Show your projects! Part 15.

Dit topic is gesloten

Om de 5 gaatjes vastzetten met een kloddertje tin is genoeg.

Ik denk omdat tin geen drol kost, en als je t printje 5 keer op tafel legt, dan gaan die friemel draadjes sneller los en maken vlugger kortsluiting dan t tin geklier :P

Hoop dat je koelblok niet heet wordt, anders leven je condensatoren niet lang. Die kunnen niet zo goed tegen al die warmte

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

, ah de trafo uit een star lc10 of 20 , en koelblokje uit een compuvoeding . is best goed zo al haal je de 6mm niet tussen de printkroonsteen , ik deed de overige koperbanen eerst met een dremel maar dat stoft een partij , en doe het nu met een 6mm beitel en gaat prima . let wel dat je koelblok niet tegen de elco's komt daar deze nog wel eens aan de min hangen met de buitenkant .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

trafo komt uit een oude sansui tuner, en het koelblokje komt idd uit een pc voeding, maar heb ik een beetje uitgebogen.

het koelblok is niet met de - verbonden, er zitten isolatie ringetjes en micaplaatjes tussen. dit omdat bij de 7815 de tab is verbonden met de GND en bij de 7915 id de tap verbonden met Vin, dus lijkt me niet echt handig om dat aan elkaar te koppelen.

de koperpadjes haal ik weg met een boormachine + 3mm boor.

Bij brand geen lift! Gebruik liever water!
leime

Golden Member

Hey, allemaal.

Eens wat in elkaar gezet dit weekend, eindelijk echt vakantie ;) (best wel erg om dat te zeggen....)

De foto zegt genoeg neem ik aan ;) anders, vraag maar raak.

http://home.deds.nl/~leime/inhoud/projecten/bureau_suply/images/tn_DSCN5374.JPG

Ziet er goed uit maar geen mooie draaiknoppen om die 6mm assen heen? :)

leime

Golden Member

Moet nog, even als de lm317 en nog een schakelaar. (moet ik dus nog kopen)

Leime

[Bericht gewijzigd door leime op maandag 24 augustus 2009 09:00:26 (17%)

Henry S.

Moderator

Als tip zou ik je aanraden de potmeters te vervangen door betere metalen types, ik heb deze kunststof Piher's meermaals vervoekt.

En aub de as zagen voor het solderen, anders krijgt het lager nogal op z'n donder.

Edit: En idd altijd de as in de bankschroef.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 24 augustus 2009 19:25:33 (12%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

of beter, de potmeter vast zetten met as ipv het huis in de bankschroef.

voor hobby elektronica projecten => http://ymoona.com/wiki
leime

Golden Member

@henry: Deze pot's had ik nog liggen. Maar ik geloof dat ik ook nog een metalen heb liggen zal eens kijken en anders wacht ik wel op de volgende beurs (zijn ze meestal goedkoper ;))

Ik zal aan jullie tips denken tijdens het monteren van de knoppen op de assen.

Bedankt, Leime

Op 24 augustus 2009 19:16:34 schreef ymoona:
of beter, de potmeter vast zetten met as ipv het huis in de bankschroef.

Die raadgeving is OK. Maarre.. wie komt er nou op het idee om de behuizing in de bankschroef vast te klemmen, teneinde de as af te zagen?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
help

Golden Member

Op 24 augustus 2009 21:07:50 schreef pros:
[...]
Die raadgeving is OK. Maarre.. wie komt er nou op het idee om de behuizing in de bankschroef vast te klemmen, teneinde de as af te zagen?

Dat heb ik vaak genoeg zien gebeuren op school :S
Raar maar Waar

Niet van mij, gezien op de poolse tegenhanger van CO:
een nixieklok in een fles.
http://obrazki.elektroda.net/26_1250707915_thumb.jpg

Bron en link naar forum en meer foto's.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

oh , ik zaag de as vaak af als hij al ingebouwd zit en dan met de dremel .of met een babyzaagje en dan eerst op de max stand dan rolt hij niet mee .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

Het gaat om de zijwaardse druk.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

hangt er vanaf hoe snel je wilt zagen.. gewoon rustig ertegen houden en er is niks aan de hand..

