Op dinsdag 4 februari 2025 18:41:29 schreef McAwesome:
De buisjes zelf gaan nu voor meer dan drie keer zoveel als wat ik ze ooit heb betaald, maar het voelt raar om er niks mee te doen en ze gewoon te verkopen. Uiteindelijk kan iedereen dozen schuiven.
Tja, dat heb ik ook ervaren. Hier ligt nog een bak IV12's die ook bestemd waren voor verschillende klokjes. Het ontwerp zit in CAD, of het daar ooit nog uit komt?
Op dinsdag 4 februari 2025 18:43:10 schreef revado:
Wat een mooi klokje!
Alleen die blauwe leds
Hahaha, daar durf ik het niet meer over te hebben. 
Ik geloof dat we dat in het verleden al eens als eeuh ... opbouwende kritiek(?) hebben meegegeven 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op dinsdag 4 februari 2025 17:31:55 schreef Tidak Ada:
[...] Jammer dat doe colon en dat display'tje rechts in wit zijn uitgevoerd en niet in quasi neon kleur. Wordt het toch wel kitcheriger van.
Met die TFT (of zijn het O-LED) display'tjes moet dat toch makkelijk zijn geweest...
't Is ook maar een voorbeeld, je kunt iedere willekeurige afbeelding downloaden in de buisjes (zie ook link)
Je kunt ze dus tweaken zoals je zelf wilt...
Op dinsdag 4 februari 2025 19:09:16 schreef Sine:
[...]
Ik geloof dat we dat in het verleden al eens als eeuh ... opbouwende kritiek(?) hebben meegegeven
Ja ik weet het
Amerikaanse klanten hadden dat nu eenmaal graag maar je kan het altijd uitzetten/niet monteren. Dat is makkelijker dan het erbij bouwen 
Ontwerpen voor VFD-klokjes heb ik hier ook liggen, waarvan eentje ooit verkocht via Elektor en het andere in CAD. Ik heb de kale print van dat tweede ontwerp ook nog liggen maar heb de moed/energie niet meer om ze op te bouwen.
Op dinsdag 4 februari 2025 14:17:58 schreef Arco:
Ik vond deze wel grappig gemaakt van 6 TFT's.(kun je ook andere kleuren (pseudo)nixie of 7 segments mee maken...)
https://nl.aliexpress.com/item/1005006156895417.html
Ik heb dit klokje sinds december 2020 hier in de woonkamer staan, werkt perfect en is best een eyecatcher als je bezoek hebt. Ik heb er destijds in deze thread zelfs nog melding van gemaakt, zie mijn post op pag. 22. Ik heb er toen wel flink wat meer voor betaald.
Het is erg jammer dat dit klokje niet via wifi zijn tijd met een timeserver op internet o.i.d. kan synchroniseren, loopt per jaar een minuut of zo achter. Ik dacht nl. dat de ingebouwde esp32 wel degelijk wifi aan boord heeft. Firmware updates zijn na mijn aanschaf niet meer uitgebracht. Nou ja, het zij zo...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op woensdag 5 februari 2025 00:30:17 schreef re-atari:
[...]
Het is erg jammer dat dit klokje niet via wifi zijn tijd met een timeserver op internet o.i.d. kan synchroniseren, loopt per jaar een minuut of zo achter.
Staat er nu wel bij:
Ondersteuning IPS Tube clock naar Wi-Fi-tijdkalibratie
Ik zag in de adv. op AE idd. dat het klokje waar je naar linkt, BT en Wifi aan boord heeft. Kennelijk heeft de ontwikkelaar dat inmiddels in de firmware ingebouwd. Ik vermoed, dat mijn klokje geen van beiden in de firmware heeft, en firmware updates/upgrades zijn nooit meer beschikbaar gekomen. Het is ook al 4 jaar geleden dat ik het heb gekocht.
Het viel me in die adv. op, dat het klokje en andere behuizing heeft, best kans dat de hardware in de tussentijd ook is gewijzigd. Ik moet op mijn klokje alle instellingen m.b.v. 5 druktoetsjes aanpassen, terwijl het bij dit klokje (aan de adv. te zien) allemaal via je smartphone gaat.
Ik heb de app van de maker van dat klokje (Ipstube) op mijn smartphone geinstalleerd, om te proberen of ik op die manier kon forceren BT/Wifi in te schakelen. Die app kon mijn klokje echter helemaal niet vinden, kennelijk is e.e.a. daadwerkelijk nog niet in de firmware ingebouwd. Jammer, maar helaas...
RAAF12
Golden Member
Misschien kan de ontwikkelaar het op de website zetten ter download. Moet je het er wel zelf inschieten. E-mail even. Mijn klok 6 digit 50Hz ZM1000 klok uit 1972 moest ik met de hand gelijk zetten maar vond dat geen probleem. Deed het meestal op de gong van het 8 uur journaal 
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op dinsdag 4 februari 2025 14:17:58 schreef Arco:
Ik vond deze wel grappig gemaakt van 6 TFT's.(kun je ook andere kleuren (pseudo)nixie of 7 segments mee maken...)
https://nl.aliexpress.com/item/1005006156895417.html
Néééééééééééééééééééééééé!!!!!!!!!!!!
