Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Op 16 januari 2011 13:45:08 schreef rew:
Rariteit/toeval van een andere orde.....Ik hang sinds vrijdag aan een infuus apparaat. "3M 3000 modulaire infusiepomp".
Het serienummer van de mijne is: 3000-0-3055. (de streepjes zijn door mij toegevoegd). 3055 de aan de electronici welbekende power transistor....
Wel bekend, maar antiek...
2N3055, NPN versie, wat kon dat ding ook alweer? Oh, ja.... Zo'n 70V max bij 15 Ampére.
Ik geloof dat Toshiba die dingen voorheen altijd maakte.
De 2N2955 was zijn complementaire PNP exemplaar.
Met 2 van elk kon je één pracht van een H-Brug bouwen als Versterker of motorregeling.
Neovo.
Op 14 januari 2011 09:57:17 schreef fred101:
Ik heb een keer iemand met een V 8 geholpen. Daar zat een probleem in. Als je dan hoort wat hij zelf al gedaan had. Oa de aansluitingen van de bougiekabels in de verdeelkap van volgorde veranderd. Die zaten niet goed vond mijnheer. Hij had daarvoor twee jaar probleemloos gereden. Ik heb hem toen maar eerst geadviseerd zijn reserveband te vevangen. Antwoord, wat heeft dat voor effect ? Net zo veel als wat jij met je verdeelkap hebt gedaan, alleen gaat hij door die reserveband niet nog slechter lopen
Verdeelkap weer goed gezet, ontsteking afgesteld en daarna het probleem opgelost.
@fred: ik heb dat OOK geflikt, bij volgens mij een zelfde type V8 afgl. week, maar die krengen zitten ECHT onlogisch...
heb het 6x gecontroleerd voor ik ging starten
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op 16 januari 2011 20:05:52 schreef Neovo Geesink:
[...]
Met 2 van elk kon je één pracht van een H-Brug bouwen als Versterker of motorregeling.
Tja, alles in het tijdsbeeld natuurlijk, maar die "prachtige" torren hadden wel een (worst-case) versterkingsfactor van... (tromgeroffel) 5!
Ik snap werkelijk niet waarom je die krengen nog steeds in ontwerpen van motorregelingen e.d. ziet. Het enige waar ik ze nog voor wil gebruiken, is in (laagfrequente) dummyloads en zo. Met die enorme die kun je best aardig stoken.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
HmH, ze zitten niet onlogisch, dat is gewoon Engels. Maar hij heeft dus altijd probleemloos gereden met de kabels zoals ze zaten. En dan gaat dat konijn ze er anders opzetten alsof die dingen spontaan van plaats verwisselen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 16 januari 2011 20:05:52 schreef Neovo Geesink:
[...]Wel bekend, maar antiek...
2N3055, NPN versie, wat kon dat ding ook alweer? Oh, ja.... Zo'n 70V max bij 15 Ampére.
Ik geloof dat Toshiba die dingen voorheen altijd maakte.
De 2N2955 was zijn complementaire PNP exemplaar.
Met 2 van elk kon je één pracht van een H-Brug bouwen als Versterker of motorregeling.Neovo.
Toshiba heeft ze vast ook gemaakt, maar het ding stamt oorspronkelijk uit de VS (RCA?), vandaar het RETMA (=2N....) nummer. Toen er een complement op de markt moest komen (ik ga ervan uit dat het PNP-broertje later kwam omdat dat het waarschijnlijkst lijkt, maar andersom zou in theorie ook kunnen, er verandert dan weinig aan dit verhaal), kreeg dit een in-house nummer van Motorola: MJ2955. Dat er exotische second-sourced types zijn die wel 2N2955 heten, draagt behoorlijk bij aan de verwarring aangezien de wel geregistreerde 2N2955 een low-power germaniumtransistor is. Inderdaad is de 2N3055 wel antiek, hij moet van (ruim) voor 1970 zijn voor zover ik heb kunnen terugvinden. Ik ben al een tijdje op zoek naar dat stukje geschiedenis (past goed in een rariteitentopic), als iemand nog links of documenten heeft hoor ik het graag.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik ken die 2N3055 al van tussen 1966 eb 1970 in.
De reclame kreet was toen: "Het Werkpaard van de Elektronica" Inderdaad hèt succesnummer van RCA....
Er bestonden overigens al wel ander goede powertorren, zoals de 40411 (General Electric) en het complementaire paar 38495(NPN)/38496(PNP) dat QUAD in haar '33' eindversterker gebruikt(e)
De MJ2955 was een (bijna)complement van de 2N33055 Er zaten behoorlijke verschillen in. Van origine Motorola
VanDee
I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.
Op 17 januari 2011 01:16:58 schreef maartenbakker:
[...]2N3055 Ik ben al een tijdje op zoek naar dat stukje geschiedenis (past goed in een rariteitentopic), als iemand nog links of documenten heeft hoor ik het graag.
http://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?arnumber=00960371
En nog een andere leuke link, geen 2N3055 maar de voorlopers.
http://www.vintagetransistors.com/
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hartelijk dank voor de links. Ik was zelf nog bezig transistormuseum.com door te spitten maar ook daar geen 2N3055. Wel wat achtergrond waarom NPN makkelijker te maken was dan PNP (vandaar dat ik de MJ2955 ook later plaatste). De eerste link kan ik helaas niet volledig inzien, dan zal ik wel naar de TU-bieb moeten denk ik, maar bevestigt vooralsnog dat het inderdaad RCA was en waarschijnlijk nog wat ruimer voor 1970 dan ik dacht (ik zou 1965-1967 gegokt hebben).
