Het grote fake-onderdelen topic

Aan het logo te zien is het fake. Die F is te dun. Verder lijkt het meer een transistor.
Waar is die Id op gebaseerd? Kan niet de Vgs (of Vbe) zijn? Is dat tov een stroom door de b-e overgang, mits er uberhaupt een stroom door de basic loopt? Hoe weet die tester dat? Nog lastiger voor meting aan een fet.

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.
blackdog

Honourable Member

Hi ronw,

De metingen van jou komen niet overeen met mijn selectie van BF245C, de meeste van Philips die ik hier heb.

BF245 Idds volgens Philips datasheet bij 15V
A versie= 2 tot 6,5mA
B versie= 6 tot 15mA
C versie= 12 tot 25mA

Groet,
Bram

Existence, well, what does it matter? I exist on the best terms I can... Heart and soul, one will burn
Henry S.

Moderator

Ik vermoed dat de afwijkende resultaten door de beperkingen van de tester komen.

N-fets zijn goed te selecteren op Idss mbv een labvoeding. Ze de drain met een mA meter in serie aan de plus, en de gate samen met de source aan de massa. Als je de voedingsspanning opdraait zal op een bepaalt moment de stroom stabiliseren, je Idss.

Op 24 augustus 2022 17:15:17 schreef henri62:
Aan het logo te zien is het fake. Die F is te dun.

Idd, en ik heb ze kortgeleden nog dunner, en met onderbroken lijntjes, gezien.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 24 augustus 2022 19:02:19 schreef Henry S.:
Ik vermoed dat de afwijkende resultaten door de beperkingen van de tester komen.

Ah, dat zou raar zijn. Ik heb 5 oude BF245C's getest van verschillende producenten/series. Alle bevinden zich in dezelfde regio qua Id en Vg. Echter, de nieuwe uit Duitsland valt er behoorlijk ver buiten, met significant lagere waardes.

Ik neem deze testers niet te serieus, maar dit is een te duidelijk verschil om toeval te zijn.

Alleen vraag ik mij nu nog steeds af, wat voor een FET kan dit zijn? Is er een typenummer wat zou kunnen corresponderen met veel lagere waardes dan wat de meter aangeeft voor de echte BF245C's?

Ik zal een VFO mee maken, en dan zie ik wel of de FET werkt of niet.

BRAM:
Dat is duidelijk een manco van zulke eenvoudige testers, je hebt geen flauw idee bij welke spanning deze resultaten worden weergegeven. Ik zie zo'n meter meer als een vergelijking.

(P.S. Tov. mijn vorige meter, valt de Hfe van transistoren zo'n 100 punten lager uit, en is de Vf van schottky diodes een paar honderd mV hoger)

blackdog

Honourable Member

ronw,

Het is vrij makkelijk testen zonder een speciale tester, neem een 9V batterij, sluit de Gate en Source kort verbind die aan de - van de batterij en de drain via een multimeter op het mA bereik aan de + van de 9v batterij en dan je leest de Idds uit.

Dat is de manier waarop ik de Fets als eerste selecteer, de speiding is namelijk flink groot en
je hebt meer kans op deze manier, om er b.v. twee te vinden, als je een goed paartje wilt hebben.

Verder heb ik een PEAK DCA Pro, als ik meer wil zien van de voor ge-selecteerde Fets, dit doe ik met grafieken van de PC software.
Wat je zelf al aangeeft, de goedkope testers zijn daar eigenlijk niet goed genoeg voor.

Als je wat meetapparatuur hebt, zoals een functie generator en een scoop of mV meter, kan je ook vrij simpel de stijlheid meten.

Groet,
Bram

Existence, well, what does it matter? I exist on the best terms I can... Heart and soul, one will burn
Henry S.

Moderator

Op 24 augustus 2022 21:40:03 schreef ronw:
Ah, dat zou raar zijn. Ik heb 5 oude BF245C's getest van verschillende producenten/series. Alle bevinden zich in dezelfde regio qua Id en Vg. Echter, de nieuwe uit Duitsland valt er behoorlijk ver buiten, met significant lagere waardes.

Ik neem deze testers niet te serieus, maar dit is een te duidelijk verschil om toeval te zijn.

Ik bedoel, net als Blackdog, dat ook de waarden van de orginele te laag zijn voor een BF245C. Dus even testen op 9V oid, dan kan je ook ongeveer bepalen welke fet je wel gekregen hebt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Henry/Bram:
Zal ik morgenavond doen. Vanavond mijn test VFO afgemaakt.

