Show your projects! Part 16.

Dit topic is gesloten

Enneeh hoe heb je dat nu aan de hond vast gemaakt? Hotglue? :P

Neem aan dat het plan is om dit op de een of andere manier aan de halsband vast te maken?

Componenten zijn gevuld met rook... Is het er uit dan werkt het niet meer.

Ja idd er komt nog een klein behuizinkje rond, die we dan kunnen vastmaken haar harnas dat ze aan heeft.

Den Dries www.hulens.be

Op 28 oktober 2009 21:14:15 schreef bprosman:
Je kunt voor je hondje ook een 220V lampje nemen en een heeeeeeel lang verlengsnoer om uit te laten ;-).

Groeten, Bram

hehe, dan kan je dat lampje ook achterwege laten :P

Nu nog even in een mooi doosje en je hebt een discohond..
Ik zou het alleen bij onze hond nooit doen maar dat moet je voor die van jou natuurlijk zelf weten :)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

fietsverlichting aan de halsband klikken lijkt me stukken makkelijker met hetzelfde effect..

Die dingen kan je tegenwoordig in de meeste winkels voor dierenbeodigdheden kopen!
Ik heb er zo'n dertig jaar geleden ook eentje gemaakt, omdat ik mijn (zwarte) hond steeds kwijt was in het donker. Het heeft ons ooit eens in een stikdonkere nacht keurig naar onze tent gebracht (je mocht toen nog wild kamperen in de ardennen): we hoefden aleen maar de hond met het rode lichtje te volgen!
Blauw is wel beter zichtbaar dan het flauwe rood uit die tijd ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Gisteravond een klein projectje : een eenvoudige USB naar RS232-converter.
Ik wou eens proberen om een USB-stekker gewoon op de PCB te maken, in plaats van een aparte connector aan te schaffen en erop te solderen. Het resultaat heeft me verrast omdat het boven verwachting werkte. Vanaf nu schaf ik geen USB-connectoren meer aan, maar integreer het op het PCB zelf. Met deze oplossing bespaar ik me soldeerwerk en ook nog eens een USB-connector uit en het printje is nauwewlijks groter dan een postzegel.

Dan inhoudelijker over het printje : Ik heb er 1 rode LED (connectie met USB) en een stel DUO-LEDs (Tx / Rx indicatie) op gesoldeerd.
Er zit een 2-pinner op (kortsluiten met jumpertje), om een aan te sluiten printje met 5V te voeden.

Dan de foto's :

[BOVENKANT]
http://www.uploadarchief.net/files/download/cp2102_01.jpg

[ONDERKANT - aanklikbaar]
http://www.uploadarchief.net/files/download/cp2102_03a.jpg

[ZIJ-AANZICHT - aanklikbaar]
http://www.uploadarchief.net/files/download/cp2102_04a.jpg

[AAN HET WERK - aanklikbaar]
http://www.uploadarchief.net/files/download/cp2102_05a.jpg

Kleiner broertje
En omdat het werkte, heb ik alweer een kleiner broertje ontworpen en gebouwd, onder het mom : "dat kan kleiner en slimmer". Deze heeft als extra voordeel dat er naast 5V nu ook 3V3 beschikbaar is. De bovenstaande versie heb ik dus niet meer nodig (tsja, zo snel gaat dat bij mij). Mocht iemand interesse in het grotere (bovenstaande) PCBtje hebben, ik stuur 'm je op voor 4 EUR.

[KLEINER BROERTJE - aanklikbaar]
http://www.uploadarchief.net/files/download/cp2102_06a.jpg

[EDIT - 28-10-2009 - 23:24]
Inmiddels is "grote broer" verkocht.
[/EDIT]

[EDIT - 01-11-2009 - 22:43]
Hier is een link naar het schema van "grote broer"
http://www.uploadarchief.net/files/download/cp2102_gb.gif
Wie zelf "kleine broer" wil ontwerpen, hoeft minimale aanpassingen hierop uit te voeren..
[/EDIT]

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

ga je nu niet krijgen dat als je opeens een verkeerde beweging maakt je de usb port sloopt zo heb ik er 2 gesloopt in me ouwe laptop?

verder ziet het er wel zeer netjes en compact uit. komplimenten

hoe hoger in de mast aan het werk, hoe mooier het uitzicht

Op 28 oktober 2009 23:17:09 schreef leip11:
ga je nu niet krijgen dat als je opeens een verkeerde beweging maakt je de usb port sloopt zo heb ik er 2 gesloopt in me ouwe laptop?

