RAAF12
Golden Member
https://www.youtube.com/@zeehondencentrumpieterburen/streams nieuwe onderwatercamera
Op dinsdag 18 februari 2025 19:44:31 schreef Turbokeu:
Na een paar jaar gebruik lichtte het horizontale streepje van de '2' van de buisjes nog maar gedeeltelijk op, ik moet nog nog altijd het displayprintje vervangen door één met IN-16's.
Ja ik zie het, bij de rechter 2 loopt het streepje niet door naar rechts.
Zijn dat buisjes met voet of draadjes?
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (29%)]
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op vrijdag 21 februari 2025 23:03:50 schreef Tidak Ada:
't Was ook maar een plagerijtje voor @Lucky Luke
En voldoet technisch gezien nog aan de eisen ook. Sterker nog, ‘t is best een mooi lampje.
Hopelijk maakt dezelfde fabriek ook lampjes met bloemetjes, peace-symbolen, en desnoods flamingo’s, en zijn die ook ergens te vinden.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op vrijdag 7 februari 2025 15:06:22 schreef Ledlover:
Op aliexpress vind je nog een paar 'echte' varianten. Die worden prima verpakt.
Het was flink zoeken tussen de led-derivaten, maar inderdaad maar bij Ali (Zonder 40 rovers, hopelijk) een lampje gekocht (Bij de "Karwen official store"). Ze sturen dan een blokje piepschuim op, met een lamp er in. Het blokje piepschuim zat in de bekende plasticzak-envelop en was onderweg zowat eivormig* geworden (de hoeken waren nogal gebutst), maar de lamp was heel.
De lampjesman heeft 'm ook. De "viritage" zette me aan het denken: Vintage, met 'keming' (kerning) typefout.
Lastig te fotograferen. De donkerste foto benaderd de kleuren nog het beste. Bij daglicht is het totaal niet te zien dat de blaadjes groen oplichten, en bij al te fel daglicht valt ook de neongloed rond de bloem weg.
Het armatuur waar 'ie op de foto in zit werd uiteraard niet meegeleverd en heb ik zelf bij elkaar geraapt uit een E27 fitting die wonderwel in een aardewerk "ding" pastte, en dat "ding".
* "Eivormig" is overdreven, maar op de foto zie je vooral de binnenhoeken, en die vallen wel mee. De buitenhoeken hebben echt een radius.
Leuk ding!
Heb ik in 2016 ook gemaakt:
Helaas is het bolletje vorig jaar gesneuveld.
Daardoor ook gelijk de volgende tip: zet er een stolp overheen of zet hem in een dichte kast. De scherven vlogen namelijk de hele kamer door en drie maanden later vond ik nog steeds hele kleine stukjes. De bol lijkt onder druk te staan en het glas is heel dun. 1 tik en het is pang.
Denk wel dat ik een nieuw lampje ga bestellen, dank voor de link naar die lampenman.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Op vrijdag 21 februari 2025 17:46:50 schreef Tidak Ada:
[...]Deze zijn nog wel verkrijgbaar voor €7,50 :
[bijlage]
![]()
Oh voor zo'n lamp heb ik lang geleden eens een 5V convertertje gemaakt. Die had ik exact op de radio Maria frequentie draaien zodat de zender niet meer te beluisteren was in de buurt van die lamp. 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Hoi Luckey Luke,
Je kunt ter bescherming ook zo'n stal-armatuur nemen. Ik heb dat ook gedaan voor een kooldraadlamp.
Let wel op:
Je hebt een kleine uitvoering met een opening van 6 cmØ en een grote met een openig van 7,5cmØ.
Daar zit een voet met fitting bij.
Zwart of wit, hoewel de zwarte uitvoering minder makkelijk is te krijgen.
(klein)
(groot)
Verder kan je bij de Action momenteel dit soort voorraadpotten kopen (€ 2,49) met een opening van 8,5 cmØ
De foto is de hoogste. Er zijn 3 maten. Lagere zijn goedkoper.
Op woensdag 16 juli 2025 08:27:14 schreef Rob W.:
Leuk ding!Heb ik in 2016 ook gemaakt:
[bijlage]Helaas is het bolletje vorig jaar gesneuveld.
Daardoor ook gelijk de volgende tip: zet er een stolp overheen of zet hem in een dichte kast. De scherven vlogen namelijk de hele kamer door en drie maanden later vond ik nog steeds hele kleine stukjes. De bol lijkt onder druk te staan en het glas is heel dun. 1 tik en het is pang.Denk wel dat ik een nieuw lampje ga bestellen, dank voor de link naar die lampenman.
je moet m ook geen water geven. 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op vrijdag 7 februari 2025 12:59:42 schreef maartenbakker:
In de jaren '90 waren hier replica's uit 't verre oosten te koop in electrawinkels, ik denk via een handelsreiziger/groothandel die inmiddels niet meer bestaat (hij kwam ook bij mijn vader, eens in de 2 weken de nieuwste spullen laten zien en de bestelde spullen van de vorige keer afleveren). Daar zou je nog restanten van kunnen vinden. Ze hadden alleen niet superveel branduren. Sputteren en slijtage van fosfor was wel een iets groter probleem dan bij gewone neonlampjes.
Ik heb er pas een van @Lampjesman binnen gekregen. Die werkt al op 110V, zij het wat minder licht. Een weerstand in de voedingslijn zou dus kunnen helpen de levensduur te verlengen. UV-LEDs werken niet.
Ga hem mogelijk op, de WC-hangen, dat is een duistere ruimte.... Hij kan dan gelijk met het licht aan.
Ikea heeft deze voor een schokkende prijs:
https://www.ikea.com/nl/nl/p/ropudden-tafellamp-stolp-10462651/
Tidak Ada
Op dinsdag 29 juli 2025 15:06:01 schreef Sine:
Ikea heeft deze voor een schokkende prijs:https://www.ikea.com/nl/nl/p/ropudden-tafellamp-stolp-10462651/
[bijlage]
Die stolp kan niet eens tegen de warmte van een 4W LED-lampje ! Althans volens de beoordelers 
Benadski
@Tidak Ada: Waarschijnlijk hebben ze er niet bij verteld dat ze er zelf een ander bolletje ingestoken hebben.
Ik wilde eens wat met een IVLM1-1/7 VFD buisje gaan doen, maar ik kwam er achter dat er ook hiervan twee types bestaan. Een met 9 draden en een ander met 7 draden waarbij punt 2 en 3, maar ook 5 en 6 aan elkaar zitten. Die zijn vaak (hierom) stukken goedkoper dan de variant met 9 draden. Ze zien er ook heel anders uit van binnen:
Met 7 draden (IVLM1-1/7TYP1):
Met 9 draden (IVLM1-1/7):
Lucky Luke
Op dinsdag 21 oktober 2025 13:09:32 schreef Benadski:
Een met 9 draden en een ander met 7 draden waarbij punt 2 en 3, maar ook 5 en 6 aan elkaar zitten.
Zijn die punten dan altijd gelijktijdig 'aan' of kun je ze alsnog individueel aansturen op de e.o.a. manier? (Er is zo te zien geen grid, dus ik denk dat ze dan altijd tegelijk aan zijn)
Tidak Ada
Benadski
Op dinsdag 21 oktober 2025 23:50:01 schreef Tidak Ada:
@Benadsky:Wat ben jij er mee van plan?
Ik ga er een spectrum analyzertje mee maken is de bedoeling.
@Lucky Luke: Ja, die zijn dan tegelijk aan.