ontplofte trafo

DAT is juist het probleem. zoek eens uit hoe een led werkt ...
overigens heb je zelf al door dat dat niet de oorzaak is van je verbrande print, want dat is omdat je niets geisoleerd hebt.
Maar door je manier van aansluiten zullen je leds het evengoed niet lang volhouden.

Een zak tuinaarde opescheuren
Arco

Special Member

De leds trekken ruim 1.7A. Dat houdt in dat de trafo meer dan 15VA moet kunnen leveren per wikkeling, en hij is maar 10VA.
Verder heeft de stabilisator geen nut; een led houdt van constante stroom en maalt niet zo om spanning...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

dus als ik het goed begrepen heb: elke led een weerstand van 470ohm (voeding 12Vdc),-geen spanningsregelaar en goed isoleren.
en een andere trafo

Arco

Special Member

Nee,
Je moet de leds per 3 in serie zetten met een weerstand op de 12 volt. Dan heb je maar 1/3 vermogen nodig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

uitrekenen ?

als elke led 3.3 volt wil zien en 20 mA en je zet er 3 in serie zit je op 9.9V als je spanning dan echt circa 12VDC is dan wil je dus 2.1V kwijt in je weerstand bij 20mA..

2.1 / 0.02 = 105 ohm > 120 zou ik nemen om safe te spelen.

Een zak tuinaarde opescheuren

ok bedankt, hiermee weet ik wel wat te doen...

Belangrijkste oorzaak van de plof is het onzorgvuldig omgaan met de netspanning. Die moet je veel beter isoleren van andere delen.

Verder is het nogal vreemd dat je de twee secundaire wikkelingen in serie zet om 12V te maken (wat na afvlakking bijna 17V wordt) om er vervolgens leds van 3V mee te voeden. Dan gebruik je dus maar 20% van het vermogen voor de leds, met de andere 80% sta je warmte te produceren.

Waar heb je dat idee overigens vandaan? Zelf ontworpen of een bestaand project nagebouwd?

5V voeding en LEDs waar 3V over valt, betekend dat er 2V over een weerstand van 1ohm staat. 2V gedeeld voor 1ohm geeft 2A, wat toch echt teveel is voor een trafo van 10VA bij 6V (2x in serie, zo te zien). Dat geeft 10 / 6 = 1.66A voor gelijkrichting, waardoor er na gelijkrichting zo'n 1.66 * 0.6 = 1A overblijft zonder de trafo te overbelasten.

Als je nu de 2 wikkelingen parallel had geschakeld, zou je 6 * 1.41 - 1.4 = 7V over gehouden. Dat is net te weinig voor een 7805. Als je schottky diodes gebruikt, zou dat 7.6V zijn geweest. Dat is ook al krap aan. De trafo kan dan wel (net aan) de benodigde 2A leveren.

LEDs parallel schakelen, zoals je hebt gedaan, is een heel slecht idee. Het wordt in chineese meuk wel vaak gedaan, met als gevolg dat sommige LEDs naar verloop van tijd veel meer licht gaan geven dan anderen, en die gaan ook als eerste stuk. Daarmee stijgt de spanning over de overgebleven LEDs, die dan ook weer achter elkaar stuk gaan.

Oplossing: een hogere spanning gebruiken, en steeds een aantal LEDs in serie, waarbij welke streng een eigen weerstand krijgt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Het is wel grappig dat je bijna kunt volgen hoe e.e.a. is gegaan:

Na het aanzetten werd de trafo door te zware belasting veel te heet.
Door het ontbreken van een zekering bleef dit ook doorgaan.
Door de gebruikte smeltlijm kwam de trafo los.
Vervolgens pleegde de trafo daarna zelfmoord door op de ledprint te springen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik heb dit zelf ontworpen ter vervangen van de hallogeenlampen die er voordien inzaten.

is het trouwens niet mogelijk om 3v te genereren en dit op de parralle leds plaatsen (met 12v voeding)?

ik ben dan ook nog maar 14j

Henry S.

Moderator

Op 16 juli 2010 00:02:42 schreef nielsgent:
is het trouwens niet mogelijk om 3v te genereren en dit op de parralle leds plaatsen (met 12v voeding)?