Het printje glijdt vrij makkelijk in een USB-poort. Ik heb er al aan lopen "wikken en trekken", maar nog steeds geen defecte USB-poort. Komt misschien ook wel omdat ik er voor de zekerheid plastic spray over het printje heb gespoten, met uitzondering op de 4 aansluitpinnen. Verder heb ik me netjes gehouden aan de standaard afmetingen die voor een dergelijke USB-stekker gelden.

verder ziet het er wel zeer netjes en compact uit. komplimenten

Dank je, ik had er ook veel plezier aan om het te ontwerpen. En na het testen was ik ook dik tevreden. Maar dankzij je complimentje ben ik zo trots als een pauw.

[EDIT - 28-10-2009- 23:34]
O, wacht, je bedoelt wanneer je het printje per ongeluk omgekeerd in het USB-poortje stopt. Ja, daarin heb je gelijk. Dan zou je kortsluiting kunnen krijgen, omdat de onderkant volledig van koper is. Nou, dat kan snel opgelost worden : even een stickertje op de onderkant plaatsen, op de USB-stekker-aansluiting.
[/EDIT]

[Bericht gewijzigd door oxurane op woensdag 28 oktober 2009 23:35:15 (17%)

Ik kreeg laatst een USB-stickachtig ding van "Poken", waar de USB-aansluiting gewoon 4 printbaantjes waren, en een soort halve plastic behuizing er omheen.

Ongeveer zoals jij het hebt dus, maar het is wel een beetje zielig als je het zo van een fabrikant krijgt.

Ik weet niet wat "poken" is maar het blijkt dan typisch een geval : het stekkertje is kennelijk nog te groot voor de print.

Maar door het op zo'n manier te ontwerpen krijg ik het wel ontzettend klein. Daarnaast is een PCB-stekker wel steviger dan een erop gesoldeerde stekker. Ook is een dergelijk klein ontwerp mooi om nog reststrookjes fotogevoelige printplaat op te maken.... :+

Ter volledigheid : nog een foto van "kleine broer in actie".
http://www.uploadarchief.net/files/download/cp2102_07.jpg

Opm : Inmiddels heb ik een nog kleiner PCB'tje ontworpen maar vind het zinloos om er een printje van te maken.

free_electron

Silicon Member

Op 28 oktober 2009 23:02:20 schreef oxurane:
Gisteravond een klein projectje : een eenvoudige USB naar RS232-converter.

YES !. kus van de juffrouw en bank vooruit. CP2101 ?
chapeau. das knap gemaakt. en zelfs d+ en d- korter gemaakt zodat de hot-plug vereisten voldaan blijven.

nu nog ietsiepietsie kleiner , een gietmalletje errond en kabel ar hard aan vast en je kan het zo verkopen.

[Bericht gewijzigd door free_electron op donderdag 29 oktober 2009 01:27:03 (27%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 29 oktober 2009 01:25:27 schreef free_electron:
[...]

YES !. kus van de juffrouw en bank vooruit. CP2101 ?
chapeau. das knap gemaakt. en zelfs d+ en d- korter gemaakt zodat de hot-plug vereisten voldaan blijven.

Nee, het is de CP2102. Ik heb er ooit eens een hele rits van ingekocht. Trouwens, ik zie op de zopas geschoten foto van "kleine broertje in actie", dat er nog wat van de pin-lengte afgesnoept kan worden. M.a.w., hij kan nog kleiner dan het laatste ontwerp dat ik net gemaakt had. Maar ja, dan valt hij niet meer binnen de officieele specs voor een USB-stekker.

nu nog ietsiepietsie kleiner , een gietmalletje errond en kabel ar hard aan vast en je kan het zo verkopen.

Maar het lijkt mij juist beter om het met die pin-array te doen i.p.v. een kabeltje. Het blijft klein en ik kan er nu makkelijk een ander printje op aansluiten / aanschuiven.
Nou ja "grote broer" is inmiddels verkocht. Het laatst ontworpen printje meet 25.3 x 12.0 mm. Ik verwacht het niet, maar als er animo voor is, dan kan ik er ooit nog eens een SK voor aanmaken.

Erg leuk gedaan. Doet hij ook TTL of enkel rs232? Dát lijkt mij nou nuttig, want nu zit je steeds te frotten met een max232 en dan nog eens de rs232-usb converter.

Hugo Welther

Moderator

Op 28 oktober 2009 20:36:37 schreef AC/DrieC:
Ik heb ook weer iets nieuws gemaakt. Mijn vriendin wou een lampje dat ze aan haar hondje (pincher) kon vastmaken, om s'avonds te gaan wandelen. En om het hondje terug te vinden in het bos wanneer ze het los laat rondlopen :)
...
Ik denk wel dat we ons hondje in het donker zullen terug vinden :)

Als je nu een 4805, LM2950 o.i.d. low drop gebruikt gaat je 9V batterij veel langer mee.

