Het grote fake-onderdelen topic

Mbt decappen:
Ik vind net een verslag van de TUE waarin ze epoxy oplossen met PEG200 en NaOH. Wel bij hoge temperatuur. Mail me maar voor een kopie.

Dat lijkt me redelijk veilig. Ik ga dat bestellen en het eens uitproberen.

Ik zie nog als probleem dat epoxy voor elektronische componenten veel fillers heeft. Die moet je dan telkens mechanisch wegvegen, verwacht ik. Misschien op een hotplate met een teflon roerstaafje erin (zo een met ronddraaiende magneet onder de plaat)? Een zuur heeft als voordeel dat die de fillers ook opvreet.

Henry S.

Moderator

Op 26 mei 2022 12:20:59 schreef fred101:
Ik weet natuurlijk niet wat zij hebben betaald. Maar ik denk niet dat je je reputatie gaat vergokken om een paar euro te verdienen aan een obsolete onderdeel wat niet in hoeveelheden gaat. Kan goed zijn dat ze zelf ook genaaid zijn.

Ja, en ja (maar dat laatste bewust). Er zijn er bij die niets anders doen, en bij reklameren blijkt dat we 'die andere batch' moeten hebben. Of wordt er gezegd dat eerdere levering uit dezelfde batch waren (niet dus).

Gebruikt met evt nieuwe pootjes hoeft geen probleem te zijn.

Daar kan je geen garantie op verlenen, en reklameren is dan ook niet meer mogelijk.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Lambiek

Special Member

Je zou ondehand bang worden om nog iets te bestellen. Ik vrees dat het alleen maar erger gaat worden met een te weinig aan componenten, er zijn er altijd die daar een slaatje uit willen slaan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Vandaag ook een twijfelgeval in handen gehad.
Met 5 dagen vrij besloot ik gisteren de voorbereidingen te treffen voor het reviseren van m'n laatste twee V-mount accu's.

Vandaag nummer 5 (de laatste) openen om de oude cellen te verwijderen. Opvallend: de logische zekering was ook bij deze heel en bij meten van de restspanning bleef de meter bij 100 mV steken: echt helemaal dood en dat was best opvallend. Bij alle andere vier had ik nog minstens 8 Volt of meer over, en waren 1 of 2 groepen cellen helemaal dood en de rest nog best in orde.

Na het verwijderen van de laatste strip van de print, kon ik de cellen lospulken om de afstandhouders ertussen te verwijderen.

En toen zag ik dit: ik heb nu 4 V-mounts (16 cellen elk) en heel wat laptop-packs geopend, maar een 'total failure' zoals hier heb ik nog nooit eerder gezien.

Vervelend (omdat ik het vrij laat pas doorhad): menig cel, ook die geen tekenen vertoonden, was aan het lekken. Pas toen m'n handen onder zaten en ik iets raars rook, ging ik op onderzoek uit. Hier drupte het echt uit...

Na het lospulken van de cellen: jep, die is écht stuk.

Wat echt opvalt: alle andere accu's hadden in elke cel 'UR18650SW' in de krimphuls gedrukt staan. Ik heb elke cel van deze accu onderzocht maar niet 1 cel had een type-opdruk...

Gecombineerd met het catastrofaal falen en het feit dat echt elke cel hartstikke dood is, twijfel ik of dit wel originele cellen zijn geweest.

Daarnaast is het lospulken van de strips en daarbij iets manipuleren van de cellen voor sommige cellen een zodanige belasting geweest dat ze op begonnen te warmen. Ik vond de situatie zelfs zo link dat ik ze individueel verpakt buiten in een hokje/bakje van straatstenen heb gelegd. Áls ze nog willen ontbranden, heeft dat hopelijk geen gevolgen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
mel

Golden Member

Dat opwarmen moet je idd mee uitkijken. ik had eens een accu van een portofoon, en die werd ook warm. Die heb ik gelijk naar buiten in de sneeuw gegooid...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fred101

Golden Member

Even een tussentijdse update.
Ik heb nog 4 IGBTs gehad als test. Ik heb ze al onder de microscoop gehad. De pootjes zijn er zonder twijfel los aangezet. Zo te zien door 3 puntlasjes per pootje. Daarna gevijld en opgevuld met soldeer. Absoluut geen twijfel mogelijk. Zonder de tin is het duidelijk zichtbaar. Er zijn meer dingen zichtbaar die wijzen op "refurbished" maar de pootjes zijn bewijs genoeg. Ik wil wel weten of het wel echte zijn dus daarom toch op de CT.

