Op 23 augustus 2009 21:54:04 schreef Frederick E. Terman:
En als je je echt uit wilt sloven: "versterker"!
Nog meer uitsloven: "lineair" 
Op 24 augustus 2009 08:36:34 schreef emperoronald:
van tûnhuske naar garage is 3m en van tuinhuis naar huis ong, 7
Die 7m volstaat voor een dipool.
[Bericht gewijzigd door Evarist op (35%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
flipflop: onder een vertical moet meestal een mantelstroomfilter. Dat voorkomt dat de kabel gaat stralen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Een kabel van huis naar huis kan van alles zijn. Van een eindgevoede antenne tot een stroomdraad voor kerstverlichting 
Maar vertel eens, wat is een dipool dan ?
Wedden dat dat NIET zo in Wikipedia staat?
http://www.google.nl/search?q="een+kabel+ergens+heen"
levert geen hits in de Wiki op.
Luister, kunnen jullie niet op MSN uitvechten wat een dipool is? Dan kunnen we daarna weer on topic, voor wat dat nog waard is.
Je had in wikipedia moeten verder klikken op dipoolantennes.
Even terug helemaal on topic : je wil 20km ver geraken. Met je huidige antenne zie ik het niet gebeuren.
En eerlijkshalve heb ik het ook nooit gedaan toen ik jong was. Evarist zal wel weten waar Heist op den Berg ligt. Ik kan me niet herinneren dat ik met iemand in Mechelen contact heb gehad. De afstand Mechelen <-> Heist op den Berg is grofweg 18 km.
Mijn antenne stond 6,5 m boven de grond opgesteld en was een 5/8 golf. Ik denk (correct me if I'm wrong) dat je te ver zit voor de grondgolf.
Dag Joost de buurman.
Verbinding tussen HOB en Mechelen kon soms, maar was uiterst zelden.(inversie op lage hoogte).
Bovendien zit je daar in HOB heel goed, als je tenminste 'op den berg' woont.
Empero kan zich beter wat verdiepen in antennetechniek, baluns en propagatie en dan de draad weer opnemen.
Bovendien zit je daar in HOB heel goed, als je tenminste 'op den berg' woont.
Helaas was dat niet het geval, tussen HOB en Beerzelberg in. Maar dat is ondertussen een goede 9 jaar geleden. Nu iets meer naar Antwerpen verhuisd.
@FET nu zou je ON0VRT wel eens kunnen horen (op dezelfde freq).
De 2m van HOB (ON0ZK) stond in de kerktoren op "den berg".
Maar ik wou maar aantonen dat die afstand ongeveer overeenkomt als die Ronald wil overbruggen.
@FET, je bedoelt toch niet Heist-aan-zee?
@Joost, ik heb net de afstand HOB-Mechelen afgelegd en ik kom op 22km. (van Bergstraat tot Nekkerspoel)
@emperoronald
hoe lukt het nu met je bakkie?
heb je de tips die je op het forum hebt gehad uitgevoerd?
wat waren je bevindingen?
heb je er iets van geleerd en heb je al leuke verbindingen gemaakt?
we zijn erg benieuwd......
gr wouter.
Probeer het via msn, via CO zal het nog een klein maandje duren voordat de TS zich weer eens mag melden.