Je Mooiste Meetapparatuur! Deel2.

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Ik heb getracht een vreselijk gare philips mainframe scoop te repareren. Wat een ellende was dat. Is niet gelukt. Toen ik hem sloopte kwam ik de problemen tegen. Maar op plekken waar ik zo nooit bij had gekunt. Ik hou me aanbevolen mocht je er ooit van af willen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Da's de ellende met alle moderne apparatuur. Buiten dat alles compacter en compacter wordt, wordt er steeds meer van die plastic nokken gebruik gemaakt in plaats van betamelijke boutjes en moertjes/tappen. Die parkers zijn al ellendig (na een paarkeer zijn de tapgaten dol, maar die nokken, die altijd afbreken zijn een regelrechte ramp.
Iets is eigenlijk alleen nog in elkaar te zetten. Openen en repareren: Ho, maar :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
fred101

Golden Member

Ik ga morgen twee HP5326B counter/DVM's ophalen. HP en met nixie's wat wil een mens nog meer :-) (nou OK, een 8600A misschien en een .....en een... :-))

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 22 mei 2009 18:29:29 (23%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Meest recente aankoop: HP 33120A functiegenerator.

http://www.leftfield.org/~dd/images/TE/HP33120A.jpg.

Erg fijne functiegenerator: onder de 20KHz is de vervorming nagenoeg nul. 2e harmonische moet je zoeken. Bizarre is dat ik er nog minder voor heb betaald dan voor de HP 8165A die ik 3.5 jaar geleden heb gekocht.. deflatie in 2e-handselectronica gaat hard.

Ik verslikte me even. Zag ik daar "1000000.0kHz" op het display staan. Maar blijkbaar zat er nog wat prut in m'n ogen, en is de realiteit wat euh... realistischer :-)

Mooi dingetje, in ieder geval. Mogen we ook weten hoeveel euro armer je erdoor geworden bent?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Geweldig dingetje! Vermeld de prijs even ;)
Ik ben ook op zoek naar een functiegenerator, heb 2dehands, kapaza, marktplaats en ebay al afgeschuimt maar niets gevonden.

Mooie generator, ik ben ook toe aan iets anders, ik doe het nog steeds met m'n generator project van de middelbare school en de vervorming kregen we er gratis bij :-(

@ stefhead: ga een kijken bij www.htb-elektronik.de

[Bericht gewijzigd door Yellow Walk op vrijdag 22 mei 2009 20:38:51 (14%)

De beste stuurlui staan aan wal
fred101

Golden Member

Yellow walk: had je mijn post nog gelezen. Je wilde die HP VNA weg doen schreef je. Ik heb wel interesse

@Yellow Walk: XR2206? :-)

[Bericht gewijzigd door pros op vrijdag 22 mei 2009 20:40:34 (39%)

free_electron

Silicon Member

Op 22 mei 2009 19:29:57 schreef alex278:
Meest recente aankoop: HP 33120A functiegenerator.

[afbeelding].

Erg fijne functiegenerator: onder de 20KHz is de vervorming nagenoeg nul. 2e harmonische moet je zoeken. Bizarre is dat ik er nog minder voor heb betaald dan voor de HP 8165A die ik 3.5 jaar geleden heb gekocht.. deflatie in 2e-handselectronica gaat hard.

prachtig ! dat is ene top machiene. is trouwens een ARb generator. je kan daar de meest gekke dingen mee doen.
ga bij agilent hun software halen. ( gratis)
GPIB of seriele port aansluiten en je kan alle soorten zotte dingen doen met dat ding.

[Bericht gewijzigd door free_electron op vrijdag 22 mei 2009 21:03:22 (10%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 22 mei 2009 21:02:29 schreef free_electron:
je kan alle soorten zotte dingen doen met dat ding.

Zou hij ook zo een easter egg hebben als de 3314A? ;-)
http://www.leftfield.org/~dd/hp3314a.html

Zou ik ook wel eens willen weten wat hij waard is, en waar bekomen? Zeer mooie aanwinst Alex! Procifiat

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Ebay. Prijzen varieren, toen ik 'op zoek' was lagen prijzen rond de $700-$800, heb een mazzeltje gehad met een 'buy-it-now' verkoop van een chinees voor $500. Lage verzendkosten: voor $100 in 4 dagen met DHL overgestuurd vanuit Shenzen naar Den Haag. Da's wat anders dan USPS voor hetzelfde bedrag en vervolgens 'n maand wachten.

(OK: het grootste gedeelte van die tijd gaat op aan de douane, maar goed..)

Moet wel zeggen dat d'r altijd wel een risico zit aan het kopen van dit soort apparatuur via ebay, maar feitelijk is ebay de enige manier om *betaalbaar* aan kwalitatief goede apparatuur te komen. Die HP8165A had ik gekocht bij een soortgelijke firma als hbt-electronik bijvoorbeeld. Dan zit je zo een factor 2 tot 3 boven de ebay-prijzen, en dat ding was ook al aardig afgeragd.

Op 22 mei 2009 20:39:57 schreef pros:
@Yellow Walk: XR2206? :-)

Jij mag never nooit weer raden :P

@fred101: Ik ben met iemand bezig die hem wil gebruiken voor spare parts en zie hem aankomende week weer. Ik zal de druk wat verhogen dat hij nu mag beslissen, haakt hij af dan meld ik me even bij jou.

