een paar opmerkingen:

- Zou een reductie nodig zijn voor de horizontale aandrijving. Mijn steppers hebben een resolutie van 200 stappen. De beperking hiervan is het maximaal koppel dat de motor kan leveren.
Ik denk wel dat het koppel van een stappen motor groter wordt als de motor trager draait. Verder is het zo dat bij een mooie constructie, het koppel dat de motor moet leveren vooral dient om de traagheid te overwinnen. Hoe trager de camera versneld wordt, hoe kleiner de traagheids krachten. Het lijkt er dus op dat de vraag niet is of een reductie nodig is, wel hoe snel de camera kan draaien zonder reductie. Verder is het zo dat bij een reductie van bvb 1/10 de motor zelf 10 keer sneller moet versnellen om de camera even snel te laten versnellen als in het zonder reductie situatie.

- Indien een vertraging toch zou nodig zijn, kan dit misschien best met een getande riem. Voordeel van deze is dat er geen slip is en dat de construcite niet zo kritisch is als bij een tandwiel vertraging.

- Een totaal andere manier van doen : een vaste camera die naar boven kijkt en een beweegbare spiegel boven de lens. Dit zou als voordeel hebben dat de spiegel lichter is dan de camera en dus sneller kan bewegen.

jan
ps vandaag moet ik koken, morgen eten, waardoor ik pas vrijdag iets kan tekenen.

ps wisten jullie dat zwcad een autocad kloon is die gratis is (zonder print functionaliteit)

Jan in je spiegel voorstel geloof ik niet. Kwaliteit moet op eerste plaats staan anders moet je zo geen foto's nemen.

Het mechanisch probleem is vooral een motor probleem lijkt mij. Koop je nieuwe dan is dit direct vrij duur. Experimenteren met zoiets wil ik wel maar geen honderden euro's aan motoren. Er moeten wel goedkope recup motoren te vinden zijn liefst met reductie omdat ze veel kleiner zullen uitvallen voor hetzelfde koppel.

Of het nu DC of stappenmotoren zijn is waarschijndelijk minder belangrijk maar je moet het wel weten voor je definitief aan de tekeningen begint. Ik heb net wat rond gesurft en er zijn wel heel veel mooie nieuwe motoren te vinden maar passen niet in mijn buget. Oplossing moet gaan naar recup motoren en ze moeten wel vlot leverbaar zijn.

Ik blijf voorlopig bij mijn priciep, motor+reductie = verdraaien, daarna via een eenvoudig druksysteem vastzetten, wat ook speling wegnemen inhoud. As van de reductieuitgang hoop ik toch op minstens 6 mm. Dit direct koppelen aan een flens+koppelas en op de flens de camera afhangkelijke montageplaat. Dit systeem scharnierend ophangen zodat in vertikale richting ook iets eenvoudig kan gestuurd worden maar geen 360 graden in dit geval.

Ik zat te denken aan zulke steppers. http://www.voti.nl/winkel/catalog.html?STEP-02 (daar dus een tientje, nieuw normaal richting de 20 euro...)

Ik heb in '87 aan microstepping voor dit soort steppers gewerkt. (Op een 8051, op 12MHz, dus 1us per instructie.)

Jan, Reductie vrij geloof ik niet in. Je moet toch van 0 naar 1 stap in "0 tijd". Je hoeft maar 7 stappen te doen om 13 graden te draaien. Fotoopa heeft 2kg lens, de mijne zijn volgens mij wat lichter....

[Bericht gewijzigd door rew op (28%)]

Ja die stepper heb ik ook gezien maar er zijn 2 problemen:
- ze zijn voorlopig niet meer leverbaar
- ze hebben geen reductie

De anderen die daar staan lijken mij niet direct geschikt. Vooral te zien aan de heel kleine uitgangs as. Dit is kenmerkend voor hun koppel die ze kunnen ontwikkelen. Prijsklasse van 10..25 euro lijkt mij wel haalbaar maar dan minstens met reductie erbij.

eventjes ontsnapt uit de keuken :

Het is wel zo dat zonder reductie mechanisch stukken eenvoudiger is. Indien dit zou haalbaar zijn....

Verder heb ik hier een karakteristiek gevonden van een motortje dat op dat van Voti lijkt:

www.parallax.com/Portals/0/Downloads/docs/prod/datast/MitsumiStepMotor…

Op pagina 2 staat de koppel versus toerental karakteristiek. Wanneer je de 12 volt versie motor gebruikt zonder reduktie bij een snelheid van 50 pps heb je een koppel van +/-58.8 mN/m.

Wanneer je de motor gebruikt met een 1/6 reductie heb je 300 pps nodig om de kamera even snel te laten draaien. Echter, bij deze snelheid heeft de motor volgens de grafiek maar +/- 10mN/m koppel. Door de reductie wordt dit koppel 6 maal groter tot +/- 60 mN/m, wat amper beter is dan de 58.8 mN/m zonder reductie

Met andere woorden : een reductie op dit motortje onder deze omstandigheden heeft geen zin !

Ik vrees ervoor dat de karakteristiek van dit motortje min of meer overeenkomt met dat van Voti site (en de motortjes die ik nog heb liggen).

Het is ook wat CNC bouwers hier op de site reeds vermeld hebben : stepper hebben niet veel koppel als ze te snel moeten draaien.

jan

ps eigenlijk zouden ik moeten het traagheidsmoment van de camera+lens combinatie meten. Dit kan door hem op te hangen een aan torsie veer en hem te laten slingeren. Een andere manier om dit te meten is de onderdelen van de camera (lens en body) appart te wegen en dan een bruut model maken. Ik zal er vrijdag eens werk van maken.

Héla Jan je berekeningen mogen wel juist zijn, toch vergeet je belangrijke dingen. Met een reductie en bij start beschik je wel over een veel groter koppel om het geheel opgang te brengen. En daar zit de knoop! Eens dat hij draait mag je koppel minder zijn. Als het praktisch wat minder goed verloopt dan gedacht kun je altijd de boel wat trager laten draaien ten voordelig van meer koppel.

Dan het koppel tussen steppers en gewone DC motoren daarvan gaan de DC motoren volgens mij altijd winnen. Ik heb het persoonlijk nooit gehad op steppers maar velen gebruiken ze omdat ze terzelfde tijd de positie ermee willen bepalen. Maar een positiebepaling opzich is toch niet moeilijk en dan heb je weer voordelen met een DC motortje met reductie op. Enfin dit berust op gewoon feeling van mijn koppeke hé, zonder daarvoor allerlei theoretische berekeningen te gaan maken. Maar af en toe heeft mij koppeke het bij het rechter eind.

Make heeft toevallig ook zoiets gemaakt, zie:
http://blog.makezine.com/upload/2008/12/make_television_--_pole_camera_rig/camRig.jpg

Denk alleen dat die niet echt stabiel is.. :)

Op 31 december 2008 14:22:07 schreef fotoopa:
Ja die stepper heb ik ook gezien maar er zijn 2 problemen:
- ze zijn voorlopig niet meer leverbaar
- ze hebben geen reductie

De anderen die daar staan lijken mij niet direct geschikt. Vooral te zien aan de heel kleine uitgangs as. Dit is kenmerkend voor hun koppel die ze kunnen ontwikkelen. Prijsklasse van 10..25 euro lijkt mij wel haalbaar maar dan minstens met reductie erbij.

motorne met planetary gearheads dan maar ? farnell heeft goedkope geloof ik.

anders eens kijken bij edmund scientific of jameco die hebben veel dergelijk spul.

kleine optische encoder op de motoras (niet op de gereduceerde as maar op de motoras) ( moet geen 2 fase zijn !. je weet toch welke richting je uit draait aangezien je zelf de brug stuurt. )

Wat dachten jullie van deze:

http://cgi.ebay.com/Ultra-High-Torque-DC-3V-15RPM-Gear-Motor-Multi-Pur…

15RPM, 3V, 1,3kg/cm...

Niet bedoeld als reclame trouwens, ik kwam 'm tegen en dacht dat hij misschien wel geschikt was.

@F_E
Ja die decoder voor de positie is geen enkel probleem. Vandaar dat ik opteer voor een DC motor ipv een steppenmotor. Ik heb dit 26 jaar zo gedaan.....
@EddyDeam
Ziet er mooi uit op foto maar blijkbaar heel klein. Ik heb tot heden nog nooit iets op Ebay willen kopen.... Maar dit mag eigenlijk geen reden zijn, het moet toch eens de eerste keer zijn.

@RoelA,

Zo een camera is geen camera als je dat vergelijkt met een 200mm lens op een DSLR body. Veel te licht idd. Maar het help je wel om bepaalde ideeen op te doen. Hoemeer oplossingen je ziet hoe beter. Ik moet toegeven dat het zelfs mooi gemaakt is.

Maar als ik iets wil maken moet het betrouwbaar en stabiel zijn en zal ook perfect werken anders doet fotoopa het niet....
Nadeel, het mijne is altijd duurder maar daar kan ik wel mee leven.

[Bericht gewijzigd door fotoopa op (12%)]

wow...jullie hebben zitten werken met oudjaar :-)
allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar !

om op de motortjes terug te komen, deze liggen altijd met grote hoeveelheden op de beurs in Rosmalen, ik heb er zelfs één liggen, met een encoder in, wou deze ooit gebruiken om de TV kast automatisch open te doen, maarja..
zal eens kijken hoeveel toeren die dingen doen.

edit: dit jaar is de beurs op 14 maart trouwens..

Ik ben meer een stappenmotor man :-)
Ik heb een idee om de basis te maken van een schijf met een ingefreesde tandriemschijf, dan in de bovenplaat in laten passen, met een lager. ik hoop dat het idee duidelijk is..
als de temperatuur het toelaat (koud in de werkplaats..)zal ik eens een prototype maken.

in ieder geval , goed bezig !

Niet om reclame te maken, maar er bstaat ook een 'mechanische farnell' Misumi

Beste wensen.
CaMoo

Op de site kan ik daar geen motoren vinden. Ik heb 400Mb aan catalogus gedownload, en dan vind ik motoren op blz 354, met in grote letters: "Not Applicable" er overheen....

heeft er soms iemand een voorkeur welke processor te gebruiken ?

Ik moet zeggen dat ik dit wel een heel cool project vind :):)

Op 1 januari 2009 19:47:40 schreef rontron:
heeft er soms iemand een voorkeur welke processor te gebruiken ?

Hoewel het mij heel weinig uitmaakt zou ik persoonlijk toch een voorkeur geven aan de ATmega168P. Ik denk dat het een goede ballans is tussen aantal pinnen (dip28), betaalbare prijs, courante versie, voldoende geheugen en snelheid.
Ik ontwikkel met de STK600 en daar kan ik bijna alle mogelijke AVR controllers op testen. Maar nu heb ik al de ATtiny2313V, ATtiny45,ATtiny26, ATtiny13, ATmega324P en de ATmega32L

Is dit niet iets wat je voor het positioneren kunt gebruiken:
Splinternieuwe draaitafel met sterke 12V motor ,24V rem en hall sensor .
Zeer stabiel (dubbel gelagerd) en vloeistofdicht.
De rem kan eenvoudig losgekoppeld worden d.m.v. verwijdering bovenste (tacho) wieltje
De motor draait al met kracht vanaf 1.5 Volt !
Dus toerental uiteindelijk na de vertraging kan varieeren van 0.6 rpm tot 4.5 rpm
verdere specs:
Binnenste diameter 8 cm
Buitenste diameter 14.5 cm
http://www.microdrome.nl/store/index.php?act=viewProd&productId=265

Konstruktie ligt idd in de lijn wat ik in gedachte had. Reductie is wat aan de grote kant maar zou nog gaan. Prijs is opzich niet overdreven maar toch nog veel geld als je het moet betalen waarbij je eigenlijk de bedoeling hebt om zelf iets te bouwen. Je mist een deel van je bouwplezier als het het aankoopt. Maar toch is het een goede basis.