De VIPers zijn ook fake. Ik had er nog 2 over en ik vond een originele gebruikte. Schakeling opgebouwd zoals in de voeding mbv de trafo uit die voeding. De originele werkte dus de opbouw was correct. Een van de twee verdachte vormde een dikke kortsluiting, de andere deed helemaal niets, er liep niet eens stroom door de Vcc aansluiting. Helaas zaten de pootjes bij de originele precies andersom gebogen (en 90 graden haaks tegen de behuizing) en die braken dus gelijk af toen ik ze voorzichtig probeerde terug te buigen.

Dus als iemand nog ergens een viper met pootjes heeft liggen hou ik me aanbevolen.

HenryS: Daar kan je geen garantie op verlenen, en reklameren is dan ook niet meer mogelijk.

Staat er wat ongelukkig. IGBTs zijn wel uitwisselbaar maar die VIPer is dat niet (tenminste, ik heb geen idee hoe ik die moet vinden). Als een werkende gebruikte VIPer de enige oplossing is dan is dat beter dan niets. Natuurlijk vertel ik dat de klant en hij mag beslissen. Vaak gaat het om reparaties van iets wat deel uitmaakt van een custom made installatie/machine welke zonder dat PCB helemaal vervangen moet worden omdat de leverancier niets meer heeft of er niet meer is. De keuze is dan een gebruikte regelaar die het waarschijnlijk nog vele jaren volhoud of gelijk een hele grote investering (bv een nieuwe machine laten bouwen en dan nog langer stil liggen)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fzwart

Golden Member

Op 13 juni 2022 13:01:46 schreef fred101:
Dus als iemand nog ergens een viper met pootjes heeft liggen hou ik me aanbevolen.

Ik heb hier een gebruikte VIPer 100 38N247 in pentawatt liggen.
Geen idee of je daar wat mee kan.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
Henry S.

Moderator

Op 13 juni 2022 13:01:46 schreef fred101:
Ik heb nog 4 IGBTs gehad als test. Ik heb ze al onder de microscoop gehad. De pootjes zijn er zonder twijfel los aangezet. Zo te zien door 3 puntlasjes per pootje. Daarna gevijld en opgevuld met soldeer. Absoluut geen twijfel mogelijk. Zonder de tin is het duidelijk zichtbaar. Er zijn meer dingen zichtbaar die wijzen op "refurbished" maar de pootjes zijn bewijs genoeg. Ik wil wel weten of het wel echte zijn dus daarom toch op de CT.

Dit ook vorige week meegemaakt, op de CT bleek de gatecapaceit ook sterk af te wijken. Retour leverancier dus, en ook niet de eerste/laatste keer...

Vaak gaat het om reparaties van iets wat deel uitmaakt van een custom made installatie/machine welke zonder dat PCB helemaal vervangen moet worden omdat de leverancier niets meer heeft of er niet meer is. De keuze is dan een gebruikte regelaar die het waarschijnlijk nog vele jaren volhoud of gelijk een hele grote investering (bv een nieuwe machine laten bouwen en dan nog langer stil liggen)

Dat ken ik maar al te goed, dan liever iets uit een sloopprint, dan iets waar een Chinees z'n plasje overheen gedaan heeft.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Op 13 juni 2022 15:17:56 schreef fzwart:
[...]
Ik heb hier een gebruikte VIPer 100 38N247 in pentawatt liggen.
Geen idee of je daar wat mee kan.

Sorry, heb blijkbaar de notificatie gemist.
Zo te zien is deze qua pinnen vergelijkbaar. Hij kan 2x zoveel stroom aan dus dat is niet erg. Vind je het erg hem op te sturen ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fzwart

Golden Member

Op 15 juni 2022 13:14:17 schreef fred101:
[...]

Sorry, heb blijkbaar de notificatie gemist.
Zo te zien is deze qua pinnen vergelijkbaar. Hij kan 2x zoveel stroom aan dus dat is niet erg. Vind je het erg hem op te sturen ?

Is goed, stuur maar een mail met je adres dan zal ik hem op de bus gooien.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
Henry S.

Moderator

Componentenschaarste, en iedereen trapt er in, Reichelt ook lees ik net...

En kortgeleden had de grote F nog de MC78L05ACP (TO-92 formed) op voorraad. Besteld, en tot onze verbazing was de behuizing twee keer zo lang, een TO-92L.

Die staat niet in de datasheet, en wordt/werd ook niet door ONsemi geproduceerd :?
Ik ken ze alleen van KEC en Hitachi...

Gereklameerd, en nu is er geen voorraad meer, deze wordt ook niet meer geproduceerd.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Toshiba maakte ze ook. Maar die zit ook niet in ONSemi. Fairchild misschien? En heeft die op zijn beurt niet ooit KEC overgenomen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Voor hobby gebruik maak het natuurlijk geen drol uit, dan zet je er een willekeurige 78L05 in, in een gevalletje "identieke vervanging" kan dat wat lastiger worden.
Zelfs voor een 13 in een dozijn onderdeel als een 7805

bprosman

Golden Member

Besteld, en tot onze verbazing was de behuizing twee keer zo lang, een TO-92L.

