ik weet dat het vreemd is, maar als de GND's gekoppeld zijn gaat het vaak toch nog goed! (LET OP: ALLES WAT IK ZEG IS VOLLEDIG BUITEN SPECS EN GEBASEERD OP ERVARING!!!!!)

Overigens is 3 terminators ook buiten specs, maar werkt ook prima in praktijk!

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (48%)]

En zullen we nu alles even in perspectief plaatsen :)

Van de site:

Three smaller competitions have already taken place, these allowed contestants to exchange ideas and test their boats in less harsh environments.

Wel eens een stormpje op de Atlantic meegemaakt?

http://img167.imageshack.us/img167/3691/82901443oz0.jpg

Ik weet niet waar precies de start en finish ligt. maar zoiets lijkt me fataal.

PaWoN

start ierland
finish caribean.

bij dit soort weer meot je denk ik zeggen alles plat en wachten op beter weer.
dus zorgen dat je bootje volledig waterdicht is.

en het liefts automatisch weer terug draait als hij op zijn kop licht

een erg mooie foto trouwens

Inderdaad een erg mooie foto.
Nu houd ik wel van een stukje zeilen (op binnenwater), maar ik denk dat ik zeven kleuren str*nt zou schijten als ik op dat schip zat. Dan wordt opeens wel erg duidelijk dat het schip waar je op zit weinig meer is dan een badeendje.

In deze omstandigheden moet ons brouwsel gewoon schadevrij overleven. Waait wel over zeg ik dan. Als het weer normaal wordt, gaat er weer gezeild worden. In de tussentijd zou de software mischien moeten detecteren dat het heftig weer is en de boel in "minimale schadekans" mode moeten zetten, danwel gewoon moeten proberen te zeilen, terwijl dat onder deze omstandigheden niet goed zal lukken.

Andere boten? Gewoon stevig genoeg zijn om een aanvaring te overleven. In een storm ga je onderwater, en moet ie weer boven komen dobberen. Bij een aanvaring kan je onderwater gaan, en moet je gewoon weer boven komen. Schroeven zijn fataal, punt uit.

Over de communicatie met de wal: De uitschrijver van de wedstrijd heeft iets met "sat" in de naam. Ik denk dat je op hun website moet kijken om een oplossing te vinden voor de communicatie met de wal.... [edit: Ooops. trans-at(lantic) ]

De tekening van een boot die ik zag lijkt mij te stomp. Ik ben degene die hier de hele tijd loopt te roepen dat je betroubaar moet zijn, en niet op de snelheid hoeft te letten, maar dan moet je geen onnodige domme dingen doen. Ons bootje moet gewoon omver kunnen en weer rechtop komen. En dan kan ie best een beetje slank zijn.

[edit] Ik zat later ook even op de microtransat site te kijken. Daar staan ook de specs van de vorge boten op. Iemand gebruikt een "gumstix" linux computer. Prima plan wmb.

[edit2] Ehh. Ik zat even te rekenen hoe lang je er over doet als je 10 km/u gemiddeld zou halen. Dat is maar 41 dagen. De "leiding" roept dat ze verwachten dat het 2 tot 3 maanden gaat duren, dus dat er gemiddeld minder dan 7km/u gevaren gaat worden.

mtsplus heeft het hieronder over de botsingen....

helemaal mee eens!

gewoon een stoot rand geven van piepschuim oid

en dit weer detecteren lijkt me geen probleem.
iets van een beweginsmeter en een wind meter

boven x is het uit met de pret alles plat en wachten op beter weer.

