Ha die Fred101 en pros.
Ik lees dat jullie nog steeds aan het stoeien zijn met Referentie spanningen.
Ik heb vanavond met onderdelen die ik nog over had een 10V Ref gebouwd.
Vooral omdat Fred klaagde dat de apparatuur die hij daar heeft nogal een hoge Ri heeft.
De 10V ref die ik hier gebouwd heb heeft een Ri die ik niet kan meten,
ik bedoel hiermee dat op een 6,5 digit meter hij niet instort, dat is dus minder dan 10uV.
Hoe goed hij echt is/word hangt geheel af van hoe goed je bent wat betreft sterbedrading.
De ruis zit volgens de "Audio Precision" hier rond de 1,5uV, mijn ruisvloer is echter rond de 1uV in 20Khz bandbreedte.
Het is lastig het laatste restje brom weg te krijgen, en de 50 Hz is echt dominant. De Audio Precision kan je instellen als ontvanger, hij heeft een doorlopend bandfilter van 10Hz tot 100Khz, lekker makkelijk om storing en het niveau er van te vinden.
Het is dus een soort Spectrum Analyser maar dan wel met de hand bediend 
Hieronder de link met het Schema...
www.bramcam.nl/10V-Ref-Fred.jpg
In dit schema zijn verschillende technieken samen gekomen voor een lage ruis en stabiele spanning.
R1 en 2, C1 en 2 is een bootstrap schakeling zodat je elco's kan gebruiken zonder last te hebben van de lekstroom van de elco's.
Door de lekstroom die door R2 gaat valt een spanning van enige milivolts, dit is nu ook de DC spanning over C1, door deze lage spanning is de lekstoom door R1 te verwaarlozen.
R1 is ook precies de helft van de waarde van R3 + R7, dit is voor opheffen van de fouten door de bias stromen die in of uit de ingangen van de opamp stromen.
De potmeter voor het ijken heeft een erg lage waarde, deze word nog lager gemaakt door de twee 1 Ohm weerstanden die parallel aan de loper staan. hierdoor is het bereik erg klein geworden.
Dit is alleen maar gunstig, nu is de 10V mooi in te stellen zonder dat je veel last hebt "backlash" van de instel potmeter.
Verder valt de temperatuur gevoeligheid erg gunstig uit door de grote verhouding tussen de instel weerstanden en R3 en 7.
R3 en 7 moeten nu natuurlijk wel heel goed aan elkaar gelijk zijn, hier kleiner dan 0,01%.
R10 + C6 + C4 zijn een Lowpass Filter, deze filterd de ruis zo veel mogelijk. Bij een waarde van C4 van 0,1 uF heb je de laagste ruis, alleen bij grote belasting variaties (van 1 naar 10mA hier getest)duurt het redelijk lang voor hij weer terug is op 10V.
Ik heb het dan wel over kleine variaties, binnen 0,1 seconde weer op 10.00000V.
bij 10nF gaat dit een stuk sneller natuurlijk maar dan iets meer ruis.
De BD139 of zoiets dient er voor om de uitgangselco snel vol te krijgen zonder de opamp te belasten.
Doordat de opamp nu vrijwel geen belasting ziet heeft hij zijn volle openloop versterking wat de stabiliteit ten goede komt.
R8 en R9 zijn voor de stabiliteit en wat stroombegrenzing bij kortsluiting.
Hoe stabiel is deze schakeling?
1e
Hang van de bouwer van de schakeling af...
2e
De LT1021, lange termijn drift ( deze heeft al 4 maanden continu aan gestaan )
3e
Drift R3 en R4 (hier VisHay metaalfilm)
4e
Offset en Bias drift opamp
5e
Temperatuur verschillen, bouw hem in een dikke Alu doos (Bimbox)
Dan weet je dat de verschillen langzaam zijn.
Kan je hem altijd kachelen, heb ik ook een schema voor die hem ruim binnen 0,01C houd 
Fred
Als je deze schakeling eens wilt proberen, dan schenk ik je de de LT1021 en de 2K54 0,02% weerstanden.
Ik zou verder toch adviseren om een LT1012AC te gebruiken en als je geen AC versie kan of wilt kopen dan maar de c versie.
De OP177 heeft namelijk een 10x zo hoge bias stroom.
Maar je kan het in ieder geval eens proberen met die opamp.
Succes en ik hoor het wel van je
Gegroet,
Bram