Ik persoonlijk zou dit bedrag niet uitgeven tenzij ik onder tijdsdruk sta en het "moet" hebben. Maar nu is het bij mij niet het geval. Ik wil het zelf maken omdat ik zoiets leuk vind om te maken.

Ik sluit me bij fotoopa aan. Zowel mbt de processor, als mbt de draaitafel.

[edit] trouwens die reductie klinkt mischien als veel, maar als hij in 13 seconden een vol rondje kan draaien is dat toch heel prima. Even voor de nominale 180 graden pano, betekent dat dat je totaal 6.5 seconden (horizontaal) aan het draaien bent. Dat is best heel weinig...

Even een voorbeeld van: Waarom wil je een apparaat hebben voor zoiets.... jpg, 600k 3700x1000 pixels http://prive.bitwizard.nl/pano4_new.jpg

[Bericht gewijzigd door rew op (39%)]

Bij Nikon zit er onderaan het fototoestel een moer om het toestel op een statief te plaatsen.
Welke draad is dit juist ? ( en is dit standaard voor alle (Nikon) fototoestellen?
jan

Die schroefdraad is standaard en is 1/4".
Vandaar dat ik na lang zoeken uiteindelijk een draadtap gevonden heb om ook die schroefdraad te kunnen trekken in vb platen of profielen. Ook draadstangen bestaan in 1m lengte van 1/4" maar net zoals de draadtappen zijn ze voor de hobbyst moeilijk te verkrijgen. Maar professioneel is dit geen probleem. Een bedrijf kan ze zo bestellen. Ik heb gelukkig 2x1m kunnen bekomen. Hiermee kan ik mijn eigen langere bouten maken indien nodig.

Op 27 december 2008 14:58:31 schreef tralala:
Als je goede servo's neemt is dat waarschijnlijk preciezer dan stappenmotoren.

Dat denk ik niet, een servo voelt soppig aan en zeker met een beetje massa er aan schiet hij door en komt weer terug.

Als je een stappen motor goed berekend heb je dat niet die zijn hard en niet soppig.

Groet lambiek.

Goede positioneer systemen gebruiken geen stappenmotoren maar krachtige DC motoren of zelfs AC motoren. Het zijn de regelaars die ervoor zorgen dat er geen overshoot is. Ik heb 26 jaar toepassingen hiervoor gemaakt en werden gebruikt voor positioneringen op 0.01mm met motoren tot 10Kw. Sterke spelingsvrije kogelspindels werden hierbij gebruikt voor heel hoge krachten en versnellingen. Deze DC motoren laten naast heel precieze positionering enorme versnellinegn toe, iets wat je nooit haalt met een stappenmotor. Voor de positie werden encorders gebruikt met hardware tellers via CPLD controllers die pulsen tot verschillende MHz foutloos konden verwerken.

