De pest is dat echt ESR meten bijna niet in situ gaat. Reken maar uit hoe hoog de spanning over de ESR is als je maar 600 mV uitstuurd.
Dan zit je al aardig in de ruis te meten. Daarom meten ze impedantie op 100 KHz als go/nogo.
http://www.pa4tim.nl/?p=3775. Halverwege staan screenshots van de peak esr meter. Dan zie je waar ze de mee meten. Daar moet heel knap gefilterd worden
Maar wat iedereen schijnt te vergeten, dat moderne electronica vool shottkeys zit, en dat is minder dan 0,4V.
Een derde punt is nu juist dat een elco in situ nooit een hogere esr zal geven dan hij werkelijk heeft maar wel een lagere. ( door andere condensators parallel, of spoelen of weerstanden ect) Dus een elco die goed meet kan nog steeds slecht zijn, een elco die slecht meet zal nooit goed zijn.
Op de Tek lijst had iemand een elco die in situ goed was, uiteindelijk later bij meting uit het apparaat bleek de elco van 5000 uF nog maar 180 pF te zijn ( dus doorgerotte electrode) en een oneindig hoge ESR. Ik heb een aantal insitu metingen als test vergeleken met echte metingen en de resultaten waren triest.
Dus je kunt rotte elcos in situ vrij makkelijk missen. Als het was zoals jij schrijft dan was in situ meten handig,maar het is juist omgekeerd. Een slechte zal altijd slecht zijn, een goede kan toch slecht zijn. Dus feitelijk moeten de gene die goed meten er toch voor de zekerheid uit. Ik meet eerst met een scoop en vind zo de probleemzone. Als er dan meerdere elcos zijn licht ik een pootje en meet dan de capaciteit, DC lekkagec en ESR. Ik weet dus al waar ik moet zijn en eigenlijk ook al welke elcos mogelijk rot zijn. De meter is ontstaan als uitdaging en voor component onderzoek. Eigenlijk niet eens omdat ik het voor reparatie wilde. Ik gebruik meetbruggen en aan de D zie ik sneller of het foute boel is dan aan de ESR. Verder Verzamel ik rotte elcos, met veel moeite heb ik nu een paar hoge ESR elcos gevonden ( dus echt hoge ESR, geen impedantie, DC lekkage, te lage capaciteit ect) maar ik zit niet feel in consumenten electronica. Het extreemste was een jvc, 34 rotte elcos, waarvan er maar liefst 2 met hoge ESR. de rest had geen capaciteit meer, en dat is dan het voordeel van de fake-esr meters, als ze de impedantie meten valt zo'n elco soms wel door de mand. Welliswaar geen hoge ESR maar dat maakt niet uit, hij was slecht. Waterdicht is het in situ nooit tenzij je uit het schema zeker weet dat er nergens iets parallel zit. ( al de 100 nF ontkoppel Cs aan de rails bij ICs, opamps ect, allemaal parallel qua C en parallel qua R. Dat levert mooie lage cijfers op)
Maar de amplitude is in principe omlaag te brengen maarcwaarschijnlijk niet nodig, op het moment van meten is de spanning over de elco maar een paar mV. Het is eigenlijk een soort stroombron, het is maar een paar mA op hoge frequentie ( en hij ontlaadt ook steeds meer dan hij laadt) de spanning die er staat is de spanning door de stroom over de ESR. wil je over de 600 mV komen is de ESR al fors, bij impedantie meters kun je daarom geen lage capaciteiten meten. De reactantie is dan te hoog tov de ESR. Bij low ESR praat je over een paar mV of nog minder. Ik heb wat in situ metingen geprobeerd en vergeleken met de peaktech en dat gaf zoals gezegd beide vergelijkbare resultaten. Of het bruikbaar is verschillen de meningen, Maar ik zal dat uitgebreider testen in testschakelingen met onderdelen bewust parallel zetten aan een bekende elco.
Het probleem was het pcb en de 74 logica. Ik kan geen pcbs ontwerpen dus dat deed een ander, ik moet daarna echter weer testen , dat moet een paar keer want iedere " idioot" moet het ook kunnen bouwen en conponentspreding mag geen verschil maken. Mijn bouw was gericht op maximale optimalisatie mbv de gebruikte onderdelen en opbouw.
Door familie omstandigheden is de planning in het honderd gelopen en nu halen we het niet meer voor rosmalen ivm definitief pcb en daarna bestellen. De meter werkt nu al een tijd prima, maar dat is op mijn beruchte deadbug/gefreesde bouwwijze gemaakt waarbij uiterlijk en formaat ondergeschikt is aan optimale plaatsting, guarding, ect.
Bij het eerste pcb bleken bv de sample Cs slecht te zijn en elkaar te beinvloeden doorad ze tegen elkaar stonden., maar ook dingen als hoogsignaal voerende delen, paden langs/onder hooggevoelige delen met overspraak tot gevolg. Lekkage via pcb ect. Dus even een pcb maken om mOhms ( en uV/mV te meten in een condensator ( in werkelijkheid een vreselijk rumoerig, instabiel ding,) is niet iets wat je zomaar even doet.
Als je een peak, bob parker ect goed genoeg vind dan is hij nu al productie klaar, hij doet het zelfs met dat beroerde pcb op 1 frequentie prima maar ik heb deze bedacht omdat ik instelbare frequentie wilde en vooral beter wilde, dus echt ESR en geen |Z|, daarna is het kit idee pas ontstaan.en verstelbare frequentie maakt het een stuk complexer. Dan kan je niet sjoemelen.