Stroomversterker tot 4Mhz

Het kan gebeuren dat U een uitstekende goed LT1127 in handen hebt.
Wat U meet bewijst niet dat niet inverterende versterker beter dan inverterende versterker is.
Misschien zal U 10ns stijgtijd hebben met inverterende versterker en dezelfde LT1127 die U in handen hebt.
Datasheet van de LT1127 zegt dat inverterende versterker heeft een sneller stijgtijd dan niet inverterende versterker, dat is duidelijk.
Ga U niet akkoord met wat de fabrikant schrijft, dan bent U van slechte wil en ik stop onmiddelijk op deze forum mee te delen want ik word boos en nerveus daarmee.:-(

rbeckers

Overleden

Emilien, sorry.

Het is niet mijn bedoeling om u boos te maken.

Ik twijfel ook niet aan de fabrikant.
Ik wou eigenlijk alleen maar aantonen dat ik met een niet inverterende versterker met een LT1227 ook goede resultaten kan halen.
Een inverterende versterker zal nog beter zijn.
Nogmaals, ik twijfel niet aan de fabrikant of uw goede bedoelingen.

Ik heb ervaring met opamps van o.a. Linear Technology, Analog Devices en Texas Inatruments. De producten en de datasheets van die fabrikanten zijn erg goed.

Ok, ik ben nu een beetje kalmer.

Wil U iets (werkelijk) nuttig doen?
U hebt LT1127 in handen, ik niet.
Ik heb de schakeling met LM318N en niet met LT1127 getest.
Andere componenten zijn eenvoudige componenten dat u zeker hebt.
Waarom de stroomversterker (als het op de schema staat) niet monteren en testen ?
Dat vind ik nuttiger dan schema te willen veranderen...
Zou er probleem bestaan, dan zullen we iets veranderen.
Dat is slimmer, denk ik.
Of misschien wil U een andere schema voorstellen?
Onze bedoeling is het probleem van flash2b op te lossen, niets anders.
Dus laten we de gewoone etappen van ontwikkelingen volgen.
- documentatie, dat is gedaan, ik heb onderzoek in boeken en op internet gedaan.
- project en berekeningen: ook in orde.
- prototype testen: wat ik thuis gedaan heb niet voldoende is...ik moest nog met AD844 (of LT1127) testen doen...(met LM318N, het is OK)
- eindelijk, printboard maken en weer testen doen. Het is belangrijk want layout van de print kan een grote invloed hebben over stabiliteit, overshoot, ringing, enzovoort.

@flash2b: Is LT1127 beschikbaar bij uw leverancier? Hoe duur?

rbeckers

Overleden

Emilien,

ik zal morgen uw schakeling met de LT1227 bouwen en testen.

Het was niet mijn bedoeling om uw schema te veranderen of kritiek te leveren.
Ik heb de LT1227 gekozen aangezien dat de snelste opamp is die ik mijn voorraad heb.
En, zonder verkeerde bedoelingen, heb ik gekozen voor een niet inverterende versterker.

Mag ik me even in de discussie mengen?

Als je de uitgang van een functiegenerator wil bufferen en versterken, lijkt een niet-inverterende versterker mij de aangewezen weg. Ook al zou die slechter presteren.
Immers, als je er een zaagtand induwt waarvan de tanden naar rechts wijzen, wil je toch geen zaagtand aan de uitgang met tanden die naar links wijzen?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

@pros: Het is een ontwerp voor flash2b en zijn functie generator is een GW Instek SFG-2104 die geen zaagtang uitgang heeft.
Voor sine, driehoek en blokgolf, inverterende of niet inverterende versterker is zonder belang.
Blokgolf stijgtijd van GW Instek SFG-2104 is 25ns voor +/-10V wat heel goed is. We proberen een versterker met vergelijkbare caracteristieken te ontwikkelen.
Flash2b zal zeker niet blij zijn met een uitgangsspanning die meer een sine golf dan een blokgolf blijkt.
Daarom is slew rate zo belangrijk.

[ Strikvraag :-) ] heeft die functiegenerator een sync-uitgang?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Nee,
Front panel:
- counter input
- TTL/CMOS output.
- waveform output.
rear panel :
- external modulator input.
- AC Power input.

@rbeckers:

ik zal morgen uw schakeling met de LT1227 bouwen en testen.

Team job, dat is leuk...ik ben heel tevreden.:-)

[Bericht gewijzigd door Emilien op donderdag 3 september 2009 09:29:10 (31%)

flash2b

Special Member

Bedankt allemaal dat jullie hier zo veel tijd in stoppen. Wat Emilien schrijft klop, de slewrate is erg belangrijk. Ik heb dat ook gemerkt bij mijn andere topic over het testen van diode reverse recovery tijd.

