autonoom de atlantische oceaan over

Dan wordt het lastig om het weer te interpreteren, tenzij die zelf waarnemingen aanboord kan maken, maar dat wordt wel heel erg ingewikkeld.

Misschien mag je wel gebruik maken van standaard weersystemen? Dat staat nergens vermeldt. Het enige wat er staat is dat je _zelf_ niets mag sturen.

Allereerst, leuk topic met een nog leuker doel. Misschien dat er op deze site nog wat bruikbare informatie staat: klik.

Hoe zit het eigenlijk met wetten/regels als je boot zinkt? Ik heb gehoord dat het verboden zou zijn om onbemande schepen te laten varen vanwege gevaar op botsingen en het "dumpen van afval"? Lijkt me een beetje vreemd dat er dan zo'n race wordt gehouden...
Wat betreft de boot, zou een kano sterk genoeg zijn voor de Atlantische oceaan? Komen volgens mij enorme krachten bij kijken, het is dan maar de vraag over een (verstevigde) kano hiertegen bestand is...

Wat ik begrepen heb van de site is dat mede om die reden de maximale lengte op 4 meter ligt en dat de boot dan onder de regels van een "boei" valt.

Ah oke, dat verklaart een hoop...

Op 12 oktober 2008 22:09:50 schreef Scrap:

Wat betreft de boot, zou een kano sterk genoeg zijn voor de Atlantische oceaan? Komen volgens mij enorme krachten bij kijken, het is dan maar de vraag over een (verstevigde) kano hiertegen bestand is...

kano is stevig genoeg. geloof me. in de lengte richting over de
kop is geen probleem voor de boot. hoef je niet te verstevigen.

http://video.google.nl/videoplay?docid=6077400723773130851&ei=rlvy…

alleen zou ik geen kano als basis nemen. ten eerste met je hem waterdicht maken. in de meeste kano´s zitten gaten voor diverse bevestigings punten en de kuip. daarbij is de romp niet bedacht voor zeilen. het plastic van kano´s word steeds slechter zoals ik al eerder melden.

GJ zijn idee van een buis lijkt mij slimmer. het hoeft niet op een boot te lijken. en anders iets van polyester met okume multiplex spanten.

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op zondag 12 oktober 2008 22:26:22 (29%)

lol, je moest eens weten wat je allemaal met die dingen kan voor ze stuk gaan.

de vorm is alleen niet handig. door de vrij vlakke bodem duwt het water je naar boven een beneden.je beweegt dus direct door alle golven.

als in

code:

zeilboot       kano
 \        /     |        |
  \      /      \        /
   \    /        --------
    \  /
     \/

bovenalles zou ik voor een zo lowtech mogelijke optie gaan

dat ben ik helemaal met je eens.

en ze zijn niet zo stabiel als een zeilboot.

als ze eenmaal om gaan gaan ze ook gegarandeerd om!

//edit
wat is er mis om een klein zeilbootje tweedehands te kopen?

[Bericht gewijzigd door mts plus op zondag 12 oktober 2008 22:51:24 (21%)

Life is waiting!

Op 12 oktober 2008 22:30:59 schreef mts plus:
hij kan inderdaad wel wat aan

http://www.break.com/index/whaleandkayak.html

Ja dat ziet er wel wat steviger uit, want dit soort golven is toch wel iets anders dan een wilde rivier:

http://www.youtube.com/watch?v=amFYpSBsLVA

Ik maak me dan niet echt zorgen over de kano, maar eerder over de krachten die op de mast en het zeil komen te staan met dat soort golven.

zodra je dit soort weer detecteert alles plat en inpakken waar mogelijk

en wachten totdat de storm gaat liggen

Life is waiting!

ik heb zo even geen filmpje. wat een goedevergelijking is.

desondanks dat de kano wel zal overleven is het denk ik een mindere optie. zo´n ding kost nieuw ook snel 800 euro. daarvoor kun je veel betere dingen maken.

Jan Klaasen,

Wat had je in gedachte dan? Bouwtijd? Kosten?

Gr.

Erik

ik melde al eerder dat ik wel wat in gj zijn buis idee zie

anders kun je ook nog van schuim een model maken (binnenmal). daarom heen een plasticfolie trekken. dat (laten) bekleden met polyester. schuim eruit halen, vervolgens watervast multiplex ribben erin maken, welke je weer bekleed met polyester. zo ook andere verstevigingen.

het schuim moet een hard schuim zijn wat je makkelijk kan vervormen, vijlen, schuren, zagen. bijvoorbeeld een hoop pur bussen leeg spuiten.

dit alles zal ook 500 euro kosten. maar dan heb je volgens mij een beter product dan een kano die je nog moet gaan verbouwen. wat ook tijd en geld kost

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op zondag 12 oktober 2008 23:30:57 (14%)

GJ_

Moderator

Op 12 oktober 2008 23:01:55 schreef Jan klaasen:...kost nieuw ook snel 800 euro...

Mooi zo, dat is dan een van de goedkoopste delen. En nog vrijwel kant en klaar ook, wat wil je nog meer?

een logische vorm. een kano is geen zeilboot. kanoen doe je met je heupen. zeilen met een zeil en kiel en een hoop touwtjes.

zeilen is voor mij net vliegeren voor gevorderen. (ik vond zeilen niet heel leuk, kanoen ook niet......vreemde jongen ben ik)

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op zondag 12 oktober 2008 23:39:36 (43%)

Machtig plan!

Ik wil wel sponsoren, maar vraag me tegelijkertijd af hoe de controle op de inkomsten en uitgaven is geregeld.
De meesten kennen elkaar via de vele posts en sommigen van een enkel uurtje op een beurs.

Worden de kosten openbaar gehouden? Of in ieder geval inzichtelijk voor enkelen?
En ik denk dat ook grotere sponsoren dit wel zeker gesteld willen hebben.
Moet alles niet onder gebracht worden in een fons? Of in ieder geval in enige rechtsvorm?
Ik kon me toch goed vinden in het standpunt van Jan Klaassen een paar pagina's terug, mbt de organieke structuur en vooral de besluitvorming.

Op technisch vlak hoef ik niets aan te bieden omdat dat juist vol op aanwezig is.
En aan zeilen doe ik niet. :)

En wellicht al eerder opgemerkt...
Kunnen die waypoints en afgelegde route ook verwerkt worden in Google Earth. Ik ben nogal visueel ingesteld, vandaar. ;)

Misschien wel wat tips mbt de schuim vulling.
Ik heb in het recente verleden wel eens zaken gedaan met Formx in Amsterdam (voorheen AFF).
Die leveren alle vormen en soorten kunststoffen op tweecomponentenbasis.
Zo ook een pur-achtige substansie die zich na menging van de 2 componenten tig keer expandeerd (normaal woord?) tot een harde, bewerkbare schuimmassa.
Het zal wel niet goedkoop zijn, maar wel goed materiaal!

www.formx.nl
(ik heb er zelf kunststof ingekocht voor het maken van mallen van/voor een vreemdsoortige behuizing)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Anoniem

Op 13 oktober 2008 00:58:12 schreef Fantomaz:
Machtig plan!

Ik wil wel sponsoren, maar vraag me tegelijkertijd af hoe de controle op de inkomsten en uitgaven is geregeld.
De meesten kennen elkaar via de vele posts en sommigen van een enkel uurtje op een beurs.

Worden de kosten openbaar gehouden? Of in ieder geval inzichtelijk voor enkelen?
En ik denk dat ook grotere sponsoren dit wel zeker gesteld willen hebben.
Moet alles niet onder gebracht worden in een fons? Of in ieder geval in enige rechtsvorm?
Ik kon me toch goed vinden in het standpunt van Jan Klaassen een paar pagina's terug, mbt de organieke structuur en vooral de besluitvorming.