Stappenmotoren zijn wel heel courrant voor kleinere lowcost systemen.

klopt. kijk maar naar pick and place machienes. dat zijn allemaal dc motoren.
Gans dat spul weegt serieus wat en de acceleraties zijn gecontroleerd en zeer snel.
das een motortje van 2x niks ( 6cm x 6cm en een stuk of 15 lang ) maar dat houdt je niet tegen hoor....
het punt is dat die motoren stroomgestuurd worden. niet spanninggestuurd.
als je een motor spanningstuurt dan gaat hij draaien. hoe meer spanning hoe sneller. als je de motor belast dan gaat hij trager draaien.
een stroomsturing kijkt naar het toerental en compenseert een vertraging van de motor door de spanning op te drijven ( met andere woorden : er stroom in te forceren )
dat is gene enkel probleem. die motoren worden gemaakt met een spoel die xx stroom aankan. zolang je daar binnen blijft is er geen probleem.

harddisk motoren werken ook zo. die motortjes hebben amper 1 volt nodig om in beweging te komen. bij het aanzetten gaan we ze lekker vele stroom voeren. met als resultaat dat die dingen in amper een seconde naar 10000 toeren gaan.
. de boel is PWM gestuurd en de regellus is zodanig ingestel dat er constant acceleration gedaan wordt. De maximum versnelling die een volledig geladen discstack aankan is gekend. meestal kan de motor zo snel niet. darom zit er een tweede lus die controleert waar de rotor zich bevindt vlak voor de commutatie. als de rotor begint te slippen is er kans dat de magnetische koppeling tussen rotor en stator verbroken wordt. dan nemen we even gas terug.

het speelt gene rol hoevele platters je erop monteert. dat ding zet altijd aan zo snel het mogelijk is.
als we bijna op toeren zijn komt er een regellus in werking die de speedcontrol begint te doen.
ondertussne wordt de kop geladne

enfin we wijken weer af.

ik las net die gigapan site dat ze aan het werken zijn aan een versie voor DSLR's .. dat wordt interessant....

Beetje vooruitgang
- mijn camera (Nikon D80 + 18->55 lens) weegt 984 gram
- in de kas lag er nog Berger Lahr 5 phase stepper, 0.95 Ampere+1.7 Ohm per fase1
- na alles nog eens grondig berekend, en blijf ( als laatste;-))) er van overtuigd dat een stepper zonder reductie haalbaar moet zijn. Een koppel van 0.058 Nm moet voldoende zijn om de camera voldoende snel te versnellen ( en af te remmen)

Om mijn (on)gelijk te bewijzen maak ik zondag de elektronica om de 5 fase stepper sturing. De bedoeling is een plaat op de motor as te monteren en daarop de camera vast te binden.. Wanneer deze combinatie niet genoeg versneld + afgeremd een volledige cirkel te maken, met 10 stops, in 20 seconden, geef ik het “zonder reductie” idee op.

Over de keuze van processor : ik heb tijd en geld geïnvesteerd in PIC+Proton. Dit is misschien niet de optimale combinatie, maar veranderen is een te grote investering (tijd en geld) voor heel weinig meerwaarde. Trouwens, voor kenners van AVR kan het vertalen van een simpel Proton Basic programma niet zo moeilijk zijn.

De mechanica zie ik als volgt :
Een alu grond plaat met daarop een Teflon folie. Daarboven draait de “horizontale U” die met 2 teflon blokjes op de grond plaat steunt, en daardoor heel stabiel is.
In de horizontale U, is de verticale U opgehangen. In de verticale U komt de camera.

Daar ik nog niet overtuigd ben van de noodzaak van een reductie, heb ik deze nog niet getekend.

De bedoeling is dat alles met een kolomboormachine en een zaag kan gemaakt worden.
Een freesmachine zou handig zijn om alle gaten exact te boren.
http://www.uploadarchief.net/files/download/3d.jpg
links zij aanzicht
http://www.uploadarchief.net/files/download/leftttt.jpg

frontaal zicht
http://www.uploadarchief.net/files/download/fronttttt.jpg

asklem, om de stappen motor as aan de horizontale U vast te maken:
http://www.uploadarchief.net/files/download/asklemttt.jpg

jan
Ps heeft er iemand aluminium hoek profielen van 100mm x20 mm 2 mm dik liggen? Dit zou een standaard “handelsprofiel” zijn.