Het grootste gemis van de SFG-21xx vind ik de geringe stroom en amplitude van het signaal, de kwaliteit van de sinus, driehoek en blokgolf is gewoon goed.

Op 2 september 2009 18:35:17 schreef Emilien:
@flash2b: Is LT1127 beschikbaar bij uw leverancier? Hoe duur?

Nee Conrad heeft de LT1127 niet, dat is weer balen. Ik vind het een groot gemis dat sommige ICs zo moeilijk te verkrijgen zijn bij 'normale' winkels. Als ik in de electronica branch werkzaam zou zijn, dan zou ik het wel via mijn werk bestellen, maar ik werk in de ICT. Electronica als hobby geeft mij wel veel voldoening, meer als met computers 'rommelen' zoals ik vroeger deed. Efin, een beetje off topic.

Ik ga het nieuwe schema zeker gebruiken en ik weet zeker dat het een welkome aanvulling is voor andere funktie generatoren.

Voor dat laatse betreft is het al een geslaagd project geworden !

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

Nee Conrad heeft de LT1127 niet, dat is weer balen.

Dus, heeft LT1127 geen grote voordeel...Er blijft dus te kiezen tussen AD844 en LT1127.
Maar rbeckers zal schakeling met de LT1227 bouwen en testen.
Werkt het goed, dan beter LT1127 te kiezen.

Voor dat laatse betreft is het al een geslaagd project geworden !

Laten we eerst resultaten van testen te kennen...
Iedereen kan zich vergissen, ik ook inbegrepen...Als ik het al geschreven heb, heb ik geen test met snelle OP gemaakt, alleen met LM318N. Dus, ben ik niet 100% zeker dat het "een geslaagd project is"

flash2b

Special Member

@Emilien

Ik zie nu de typfout pas. Het is een LT1227 en niet een LT1127.

De LT1227 heeft Conrad wel :). Hij is maar EUR 6.12 !!

Inderdaad, geen aandacht genoeg (of beter zeggen, te veel zorgen)...het is LT1227 en geen LT1127 ...neem me niet kwalijk.
Datasheet was wel van LT1227.

De LT1227 heeft Conrad wel . Hij is maar EUR 6.12 !!

Uitstekend....!
Nog een vraagje: maakt U printboard thuis? Enkelzijdig? Dubbelzijdig?

rbeckers

Overleden

Schakeling werkt maar helaas met iets andere componenten aangezien ik niet precies de juiste componenten heb.
BD139 en BD140 zijn niet de -16 variant.
Verder BC547b en BC557 gebruikt en de zeners samengesteld uit 6V1 zener en 1N4148.

Korte test geeft:
met een belasting van 100 ohm is de bandbreedte ong. 30MHz (sinus 1Vtt). Maximaal 20Vtt sinus.
2MHz blok heeft nog veel overshoot ong 30% en ringing, stijgtijd 25ns bij 4Vtt uit.
schakeling trekt nu ong. 40mA op +15V en 30mA op -15V.

Ik zal eerst de overshoot aanpakken.

Ok, bedankt voor deze informaties.

BD139 en BD140 zijn niet de -16 variant.

-16 variant hebben een Hfe van min 100. Het is belangrijk wanneer men werkt met lage belasting (22R of minder bijvoorbeeld), met weinig uitgangsstroom, maakt het geen verschil.
Ik herinner dat de bedoeling is tot 1,5Ap uitgang stroom met +/-12Vp spanning te lukken. (gemeten op de 10R weerstand die dient als stroombegrenzer.)...Dat is 9W uitgang vermogen...!
- +/- V moet ten minste +/-24V zijn. (spanningswaarden tussen 24 en 35V zijn OK)
Met 35V zullen de transistoren van stroombron max. 658,5mW elke moeten dissiperen...Het is te veel voor BC547 en 557.
Maar dat heeft geen invloed op de testen U doet.

met een belasting van 100 ohm is de bandbreedte ong. 30MHz (sinus 1Vtt). Maximaal 20Vtt sinus.