Dit vind ik een goed punt. Misschien is het handig dat het project in een stichting wordt ondergebracht. Zo is het meteen en stuk duidelijker van wie het geld is (de stichting), hoe het 'bestuur' er uit ziet en hoe zaken zijn geregeld / afgesproken.

Maargoed, voor het zover is moet er eerst een team en in grote lijnen een ontwerp (boot, electronica, software) op papier komen. Dan is er tenminste inzicht in de hoeveelheid werk, de kosten, enz. en hebben we iets concreets waarmee we sponsoren aan kunnen trekken.

Verder denk ik dat het tijd wordt om te kijken wie er serieus mee wil werken en een ontmoeting / vergadering tussen die mensen te organiseren en zo de rol / taakverdeling te maken en eventueel te beginnen aan een ontwerp.

het oprichten van een stichting (of vereniging) kost ook geld. daarvoor ben je al snel 500 euro kwijt.

verder betekend dit niet dat er zorgvuldiger met geld of afspraken omgegaan word. hoe netjes het ook in de statuten staat het gaat erom hoe het bestuur ermee omgaat. bestuur kan zomaar besluiten zichzelf een riante onkosten vergoeding te geven.

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op maandag 13 oktober 2008 08:42:09 (13%)

Op 12 oktober 2008 23:29:20 schreef Jan klaasen:

anders kun je ook nog van schuim een model maken (binnenmal). daarom heen een plasticfolie trekken. dat (laten) bekleden met polyester. schuim eruit halen, vervolgens watervast multiplex ribben erin maken, welke je weer bekleed met polyester. zo ook andere verstevigingen.

het schuim moet een hard schuim zijn wat je makkelijk kan vervormen, vijlen, schuren, zagen. bijvoorbeeld een hoop pur bussen leeg spuiten.

been there, done that...
is lastig, geeft een troep, en is vrij langzaam.

rijtje spanten, bekleden met pvc schuim kern. buitenkant lamineren, omdraaien, spanten er uit, en binnekant lamineren. Een boot van nog geen 15 kg en 500 euro, afhankelijk van de materialen. heeft geen spanten meer nodig, enkel enkele schotten bij roer mast en kiel.
is dat sterk genoeg? ja dat is het, ze steken er elk jaar de atlanische oceaan nog mee over.
materialen kan ik direct bij groothandels kopen. uitzettend schuim, dat kan, maar wordt lastig als het precies genoeg moet uitzetten. schuimblokken lijken me makkelijker

Op 13 oktober 2008 09:37:14 schreef susho:
...uitzettend schuim, dat kan, maar wordt lastig als het precies genoeg moet uitzetten. schuimblokken lijken me makkelijker

Ah, ik dacht dat het was om een ruimte op te vullen met schuim, waarvoor het wel praktisch is.

De school van mijn zoon moest zijn financien ook onderbrengen in een stichting. Ik meende dat dit geen 500 euro kostte.
Maar je kunt gelijk hebben...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
GJ_

Moderator

Een stichting (heeft geen leden, is een rechtspersoon op zich) kost altijd geld: je moet ervoor naar een notaris.

Een vereniging heeft wel leden en hoeft niet perse langs de notaris.
De ledenvergadering waar ieder lid een stem heeft is de hoogste macht. Het bestuur is voor de dagelijkse gang van zaken en staat hier dus onder. Een vereniging hoeft ook met de nieuwe wet niet perse bij de kvk ingeschreven te worden (geloof ik, is geloof ik afhakleijk van het soort vereniging).

Het probleem, bij zowel een vereniging als bij een stichting, is dat de bestuursleden hoofdelijk aansprakelijk zijn (bij aantoonbaar wanbeleid). Het is maar de vraag of er gegadigden te vinden zijn voor de (dacht ik) 3 verplichte functies (voorzitter, secretaris en penningmeester).

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

500 euro is een richtbedrag wat ik aanhoud als ik mensen adviseer. het kan inderdaad goekoper afhankelijk van wat de notaris vraagt.

een stichting maak het zoeken van financien wat makkelijker verder draagt het weinig bij.