@SparkyGSX hoe groot je boot ook is de zee is altijd groter.
SOms is klein zelfs fijner omdat je dan maar met 1 golf tegelijk te maken heb en een groet boot met meerdere

leuk om alle reacties hier te lezen!
over betrouwbaarheid: zo'n bootje zal eerder als een kurk op de oceaan zijn, korte brekers zijn een mogelijkheid, maar ik denk dat het goed mogelijk is een bootje te maken wat kapseizen kan overleven. Een goede kiel is noodzakelijk, even als je zeildruk lozen(wat makkelijker is met een vleugelmast)

qua aanvaringen: als zo'n bootje door een containerschip geraakt wordt blijft er weinig van over. geld zelfs voor schepen van een meter of 50. AIS transponder is een goede mogelijkheid. radar is te zwaar, actieve radar reflector heb ik geen idee van wat die gebruikt, of weegt. de mast/zeilen oranje en een waarschuwing in de transponder zouden genoeg moeten zijn voor grote schepen met ontvanger, en kleine zonder. Een stuk kevlar doek in de romp bij de boegsecties tot de kiel zou schade door kleine aanvaringen met ufo's kunnen voorkomen.

Qua regelgeving: het wordt als een boei gezien, en moet een rondom schijnend wit licht hebben, wat op 2 nautische mijl te zien moet zijn( ongeveer 3,6 km)

qua snelheid: de boot op het plaatje is de ex houder van het snelheidsrecord gedurende 24 uur, uit 2004.
ik kan aan een soortgelijke romp van 2,5 meter komen, voor een eventueel prototype.
spinaker is mogelijk, dan wel een asymmetrische, die opgeborgen word in een soort sok. zijn wel wat extra schoten en een val.

En er moet wel een klein cameraatje aan boord voor mooie pics

ik zit nog even te denken.

Hoe doen die noodbootjes het na een aanvaring?
Die hebben dacht ik een stootrand van luchtkussens.

Daar kan je natuurlijk redelijk mee spelen zodat het goed vaart en terug stuitert.

Maar hoe kan je je zeil strijken?
Soort van roller aan de onderkant van je zeil waar je het in rolt? Of natuurlijk je mast.
Maar hoe vaar je dan op half zeil?

En hoe zorg je dat je zeil oprolt als je om gaat? Je bootje rechtop krijgen met een groot zeil wat nat is of waar water op ligt kan je vergeten.

Edit:
Als er een pc mee gaat dan is een webcam natuurlijk de simpelste plaatjes maker.
En die is ook goed in te pakken. En je hebt er die al knappe foto's maken.

Edit 2:
De organisatie heeft het over sateliettelefoon.
Dat duurt wel even. Niet iets waar je even mee gaat om te kijken of het goed gaat. En er bij te blijven.

[Bericht gewijzigd door mts plus op (11%)]

Je kan een soort opblaas dingetje in de top van de mast doen, zoals die sleutelhangers voor de watersport. Zodat je boot niet door kan slaan. En als je dan de schoten viert, gaat je boot wel weer recht.

dat is een idee maar dat is one time use.

Klein tankje met lucht binnen in?
Wat je als hij bovenwater is vult? En kan leegblazen als hij onder water komt in een zak?

Nee, aan zo'n sleutelhanger heb je ook niks omdat ie daar water getriggerd wordt. En tja, water zal die wel over zich heen krijgen. Een soort airbag die vanzelf leegloopt en dan een luchttankje (voor ongeveer 10 keer opblazen) met eventuuel een mini compressor.

Voldoende lood (accus) diep in de kiel stoppen zodat ie vanzelf weer bovenkomt. Alles wat actief is gaat kapot. Als er een storm komt, gaat ie vanzelf op z'n kant liggen, als de storm over is, komt ie vanzelf weer rechtop. Dat is het enige wat kans van slagen heeft.

Spinacker? Fok? Allemaal dingen die de boel onbetrouwbaarder maken omdat ze meer en meer actuatoren eisen. Iedere actuator betekent een doorvoering door de waterdichte romp. Ofwel een electrische, waarbij de actuator zelf waterdicht moet zijn, ofwel een mechanische. Dat moet wel een maand of drie zonder onderhoud waterdichtblijven mensen....

