Show your projects! Part 23

Dit topic is gesloten

Ondertussen is ook het schema reeds online van de shutter-lag meter:

http://farm7.static.flickr.com/6051/6285953265_d799e8c562_z.jpg
shutter_lag_5v8_schema by fotoopa, on Flickr

Foto is klickbaar, maar je moet doorklikken om tot de maximale resolutie te kunnen gaan. Dit schema is de laatste stand, dit is bijna volledig getest, ledjes werken, LCD, keyboard enz. Morgen probeer ik de camera aan te sluiten om fotos te nemen. Software draait voornamelijk onder interupt en is volledig in assembler geschreven. Ik gebruik nooit de spi devices van de chip maar stuur gewoon alle bitjes zelf in assembler. Alles is gesynchroniseert op de primaire "Tick" van 1 msec. Veranderingen in de leds gebeuren altijd heel precies op deze tijdseenheid.

Ik had ook nog de resultaten beloofd als het toestel klaar was. Hierbij een reeks opnames die de shutter lag, vertragingstijd tussen afdrukken en foto nemen, weergeven.

http://farm7.static.flickr.com/6238/6295324228_62f016732e_z.jpg
Olympus PEN-PL3 shutterlag. by fotoopa, on Flickr

Voor details moet je wel even doorklikken want ik heb alle foto's samen in een beeld geplaatst om het overzicht beter te zien. De shutter-lag meter toont hier aan dat er minimaal 70 ms vertraging ontstaat. Led 7 brandt in de rij en de basis shifttijd van de leds is 10 ms. Als de camera langer moet openstaan is dit ook te zien aan het aantal leds die branden op de foto. Zo was de onderste foto ingesteld op 1/10S en hier branden 10 leds. De helderheid wordt per led natuurlijk iets lager omdat elke led maar voor een tiende van de opname tijd speeld. Bij kortere opname tijden wordt die lichtverdeling over minder leds gedaan en zo is de helderheid bij slechts 1 led het hoogst.

Dit toestel kan nu ook de invloed meten wanneer een lens eerst moet focuseren. Deze testen heb ik nog niet gedaan maar de vertraging zal heel behoorlijk zijn. Iedere lens zal ook zijn eigen waardes hebben. Zo is het ene toestel veel sneller dan het andere o.a. in functie van de gebruikte lenzen. Ook het omgevingslicht zal hier een sterke invloed op hebben. Voor deze soort metingen heb ik dit toestel ontworpen. De sensor kan ook de afstandsbediening opvangen. Door nu vanaf het eerste ontvangen IR signaal de meting te starten kan ik zonder verdere verbindingebn tussen toestel en camera deze tijden meten. Het resultaat komt steeds op je foto en in de foto staan al je instellingen van camera en lens.

je bent de rode led's nog vergeten aan te sturen.. :o

Nee, ik heb de aansturing gewijzigd op aanraden van een collega. Door slechts 1 led gelijktijdig aan te sturen wordt de verdeling van de helderheid beter. Anderzijds wordt het meetbereik vergroot. Dit wordt nu 60 steps, 20 groene, 20 rode en 20 groen/rood vertikaal.

Maar ik heb de tabel wel zitten om ook de rode leds te sturen zoals ik eerst vermeld had. Wil ge het systeempje anders gebruiken dan kan je gelijk welk patroon shiften of weergeven. Je beschikt over die 40 leds en je stuurt ze zoals je het wilt.

http://www.uploadarchief.net/files/download/pa300735.geschaald.jpg

Twee meters (13 cm) en een Jacobsladder als demonstratie materiaal voor mijn elektrotechniek/elektronica lessen voor het basisonderwijs.

(Grolsch fles ter indicatie formaat.... hoort niet bij de lessen ;-) )

Die zou ik ook vooraf nemen. ;)

Componenten zijn gevuld met rook... Is het er uit dan werkt het niet meer.
Schimanski

Golden Member

Omdat "beginnen met zenders" geen showtopic is post ik dit project hier.

Ik liep al een tijdje met het idee rond om een zendertje te bouwen voor 3575Khz (CW) en 3705 kHZ (AM). Op internet zijn veel ontwerpjes te vinden (b.v. 't Tukkertje) maar ook oude ARRL handboeken, GE-Hamnews of RCA Hamtips staan vol met leuke ideen. Uiteindelijk komt het allemaal wel ongeveer op 't zelfde neer.

Omdat ik een voorraadje 807 buizen heb liggen was de keuze voor de eindpit automatisch gemaakt. De 807 is een lekker buisje, en vraagt geen buitensporige (hoog)spanningen en stromen. Met een voedinkje dat 275V bij 100mA kan leveren kun je al van start. Wil je meer RF-power dan hoef je in principe alleen maar de anodespanning te verhogen.

