betaald voor al de xantus onderdelen. Ik heb het uitsluitend gedaan om te kunnen meespelen met de groep maar als ik dit bedrag vergelijk met een DE1 dan heb ik duidelijk een verkeerde keuze gemaakt. Anderzijds leer je meest bij problemen en dat is dan weer positief. Maar de levering van de printen had ik mij anders voorgesteld. Hoewel ik persoonlijk niet mag klagen want ik heb alles ontvangen zoals voorzien, zij het met veel vertraging.
Ohja, ik heb ook reactie's ergens gelezen dat de versie 7.0 beter was. Er is veel kans dat die wel behoorlijk gaat draaien op Vista. Ik weet niet Jochem_S die versie nog heeft, maar ik zou die eens installeren.
Edit:
De 7.1 staat hier bij Terasic
Maar de 7.0 staat er niet meer bij.
Op 27 oktober 2007 21:40:17 schreef Jochem_S:
De knoppen functioneren prima, maar de tekst is onleesbaar. Alle volgende pagina's van de Wizard zijn ook even slecht te lezen, hoewel de opbouw (plaatsing van alle widgets) wel juist is.
Gaat het bij jullie wel allemaal goed?
Bij mij gaat hij afentoe ook over zijn nek, maar dan geeft hij een melding dat hij het kleurenschema terugschakelt naar dat van windows vista basic (kan i aero niet aan). Na dat schakelen werkt alles weer voortreffelijk.
Misschien is het een idee om hadmatig terug te schakelen naar het kleurenschema van windows vista basic?
Ik moet zeggen, ik heb vista Home Premium, en tot nu toe heb ik geen klachten met programma´s die niet runnen (behalve dan dat windows afentoe een foutmelding geeft dat i een programma niet kan installeren en het daarna wel installeert, zoals cygwin bijvoorbeeld)
De ellende met Vista 'beperkte' zich tot nog toe tot drivers en bluescreens, maar nu dus toch ook applicaties. Als ik het allemaal had geweten toen ik mijn nieuwe computer ontving had ik meteen XP geïnstalleerd, maar om op dit moment maar even alles eraf te gooien en opnieuw te doen met XP is ook zo wat.
In ieder geval eens even afwachten of Altera de komende dagen nog wat te melden heeft.
Het ergste is dat je geen vrije keuze meer hebt bij de aankoop van een nieuwe PC of laptop. Ik ben ook ongewild met vista geconfronteerd. Mijn vrije keuze zou ook XP geweest zijn. Intussen vloeien de miljarden dollars wel naar MS.
Ik vermoed dat nog voor het einde van het jaar Altera met een behoorlijke update komt voor Vista.
Ik heb alle software versie's van Altera wel liggen maar de files zijn zo groot dat er geen mogelijkheid is om die voor downloading beschikbaar te stellen. Ik heb wel de 7.0 DVD. Die zou ik eens kunnen op de laptop met vista zetten.
Indien je te weinig signalen beschikbaar hebt op een logic analyser om meerdere variablen te meten kun je heel eenvoudig via een externe dipswitch een selectie maken uit meerdere signalen. Je hoeft dan niet telkens opnieuw te hercompileren om een andere variable te zien.
Hierbij een voorbeeldje:
Zelfs met 34 signalen heb ik nog te weinig tijdens de ontwikkeling van de LCD 4.3" driver. Maar met deze hulpmiddelen gaat het veel vlotter. De signalen DS1 tot DS6 zijn de externe dipswitchen en vormen de selectie signalen sel1 tot sel6. Die worden dan verder gebruikt om via een OR functie telkens 1 uit 3 variablen te kiezen. Ze worden nu gebruikt om de verschillende pointers te bekijken zoals access voor de fonts, pixel positie, ascii character uit de rambuffer enz.
Opzich niets nieuws voor de meesten maar wie weet of er toch zijn die iets aan deze tip hebben.
Silicon Member
veeeel te veel werk
code:
wire [2:0] selector
assign selector = {ds3,ds2,ds1}
case selector
0: r_color = r_out
1: r_color = h_pix
2: r_color = font_pnt
endcase
enzovoort.
en als quartus zaagt dat selector geen variabele is :
code:
reg [2:0] selector
als de hogerliggende ds3 2 en 1 al regs zijn zal hij niet komen zagen. als alles verder propageert als wires komt hij wel zeuren.
[Bericht gewijzigd door free_electron op maandag 29 oktober 2007 16:35:08 (35%)
Ja dat is idd juist en ik verwachte wel je kortere versie.
Maar....
Weet je dat door deze schrijfwijze ik veel gemakkelijker de positie van mijn dispswitchen kan aflezen om in te stellen en anders moet ik zelf weer vertalen....
Maar het is goed erop te wijzen dat het korter kan.
Golden Member
@the12be
waar heb je dat groene psp lcd adapter bordje vandaan?