Die ken ik alleen van de Maxim temperatuur sensoren.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Was in Japan vrij gebruikelijk als er wat meer gedissipeerd moest worden. Dus KEC heeft Toshiba ofzo gekloond en is daarna via Fairchild overgenomen door ON. Zo is die rare behuizing opeens Amerikaans. Of met Maxim was hij het al, maar daar kende ik hem dan weer niet van.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Van Maxim ken ik hem ook niet, van Japanse torren wel, daar kwam je dat regelmatig tegen.

Hoeveel effect dat heeft is dan weer discutabel ;)

PE9SMS

Special Member

Ja, Japanse torretjes waren ook wel eens van die lange inderdaad, met Cxxxx typenummers. Meen dat ik die wel in 27mc bakkies tegenkwam.

This signature is intentionally left blank.

Rond 1988 te maken gehad met een "niet identieke" 7805....

Er was +5 en -5V nodig. Dus een 7805 en een 7905. In de prototypes wertke dat allemaal prima, maar in prodcutie niet. Wat blijkt: De 7805 was VEEL zwaarder belast dan de 7905, dus de negatieve voeding kwam sneller op dan de positieve. Dan was er 1 onderdeeltje wat 10V nodig had en tussen +5 en -5V was aangesloten. Die trok dan de 7805 z'n uitgang onder nul en de voor de productie gekochte exemplaren konden daar niet tegen (startten niet verder op). Er was een "7805" gekocht in de juiste behuizing maar niet hetzelfde merk als wat "development" had gebruikt....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Dat is smerig inderdaad. Vaak zie je bij dubbele voedingen ook een diode in sper over de uitgang. Dat is ook niet voor niets.
Ik geloof ook niet dat een 78xx perce blij is met een negatieve spanning op de uitgang.

Negatieve exemplaren moet je nog beter voor oppassen, de meesten hebben een (niet onaardige) belasting nodig om te kunnen regelen. Bij het ontbreken daarvan loopt de uitgangsspanning gevaarlijk hoog op.

Ik zat toen in het "software team". Ik wilde graag leren wat er in de hardware hoek gebeurde, dus hoorde ik wel eens eea. Volgens mij is toen gewoon besloten: Je moet de ST versie van de '7805 kopen, niet meer de TI. (verzonnen merken.) Maar die diode zal vast ook werken (maar toen was "een nieuwe batch printen" nog best prijzig. Ze zullen vast de niet werkende 7805's uitgesoldeerd hebben en vervangen. ).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henry S.

Moderator

Op 10 augustus 2022 12:52:49 schreef maartenbakker:
Was in Japan vrij gebruikelijk als er wat meer gedissipeerd moest worden. Dus KEC heeft Toshiba ofzo gekloond en is daarna via Fairchild overgenomen door ON. Zo is die rare behuizing opeens Amerikaans.

Een leuke aanname, maar in dit geval niet correct. De MC78L05ACP bestaat officieel niet in TO-92L.

Deze wordt ook niet meer geproduceerd door ON, en is vervangen: MC78L05ACPG. https://octopart.com/mc78l05acp-onsemi-535533?r=sp

De leverancier is diep door het stof gegaan met een mega excuusmail.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Als hij een ON-typenummer heeft (bovendien een dat identiek is aan dat van een gewone TO-92) dan kan het inderdaad niet kloppen. Dat stukje had ik even over het hoofd gezien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb op eBay een paar BF245C's gekocht van een Duitse verkoper "bra-elektronik".

Ik heb nog een paar oude exemplaren liggen, dus heb ik ze vergeleken met een eenvoudige componenten tester.

Het resultaat van mijn 5 oude BF245C's is consistent:

Id = 3,4 - 4,1 mA
Vg = 2,17 - 2,86 V

De nieuwe BF245C is dat niet:

Id = 0,65 - 0,7 mA
Vg = 450 - 550 mV

Hetzelfde resultaat had ik met een paar Chinese 2N3819's, die goed overeen kwamen met de waardes voor de "Duitse" BF245C.

Wat mag ik concluderen uit deze veel lagere waardes voor Id en Vf? Zijn dit fakes, slechte imitaties, of een verbeterde versie?

(Foutief Vf geschreven, gecorrigeerd = Vg)

Henry S.

Moderator

Verkeerd gelaserd en via de achterdeur de fabriek verlaten, of (en dat komt veel veel veel veel vaker voor), afgeschuurd en opnieuw gelaserd.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
benleentje

Golden Member

Wat mag ik concluderen uit deze veel lagere waardes voor Id en Vf? Zijn dit fakes, slechte imitaties, of een verbeterde versie?

Dt de eerste een FET is en de andere minimaal een diode en met een beetje geluk is het een transistor waarvan je verder niet weet.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.