Je Mooiste Meetapparatuur! Deel2.

Dit topic is gesloten

Op 1 juni 2009 16:28:02 schreef Sine:

+- 0.05% (!)

Zijn dat weerstanden?

Ik heb een aantal jaren terug ook een mooie klok gemaakt met van die "Edge lit display". Kan er helaas nu geen foto van maken omdat het apparaat niet hier staat. Enigste wat ik nu heb is een wazige foto van het display zelf:

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=display23e.JPG

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford
Sine

Moderator

Jup, ik vermoed draadgewonden weerstanden, en een andere meter zit er zelfs zo eentje in een oven !

dat display heb ik toen gezien in het nixie topic inderdaad, een erg mooie uitvoering !

Wat je ook doet, nooit een apparaat als dit slopen voor de displays !

Uiteraard niet! Hoewel ik niet zo'n fetish heb voor "ouwe zooi" als sommigen hier gaat dat me toch aan het hart.

Dit soort apparatuur is schaars geworden, vooral in zo'n perfecte conditie. Dat hoort bij liefhebbers te staan en liefst ook gewoon gebruikt te worden.

Maar dat neemt niet weg dat ik er best eens watertandend naar kan kijken! Voor losse displays zal ik eBay maar 's in de gaten gaan houden.

fred101

Golden Member

Sine, lijkt me echt iets voor jou. Een 10 tal plexieglas plaatjes op elkaar en op elk plaatje met leds een nummer. Een soort retro edge display (waar ik overigens nog nooit van gehoord heb. Zijn geen nixies dus )

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Display komt uit een bedieningstoestel van een Philips UB49A telefooncentrale:

http://actw.telefoonmuseum.com/Oude%20centrales/Images/Bedieningstafel_UB_A_small.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Iedere digit heeft een kaart met een ( binaire ? ) teller en een stapel relais, deels om de lampen in de uitlezing te schakelen, maar vooral om precisie weerstanden in en uit een brug te schakelen totdat deze in evenwicht is.

Eerst op het filmpje geklikt, daarna deze opmerking gelezen en gelijk WEER op het filmpje geklikt, dit keer met de speakers aan. WAT EEN GENOT! Die zou iedereen toch als dagelijks gebruikte bench-meter naast zich hebben willen staan... :9~

Wat kostte dat ding nou Sine? En waar vond je 'm?

Als aflsuiter mijn nieuwe, reeds besproken, aanwinst: een Fluke 87V (klikkerdieklikbaar):

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/img_3163.jpg

Op 1 juni 2009 00:15:11 schreef big bang:
Qua prijs zit zo'n 87 (schrik niet) toch redelijk hoog, +-450€ FlukeSite 87

Tja, adviesprijzen rekenen ze vrijwel nergens..
Zelfs bij Farnell zijn ze op de stuksprijs 'maar' 356 euro, en zoals ik dus aantoonde al vanaf 180 euro ex. invoerkosten uit Amerika.

Desalniettemin ben ik er reuze blij mee!

If you want to succeed, double your failure rate.
free_electron

Silicon Member

Iedere digit heeft een kaart met een ( binaire ? ) teller en een stapel relais, deels om de lampen in de uitlezing te schakelen, maar vooral om precisie weerstanden in en uit een brug te schakelen totdat deze in evenwicht is.

dit ding is dus eigenlijk een SAR ( successive approximation ) converter maar dan met weerstandsladder

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
fred101

Golden Member

Ik heb een mooiste minder :-( , mijn russische SNA (eigenlijk gemuteerde wobbelaar maar veel door mij gebruikt) heeft het (weer) opgegeven. Wel een mooi excuus om op zoek te gaan naar een HP vervanger. (ik hoop eigenlijk stiekum een beetje dat die van Yellow walk nog niet geslacht is maar heb zijn mail niet dus maar even een remindertje op deze manier :-) )

Anders op zoek naar een tracking generator voor mijn HP 8558 maar een HP SNA is ook wel leuk voor de verzameling. Kon er vorig jaar een voor weinig kopen maar toen wist ik niet wat een sna was, en toen het niet een soort SA bleek te zijn heb ik het niet gedaan stom he.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

men nieuwste aanwinst

een fluke 289 multimeter, tof ding geheel nieuw kunnen kopen bij onze noorderbuur voor een fractie van de nieuwprijs.
wat je met dit ding allemaal kan onvoorstelbaar.
de techniek staat blijkbaar niet stil

http://www.pixagogo.com/S5jRhx4JH20CXBmH3KSJr6embibzKBzeLk7aJxuW4Ps9hfepFEjx!f!a5XXCzAHgdsdbEoCDDxzl8ax2jOzy-MU5k3GCO62hu6uXEAxGcIdMt4xNXy5EVlbQ__/IMG_0013.JPG

imagination is more important than knowledge
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Fluke 289,
Al software up-date gedaan, naar 1.1??
Moeite waard.
Krelis

Op 10 juni 2009 19:12:46 schreef Krelis Vonketrekker:
Fluke 289,
Al software up-date gedaan, naar 1.1??
Moeite waard.
Krelis

nee jammer genoeg niet toen ik mijn fluke registreerde zag ik dat er een update beschikbaar was, heb ik ook gdwld.
jammergenoeg heb ik de kabel nog niet om de software erop te zetten, zal voor de toekomst zijn

alhoewel even gekeken ik heb nu firmware version 1.10 /v0.88 erop staan ?
is dit de laatste versie