Als je het bovenstaande gelezen had, dan wist je dat beide (3V en parallel) fout is.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

conclusie: ik moet ALLES hermaken

zonde van de zelfgemaakte print met leds, nu moet ik alles desolderen

[Bericht gewijzigd door nielsgent op vrijdag 16 juli 2010 00:07:06 (53%)

Bij leds gaat het niet in de eerste plaats om de spanning. Je moet de stroom in de hand houden, en de spanning ontstaat dan vanzelf.

dat moet je nu toch eens beter uitleggen...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 16 juli 2010 00:09:46 (73%)

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Leds zijn eigenlijk diodes. Die hebben een zeer steile stroom-spanningskarakteritiek.
M.a.w., als je de spanning maar een hele klein beertje groter maakt, dan kan de stroom enorm oplopen. Je moet dus de stroom sturen, en het resultaat is dan dat er over de led een spanning valt.
Bovendien zijn de karakteristieken van leds niet precies gelijk. Als je ze parallel zet, zelfs met een stroombegrenzende weerstand er voor, dan kan de stroom per led enorm verschillen. Zoals al eerder gezegd, de led die de meeste stroom trekt zal het meeste licht geven maar ook het eerste stuk gaan.
Je moet ze dus in groepjes van 2 of 3 of 4 in serie zetten. Dan voeren ze allemaal dezelfde stroom. Bovendien moet je per groepje de stroom begrenzen.

Je ledjes soldeer je op 5 minuten los. Als ze nog werken, het kan best dat ze 230V voor de kiezen gekregen hebben en dan is het game over voor allemaal.

En wees blij dat het zo afgelopen is, je hebt een heel aantal fouten begaan wat fataal zouden kunnen zijn.

Gewoon beschouwen als vallen en opstaan, en opnieuw beginnen. Iedereen heeft het zo geleerd. (hoewel hopelijk zonder 230V kortsluitingen)

Suffering from wiseass oneliner blackout

wel, als beginnend 14jarige heb je nu een les geleerd die je van je leven niet meer vergeet ;-)
dit kan je later gebruiken als ervaring.

ff heel kort uitleggen hoe je leds werken.
je hebt een led van pakweg 3.2-3.4V en 30mA volgens fabrikant
als je daar 30mA staat er 3.35V over de led.
stel je hebt nu nog zo een led en die heeft 2.25V over de led staan bij 30mA

je hangt beide nu parallel en voed ze 60mA. de spanning over beide leds zal nu rond de 2.30V staan, de eerst verbruikt nu slechts 20mA (bij lagere spanning loopt er minder stroom, dus die haalt de 30mA niet), de 2de krijg ineens 40mA (immers heeft die al 30mA vij 2.25v en die krijgt nu ineens meer)

op hele korte tijd valt die 2de led dood door de hoge stroom, en krijg de andere led ineens die 60mA op zen pinnen. die volg de eerste ook direct en gaat op in een rookpluim.

probeer de spanning op te krikken zodat je meerdere leds in serie kan zetten. bezorg elke seriekring zijn eigen stroombeperkingsweerstand.

als je 100leds parallel zet aan 20mA verbruik je 2A.
als je ze per 4 in serie zet op bv 15V, dan heb je maar 25kringen van 20mA en verbruik je maar 500mA

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

oké, bedankt allemaal, ik was nu bezig met de leds aan het desolderen.

Als de spots klaar zijn zal ik ze op show your project zetten

misschien toch nog een vraagje: is het nodig om een zekering voor de trafo te plaatsen zo ja welke?

[Bericht gewijzigd door nielsgent op vrijdag 16 juli 2010 12:53:51 (28%)

heel hard nodig en als waarde iets meer dan de max stroom die de trafo vraagt dacht ik, correct me if i am wrong.
trage zekering gebruiken zodat ie er niet uit vliegt bij een stroompiek

grote tip, teken het eerst eens uit, met alle weerstanden enzo berekent.
post dan je schema en je uitleg eens en dan kunnen wij eventueel hints geven, of opmerkingen zodat versie 2 ook niet in rook opgaat.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
fred101

Golden Member

Op 16 juli 2010 00:02:42 schreef nielsgent:

ik ben dan ook nog maar 14j

Goed het advies hier opvolgen en vooral heel goed lezen wat er geschreven wordt en dan eventueel uittekenen en vragen als je het niet snapt.

Dan is er een grote kans dat je een keer 15 wordt ;-) Nooit, echt nooit met 230V spelen als je niet zeker bent over wat je doet.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

@Riktw: Klopt, primair een trage zekering met een stroomwaarde die ongeveer overeenkomt met 1,25 keer het afgenomen vermogen. Als de trafo een opdruk of een datasheet heeft, is de precieze aanbevolen waarde van de zekering vaak wel terug te vinden. Er zijn ook trafo's met ingebouwde zekering of kortsluitveilige trafo's (maar die zijn meestal voor lagere vermogens, dus dat zal bij jou niet het geval zijn).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."