Ik heb de instelling van de 807 opgezocht in de datasheet en de relevante instelling voor RF Class-C in een tabelletje (download excel file) gezet. Je ziet hierin dat je voor een uitgangsvermogen van resp. 25, 30,40 of 50W alleen de anodespanning wijzigt (resp. 400, 500,600 of 750V) waarbij de laatste niet continue gebruikt mag worden vanwege overbelasting v.d. buis(ICAS).

schema zender (klik voor groot)http://www.uploadarchief.net/files/download/klein-80-mtr-807-tx.jpg

Mijn tweede probleem was dat ik ondanks vele beursbezoeken nog steeds geen stevige kristallen heb gevonden voor 3575 of 3705 kHZ. Dus toen maar besloten om een VFO te maken als oscillator. Het VFO geeft 1.75-1.9 MHz welke in de driver wordt verdubbelt naar 3.5-3.8 MHz.

Het VFO (klik voor schema) is een series-tuned variant op de Colpitts, ook wel Clapp genoemd. Ik vond het in een oud Lighthouse issue, de Eddystone User Group newsletter. De buis is los gekoppeld over een klein deel van kring, tevens staan er grote C's parallel aan de buiscapaciteiten dus er is weinig beinvloeding door veranderende buis cap. De grote L (met hoge Q) en de kleine serie-C geven een hoge LC verhouding en daarmee lage kringstroom waardoor de koppeling met de buis zeer los kan zijn, als je dan ook nog een steile buis gebruikt, waardoor de koppeling ook weer losser kan zijn, krijg je (theoretisch, zie behuizing...) een stabiel VFO. Vanwege de hoge par. capaciteiten wordt afstemming bepaald door serie-C en L.

Het nadeel van een grote L is wel dat een behuizing behoorlijk van invloed is op de zelfinductie (bij mij is er 5uH verschil). Het liefst dus een ruime behuizing maar vooral stevig. Mijn printplaat bakje met blikken deksel is dus helemaal niet zo goed. Ik merk dat ook want als ik op het deksel druk veranderd de boel zomaar tientallen Hertzen. Maar ja, ik had het toevallig kant-en-klaar liggen.

De L is gewikkeld op een stuk 39m elektrabuis (keramiek is beter, kan niet vervormen). Voor een hoge Q neem je dik draad en de lengte van de spoel iets korter dan de diameter. Ik wikkelde 50 windingen 0,6 mm draad op een diam. van 39mm en om de boel vast te zetten dompelde ik de hele spoel in een pot vernis en daarna laten drogen. De 6AC7 buizen zijn stevige jongens die best veel warmte geven (niet handig in een VFO). Daarom heb ik ze achterop gemonteerd en ook nog wat isolatie aangebracht. VFO is na 15 min. opwarmen stabiel (maar dan niet op het doosje drukken |:-( ) De pertinax dwarsverbinding geeft extra stijfheid.

vfo doosje
http://www.uploadarchief.net/files/download/807-tx-vfo.jpg

vfo binnenkant
http://www.uploadarchief.net/files/download/807-tx-vfo-inside.jpg

De zender is recht-toe-recht aan (schema). Ik zet schermrooster op een vaste spanning, je kunt het wel afleiden uit de anodesp. van de 807 maar dan heb je al gauw een 20W weerstand nodig, vind ik niet leuk. Bij 500V op de anode komt er 28W HF uit. Er loopt dan ong. 3mA rooster- en 100mA anodestroom. Er zit er geen "droogkook" beveiliging in. Als de sturing wegvalt is er geen roosterstroom en dus ook geen bias. De buis zal dan max. stroom trekken.

Als je voor veilig gaat kun je een neg. spanning aanbieden tussen de roosterlek en massa (fixed bias). Bereken eerst de benodigde biasspanning waarbij de buis veilig is bij wegvallen sturing (anodedisipatie 807 is max. 30W dus bij 750 anodespanning is er dan ongeveer -20V nodig.). Als de inw. weerstand van de biasvoeding niet al te laag is zal agv. roosterstroom hier ook spanning over vallen. Voor Class-C is er -45V nodig (zie tabel) dus de resterende spanning zal over de roosterlek moeten vallen ag.v. de roosterstroom.

Ik heb wel een RFC van antenne naar massa aangebracht. Als de koppel-C tussen anode en PI-filter sneuvelt dan vormt deze een DC pad naar massa waardoor de zekering in de voeding zal doorpiepen (voeding is secundair afgezekerd met 300mA). In mijn geval is dit wel een beetje noodzaak want de koppel-C is wat krap (ik had alleen een 330pF/750V Mica C liggen, zie close-up foto van RFC en koppel-C.

Verder zit er een spanningsdeler in die de kathode op ong. 80V houdt als er geen stroom loopt door de 807. Je hebt dan geen groot spanningsverschil tussen kathode en gloeidraad (ik kwam dat idee tegen in 't Tukkertje).

Voorlopig heb ik de CW versie gemaakt, met de seinsleutel trek ik kathode van driver en 807 naar massa. Met het net/operate schakelaartje kun je alleen de driver "aanzetten". Je kunt dan de ontvanger afstemmen op de zendfreq. Voor AM sluit je ipv een key de PTT van de mic. aan. Moduleren kun je op verschillende manieren. Twee manieren die weinig LF stuurvermogen vragen zijn serie-modulatie van het schermrooster, of kathodemodulatie. Ik heb hier nog een 6AS7G (6080) liggen, zo'n dubbeltriode wordt meestal gebruikt als seriebuis in gestab. voedingen maar beide triodes parallel is volgens mij ook goed bruikbaar (hoge stroom, lage versterking en lage Ri) voor kathodemodulatie.

zender (klik voor groot)
http://www.uploadarchief.net/files/download/807-tx-front.jpg

Hieronder zie je de binnenkant (klik voor groot). Er is veel en goed ontkoppeld, de punten waar spanning binnenkomt, maar ook gloeidraden nog direct op de buisvoet ontkoppelen. De spoel vormt samen met de varco de anodekring van de driver. Let ook op het parasietstoppertje op rooster van 807.

http://www.uploadarchief.net/files/download/807-tx-onder.jpg

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Dat ziet er zeker netjes uit Schimanski!

Niet in mijn league of things, so to say :)

Wat ik me nou al een tijdje afvraag - en sorry dat ik 't niet kan vinden, want de vraag zal vast al eens eerder hier gesteld zijn - hoe soldeer je nu die printplaten zo netjes haaks op elkaar? Eerst gloeiend heet in de oven of...?

Haha, altijd als ik iets in het show topic post komt er een veel indrukwekender project onder.... maar mooi werk hoor

Schitterend gebouwd Mans, grote klasse. Hoe lang ben je daar mee bezig geweest?

pa3gws

Golden Member

Toppertje Mans daar zijn de echte vonkeboeren jaloers op.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Zeer nette constructie, Schimanski. De meeste projecten die ik zie die printmateriaal gebruiken als behuizing, worden altijd zo'n enorme kliederboel van tin en componenten... Maar deze ziet er heel strak uit. :)

Ik blijf het maar voodoo vinden, al dat analoog met al die hoge frequenties...

Tidak Ada

Golden Member

Wauw, als iedereen zo bouwde !! Complimenten hoor, het kan dus wel.
Alleen, waarom die twee haakse connectors voor de antenneleiding, of had je niets anders liggen ?

@pietrup:
GEwoon een bout met een stevige warmtecapaciteit. Printplaat is maar dun en het merendeel ervan geleidt slecht warmte. Je kunt immers ook op een groundplane solderen?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 31 oktober 2011 10:02:22 (17%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
Schimanski

Golden Member

Op 31 oktober 2011 00:05:14 schreef Pieturp:... hoe soldeer je nu die printplaten zo netjes haaks op elkaar? Eerst gloeiend heet in de oven of...?

Eerst goed de randjes waar je wilt solderen schoonmaken (fijn schuurpapier of zo'n Scotch Brite sponsje). Daarna op vlakke ondergrond leggen en opstaande randjes haaks positioneren (blokhaakje) dan solderen met een stevige bout. Ik gebruik mijn Weller met puntje 8. Niet te lange banen maken in één keer want dan trek printmateriaal krom, eerst op een paar puntjes hechten ('t is net lassen ;))

@Woeli: Eerst met een bakje koffie op de bank blaadjes en boekjes doorneuzen, daarna 5 avondjes en een zaterdag knutselen (ik heb nooit haast...) Het VFO had ik al eerder gebouwd. Ik probeer altijd in fases te bouwen, als een fase af eerst eerst testen en dan pas verder met de volgende fase. Dus eerst VFO, toen de driver/doubler en daarna de eindtrap.

@Tidak: Die haakse connector had ik liggen. Het haakse verloopje is tijdelijk omdat het coaxkabeltje naar de outputmeter anders te kort is.

[Bericht gewijzigd door Schimanski op 31 oktober 2011 10:26:02 (10%)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Op 30 oktober 2011 22:05:46 schreef Jan klaasen:

Twee meters (13 cm) en een Jacobsladder als demonstratie materiaal voor mijn elektrotechniek/elektronica lessen voor het basisonderwijs.

(Grolsch fles ter indicatie formaat.... hoort niet bij de lessen ;-) )

Heb je een schema van de Jacobsladder ??
Dit maakt het lesvolgen dus echt leuk !

Den Dries www.hulens.be

Op 31 oktober 2011 00:15:22 schreef Jan klaasen:
Haha, altijd als ik iets in het show topic post komt er een veel indrukwekender project onder.... maar mooi werk hoor

Ho ho, als jij nu eens een fimpje van die werkende jacobsladder toont, dan maak je het al wat indrukwekkender!

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 31 oktober 2011 10:53:35 schreef AC/DrieC:
[...]

Heb je een schema van de Jacobsladder ??
Dit maakt het lesvolgen dus echt leuk !

ehm niet echt. maar eigenlijk is het een Ne555 die een blokgolf maakt van ongeveer 10-12Khz. dit stuurt een mosfet welke een extra opgelegde wikkeling op een flyback van een tv schakelt.

zal binnenkort eens een filmpje maken... het was geen verwijt hoor

Lucky Luke

Special Member

Op 31 oktober 2011 00:15:22 schreef Jan klaasen:
Haha, altijd als ik iets in het show topic post komt er een veel indrukwekender project onder....

Dat ken ik. :) Komt waarschijnlijk doordat je net het topic omhoog haalt ofzo.

Mijn natuurkundeleraar heeft ook 's een jacobsladder laten zien, inderdaad erg leuk, ook vanwege het geluid dat zo'n ding maakt (Die was op 50Hz, gewoon stel spoelen op een kern en aan het lichtnet. Iedereen op respectabele afstand en leraar heel voorzichtig natuurlijk.)

Enne: 't is ook wel leuk die prachtige projecten van anderen te zien. In dit geval dus Fotoopa en schimanski.

En fred101 kan zo langzamerhand een calibratiedienst beginnen...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Er komen hier inderdaad erg mooie projecten voorbij, die vooral uitblinken in hun afwerking.
En zoals Lucky Luke al opmerkte, vooral van o.a. Fotoopa en als laatste, Schimansky. <respect _0_>
Het inspireert vooral anderen om hun projecten tot in de puntjes af te werken, voor zover het in de macht van de bouwers ligt.

@Schimanski: Die meter op je zender komt mij bekend voor: MAGFEED en de rode 300 volt schaal, heb er volgens mij ook zo een liggen.
Weet niet meer hoe ik er ooit aan gekomen ben.
Ooit bedoeld voor een regelbare buizenvoeding ca 45 jaar geleden maar die is er nooit gekomen omdat ik overging op transistors.
Trouwens mijn complimenten voor je prachtig gebouwde werk!
Groeten,
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Schimanski

Golden Member

@Schimanski: Die meter op je zender komt mij bekend voor: MAGFEED en de rode 300 volt schaal

Ja da's al een ouwetje. Is oorsprokkelijk de anodestroommeter van de T1154 (Lancaster zender). Komt uit 1942, linksonder is het jaartal nog net te zien.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Schimanski

Golden Member

Heb je daarvoor die mooie zender gesloopt??

Nee, ik zou niet durven. Dit soort meters vindt je nog regelmatig op radiomarkten, vroeger keek men nog niet op een T1154 meer of minder, de dump lag er vol mee. Nu zijn T1154's verzamelaarsobjecten.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Zou zonde zijn, compleet zijn die dingen een lust voor het oog.

Heb van de vakantie gebruik gemaakt om de lader te maken voor mijn robot. Ik heb op rosmalen twee Varta NiMH batterij pack's gekocht. Naar aanleiding van mijn topic http://www.circuitsonline.net/forum/view/95288 heb ik een lader gemaakt rond de bq2002 van TI. Ik heb het schema gebruikt van hun testbordje.

Foto's zeggen nog steeds meer dan woorden, dus heb er snel wat gemaakt. Ze zijn met mijn telefoon genomen met TL verlichting, dus de kwaliteit is niet super. Alle foto's zijn klikbaar:

De bovenkant:
http://dptechnics.com/lader/lader1_klein.jpg

In actie (het kartonnetje op de batterij is om het pack veilig met twee schroefjes te kunnen monteren):
http://dptechnics.com/lader/lader3_klein.jpg

En de onderkant:
http://dptechnics.com/lader/lader2_klein.jpg

Mvg,
TB

Dit topic is gesloten