[Bericht gewijzigd door Yellow Walk op zaterdag 23 mei 2009 22:22:13 (40%)

De beste stuurlui staan aan wal

scope : Leader LBO-510A
multimeter : Elro m980

scope heb ik van mijn opa gekregen, werkt nog goed maar ik heb er geen verstand van, en geen snoeren of probes oid bij. (iemand ideen)

ik heb hem meegenomen omdat hij anders bij het grofvuil ging.

Bij brand geen lift! Gebruik liever water!
fred101

Golden Member

Op 23 mei 2009 22:19:22 schreef Yellow Walk:
[...]

@fred101: Ik ben met iemand bezig die hem wil gebruiken voor spare parts en zie hem aankomende week weer. Ik zal de druk wat verhogen dat hij nu mag beslissen, haakt hij af dan meld ik me even bij jou.

Spare parts ?
Je bedoeld dat hij zo'n mooi stukje geschiedenis uit elkaar gaat slopen ? Het zou verboden moeten worden ;-)

Alexander: probes zijn niet zo duur en overal te koop (er zijn ook heeeele dure probes) maar je kunt ze ook zelf maken.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 24 mei 2009 09:19:13 (12%)

fred101

Golden Member

tidak ada: voor jou scoop bestaat een hele leuke plug in. De 1415A stepgenerator waarmee de set een Time Domain reflectie meter wordt.
Ik doe dat nu met deze jongen: http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=1518&mode=view Helemaal links boven op de foto.

Ik heb bij mijn Tek535A een O-plugin (1967) daar kunnen ook leuke dingen mee gedaan worden. Zo las ik net dat hij ook als stepgenerator kan worden gebruikt. (ik kan alleen liggen op het moment dus helaas tijd genoeg om in de manuals te duiken)

Deze scope heb ik gehad van een kennis:
http://albert.ostrea.in/images/p1060124t.jpg
alles werkt op zich nog goed, alleen bij de tijdbasis (1e), werkt de 0,2 ms tot 5 us niet goed meer (met de 2e tijdbasis wel)... wat zou het kunnen zijn?

rbeckers

Overleden

Mogelijk slecht contact in schakelaar.
Ik heb al lang geen Gould scope meer gezien.

fred101

Golden Member

http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=87&t=1013
Mijn HP nixie counters in actie (onderste foto. Overigens staan voor de foto alle counters nu aan

Ook mijn VNA is nu compleet, dus met beeldbuis.
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=82&t=873
De onderste foto is de uitvoering met beeldbuis. Als voorbeeld een returnloss meting van een antenne

free_electron

Silicon Member

@fred. ik zie dat je ook zo een scoopje hebt met 1 inch beedlbuisje ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 29 mei 2009 00:04:04 schreef fred101:Ook mijn VNA is nu compleet, dus met beeldbuis.
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=82&t=873
De onderste foto is de uitvoering met beeldbuis. Als voorbeeld een returnloss meting van een antenne

Waw.

Hoe zit het met de specs van zoiets? Tot op een dB of 2-3 nauwkeurig in amplitude? En hoe smal kan je de span zetten? En het frequentiebereik?

Suffering from wiseass oneliner blackout
fred101

Golden Member

@free, ik vond het een erg grappig ding, werkt op batterijen of een adaptertje. Zit een heel mooi beeldbuisje in. Geeft een felblauwe trace. Het ding is 10MHz. Gebruik hem niet in mijn labje maar hij is handig om mee te nemen.

@bert: hoogste resolutie is 0,25dB/div in magnitude. De span is instelbaar van full sweep (10MHz/div) tot heel klein ( 0Hz/div :-) ). In een aantal gecalibreerde stappen en binnen die stappen weer traploos met een potmeter het tussengebied.

De fase kan van 90 graden/div tot 1 graad/div
Hij heeft twee bereiken. 100KHz tot 11MHz en 1MHz tot 110MHz.

Wat vinden jullie van de Fluke 87 V ?

http://www.datacomtools.com/images3/fluke/multimeters/larger/87-5.jpg

Ik las ergens dat de 87 IV eigenlijk opgevolgd is door de 187, en dat de 87 V meer een uitgeklede versie is, maar de specs lijken mij gewoon prima. Ook lijkt hij de 'oude looks' te hebben (het oog wil ook wat), zonder de slanke taille. Hij is wel gewoon nog nieuw verkrijgbaar, maar gaat dit model er misschien uit?

Het ding wordt me aangeboden voor weinig en ik vroeg me af hoe de meningen erover zijn. (Hoeveel 'weinig' is moet ik nog afwachten, maar een kennis die ik vaak help wil eens wat terug doen en kon deze via het werk bemachtigen. Ik denk dat ik hem krijg voor elk -reëel- bod dat ik doe.)

Is de levenslange garantie trouwens overdraagbaar en geldig op basis van type/serienummer? Ik betwijfel namelijk of er een factuur bij komt.

If you want to succeed, double your failure rate.

Wat vinden jullie van de Fluke 87 V ?

Ik vind vooral de kleur van de rand geweldig! :-)

Als je dat moois tegen een zacht prijsje kan bemachtigen, zeker doen!
En die garantie... Als je de nodige papieren niet hebt, kan je het vergeten vrees ik. Maar zo snel gaat een Fluke niet stuk.

Dit topic is gesloten