Ben ik wéér compulsief verplicht om nòg een klok aan te kopen.... 

Op woensdag 5 februari 2025 00:52:05 schreef Arco:
[...]
Staat er nu wel bij:
[...]
Oef...
Ik hoef geen klokken die je manueel moet bijstellen (of die altijd seconden/minuten afwijken van de DCF77/NTP tijd).
Ik zie wel vele advertenties aan verschillende prijzen van (schijnbaar) dezelfde klok?
[...]Néééééééééééééééééééééééé!!!!!!!!!!!!
Ben ik wéér compulsief verplicht om nòg een klok aan te kopen....
Ben gelukkig dus niet alleen 
Dan moet ik deze niet laten zien.
https://www.sgitheach.org.uk/scope4.html
[Bericht gewijzigd door Sine op (11%)]
Ik ken Grahame via mijn Amerikaanse contactpersoon Nick Stock.
Momenteel zijn zij op zoek naar CRT's voor deze klok, vooral dan volgende types: 3SP1, 3ASP1, 3XP1, D8-11, D9-10, 16ЛО3И, 3AYP1.
Als iemand deze heeft liggen en er vanaf wil, graag een seintje. Ook gegevens van Europese leveranciers zijn welkom.
Deze heb ik al: https://btb-elektronik.de/en/start-en/
Dit klokje (eigenlijk meer een klok) staat ook op volgende website: https://stocksclocks.com/index.php/scope-clock-ttl-scttl/
Succes, dan zoek je een speld in een opdrogende hooiberg.
Ik heb er een stuk of wat, dus er is aan te komen, nee, ik wil er niet vanaf 
Grahame is helemaal geweldig, die publiceert alles wat hij bouwt tot en met het printontwerp en bied direct kits aan voor het meeste wat hij ontworpen heeft.
Die TTL scope clock staat ook op het 'te bouwen' lijstje, maar ik heb (uiteraard) wat eigen ideeën over een paar dingen die ik anders zou doen 
Dit klokje (eigenlijk meer een klok) staat ook op volgende website: https://stocksclocks.com/index.php/scope-clock-ttl-scttl/
Ah, Nick Stock = Stock clocks llc
Dat klinkt logisch, maar daar kom je kijkend naar de website niet direct achter.
Ook zie je niet meteen (lees: bijna nergens) dat de meeste bouwsels niet van hem zijn. Ik zie wel een hoop dingen van anderen, onder ander van jou en van Grahame.
Ofwel, een handelaar, en dat is wellicht handig voor mensen die wat zoeken en niet kunnen bouwen en/of bouwers die iets aan de man willen brengen.
Maar dat maakt Co niet zozeer de doelgroep.
Op donderdag 6 februari 2025 22:15:56 schreef Sine:
Dan moet ik deze niet laten zien.
https://www.sgitheach.org.uk/scope4.html
En bedankt he! 
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
weet iemand of…
Zijn dit soort ‘lamp met iets er in’ neonlampen ook ergens voor niet-ebayprijzen te koop, liefst zonder overzeese verzending met bijbehorend breukrisico?
En hoe heten die dingen eigenlijk, want met aerolux vind ik natuurlijk alleen de vintage NIP NOS coll€ctor$ it€m dingen, terwijl een moderne reproductie wat mij betreft ook leuk genoeg is.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
In de jaren '90 waren hier replica's uit 't verre oosten te koop in electrawinkels, ik denk via een handelsreiziger/groothandel die inmiddels niet meer bestaat (hij kwam ook bij mijn vader, eens in de 2 weken de nieuwste spullen laten zien en de bestelde spullen van de vorige keer afleveren). Daar zou je nog restanten van kunnen vinden. Ze hadden alleen niet superveel branduren. Sputteren en slijtage van fosfor was wel een iets groter probleem dan bij gewone neonlampjes.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (19%)]
Zou je wat kunnen doen met een 3d printer en "fluo filament"?
Inbouwen in een glazen of acryl object en in de bodem een uv led.
Groetjes,
eSe
Arco
Special Member
Of zoeken op 'sign neon bulb E27'
Zijn er trouwens ook al in led...
Ledlover
Pekelfiets nodig? Rijdend retro restoratieproject? Yamaha FZR600 1991 te koop!
Arco
Special Member
Klokje is binnen, ziet er leuk uit... 
https://youtu.be/-umvHY7XhrI
Ledlover
Pekelfiets nodig? Rijdend retro restoratieproject? Yamaha FZR600 1991 te koop!
Arco
Special Member
Daar Ging Schijnbaar Wat Mis... 
Nieuwe poging:
https://youtu.be/n_fh5kCLjEo
Arco
Special Member
RAAF12
Golden Member
Ja en bij de 4 loopt de horizontal niet door naar rechts en is die minder hoog omdat het stokje van de 4 anders wegvalt. Maar wel veel beter dan sommige Ruski buisjes. Klopt het dat je geen decimale punt hebt? Volgens mij hebben alle ZM**** dat wel.