Bandbreedte schijnt redelijk goed. Maar U zou test doen met lagere belasting: 22R bijvoorbeeld.
Met 100R belasting, hebben we meer of minder 10% spanning verlies in de 10R . Dus Uitgangsspanning maximaal 22Vpp schijnt te weinig...IK wachte ten minste 26Vpp, dus 23,5Vppmet 100R belasting.
Zijn de voedingen +/-V hogere dan 24V ? Het is werkelijk nodig. Probeer deze spanningen tot +/-30V te verhogen. Misschien is dat de oorzaak van te weinig uitgangsspanning.
Stijgtijd van 25ns bij 4Vpp is dus 125ns voor 20Vpp...niet leuk...het is maar 160V/µs.
Hebt U een verschil bemerkt wat betreft H3 zero crossing distortie wanneer u de trimpot heeft geregelt?
Het is maar zienbaar met hogere frequenties (zou ik zeggen 2 Mhz) want met lagere frequenties, OP corrigeert deze H3 probleem van zichzelf.
Wat betreft overshoot en ringing, het is een gewoonlijk probleem van "breadboard " bouwen met zulke hoge frequenties, dus niet te veel daarmee zich bezorgen.
Ruststroom van BD's moet max. 5mA zijn.
Bd's moeten op verkoeler gemonteerd worden.
OPgepast als u testen doet met hogere uitgangsvermogen, D1 moet in thermische contact met T3 en D2 met T4, of dan riskeert U torren verbranden door "Thermal runaway".
NB: wat betreft stijgtijd, mijn Philips PM5134 gebruikt ook BD139/BD140 als torren. Stijgtijd die ik pas gemeten heb is 10ns voor 8,8Vpp(50R belasting), wat 880V/µs is...Dus stijgtijd is niet beperkt door de BD139 en BD140.

rbeckers

Overleden

Ik zal nog testen met wat hogere spanningen. Nu getest met + en -15V ivm beschikbare voeding.
Stijgtijd bij 2MHz blok van 6Vtt is nu al minder dan 20ns.

Ik zie bijna geen verschil bij draaien aan de trimpot.
Bedankt voor de waarschuwing maar het begrip "thermal runaway" is al langer bekend bij mij.
Heb ik wel wat last van ondanks thermisch koppelen. De door mij gebruikte koellichamen zijn te klein.

Dat BD139/BD140 snel genoeg zijn was voor mij een reden om ze voor deze schakeling te adviseren.

Maar de schakeling werkt goed.

Hoeveel Volts was uw +/-V?
+/-V is niet +/-15V...maar +/-30V!
Voedt U +/-V met te lage spanning, dan stroombronnen werken niet.

Ik zie bijna geen verschil bij draaien aan de trimpot.

Er is iets verkeerd: ruststroom van T3 en T4 moet veranderen alsook verbruik van de +/-15V voeding.
Met instelling van de potmeter tot max. waarde, wordt ruststroom heel te hoog en BD139/140 zullen kapot gaan wegens overhitting.
U moet potmeter ajusteren voor een ruststroom van 5mA.

[Bericht gewijzigd door Emilien op vrijdag 4 september 2009 00:08:25 (90%)

flash2b

Special Member

Emilien,

Wat ik begrepen heb is dat de stroom bronnen worden gevoed met de ongestabiliseerde gelijkspanning direkt na de gelijktichter vanaf de afvlak condensator. Is die spanning dan wel hoog genoeg? Bij gebruik van stabilisatie voor +/- 15V met een 7815/7915 combinatie en een ingangsspanning van 30V voor deze regelaars, worden die dingen we erg heet. Bovendien is 30V het maximum vann een regulator.

Het kan natuurlijk ook met een extra trafo die de 30V ongestabilieerd levered. Kwa stroom kan het een kleine extra trafo zijn.

Wat ik begrepen heb is dat de stroom bronnen worden gevoed met de ongestabiliseerde gelijkspanning direkt na de gelijktichter vanaf de afvlak condensator.

Dat klopt 100% !
Max. Vin van 7815 en 7915 is 35V.(niet 30V)
Min. voedingsspanning van de twee stroom bronnen (15mA elke) is 15V + 6,8V (zener spanning) + 1V (min spanning Vce op de BC639/BC640 voor correcte werking) = 22,8V
Max. voedingsspanning: beperkt door Max. Vin van 7815 en 7915, dus 35V.
Wat betreft de voeding: op de afvlak condensator moeten we een minimale spanning van 24V hebben met 230Vac - 10%. Gekozen max Ripple is een volt.
Spanningsverlies op diode: 1,2V
Dus secondaire spanning van de trafo = 2 x 20V
Met 230Vac +10%, max spanning op afvlak condensator zal zijn: 30V omgeveer. OK...!

Bij gebruik van stabilisatie voor +/- 15V met een 7815/7915 combinatie en een ingangsspanning van 30V voor deze regelaars, worden die dingen we erg heet.

Dat hangt van de gekozen verkoeler...Verbruik is niet zeer hoog vergelijkt met toegelaten stroom van 7815/7915.
Niet nodig van een extra trafo...
NB: natuurlijk, zou men ook stroom bronnen doen die minder minimale spanning nodig hebben, bijvoorbeeld door zener te vervangen door 2 dioden.
Maar dat is geen stabiele stroom bron.
Zener van omgeveer 6V hebben een spanning variatie afhankelijk van temperatuur bijna nul, daarom heb ik 6,8V gekozen. (5,6V, 6,2V zijn ook OK, maar waarde van emittorensweerstanden moeten toegepast worden.)

flash2b

Special Member

Op 4 september 2009 09:41:52 schreef Emilien:
Max. Vin van 7815 en 7915 is 35V.(niet 30V)
Min. voedingsspanning van de twee stroom bronnen (15mA elke) is 15V + 6,8V (zener spanning) + 1V (min spanning Vce op de BC639/BC640 voor correcte werking) = 22,8V

Kunnen we niet beter de zeners vervangen door een TL431? Die dingen leveren een referentie spanning van 2.5V.