[Bericht gewijzigd door Ken waldek op 10 juni 2009 22:41:21 (11%)

imagination is more important than knowledge
Arco

Special Member

Mijn nieuwste aanwinst. Multimeter met 3cm(!) nixies.
Heel wat anders als de PM2422 die er voor vergelijking naast staat... :)

http://www.uploadarchief.net/files/download/v648-1.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/v648-2.jpg

Mocht iemand documentatie van de meter hebben, dan houd ik me aanbevolen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

dat lijkt standaard bij nixie meters. ik heb er 3 en van niet een kan ik de documentatie vinden. Nixie is niet het buisje maar verwijst naar de beschikbaarheid van manuals

Ah, vandaar dat iedereen hier altijd nixie-klokken maakt, dan hoef je geen handleiding te schrijven!

Mooi ding Arco, ik ben nooit zo van antieke zooi, maar ik zou zo'n ding toch ook leuk vinden, vooral omdat ik uberhaupt nog geen bench-meter heb.

Mijn laatste aanwinst. Ik had nog geen *oscillator=oscilloscoop en bij school (Haagse Hogeschool) kon ik er eentje gratis krijgen ivm de verhuizing. Dus ik ben vandaag nog met een Hameg HM 512 naar huis gefietst :D. Lang niet het nieuwste van het nieuwste maar ik ben er erg blij mee ;) (gratis is alles leuk).
http://www.maartenz.org/~jasper/images/fotografie/Electronics/DSC_4516_s.jpg

'The purpose of my life, is to invent warp drive'

Op 11 juni 2009 20:47:40 schreef Jasper91:
Ik had nog geen oscillator

Dan heb je die nu nog steeds niet >:-)

Op 11 juni 2009 20:26:44 schreef Jochem:
Ah, vandaar dat iedereen hier altijd nixie-klokken maakt, dan hoef je geen handleiding te schrijven!

Pffft... Wie leest er nou handlijdingen?

@Jasper91: mooi spul - zeker als het gratis is! Zat er een handleiding bij? :-)

@Jochem: Jawel, hoor. D'r zit een oscillator uitgang in het bedieningspaneel links-onder.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 11 juni 2009 20:56:16 schreef Jochem:
[...]Dan heb je die nu nog steeds niet >:-)

Sorry :P

Op 11 juni 2009 21:01:37 schreef pros:
[...]
@Jasper91: mooi spul - zeker als het gratis is! Zat er een handleiding bij? :-)

Nee :S, maar ik heb er 1 gevonden op internet

'The purpose of my life, is to invent warp drive'
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Fluke 289, voor Ken Waldek
Firmware Version 1.10/V0.88 is inderdaad de laatste versie software.(stand 10-06-2009)
Krelis

Op 11 juni 2009 20:47:40 schreef Jasper91:
Mijn laatste aanwinst. Ik had nog geen *oscillator=oscilloscoop en bij school (Haagse Hogeschool) kon ik er eentje gratis krijgen ivm de verhuizing. Dus ik ben vandaag nog met een Hameg HM 512 naar huis gefietst :D. Lang niet het nieuwste van het nieuwste maar ik ben er erg blij mee ;) (gratis is alles leuk).
[afbeelding]

Ik heb bij de verhuizing van de wegastraat naar het gebouw achter Hollandspoor ook mijn eerste scoop gekregen van een van de docenten. Hij had geen zin om meer te sjouwen. Was een hele oude HP storage scoop.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Thevel

Golden Member

Nu we het toch over oude scoop's hebben, ik ben vroeger kort in het bezit geweest van een zelfbouw scoop, de bouw beschrijving stond in ik dacht RADIO BULLETIN van ergens in de jaren 60.
De zelfbouw (buizen) scoop werd de glimworm genoemd.

Ik heb gezocht op het internet maar kan er niets over vinden.
Kent iemand deze scoop?

Maak hier je keuze uit glowbugs.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 11 juni 2009 21:01:37 schreef pros:
@Jochem: Jawel, hoor. D'r zit een oscillator uitgang in het bedieningspaneel links-onder.

:(

Tidak Ada

Golden Member

Op 12 juni 2009 00:08:09 schreef thevel:
Nu we het toch over oude scoop's hebben, ik ben vroeger kort in het bezit geweest van een zelfbouw scoop, de bouw beschrijving stond in ik dacht RADIO BULLETIN van ergens in de jaren 60.
De zelfbouw (buizen) scoop werd de glimworm genoemd.

Ik heb gezocht op het internet maar kan er niets over vinden.
Kent iemand deze scoop?

Ik heb de jaargangen van 1961-1970 hier liggen. Ik zal eens kijken, maar dat zal wel even duren; het wordt mooi weer van het weekend :)

Edit/
Werd het ding ook niet door Radio Elra in Rotterdam als 'bouwpakket' geleverd, met een RFT B7S2 buisje en een handvol obscure weerstanden en condensatoren??

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten