Ok, Ik zal hier ook iets neerzetten. Jaren geleden werkte ik voor een bedrijf waar ik apparatuur moest repareren waar dit inzat. Deze heb ik toen vervangen door een nieuw exemplaar omdat hij zijn specs niet meer haalde. Hij deed het toen dus nog wel. Maar na jaren op een plank in de schuur en een paar verhuizingen heeft hij nu een paar deuken zie ik, en hij rammelt. Hij zal het dus niet meer doen vrees ik. Maar het blijft een raar ding.
Edit: Sine heeft het goed geraden. Het is een zendbuis afkomstig uit een Radyne RF generator van 25 kW. Die generator was gewoon een colpit oscillator werkend op een frequentie ergens bij de 13,5 MHz. In het ISM bandje. Hij werd gebruikt om kunstof (PVC) te lassen.
Het type nummer van de buis weet ik helaas niet meer en staat er niet (meer) op ook. Al het zwart (geworden) metaal is zilver dat je ziet. Het ding weegt een kilo of 10. Het witte keramische gedeelte licht dofrood op als de gloeidraad werkt. Normaal zie je dat nooit omdat alles zeer rf dicht is afgesloten. Als je in de radio straling staat doordat bijvoorbeeld de afscherming weg is warmt je lichaam op. TL buizen branden ook (Dus niet een beetje oplichten) zonder dat ze aangesloten zijn. Niet echt gezond.
[Bericht gewijzigd door
Ex-fietser
op dinsdag 12 maart 2013 00:18:27
(39%)