Ik heb helaas geen lcd print van xantus ontvangen
maar heb wel een lcd met onderdelen
Altera houdt bij hoog en laag vol dat Quartus het op Vista moet doen. Ik krijg elke dag een mailtje van ze en stuur er dan 1 terug met bevindingen. Lang leve het tijdverschil.
Silicon Member
Op 29 oktober 2007 17:25:26 schreef fotoopa:
Ja dat is idd juist en ik verwachte wel je kortere versie.Maar....
Weet je dat door deze schrijfwijze ik veel gemakkelijker de positie van mijn dispswitchen kan aflezen om in te stellen en anders moet ik zelf weer vertalen....
Maar het is goed erop te wijzen dat het korter kan.
ach 0 = 000
1 = 001
2 = 010
3 = 011
4 = 100
enzovoort. vertel me nu net dat een doorwinterde vakman als jij niet binair kan denken !
enfin elk zijn meug hoor. voor die synthesizer maakt het geen fluit uit. die klopt al dat combinatorisch spul toch plat.
Silicon Member
Op 30 oktober 2007 15:00:46 schreef Jochem_S:
Altera houdt bij hoog en laag vol dat Quartus het op Vista moet doen. Ik krijg elke dag een mailtje van ze en stuur er dan 1 terug met bevindingen. Lang leve het tijdverschil.
op het altera forum is er ook druk discussie over hoor. er zijn er nog die problemen hebben met allerhande kleine detailtjes.
@free_electron,
Ik heb je toch gelijk gegeven, korter is beter. En ja binair tellen is gelukkig nog iets wat nog gaat. Volgende keer schrjf ik het op de korte manier.
@Jochem_S,
Ik heb zopas de 7.2 Quartus op mijn nieuwe laptop geplaatst en al mijn laatste projecten overgezet van mijn vaste PC. Meteen ook een nieuwe licentie file aangevraagt voor 150 dagen en na opgeven van de nieuwe netwerkkaart ID direct via email gekregen.
Ik heb de meeste projecten opnieuw gecompileerd, ook de verschillende Wizards opgeroepen en alles draait korrect.
Een kleine opmerking is dat de wizard screen wat aan de grote kant is (in de hoogte). Ik moet hem iets verschuiven opdat hij er volledig opkan. Ik vermoed dat het te maken heeft met mijn scherm verhouding. Dit is een wide versie met 1280x800 pixels. Die 800 in de hoogte is wat lager dan doorgaans gebruikelijk maar uiteindelijk kan ik aan alle instellingen zonder problemen.
Ik heb ook de terasic USBblaster eraan gekoppeld en mijn huidig project zijnde mijn grafisch LCD scherm 4.3" geprogrammerd en ook dat werkt perfect.
Je hoort mij hier dus niet klagen, Quartus 7.2 draait op mijn nieuwe dualcore lowcost Aldi laptop. Het intern geheugen is 2Gb.
@Stijnos,
Ik denk dat die connector bij de DE2 board van terasic was. Ik herken de standaard 40 polige connector en zij hebben ook toepassings voorbeelden met een gelijkaardig display. Ik denk dat het moeilijk zal zijn om nog ergens een printje te bekomen van een andere gebruiker. Ik ben net begonnen met het solderen van mijn printje en het is verduiveld heel fijn werk. Connectors staan er reeds op en 7 weerstands array's maar de rest is voor de volgende dagen. Voor mij wordt het heel lastig. Ik begrijp niet hoe er dergelijk kleine componenten zoals die array's gebruikt werden als er zoveel plaats ongebruikt op de print is. Ik ben zeker dat een boel gebruikers dit niet tot een goed einde brengen.
Mijn driver software is getest op de logic analyser en zou moeten werken. Hij staat nu ingesteld voor 5 lijnen van elk 16 characters. Ik vermoed dat alles maar volgende week zal klaar zijn gezien de komende feestdagen.
Op 30 oktober 2007 14:31:19 schreef Stijnos:
@the12bewaar heb je dat groene psp lcd adapter bordje vandaan?
Ik heb helaas geen lcd print van xantus ontvangen
maar heb wel een lcd met onderdelen
Zelf ontworpen, en via niels besteld.
Heb er nog een stel ( lees 19 ) liggen, want dat koste weinig extra.
Als je belang hebt voor een printje, moet je het maar laten weten. Kost je de verzendkosten. Heb ook nog wel een paar setje onderdelen, maar die krijg je niet voor nop .
@free: ja ik zag al eerder wat daar. We kijken wel waar het schip strandt.
@fotoopa: als je de boel niet gesoldeerd krijgt wil ik graag helpen, alleen moet de boel dan wel via de post vrees ik. (Of misschien een van de befaamde fietstochtjes dit keer naar Arnhem laten leiden? )
Golden Member
@the12be
ik heb wel interesse in zo`n printje. Heb enkel een oude versie van paul, maar die van jou ziet er een stuk compacter uit. Hopelijk komen veel onderdelen overeen.
Mail me je gegevens en de kosten van een onderdelen pakketje anders even. Of je lijst met componenten, dan kan ik kijken of ik alles al heb. Heb de voltage regulators en connectoren al 3x en smd elco`s en waarstanden heb ik nog op grijpvoorraad. je kan het mailen naar "info ADD stijnmaes PUNT nl
Op 31 oktober 2007 09:01:53 schreef Stijnos:ik heb wel interesse in zo`n printje.
Ik ook
Na een oogoperatie ben ik gister weer begonnen met solderen, alle weerstandjes en leds zitten er op. ik moet zeggen dat het me tot dusver echt wel meevalt, maar er is nog fijner soldeerwerk te doen.
Vooral het spul op het lcd-bordje is wel akelig fijn.
Op 30 oktober 2007 17:38:10 schreef fotoopa:
Ik ben zeker dat een boel gebruikers dit niet tot een goed einde brengen.
Als ik dit tot een goed einde breng wordt het wel moeilijk bescheiden te blijven.
@legacy,
Met een beetje ervaring lukt het je wel hoor! Het zal bij mij ook wel lukken. Enkel moet ik het een beetje in fazen doen omdat het te veel inspanning vraagt. Ik heb ook niet de ideale soldeerbout voor dit werkje. En vroeger had ik een fluxpen. Gezien het maar 1 printje meer is ga ik dat allemaal niet opnieuw gaan aankopen.
Immiddels heb ik nu ook weer een bijgewerkt bestukkingsplan gemaakt voor de LCD4.3". Zonder goede documentatie kan ik niet werken. Ook dit bestukkingsplan staat nu online bij mijn voorbeelden page op mijn web beschikbaar. (link staat in mijn sign).
Alle moeilijkste deeltjes zijn bij mij ook reeds gesoldeerd. Ook het nameten of alles goed gesoldeerd is heb ik gedaan. Nu nog de spanningsregulatoren en het zou moeten werken.
Ik ga die optionneele backlight ook bestukken. Er is daar een weerstand getekend van 3K in het schema maar dit lijkt mij niet juist. Volgens de datasheets heeft de backlight 7 leds en verbruikt 20 mA bij 28V. Die 3K zal veel te hoog zijn. Ik ga dit nazien als de DC/DC convertor draait maar vermoed ergens een weerstand van 100 ohm of minder. Ik weet ook niet hoe belangrijk het is tov de zichtbaarheid of je daar echt 20mA nodig hebt of als het lager kan. Anders komt al die stroom van de 3v3 regulator vanop de FPGA board en omgerekend zou dit boven de 200 mA komen voor deze LCD te sturen wat meer is dan de FPGA board zelf.
Ik begrijp ook niet waarom er geen 5V op die connector voorzien werd. Nu gaat men van 5V naar 3V3 om terug 5V te gaan maken met een afzonderlijke regulator terwijl de DC/DC convertor meer ingangsstroom nodig heeft bij 3V3 tov 5V.
Op 30 oktober 2007 20:57:08 schreef Jochem_S:
@fotoopa: als je de boel niet gesoldeerd krijgt wil ik graag helpen, alleen moet de boel dan wel via de post vrees ik. (Of misschien een van de befaamde fietstochtjes dit keer naar Arnhem laten leiden? )
Stil, of mijn vrouw begint het inpakken van de koffers voor een weekje Arnhem. Fietsen staan rap op de wagen en in jullie omgeving zijn er fietspaden genoeg. Maar het zal niet nodig zijn, het soldeerwerkt geraakt wel af. Toch bedankt voor het aanbod!
[Bericht gewijzigd door fotoopa op woensdag 31 oktober 2007 11:12:48 (15%)
the12be: ik heb ook nog wel interesse in zo'n printje als je er genoeg hebt. Die connector ziet er een stuk handiger uit in combinatie met een DE1 bordje. Zou je mij even kunnen mailen? Ik zie geen e-mail in je profiel. Ook wat je aan componenten eventueel nog hebt, een deel heb ik nog wel liggen maar het hangt er vanaf wat er op jouw printje moet.
Op 31 oktober 2007 10:45:08 schreef fotoopa:
[...]
Stil, of mijn vrouw begint het inpakken van de koffers voor een weekje Arnhem. Fietsen staan rap op de wagen en in jullie omgeving zijn er fietspaden genoeg. Maar het zal niet nodig zijn, het soldeerwerkt geraakt wel af. Toch bedankt voor het aanbod!
Inderdaad, mooie omgeving hier met fietsmogelijkheden genoeg: door bossen, over de Veluwe, etc. Maar shhh, ik zeg al niks meer
@the12be: kan je mij even mailen hoeveel je voor zo'n mooi printje + onderdelen wil hebben.
@the12be: Kun je mij dezelfde info mailen, heb ook wel interesse.
@fotoopa:
de karakterrom is gepost ! (via email)