Een tweede zeil om betrouwbaarheid te verhogen, tot daar aan toe. Een fok? Nee!

m.i. moet je er van uitgaan dat je water gaat maken. Een water-niveau-sensor onderin, en een pompje om het weer naar buiten te pompen (maar waar haal je lucht vandaan om niet net zo hard weer water naar binnen te zuigen?) lijkt me verstandig. Ook wel stoer als na 6 weken op zee, het status rapport via de sateliet vermeldt: "ehh we hebben vandaag 7 x 10 seconden lang water moeten pompen omdat er wat water binnnenkwam, maar verder niks aan de hand.... "

Gewoon "iets wat drijft" aan je mast, en je gaat niet verder dan 90 graden om, toch? Een ballon van dun rubber loopt te snel leeg. Maar zeg maar een brooddoos moet toch wel werken?

kan inderdaad meer stukgaan, en voorde eerste keer de race varen is al een doel op zich ;) misschien in latere versies om het spannend te houden ;) met een waterdichte boot zou er geen water in mogen komen. ik denk dat dat erg belangrijk is. ik heb niet veel verstand van electronica, maar ik weet wel dat het geen vrienden is met zout water.

een kiel van 1,5 meter met iets van 20 kg (of meer) krijgt de boot wel weer terug omhoog. zeker als er een waterdichte (vleugel)mast op komt

Op 9 oktober 2008 16:18:41 schreef susho:
qua aanvaringen: als zo'n bootje door een containerschip geraakt wordt blijft er weinig van over. geld zelfs voor schepen van een meter of 50.

Geldt juist voor boven van een meter of 50. Die hebben lekker veel massa, en dus veel momentum. Containerschip nog meer, hetgeen samen een gigantische ravage opleverd.

Dus, kwestie van je bootje een goed drijfvermogen geven, weinig massa, stootranden en een verzwaarde kiel. Beetje een tegenstelling itself.

Reddingsboten hebben overgens een mooi automatisch "altijd weer rechtop" systeem als ze omslaan. Grote opblaasbare zak aan de achterkant op een kleine stellage. Wordt automatisch opgeblazen als de boot omslaat, en krijgt de boot altijd weer rechtop in het water. Als ze ergens bij je in de buurt een plaatselijke reddingsbrigade hebben mag je er misschien wel een keer naar kijken. Die boten zijn praktisch onzinkbaar.

Ja, ik gebruik bij mijn eigen bootje altijd een plastic fles en veel duckt tape

En ja, alles kan kapot. En er zal ook iets kapot gaan, dus moet je of zonder door kunnen zeilen, of een vervanging aan boord hebben. Ook is het belangrijk om de boot aan het traject aan te passen. Veel voor de wind: brede boot met 2 assymetrische spinakers. Veel aan de wind: Een smalle diepstekende boot met dikke(ere) verstaging.
edit: misschien is het ook wel een idee om met wat oceaan zeilers te praten over de weersomstandigheden e.d. Dus wat zo'n bootje allemaal te wachten staat

[Bericht gewijzigd door pientertje op (16%)]

Spinackers kunnen alleen voor de wind. Aangezien dat maar 1 koers is, en je dat ook met een normaal zeil kunt varen, moet je dat m.i. echt niet doen. Ja, het is efficienter ALS je voor de wind moet, maar ruime wind kruisen of gewoon voor de wind met het grootzeil op 90 graden is duidelijk een optie. Derhalve kan je de extra componenten van 1 of zelfs twee spinackers niet rechtvaardigen: Kan allemaal kapot. (en als je spinacker "binnenboord" blijft, best. Maar ik geef je op een briefje dat ie pas kapot gaat als ie buiten hangt....

Spinackers kunnen alleen voor de wind

Nee echt? Ik dacht dat je er mee tegen de wind in kon varen

De wedstrijd wordt gewonnen door degene wiens boot na 10 weken nog (autonoom) bestuurbaar is en over de finish hobbelt. Niet door degene die het snelste... zinkt.

de truc is om je actuatoren waterdicht werkend te krijgen.

je electronica drooghouden is ookw elhandig
misshcien idee om een twee segment binnein te m aken waar je je elektronica instopt?
zodat je buitenste boot stuk kan/kremad kan worden zonder zinken? en dan daar ook een pomp in?