Het is toch geen dwergpincher? Dan ligt het koppie op de grond met dit aan de halsband.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

toen ik nog wet kleiner was ( twee/drie jaar geleden :p) heb ik dat ook wel eens gedaan, maar dan NE555. da is pas onzuinig! :D

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Op 29 oktober 2009 07:17:05 schreef pe5ocb:
Erg leuk gedaan. Doet hij ook TTL of enkel rs232?

Goed dat je deze reactie plaatste. De CP2102 werkt op 5V van de USB-poort. Hij zal dus niet helemaal echt RS232 zijn (+12V en -12V signalen). Kortom, ideaal om rechtstreeks aan te sluiten op een microcontroller e.d., minder interessant om er oude serieele apparatuur op aan te sluiten. Dus TTL.

Niet alleen geen oude RS232-apparatuur, maar uberhaupt geen RS232. Levels zijn niet alleen onjuist in niveau, maar ook geïnverteerd zolang het nog TTL is. Maar inderdaad prima geschikt om je eigen printjes op te prikken, rechtstreeks aan de UART van een uC.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 29 oktober 2009 08:00:15 schreef Hugo Welther:
[...]
Als je nu een 4805, LM2950 o.i.d. low drop gebruikt gaat je 9V batterij veel langer mee.

Het is toch geen dwergpincher? Dan ligt het koppie op de grond met dit aan de halsband.

Ja deze regulator had ik nog liggen, daarmee. Er komt wel een lowdrop op ;) Idd dwergpincher, maar zoals ik al zij het komt op haar rugje :d dat moet wel lukken.

Den Dries www.hulens.be
Sine

Moderator

Op 29 oktober 2009 08:28:41 schreef TechnOoB12:
toen ik nog wet kleiner was ( twee/drie jaar geleden :p) heb ik dat ook wel eens gedaan, maar dan NE555. da is pas onzuinig! :D

Met een 7555 kan dat prima, die heb ik ooit aan mijn sleutelhanger gehad hangen met een led eraan op een paar knoopcellen.

http://chesterelectronics.com/images/k8048.jpg
Mijn laatste project...

Dit is de laatste print die ik gesoldeerd hebt. Een PIC programmer van velleman. K8048

Ben uiteraard begonnen met de 'voorbeeldjes' dewelke ook werken. Zelfs de PIC op de programmeer print kan getest worden. Nu zou ik eens moeten gaan beginnen met de programmeer taal voor deze PIC.

Elke dag meer, leer je steeds ook bij

Op 29 oktober 2009 13:33:44 schreef AC/DrieC:
[...] Ja deze regulator had ik nog liggen, daarmee. Er komt wel een lowdrop op ;) Idd dwergpincher, maar zoals ik al zij het komt op haar rugje :d dat moet wel lukken.

Ik gebruikte een speciaal LED-flasher IC en een PX625 knoopcel. Die kwikbatterijen zijn er nu niet meer, maar met Li gaat het vast nog veel beter.
Als je wilt zal ik nog eens kijken welk IC dat was.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Op 30 oktober 2009 00:18:15 schreef Van Geert Steven:
Zelfs de PIC op de programmeer print kan getest worden.

Geen wonder hoor, die 16F628 is geen onderdeel van de programmer.

True story bro!

Geen wonder hoor, die 16F628 is geen onderdeel van de programmer.

Ik bedoelde dat het ook enkel een programmer kon zijn zonder testknoppen of experimenteren. Met deze set kan dat dus wel :)

Elke dag meer, leer je steeds ook bij

Op 30 oktober 2009 08:37:27 schreef Tidak Ada:
[...] Ik gebruikte een speciaal LED-flasher IC en een PX625 knoopcel. Die kwikbatterijen zijn er nu niet meer, maar met Li gaat het vast nog veel beter.
Als je wilt zal ik nog eens kijken welk IC dat was.

De inmiddels moeilijk verkrijgbare LM3909 toevallig? Dat is ook 1 van mijn eerste LED projectjes geweest in de jaren 80.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Het is vakantie en kan weer verder werken aan mijn versterker :-D

Ik ben begonnen aan de eindversterker

http://www.uploadarchief.net/files/download/totaal%20onder.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/achter%20onder.jpg

nog te doen : schakelaars inbouwen en een systeem bedenken om de onderste bak aan de bovenste vast te maken zonder een zichtbare vijs.

Ondertussen weegt de versterker 19 Kg

oh ja nog de gaten voor de buizen maken in de bovenste bak

Dit topic is gesloten