ontplofte trafo

Hallo CO'ers,

ik heb vandaag mijn eige led spot gemaakt en geklaard.
Ik heb hem getest en hij werkte prima, tot een half uur geleden... Boem!

ik heb geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn, alles ziet er goed uit, misschien heb ik dan toch nog iets over het hoofd gezien.
ik hoop dat jullie meer weten...

hier nog een foto van mijn ontplofte led spot:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc_0257.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc_0258.jpg

Trafo of voorschakelweerstand oververhit? Weerstand die zichzelf lostgesoldeerd heeft en je draadje tegen je trafo of behuizing aangevlogen?

Levensgevaarlijk trouwens, je netspanningsaansluiting aan een trafo solderen en dat dan in een metalen niet-geaarde behuizing onderbrengen.

Suffering from wiseass oneliner blackout
Arco

Special Member

Wat voor leds zijn het, en hoe geschakeld? (spanning/stroom)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@ bert: de behuizing is wel geaard

@ arco: er zitten 98 LED's in van elk 3V en 20mA

Print is tegen de netspanning aansluitingen aangekomen, duidelijk te zien zowel op trafo als print. Zat die trafo alleen met smeltlijm vast ?

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op donderdag 15 juli 2010 23:20:45 (18%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ja, nu je het zegt, het zou kunnen dat er een draadje tegen de trafo is gebotst

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 15 juli 2010 23:24:56 (54%)

Zoals ik op de print kan zien, zijn al de leds zonder voorschakelweerstand parallel geschakeld. Eentje een ging stuk tot een kortsluiting misschien trok die de trafo in verzadiging?

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
Henry S.

Moderator

Op 15 juli 2010 23:06:59 schreef nielsgent:
ik heb geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn, alles ziet er goed uit, misschien heb ik dan toch nog iets over het hoofd gezien.

-Losliggende trafo
-Ongeisoleerde 230V aansluitingen
-Geen trekontlasting
-Geen zekering
-Losbungelende weerstand (Wat moet een dergelijke weerstand in een ledspot?)
-Loszittende print?

Je ledprint heeft zo te zien een aanvaring met de trafo gehad...

Verder is dit wel een aardige nominatie voor een Darwin award.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 15 juli 2010 23:23:25 schreef Henry S.:
[...]

-Losbungelende weerstand (Wat moet een dergelijke weerstand in een ledspot?)

Overduidelijk "zijn enige" voorschakelweerstand in een serie+parallel keten ... elke serie zijn eigen voorschakelweerstand ts !

Een zak tuinaarde opescheuren

ik denk persoonlijk: -ongeïsoleerde aansluiting
-geen zekering

en dat over die weerstand: ik heb een grote weerstand van 1ohm 5W gebruikt na de 78S05 want er bestaat geen 78xx op 3,3V van 2A

Kortsluiting tussen de trafo en je LED print? Overbelasting?

Edit: Ik moet tabs niet zo lang open laten staan...

[Bericht gewijzigd door Tommyboy op donderdag 15 juli 2010 23:31:44 (31%)

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Arco

Special Member

Het gebruik van smeltlijm bij zware (en ook nog heet wordende) onderdelen is ook niet erg verstandig...
Vroeger of later komt Newton (of Murphy) om de hoek kijken... :+

Waarom zou je in hemelsnaam een stabilisator willen gebruiken bij de leds?
(Om de temperatuur nog wat op te stoken?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henry S.

Moderator

Darwin, Newton en Murphy hebben nog een vierde man nodig om te kunnen klaverjassen, wie hebben we nog meer?

Op 15 juli 2010 23:29:17 schreef Kevinoud:
Overduidelijk "zijn enige" voorschakelweerstand in een serie+parallel keten ... elke serie zijn eigen voorschakelweerstand ts !

Het eenmalige looplicht.

Wat leesvoer voor de TS:
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/32
http://www.circuitsonline.net/forum/search.php?query=leds+parallel&amp…
http://www.elektor.nl/service/zelfbouw-veiligheid.685243.lynkx

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 15 juli 2010 23:38:14 (26%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 15 juli 2010 23:31:35 schreef Arco:

Waarom zou je in hemelsnaam een stabilisator willen gebruiken bij de leds?
(Om de temperatuur nog wat op te stoken?)

...om een mooie 5V te halen?
of is dat niet nodig?

Op 15 juli 2010 23:30:02 schreef nielsgent:
ik denk persoonlijk: -ongeïsoleerde aansluiting
-geen zekering

en dat over die weerstand: ik heb een grote weerstand van 1ohm 5W gebruikt na de 78S05 want er bestaat geen 78xx op 3,3V van 2A

jij gaat mij niet vertellen dat al die leds in serie staan.

bij leds heeft ELKE serie een eigen weerstand nodig dat is al 1 van je fouten leds verdelen de stroom namelijk niet zelf en aangezien geen enkele led 100% hetzelfde is zullen ze na verloop van tijd 1 voor 1 verdampen.

En zo te zien heeft Roland van Leusden idd gelijk de 2 contacten van de 230 kant van de trafo zijn beide tegen de print gekomen vandaar de 2 zwarte plekken.

nu ik de print nader bekijk en je zelf aangeef 3.3V heb je elke led parallel aangesloten dat is zoiezo geen slimme actie voor de warmte omzetting ..

Een zak tuinaarde opescheuren

Das nog fouter. Elke LED zijn eigen voorschakelweerstand geven volgende keer.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

DAT is juist het probleem. zoek eens uit hoe een led werkt ...
overigens heb je zelf al door dat dat niet de oorzaak is van je verbrande print, want dat is omdat je niets geisoleerd hebt.
Maar door je manier van aansluiten zullen je leds het evengoed niet lang volhouden.

Een zak tuinaarde opescheuren
Arco

Special Member

De leds trekken ruim 1.7A. Dat houdt in dat de trafo meer dan 15VA moet kunnen leveren per wikkeling, en hij is maar 10VA.
Verder heeft de stabilisator geen nut; een led houdt van constante stroom en maalt niet zo om spanning...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

dus als ik het goed begrepen heb: elke led een weerstand van 470ohm (voeding 12Vdc),-geen spanningsregelaar en goed isoleren.
en een andere trafo

Arco

Special Member

Nee,
Je moet de leds per 3 in serie zetten met een weerstand op de 12 volt. Dan heb je maar 1/3 vermogen nodig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

uitrekenen ?

als elke led 3.3 volt wil zien en 20 mA en je zet er 3 in serie zit je op 9.9V als je spanning dan echt circa 12VDC is dan wil je dus 2.1V kwijt in je weerstand bij 20mA..

2.1 / 0.02 = 105 ohm > 120 zou ik nemen om safe te spelen.

Een zak tuinaarde opescheuren

ok bedankt, hiermee weet ik wel wat te doen...