[ot] of je koopt gewoon een metalen die al op maat is :+ [/ot]

nou ,nog geen problemen gehad door afzagen / slijpen maar ik heb nog een 20 kilo potmeters liggen en dan wissel ik wel .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

he allemaal even een simpel projectje de ledfakkel als deco moet nog ff een 2de maken voor de andere kant

http://www.uploadarchief.net/files/download/sdc10138.jpg
licht
http://www.uploadarchief.net/files/download/sdc10137.jpg
donker

mijn verzameling mijn updates www.retrogamer.punt.nl

Om weer terug ontopic te gaan:

Ook ik ben weer wat aan het knutselen geweest. De afgelopen dagen druk bezig geweest met het ontwikkelen van een simpele IR Receiver, opgebouwd rond een good old 16F84A. De receiver is gebaseerd op het Sony SIRCS protocol (12-bit versie). Hiervan zijn nu 4 knoppen (met deviceid van TV) geïmplementeerd. De overige codes en device ID's kunnen uiteraard wel ontvangen worden, maar geven een foutmelding (als in onbekend device ID/onbekende code).

Een (niet al te duidelijke) foto van het 'geheel':
http://www.uploadarchief.net/files/download/irreceiver.jpg

Hier nog zonder elco over de voeding. In de datasheet van m'n SMPS stond dat de rimpel max 50mVpp was. In de voetnoot stond echter dat gemeten is met een externe elco, parallel over de uitgang. Gevolg was dat de PIC zonder elco parallel steeds vast liep en dan zelfs heet werd. Elcootje er over en opgelost.

Onderste LED is de Error LED. Deze knippert +/- een seconde bij opstarten. Daarna is 1x knipperen een error tijdens het ontvangen van de code (b.v. als het geen SIRCS is). Twee keer knipperen is onbekende code, 3x onbekend device ID.

De knoppen van de tv-remote dus nu wat doen zijn 1, 2, 3 en 4. Die laten het bovenste LEDje 1, 2, 3, of 4 keer knipperen (voorspelbaar ;-))

Dipswitch 1 is overigens de reset. Overige zijn niet in gebruik, maar kon zo snel niets anders vinden en had geen zin om te gaan zoeken :P

Code is geschreven in ASM en komt er simpelweg op neer dat er gepolled wordt of RA0 (ingang TSOP, laag actief) laag is. Daarna wordt er gekeken hoe lang RA0 laag is en of dit mogelijk is binnen SIRCS. Afhankelijk daarvan worden vervolgens de 7 command bits en 5 device id bits in een file register geschoven.

Doel van dit project? To be determined;-)

Wauw, wat heb ik prachtige projecten voorbij zien komen, chapeau voor iedereen!

Graag wil ik in het bijzonder Hugo Welther via mijn post vreselijk bedanken voor het beschikbaar stellen van het schema van zijn gebouwde headamp (met bijbehorende voeding) op CO. Ik heb het beestje nagebouwd, en wauw, er is niet gelogen toen verteld werd dat het geluid fenomenaal was. Enfin foto's zeggen meer als woorden, dus hieronder wat plaatjes :-)

http://www.xs4all.nl/~michaelq/Nieuwe%20map/Headamp.jpg

http://www.xs4all.nl/~michaelq/Nieuwe%20map/Headamp%20(2).jpg

http://www.xs4all.nl/~michaelq/Nieuwe%20map/Headamp%20(3).jpg

http://www.xs4all.nl/~michaelq/Nieuwe%20map/Headamp%20(1).jpg

Ik heb erg veel lol gehad tijdens het bouwen van het beestje. En ik ben ervan overtuigd dat de amp me nog veel luisterplezier op gaat leveren. Ik kan dan ook iedereen aanraden, die opzoek is naar een hoofdtelefoonversterkertje, deze amp te bouwen. Zelf was ik met componenten van bovengemiddelde kwaliteit (Alps potmeter, low ESR en Wima shizzle) zo'n 120 euro kwijt. Dus tel uit je winst als je ziet wat de EarMaxPro met dezelfde componenten kost, hihi ;-)

Michael / PA4MW

Het vervolg van p23.

De print voor de stabilisatie van de voeding is af en getest.

http://upload.schematheek.net/thumbs/592.jpg

http://upload.schematheek.net/thumbs/593.jpg

en de onderkant:

http://upload.schematheek.net/thumbs/594.jpg

Daarna op de testbank, een 12V 40W lamp op de voeding:

http://upload.schematheek.net/thumbs/595.jpg

De temperatuurmeter in het koelblok doet zijn werk naar behoren:

http://upload.schematheek.net/thumbs/596.jpg

Meer info: RGBledsturing.

Op 28 augustus 2009 16:18:39 schreef Koekoeksklok:
Ik heb erg veel lol gehad tijdens het bouwen van het beestje.

We kunnen natuurlijk niet horen wat het doet, maar het is in ieder geval netjes afgewerkt!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dit topic is gesloten