Dan hebben we dus 15V + 2.5V + 1V = 18.5V nodig. Dan hebben we wel wat vermogen voor de regulators weg ontworpen toch?

Misschien wat lat, maar is de BB3554AM Damn fast OpAmp van Burr Brown (tegenwoordig Texas Instr. en MAXIM) een oplossing? http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/113327/MAXIM/BB3554.ht…

Slew rate 1000V/µs
Gain Bandwidth prod. 1,7 Ghz
Settling time 150 ns
Output current 150 mA max
P(out) max 3W

Zit in een TO3 huis

Prijs??

Heb er nog eentje liggen...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Kunnen we niet beter de zeners vervangen door een TL431? Die dingen leveren een referentie spanning van 2.5V.

Ja, maar TL431 zal met 0,1µf oscilleren .
Het moet gebruikt worden zonder condensator of met een hoge waarde condensator.
Zie datasheet om te weten in welke werkingsomstandigheden TL431 stabiel is.

Dan hebben we dus 15V + 2.5V + 1V = 18.5V nodig.

Het is de minimale spanning...Kan nooit minder zijn.
Oplossing zener diode vind ik beter.
Waarom?:
Het is een 9W versterker, en we kunnen meer of minder de hele vermogen, inbegrepen verliezen, berekenen.
Verbruik is afhankelijk van uitgang vermogen. (Klasse AB versterker)
Totaal max. stroomverbruik zal omgeveer 0.4A (met uitgang in kortsluiting en sine, max spanning)...U had een vermogensversterker gevraagd...
Wat U had geschreven is:

Welke eind transistoren moet ik gebruiken om 1 à 2 A aan te kunnen en maximaal 4 MHz te kunnen blijven gebruiken ?

Niet waar?
Met kleine trafos, spanning op de afvlak condensator daalt heel veel met hogere stroom.
Dus is het nodig trafo van 20V-0V-20V te gebruiken.
Spanning op de afvlak condensator zal inderdaad hoog zijn wanneer de versterker zonder belasting werkt.
Maar dat is niet lastig want verbruik blijft klein.
Met belasting, verbruik wordt groter en spanning op de afvlak condensator zal heel minder zijn, dus ook niet lastig.
@Tidak Ada:

Misschien wat lat, maar is de BB3554AM Damn fast OpAmp van Burr Brown (tegenwoordig Texas Instr. en MAXIM) een oplossing?

Ja, zeker...(en minder last voor mij...:-D)
We hebben al problemen om een gewone AD844 te kopen...Wat dan met een BB3554AM?

flash2b

Special Member

Op 4 september 2009 12:34:24 schreef Emilien:
U had een vermogensversterker gevraagd... Niet waar?

Klopt, en ik ben ook blij met het laatste schema vooral dat 9W haalbaar is zeker beter dan wat ik nu heb.

Nog een vraagje: maakt U printboard thuis? Enkelzijdig? Dubbelzijdig?

Vroeger veel printen gemaakt, allen enkelzijdig. Op dit moment heb ik de spullen niet meer om printen te maken, gebruik baantjes-print maar dat is voor dit project niet bruikbaar. Als er een layout is, dan kan ik dat wel bij Technojunk laten maken.

[Bericht gewijzigd door flash2b op vrijdag 4 september 2009 12:50:17 (50%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik geloof dat jullie onbedoeld ook een leuk eindtrapje voor een vakantiezendertje hebben ontwikkeld. Breedband en bomvrij. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

[...] @Tidak Ada:
[...]Ja, zeker...(en minder last voor mij...:-D)
We hebben al problemen om een gewone AD844 te kopen...Wat dan met een BB3554AM?

Hoe bedoel je problemen met kopen???? Prijs te hoog of verkrijgbaarheid te laag? Met dat laatste kan ik helpen, met het eerstye moet je zelf kijken wat je er voor over hebt......

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Maar een grapje...:-)
flash2b koopt alleen bij Conrad...Iedereen zijn keus, niet waar?
In werkelijkheid is deze BB3554AM zeer interessant en is ook bij Analog Device beschikbaar als AD3554.
Maar U hebt zeker bemerkt dat Iout te weinig is. (+/-150mA, gevraagt: +/-1,5A)
Volgens AD, het is een obsolete product.