Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 3

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

20k tussen E en B (netwerkje van 2 maal 10k) als ik me goed herinner voor dit type.

Bedenk ook: als ze op een IC duizenden weerstanden kunnen meebakken, zijn 2 stuks op een transistortje geen enkel probleem.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ah ja, die waarde is anders; ik had een DTC144, Tidak een DTC114.

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Lijkt me zo vreemd met trough-hole componeneten....

Of is het helemaal geen tor? Ik meet inderdaad zo'n 18KΩ
Heb je een datasheet van dat ding?
Wat is de snode reden om die weerstanden in te bakken? Heel vreemd zo'n speciale component in een consumentending als een broodbakmachine.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 14 oktober 2011 22:18:31 schreef Tidak Ada:
Lijkt me zo vreemd met true-hole componeneten....
....Heel vreemd zo'n speciale component in een consumentending als een broodbakmachine.

Dan gaat iedereen zo'n ding kopiëren en dat is dus niet de bedoeling.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Tidak Ada

Golden Member

Ik dank dat de microcontroller al genoeg problemen oplevert voor bij copiërern om te ontmoedigen... Maar ik ben natuurlijk geen Chinees :)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 14 oktober 2011 23:10:48 (28%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Zo'n "digitale transistor" is een integratiestap die ergens begin jaren '80 werd ingevoerd zodat een controller of ander laagvermogend ding van alles kon schakelen zonder veel externe onderdelen. Zie het als een soort ULN2003 maar dan anders. Het gaat daarbij niet om ontmoedigen, dat doet de controller vast al genoeg ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Eigenlijk is het een simpele invertor (OC), bijna op TTL niveau. Je stuurt dat ding dus gewoon met een spanning, niet met een stroom, en dan scheelt weer een paar weerstanden op je PCB.

Alldatasheet heeft de datasheet in ieder geval in het Japans :)
En anders is er van een andere fabrikant ook wel een beter leesbare versie te krijgen.

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Gevonden. Nu klijkt dat de letters ES, ook niet op de aansluitingen slaan, maar ook bij het typenummer horen.

code:

         _
Waar die K op slaat, kan ik niet achter komen
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Weet iemand welk schema bij deze printplaat hoort, en wat voor apparaat het zou moeten worden? Ik vind niks als ik ga zoeken om het nummer wat er op staat.

http://www.uploadarchief.net/files/download/csc_0982.jpg

[Bericht gewijzigd door wouterb op woensdag 19 oktober 2011 17:41:00 (11%)

PA4WFB

Dat is een oude van Elektuur.

Edit: master/slave schakeling

[Bericht gewijzigd door Damic op woensdag 19 oktober 2011 17:44:25 (36%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Hugo Welther

Moderator

In ieder geval een Elektuurprint uit 1991. De publicatiedatum van het bijbehorende artikel kan later zijn of een buitenlandse uitgave van Elektuur (Elektor).

Volgens mij een badkamer ventilator schakelaar. C5 is een vochtsensor.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Henry S.

Moderator

Elex oktober 1991, 16067 - vochtgevoelige ventilatorsturing.

Komt Zit in de mailbox van Wouter.

@Hugo: Het derde getal is te hoog voor een Elektuurprint.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Hugo Welther

Moderator

Elex was ook Elektuur.
Dat het 3de getal te hoog zou zijn..... Bijna alle HG 1991 artikelen en printen hebben een 9140xx nummer.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Henry S.

Moderator

En zo kwam ik er achter dat het in de Elex moest staan.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Allemaal heel erg bedankt. Zou er anders nooit achter zijn gekomen.

@henry
hij staat netjes in mijn mailbox. Krijg nu ook gelijk een idee hoe elex was. Moet toch maar een keer die elex-DVD aanschaffen

PA4WFB

http://www.uploadarchief.net/files/download/condens%40tor.jpg

Dat dit condensatoren zijn had ik zelf al gegokt.

Maar heeft er iemand iets meer informatie?

Wat voor types zijn het? Hebben ze een speciale benaming? En voor wat voor toepassingen worden (werden?) ze gebruikt?

Ik heb er hier enkele tientallen liggen... en heb eigenlijk geen idee wat ik ermee moet.

Sonytech

Overleden

De speciale benaming die ik ken is "Engelse drop-condensatoren".

Dacht dat het keramische condensatoren zijn.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
maartenbakker

Golden Member

Het zijn ceramische condensatoren van Philips. De benaming is "pin-up condensatoren". Engelse drop kan ook slaan op een van de vele varianten op de mosterd-C's die Philips ooit uitbracht, die zijn rechthoekiger en dan dus polyester inplaats van ceramisch. Voor restauraties en nabouwen van oud spul zal je er vast nog wel een liefhebber voor vinden, is in elk geval zonde om weg te gooien.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 24 oktober 2011 15:45:44 (28%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt voor de reacties! Ik zal de condensatoren in de V&A rubriek zetten. Liefhebbers kunnen daar reageren.

Henry S.

Moderator

Op 24 oktober 2011 15:44:20 schreef maartenbakker:
Het zijn ceramische condensatoren van Philips. De benaming is "pin-up condensatoren". Engelse drop kan ook slaan op een van de vele varianten op de mosterd-C's die Philips ooit uitbracht, die zijn rechthoekiger en dan dus polyester inplaats van ceramisch.

Voorbeeldje:

http://www.philipsradios.nl/tips-en-trucs/condensatoren/C1.jpg

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Oeps, ik zal beter lezen.... :o

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 24 oktober 2011 23:15:21 (85%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Wat ik heb liggen zijn "opsteekcondensatoren"... en die zijn keramisch en in epoxy gedompeld.

Die Engelse drop-condensatoren zijn polyester condensatoren die in epoxy zijn gedompeld. En volgens mij is dat de condensator die Henry S. laat zien.

free_electron

Silicon Member

Op 24 oktober 2011 23:09:31 schreef Henry S.:
[...]
Voorbeeldje:

[afbeelding]

worden ook wel vlag condensatoren genoemd... ( precies de kleurstrepen op een vlag.. )

rotdingen. de endcontacten waren gesputterd en lieten na verloop van tijd los...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
maartenbakker

Golden Member

Ik schaarde die Engelse drop zo zonder nadenken tussen de mosterd-C's. Van de kleuren daarvan in de loop der jaren ben ik de draad een beetje kwijtgeraakt. Eerst mosterd (de axiale ook nog in groen), toen oranje (alleen radiale denk ik), toen weer mosterd, of zelfs gelijktijdig met oranje. Waar moet ik de Engelse drop ergens in tijd plaatsen? En was het eigenlijk wel Philips?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten