Waarschijnlijk is deze opmerking nog niet goed aangekomen:
Op 4 november 2011 22:49:13 schreef Henry S.:
Of je gaat je kring losser met de fet koppelen:In je schema maak een zo hoog mogelijke Q, vervolgens koppel je uit met 47nF naar 1MΩ! Waarom is die condensator zo allemachtig groot, de 1MΩ weerstand staat in wezen direkt over de kring en dat is nu juist wat je niet wilt hebben...
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
@Henry S.:
Waarschijnlijk is deze opmerking nog niet goed aangekomen:
In je schema maak een zo hoog mogelijke Q, vervolgens koppel je uit met 47nF naar 1MΩ! Waarom is die condensator zo allemachtig groot, de 1MΩ weerstand staat in wezen direkt over de kring en dat is nu juist wat je niet wilt hebben...
Hier gaat het om het schema van de regeneratieve ontvanger die géén ongewenste oscillaties in de sourcevolgerbuffer heeft. Deze condensatorwaarde van 47 nF had ik toevallig liggen en gebruikt.
En dat is nog maar het begin, gebruik maar eens een stroombron ipv emitter/sourceweerstand in de emitter/sourcevolger.
Dus een emitter- of sourcevolger met een stroombron i.p.v. een emitter- sourceweerstand is veel stabieler dan eentje met alleen maar die weerstand?
Als stroombron zou ik dan een FET kunnen nemen waarbij de gate en source allebei aan massa liggen, aan de drain komt dan de source van de sourcevolger.
[Bericht gewijzigd door dawmast op (37%)]
Juist, en net voordat je reaktie heb ik nog meer opties toegevoegd. 
En lees dit nog eens:
Op 4 november 2011 21:14:36 schreef Henry S.:
En ik heb een voorbeeldje gevonden, in het groene boekje "hoogfrekwent schakelingen voor zelfbouw", pagina 172. Daar wordt een 100k gateweerstand gebruikt, met een 2M5 potmeter in serie voor een regelbare demping. De drain wordt wel ontkoppelt met 4.7µF plus 68Ω weerstand.In de source een BF256A stroombron ipv weerstand.
De clou is een zo hoog mogelijke Q zonder oscillatie te halen.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Nu heb ik in de source van de sourcevolger een constante stroombron opgenomen, die een contstante Idss levert. In theorie heeft een constante stroombron een oneindig hoge weerstand. De buffetrap is nu veel stabieler en heeft nu geen neiging meer tot oscilleren. Hoe komt het dat de stroombron er voor zorgt dat de sourcevolgerschakeling niet meer ongewenst gaat oscilleren en is deze schakeling bruikbaar over de gehele kortegolfband?
Schema sourcevolger met constante stroombron:
VCC 9 V
+
| Ids = 2 mA
|
.-.
| | 220 Ohm
100n | |
|| '-'
.-||- ----|
| || |
=== |-+
GND | BF245A
.------o------------>|-+ Sourcevolger
| | |
C| | | BF245A
2uH C| --- 0,56 V| ||
C| --- o---||- Naar mengtrap
| | | ||
| | 10p-500p |
| | |-+
| | | BF245A
| | .->|-+ Constante stroombron
| | | |
'------o----------o----o
|
===
GND
(created by AACircuit v1.28.6 beta 04/19/05 www.tech-chat.de)
Het zou kunnen dat de lage sourceweerstand nu de zaak voldoende dempt.
In je eerdere schema had je 1000 ohm; met de 'stroombron' heb je minder dan 400 ohm in de source van vesterkerfet.

De '245 is pas een goede stroombron boven de 2V.
dawmast
@Frederick E. Terman:
Het zou kunnen dat de lage sourceweerstand nu de zaak voldoende dempt.
In je eerdere schema had je 1000 ohm; met de 'stroombron' heb je minder dan 400 ohm in de source van vesterkerfet.
Nu heb ik de stroombron weer weggehaald en daarvoor in de plaats een sourceweerstand van 220 Ohm genomen en ik heb geen last van ongewenste oscillaties. De wijze les in dit alles die ik heb mogen leren is dat ik bij een afgestemde kring gevolgd door een source- of emittervolger de source- of emitterweerstand laag moet kiezen om ongewenste oscillaties te dempen.
Bijv. in de "mini-kortegolfradio" uit Elektuur okteber 1999. Daarin zie je ook een sourcevolger met de J-FET T1 om de hoogimpedante ingangskring aan te passen aan de laagimpedante ingang van de mixer op pen 17 van het TDA1572 IC. Ook deze sourcevolger heeft een lage sourceweerstand van 470 Ohm. Door deze FET loopt een stroom van 4 mA UR2 = UdsT1 = 1,9V/470 Ohm = 0,004 A = 4 mA. De FET staat hiermee ik in het lineaire gedeelte van de -Ugs/Id karakteristiek ingesteld, waardoor kruismodulatie zoveel mogelijk wordt voorkomen.
Ook merk ik dat de ingangskring door de hoogimpedante sourcevolger behoorlijk selectief is. Dat vermindert problemen door spiegelfrequenties, kruismodulatie en ongewenste menging met de hogere harmonischen van de oscillator.
Schema mini-kortegolfradio uit Elektuur oktober 1999:
Ook merk ik dat de ingangskring door de hoogimpedante sourcevolger behoorlijk selectief is.
En het zou zomaar kunnen zijn dat je source volger ineens versterking heeft ... Omdat de kring ontdempt wordt!
dawmast
Hier volgt nu het complete schema van de kortegolfconverter met een bipolaire additieve mixer. Hierbij zijn de ingangskring en de oscillator beide voorzien van buffetrappen met sourcevolgers.
Schema kortegolf converter:
Hou rekening met C1, de waarde daarvan in combinatie met ingangsimpedantie van T1 legt het -3dB punt onderin het audiogebied. fc op 1/10 van je onderste ontvangstfrequentie is laag genoeg.
dawmast
Dus als het -3 dB-punt onderin het audiogebied komt te liggen, krijg ik dan last van brominstraling op de mengtrap?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (49%)]
Als T1 een bescheiden hfe van 50 heeft dan zit je met 47nF en de 1k op max op rond de 70Hz...
Dus kan je niet alleen last hebben van 50/100Hz brom maar ook vanharmonischen daarvan, SMPS frequenties en harmonischen daarvan, Tl-storingen, etc.
Dit impedantieverhaal heb ik ondertussen al een paar keer aangekaart, muntje valt nog niet.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (21%)]
dawmast
@Henry S.:
Als T1 een bescheiden hfe van 50 heeft dan zit je met 47nF en de 1k op max op rond de 70Hz...
fc = 1/(2.π.R.C.) fc = 1/(2.π.1000.47.10-9) = 3389 Hz. Hierbij is R 1k en de C 47 nF.
Kantelfreq. = 70 Hz. De condensator van 47 nF vormt samen met de inwendige impedantie van T1 een hoogdoorlaatfilter.
fc = 1/(2.π.R.C) formule omwerken R = 1/(2.π.fc.C).
R = 1/(2.π,70Hz.47.10-9F) = 4,83.104 Ohm = 48,3 k. Dit moet dan de inwendige impedantie aan de basis van de mengtransistor T1 wezen. hfe=50, hoe kun je dan de ingangsimpedantie van T1 bepalen? Als ik Ic weet, dat is te meten, bepaal ik de Ib aan de hand van de hfe-formule. Dan moet de ingangsimpedantie van T1 toch te bepalen wezen aan de hand van de Wet van Ohm?
De ingangsimpedantie van T1 is ruwweg Re*hfe, dat is een basiseigenschap van een emittervolger.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (31%)]
dawmast
@Henry S.:
De ingangsimpedantie van T1 is ruwweg Re*hfe.
Dat wist ik al als je met de weerstand van 1K de instelpot van 1k bedoelde. Dit geldt voor de emittervolgerschakeling en voor schakelingen waarbij de emitterweerstand niet ontkoppeld is.
Maar instelpot R4 heb ik ingesteld op ongeveer 100 Ohm voor een goede conversion gain.
Maar hoe zit het dan met transistorschakelingen in GES, waarbij de emitter direct aan massa ligt, of waarbij de emitterweerstand d.m.v. een condensator voor het signaal ontkoppeld is?
Op 7 november 2011 19:24:00 schreef dawmast:
Dat wist ik al als je met de weerstand van 1K de instelpot van 1k bedoelde.
Welke anders?
Maar instelpot R4 heb ik ingesteld op ongeveer 100 Ohm voor een goede conversion gain.
Dan nog is de C veel te laag, de waarde doet me denken aan een roostercondensator in een audioversterker.
Maar hoe zit het dan met transistorschakelingen in GES, waarbij de emitter direct aan massa ligt, of waarbij de emitterweerstand d.m.v. een condensator voor het signaal ontkoppeld is?
In het eerste geval ≈0Ω (afhankelijk van de inwendige Re), in het tweede geval frequentieafhankelijk.
dawmast
In het boek "Retro Radio meer dan 50 bouwprojecten" van Ko Tilman kwam ik een schema tegen van een HF-buffertrap als sourcevolger tussen de ingangskring en de HF-ingang van de bipolaire mengtrap. Hierbij kun je met de potmeter van 2k5 in het drain circuit van de BF245B de HF-versterking instellen door de spanning op de drain te variëren. Maar een sourcevolger heeft een spanningsversterking van iets minder dan 1x, maar heeft wel een bepaalde stroomversterking die uiteraard afhankelijk is van de spanning op de drain. Dus door de spanning op de drain te variëren, regel ik de hoeveelheid HF-stroom die vanuit de source naar de laagimpedante ingang van de mixer gaat. Is dit een goede methode om de hoeveelheid versterking van de HF-voortrap te regelen?

[Bericht gewijzigd door dawmast op (21%)]
dawmast
Is dit nu een beter ontwerp van een hoogfrequentbuffertrap die stabieler is en minder gauw ongewenst oscilleert dan alleen maar een sourcevolger als buffer alleen? Of produceert deze alleen maar extra ruis? Het gaat hierbij om de ingangstrap van een superhet die de hoge impedantie van de ingangskring aanpast op de lage ingangsimpedantie van de mengtrap.
Ids = 5 mA URs = 5 mA * 0,47 kOhm = 2,35 V
URe = 2,35 V - 0,7 V = 1,65 V.
IRe = 1,65 V / 1 k = 1,65 mA
VCC 9V VCC
+ +
| Ids=5mA |
| |
| |
.-. -.
| | 220 | 220
| | | |
'-' '-'
100n || | | || 100n
---||-| |-||--
| || | | || |
=== | | ===
GND |-+ | GND
|| | BF245C |
.------o----||---o-->|-+ |
| | || | | |
| | | | |/
C| | 47p | o--------------------| BF494
2u C| --- | | |>
C| --- | | | || 10n
| | .-. .-. |-||-
| | 1M | | | | 470 | || Output to mixer stage
| | | | | | |
| | '-' '-' .|.
| | | | | |1k
| | | | | |
| | | | .-'
'------o---------o-----o----------------------'
|
===
10-500 pF GND
(created by AACircuit v1.28.6 beta 04/19/05 www.tech-chat.de)
dawmast
Wat ook vaak gedaan wordt, is een stopweerstandje (Gate stopper) van bijv. 100 Ohm tussen de afstemkring en de Gate van de sourcevolger. Deze onderdrukt namelijk parasitaire (VHF) oscillaties. Maar zal zo'n stopweerstandje ook het signaal vanuit de afstemkring zelf verzwakken? Nu heeft een FET wel een hoge ingangsimpedantie, maar op de hogere kortegolffrequenties boven 10 MHz wordt die wel lager en gaan de parasitaire gate-source en de gate-drain capaciteiten ook een rol spelen.
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Ik denk dat je daar niet zo druk om hoeft te maken, het is een maar een klein signaal verlies wat verderop in de ontvanger weer terug gewonnen word in de detector of middenfrequent versterker trappen.
Je zou de BF245 ook op een aftakking van de kring kunnen gebruiken.
Vaak zijn jouw ontvangers van het directe conversie type, maar superhetrodyne ontvangers gebruiken vaak een pré selctie ingangs trap waarvan de versterking helemaal niet zo hoog hoeft te zijn.
Teveel aan versterking leidt juist dan tot problemen zoals ruis en instabiliteit van het geheel.
En eigenlijk is er helemaal geen versterking nodig in zón pré selectie trap, wat extra demping leidt juist tot een beter signaal gedrag.
Hoe dit zich in verhouding nu van toepassing is op jouw projecten lijkt me ongeveer hetzelfde.
De detector heeft in een directe conversie systeem natuurlijk altijd de meeste versterking, een ingangstrap zal maar weinig te hoeven versterken.
De mate van pré selectie is in die eerste trap wel belangrijk; belast daarom die eerste ingangskring niet teveel, versterking haal je verderop wel in de rest van de schakeling.
groetjes van Martin
dawmast
Om definitief af te komen van ongewenste oscillaties in de J-FET-buffertrap in een kortegolfsuperhet, heb ik hem omgebouwd tot wat hieronder staat. Is het bovenstaande schema voldoende om het als een HF-voorversterker in een superhet te kunnen gebruiken? Of moet ik nog een emittervolger buffertrapje eraan hangen zoals in het onderste schema?
VCC 9V
+
| Ids=5mA
|
|.
.-.
| | 1k0
| |
'-' 10n
| ||
o-||-o To Mixer stage
| ||
|
D |-+
| BF245C
o------o----||---o-->|-+
| | || | |
| | | |
C| | 47p | o-------o
2u C| --- | | |
C| --- | | |
| | .-. .-. |
| | 1M | | | | 470 |
| | | | | | |
| | '-' '-' |
| | | | ---
| | | | --- 10n
| | | | |
o------o---------o-----o-------o
|
===
10-500 pF GND
VCC 9V
+
| Ids=5mA
o-----------------o
|. |
.-. |
| | 1k0 |
| | |
'-' |
| |/
o-------------o-| BF494
| |>
| |
D |-+ | || 10n
| BF245C o-||-o
o------o----||---o-->|-+ | ||
| | || | | | To Mixer
| | | | .-.
C| | 47p | o-------o | | 2k2
2u C| --- | | | | |
C| --- | | | '-'
| | .-. .-. | |
| | 1M | | | | 470 | |
| | | | | | | |
| | '-' '-' | | .
| | | | --- |
| | | | --- 10n |
| | | | | |
o------o---------o-----o-------o---------o
|
===
10-500 pF GND
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Een simpele oplossing om af te komen van oscilaties met emittorvolgers en source volgers is een kleine gate en of source uitgansweerstand te gebruiken.
Bij een emittor volger plaats je een kleine basisweerstand en of en kleine uitkoppel weerstand.
Denk aan 10 tot 47 Ohm, test waar de grens ligt en ga daar dan een stukje boven zitten met je waarde.
Zo gouw een source/emittor een te grote capacative belasting ziet kan hij heel snel gaan genereren, ook al is de spanningsversterking van zo'n trapje kleiner dan 1 
Gegroet,
Blackdog
dawmast
Op 30 november 2013 22:16:43 schreef blackdog:
Zo gouw een source/emittor een te grote capacative belasting ziet kan hij heel snel gaan genereren, ook al is de spanningsversterking van zo'n trapje kleiner dan 1
Dat wist ik al en kwam al eerder in dit onderwerp ter sprake, namelijk de bekende Collpits-oscillator.
Maar wat het mij nu om gaat, is dat ik nu het signaal middels een drainweerstand van de drain afhaal naar de mengtrap toe en of ik daarbij vanaf de drain een emittervolger als buffer moet gebruiken, of dat ik de drainweerstand daarbij moet overbruggen met een smoorspoeltje.
In de Philips Wereldontvanger D1875 wordt na de ingangskring ook J-FET 7025 2SK548 als buffer/hf-voorversterker gebruikt. Weerstand 3045 van 470 Ohm en smoorspoel 5003 van 47 uH vormen de drainbelasting.
.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi dawmast,
Zover ik het kan zien wordt de smoorspeol gebruikt om het spannings niveau op de drain zo hoog mogelijk te houden (er is maar 3,1V daar als voeding aanwezig).
De weerstand van 470 Ohm bepaald de versterking, en die zal niet al te hoog zijn.
Dit samen met de AGC regeling.
Ook in dit schema zie je weer de serie weerstand, en hier is het R3054.
Waarom zet je er niet nog zo'n fet achter met een weerstand aan de source uitgang.
Zoals je zelf al aangaf, is de source hier niet echt geschikt om direct uit te koppelen naar de volgende trap.
Er zijn zoveel schema's die echt gammel zijn en waar je geluk bij moet hebben dat het enigzins werkt.
Ook als het wat warmer of kouder is in je kamer, of als de agc in een bepaalde stand staat enz...
Maar ja, je kan daardoor lekker prutsen om het beter te maken 
Succes,
Blackdog
dawmast
De spanningsversterking van de FET-voorversterker in GSS mag niet te hoog zijn, omdat er anders in de mengtrap kuismodulatie ontstaat. Ik regel de versterking van de voortrap door de spanning op de source te regelen.
De spanningsversterking van jou gemeenschappelijke-source trapje ligt tussen de 1 en 2 maal, afhankelijk van de ingangsweerstand van de mixer.
En omdat je de source nog steeds met een C belast, kan hij ook nog steeds oscilleren.
Zolang de totale weerstand (inclusief de kringverliezen) in de gatekring maar 1M of kleiner is zal het wel meevallen, hoewel ik de C toch groter zou kiezen; 100n bijvoorbeeld.
Ik heb het al enkele keren eerder voorgesteld, maar zou je niet eens een simulator installeren, Simetrix bijvoorbeeld? Dat lijkt me net iets voor jou. Dat is óók experimenteren, maar minder totaal blind.