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Maarten,
Ik heb hier nog een leuk stukje historie uit de SU: Een Ge-Transistorarray (4 torren in éen behuizing(chip?)
1TS609B (1TC609B Cyrillisch)

Een "IC" uit de tijd dat je nog geen vergrootglas nodig had om ze af te kunnen lezen ...
Is zo'n 10 x 5 cm

Tidak Ada
mr.stijntje
Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
Op 17 januari 2011 12:07:43 schreef Tidak Ada:
't Leuke is dat je die dingen nog kan repareren ook !!
Wat?? Leg eens uit?
Ik heb zo iets wel eens open gehad, het is eigenlijk een ingegoten print. Echt makkelijk gaan ze trouwens niet open 
Tidak Ada
Ik heb wel een 4 digit DA-converter gerepareed: gewoon twee rupsen er uit en nieuwe er in en hij deed het weer 
Openen met een scherp mesje en wat geduld.....
Dat loonde de moeite, want die dingen kostten toen een paar honderd gulden.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (19%)]
K-4U
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them." - Albert Einstein
Om dus toch maar even een rariteit op te sommen..
Zoals al vermeld in mijn topic over de DCF77..
Het klokje werkt gewoon perfect, als het op mijn kamer staat, en mijn vader niet in de buurt is.. maar op het moment dat hij er WEL is... all hell breaks loose..
Heb hem nu een nacht naast hem neergezet, met de wekker op 7:00..
Het ding is 'snachts 3 keer afgegaan.. BEHALVE om 7:00!
Wat er nu aan de hand is.. geen idee.. hier bij mij werkt elke dcf77 perfect..
Tidak Ada
Op 19 januari 2011 23:39:04 schreef K-4U:
Zoals al vermeld in mijn topic over de DCF77..Het klokje werkt gewoon perfect, als het op mijn kamer staat, en mijn vader niet in de buurt is.. maar op het moment dat hij er WEL is... all hell breaks loose..
Het ding is 'snachts 3 keer afgegaan.. BEHALVE om 7:00!Wat er nu aan de hand is.. geen idee.. hier bij mij werkt elke dcf77 perfect..
Peace maker ?
Pacemaker bedoel je dan zeker?
Anyway.. Ik weet niet wat voor straling zo'n ding geeft maar zoiets kan er wel degelijk mee te maken hebben.. Of hij heeft een oud mobieltje wat de eieren laat koken bij zich..
Op 17 januari 2011 10:30:12 schreef Tidak Ada:
Maarten,Ik heb hier nog een leuk stukje historie uit de SU: Een Ge-Transistorarray (4 torren in éen behuizing(chip?)
1TS609B (1TC609B Cyrillisch)
Nog wat geschiedenis uit het oostblok: Poolse transistoren.
Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Op 19 januari 2011 23:39:04 schreef K-4U:
Zoals al vermeld in mijn topic over de DCF77..Het klokje werkt gewoon perfect, als het op mijn kamer staat, en mijn vader niet in de buurt is.. maar op het moment dat hij er WEL is... all hell breaks loose..
Het ding is 'snachts 3 keer afgegaan.. BEHALVE om 7:00!Wat er nu aan de hand is.. geen idee.. hier bij mij werkt elke dcf77 perfect..
HF VSA's (EVSA's) kunnen een DCF module ook lekker van streek helpen...
DCF ontvangt op zo'n 77Kz. (Vandaar DCF77)
EVSA's werken op ongeveer 40 Khz, en hun harmonischen verstoren de zaak nogal op de hogere en lagere frequentiebanden.
De TL buizen zijn overigens prachtige lichtgevende antennes waarmee zo'n EVSA de strooivelden uitzendt.
Ook schakelende voedingen zoals GSM opladers kunnen nogal wat strooiveld creëren.
Die zijn zeer slecht afgeschermd, omdat de electronica in een plastic huisje zit.
Pacemakers geven ook strooivelden af, maar of dat nou sterk genoeg is om buiten het lichaam apparatuur te storen?
Neovo.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hier in huis eens een keer met een veldsterkte metertje rondgehuppeld ( paar jaar terug)
de grootste stoorders waren toen mijn HP laptopvoeding, maar die van de Apple van mijn vrouw was stil, de spaarlamp op mijn werktafel, de TL bak van mijn jewel aquarium, en de kampioen was de HP c5180 printer. Die legde in een straal van een meter of 6 heel 2 meter plat.
joopv
Golden Member
Interessant, van die storende HP adapters.
Ik heb een hele oude (een van de eerste) Compaq 3630 PDA, daar zit een 5V 2A stekker adapter bij die ook een ongelooflijke berg storing veroorzaakt tot 30MHz.
Het is een switcher, dat kun je aan het gewicht voelen, maar het ding wordt merkbaar warm wat ook een slecht teken is.
K-4U
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them." - Albert Einstein
Op 20 januari 2011 07:30:46 schreef fred101:
Hier in huis eens een keer met een veldsterkte metertje rondgehuppeld ( paar jaar terug)
Heb je dat ding nog? Benieuwd wat hij hier gaat geven..
@ iedereen: geen pacemaker, geen telefoon, geen opladers..