En toen de grote verrassing!

Alle oude BF245C's gaven hetzelfde resultaat: een flatliner!

De nieuwe Duitse BF245C:

Oude BF245B:

Oude BF245A:

Nogmaals, allemaal getest onder exact dezelfde omstandigheden!

De nieuwe BF245C werkt dus wel, maar de golfvorm is slechter dan de oude A/B's.

Ik heb verder 2 verschillende J310's getest, één deed het nog beter dan de BF245A, de ander deed niets.

2N3819, MPF102 en PN4117 deden eveneens niets.

Ik neem aan dat het wijzigen van de waardes van de source/drain weerstanden dit moet kunnen oplossen.

Het schema was gebaseerd op de MPF102.

Behalve dat er fakes op de markt zijn, is de variatie in eigenschappen ook een probleem.

Van 10 printjes was dit de enige die het niet direct deed. En dan heeft ie deze CPU.

Met normale belichting met een loupe kon ik de "mislukte letters" niet zien. Helemaal niet.

Dat ie het niet deed bleek aan een slechte soldering bij de USB connector te liggen.

Onder de microscoop zijn ze JUIST extra zichtbaar met bepaalde belichting. Zie andere foto. Alle andere waren gewoon normaal gelaserd.

Iedereen roept steeds "afwijkende bedrukkiung -> moet fake zijn", ik denk niet dat dat hier speelt. Ik hou het op een onbelangrijk produtciefoutje.

[Bericht gewijzigd door rew op 3 oktober 2022 19:20:32 (15%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hoeben

Golden Member

Is niet te zeggen zonder een goede foto van de zijkant. Dan is zichtbaar of er nieuw epoxy op het oppervlak zit. Maar ook dat zegt niet alles.

Het zou een foutieve laserinstelling kunnen zijn. Of een standaard component wat op snelheid geselecteerd wordt en daarna nog een belasering krijgt.

Het lijkt erop dat de uitlijning niet hetzelfde is. Dus het zijn twee laserstappen geweest. Fake of niet is niet te zeggen.

Wat is het precieze partnummer?

STM32F072C8T6

Ze zijn er niet in verschillende snelheidsvarianten. Alleen 64- of 128k FLASH.

[Bericht gewijzigd door rew op 3 oktober 2022 23:01:34 (76%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hoeben

Golden Member

Ik heb even ingezoomd. Je kunt zien dat die onzichtbare letters dieper en smaller zijn ingesneden. Andere setting van de laser dus.

Helemaal fake kan eigenlijk niet als ze werken. Misschien het bouwjaar opgefrist? Maar dan lijk het me sterk dat je voor 2009 gaat. Wel is het opgehoogde midden van die cirkel linksonder verdacht.

Hij is gemaakt in Taiwan en alle andere die ik vind komen uit China. Ook verdacht. Maar als hij het doet voor de hobbyist goed genoeg.

Ik zou hem voor bedrijven zeker afkeuren.

Ik heb 50 bestukte printplaten gekocht voor een product wat ik verkoop. Alle andere 1) doen het al jaren "in the field", 2) zien er normaal uit.

Wegens de niet goed gesoldeerde USB stekker, was dit de laatste die van "fase programmeren" naar "in mekaar zetten" is gegaan. Dus op de tafel "in mekaar zetten" zal ie bovenop hebben gelegen. Er zijn er nu drie af, dus ik vermoed dat ie in 1 van de afgemaakte producten zit.

[Bericht gewijzigd door rew op 4 oktober 2022 11:05:35 (49%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 3 oktober 2022 23:24:56 schreef Hoeben:
Andere setting van de laser dus.

Ja. Vooral eigenlijk: Het lijkt er op dat de laser gewoon goed in focus was terwijl ze voor de normaliter beter zichtbare letters de boel een beetje uit focus halen.

Maar goed. Zelfs in de bankbiljetten fabriek heb ik gezien dat ze "matig product" gewoon de markt in sturen. (de eerste van de biljetten die ik "in het wild" in handen kreeg weet ik dat onze proces stap een factor 7 "buiten spec" was. Kan je met het blote oog zien. Tolerantie op positie was +/- 100 µm, deze zat ongeveer 700 µm van z'n plek...)

[edit: sorry, oud window. reactie op ander stuk.]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/