@Pientertje: Je kunt nog goed zeilen als de wind schuin (45 graden ongeveer) van voren komt.

Het lijkt me zinvol om, als je daar genoeg ruimte voor hebt, zoveel drijfvermogen in te bouwen dat het ding helemaal niet kan zinken. Op plaatsen waar schuim zit, kan geen water komen, dus zelfs als de romp lek is, zal het ding blijven drijven.

Het lijkt me ook goed mogelijk om het geheel zodanig in meerdere compartimenten te bouwen, dat een enkele lek nooit genoeg elektronica onder water kan zetten dat het ding ermee ophoudt.

Op zich ben ik het wel met Rew eens dat het ding zo simpel mogelijk moet blijven, maar aan de andere kant: als je het ding er elektronisch af kunt gooien, kun je het gebruiken zolang het niet stuk gaat.

Misschien ook wel iets om over te denken: wat voor actuatoren? Je kunt natuurlijk alles met elektromotoren doen, maar je zou ook kunnen kijken naar andere vormen van aandrijvingen. Pneumatiek is veel minder kwetsbaar dan elektromotoren, maar ook veel minder efficiënt.

Aan de andere kant introduceer je met pneumatiek natuurlijk weer nieuwe problemen; de pomp is een single point of failure. Leidingen en ventielen blijven over het algemeen wel heel.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (39%)]

Op 9 oktober 2008 16:45:35 schreef rew:
[...]
Iedere actuator betekent een doorvoering door de waterdichte romp. Ofwel een electrische, waarbij de actuator zelf waterdicht moet zijn, ofwel een mechanische.
[...]

juist DAAROM: CAN bus! 4 adertjes en alles werkt!
2 moeten getwist zijn, de rest is voeding! Electronica kan zo klein zijn dat je het volledig in kunt gieten.

Op 9 oktober 2008 17:24:49 schreef SparkyGSX:
@Pientertje: ik neem maar even aan dat je nog nooit gezeild hebt... Je kunt namelijk nog goed zeilen als de wind schuin (45 graden ongeveer) van voren komt.

Het lijkt me zinvol om, als je daar genoeg ruimte voor hebt, zoveel drijfvermogen in te bouwen dat het ding helemaal niet kan zinken. Op plaatsen waar schuim zit, kan geen water komen, dus zelfs als de romp lek is, zal het ding blijven drijven.

Het lijkt me ook goed mogelijk om het geheel zodanig in meerdere compartimenten te bouwen, dat een enkele lek nooit genoeg elektronica onder water kan zetten dat het ding ermee ophoudt.

Net als bij de Titanic?
En ik zeil al 7 jaar dus dat zit wel goed

code zero is feitelijk een aandewindse spi, maar laten we niet te ver op zeildiscussies in gaan nu ;)

dus, even een samenvatting wat tot nu toe geplaatst is.

Boot afgestemd op weersystemen.
sterke, zelfrichtende, waterdichte boot
reservesystemen voor belangrijke onderdelen
minder bewegende delen is minder potentiele problemen
duurzame zeilen(vleugelmast?)
energievoorziening.
eventuele bilgepomp en camera.
navigatie en trim systeem.
aanvaringen voorkomen/waarschuwing

Ik zie het op zich wel zitten om met een team mee te doen. Ik kan een bootje bouwen, en heb diverse mensen in mijn kennis-kring die ik om wat hulp hier en daar kan vragen. Echter geen elektronica kennis, of een ingang naar sponsoren. nog meer mensen intresse? :P

JA ik heb interesse.

lijkt me een leuk en leerzaam project!
heb hier en daar al eens gevraagd voor sponsering