Is dat schaduw of zit pootje 2 van t PLL IC er naast.
Groeten, Bram
Dit topic is gesloten
Golden Member
Is dat schaduw of zit pootje 2 van t PLL IC er naast.
Groeten, Bram
Cableguy
Op 18 oktober 2009 11:46:28 schreef bprosman:
Is dat schaduw of zit pootje 2 van t PLL IC er naast.Groeten, Bram
Dat is de spiegeling van het kristal
is de weerspiegeling van het kristal in het IC voetje.
edit: te laat
[Bericht gewijzigd door driessens_nl op zondag 18 oktober 2009 11:52:13 (19%)
Moderator
Waarom zou je de text van de controller af schuren ?
Op 18 oktober 2009 11:40:32 schreef Blue Sky:
De printen zijn gemaakt met de toner transfer methode. De printer is een Samsung ML-1640, de allergoedkoopste laser printer op dit moment, zo een 44€
Op welk papier heb je uw layout geprint ?
kalkeerpapier gaat vrij goed, je moet het wel goed tegen de pcb aandrukken of er verdwijnen soms stukjes banen;)
de toner-tranfer methode heb ik nog niet geprobeerd.
[Bericht gewijzigd door watchout3 op zondag 18 oktober 2009 13:38:22 (20%)
Golden Member
Dit wordt misschien ooit een 2 meter transceiver. Op dit moment een 155MHz oscillator van het type plumbers-delight. Daarnaast een bufferamp met afgestemde gasleiding. Losjes inductief gekoppeld via een gaatje in het schotje Dat gaat via een LPF naar een smd mixertje van minicircuits. Daarna een bufferamp en daarbij een RF ampje. Torren allemaal modern zoals de bsx20 en ander junkbox spul. Na de bufferamp een 3e orde LPF en met de 10MHz die ik daar heb moet ik nu iets creatiefs gaan doen. Ik twijfel tussen de easy way met een SE604 of the Fred way met iets grappigs wat ik nog moet verzinnen
Stabiliteit is verrassend goed zolang je geen tik op de printplaat geeft en die twee "stemvorken" de salsa gaan dansen. Drift is ongeveer 300-500 Hz, er moet nog een stabilisatie op maar dan niet een standaard geval zoals een pll dus daar moet ik nog eens over denken. Eerst nog varicap afstemming en VXO maken om op 455KHz te komen. (VXO ivm latere optie om naar ssb te gaan)
Op 18 oktober 2009 08:25:50 schreef pe5ocb:
Je hebt precies bewezen dat het een superponatie is.
...
Edit:
Je afleiding klopt niet
Uiteraard is die '+' een typfout en moest die een 'x' zijn. Maar om dan direct te zeggen dat de afleiding niet klopt.. Mijn uitleg zou anders ook op niets slaan als het niet gewoon een tikfout was
In je 2de afbeelding laat je 't' te weinig varieren en dat geeft een vertekend beeld. Je ziet nu enkel 1 periode van de sinus en die is veel kleiner dan de periode van het hele signaal. Je ziet wel al dat de sinus kleiner aan het worden is.
Hier een betere afbeelding en die komt dus perfect overeen met de afbeelding van RES.
Hiermee is het denk ik wel duidelijk dat het een optelling van 2 sinussen (waarvan de periodes weinig verschillen!, als ze gelijk zijn krijg je gewoon weer een sinus) is en geen vermenigvuldiging, het resultaat is wel een vermenigvuldiging van een sinus met een cosinus... Maar goed, ik denk dat we er hier moeten over ophouden
Cableguy
Op 18 oktober 2009 13:13:23 schreef Sine:
Waarom zou je de text van de controller af schuren ?
Dat is de oude pic 16F84 van de losse pll die ik eerst had maar na alle ellende heb weggemikt. Ik heb al een nieuwe pic maar die moet nog geprogd worden, ik wou eerst zien of deze print werkte.
Op 18 oktober 2009 13:22:52 schreef Rednax:
[...]Op welk papier heb je uw layout geprint ?
Op Rey copy paper, dat is een gloss papier speciaal voor laser printers. Het laat goed los in water, je hoeft daarna alleen nog even met de duim de laatste restjes eraf te wrijven. Ik heb het geprobeerd na een tip van PD5DJ en dit werkt perfekt
Ik heb nog wat aan mijn versterker gewerkt.
de foto's
de ingangs selectie upclose:
totaalzicht van de ingangs selectie:
vooraanzicht:
En de achterkant, Daar waar de plakband zit komen de buizen te staan:
nu heb ik wel de bovenkant onherstelbaar gekrast
Ale foto's van de versterker zijn hier te vinden:
http://picasaweb.google.com/bramsky/NewAlbum310091605?feat=directlink
@Plantrekker: na een snelle plot (met Calc) moet ik je volledig gelijk geven, al ben ik er nog niet helemaal achter waarom de stelling die ik altijd voor waarheid heb aangenomen, niet klopt. Daar ga ik morgenochtend na de eerste paar koppen koffie eens goed over nadenken.
Tevens moet ik je gelijk geven dat het nu echt tijd is om dit onderwerp te laten rusten.
Op 18 oktober 2009 11:37:33 schreef Blue Sky:
Hier een 2 tal projectjes van mij:Eerst met een losse pll geprobeerd maar dat was een en al ellende, nu een volledig print gemaakt. Zonder eindtrap want er komt een profline eindtrapje achter.
knip
De printen zijn gemaakt met de toner transfer methode. De printer is een Samsung ML-1640, de allergoedkoopste laser printer op dit moment, zo een 44€
En nu ga je teksten zenden als: ''Hier ligt het alcoholpromillage hoger als het gemiddelde IQ'' !?!
Verder heb ik die printer ook, zelf print ik dan op de goedkoopste (transparante) sheets die ik kan vinden.. Werkt perfect
Cableguy
Op 19 oktober 2009 00:58:58 schreef Technojunk:
[...]En nu ga je teksten zenden als: ''Hier ligt het alcoholpromillage hoger als het gemiddelde IQ'' !?!
Ik wist niet dat je hem ook als fax kan gebruiken
Back on track. Jij gebruikt die printer waarschijnlijk om sheets te maken voor de lichtbak, ik gebruik hem dus voor de toner transfer methode.
Honourable Member
Op 19 oktober 2009 00:12:38 schreef SparkyGSX:
@Plantrekker: na een snelle plot (met Calc) moet ik je volledig gelijk geven, al ben ik er nog niet helemaal achter waarom de stelling die ik altijd voor waarheid heb aangenomen, niet klopt. Daar ga ik morgenochtend na de eerste paar koppen koffie eens goed over nadenken.Tevens moet ik je gelijk geven dat het nu echt tijd is om dit onderwerp te laten rusten.
Dat zou jammer zijn, want de clou is nog niet gezegd.
Het bewuste plaatje KUN je niet éénduidig tot "product van twee sinussen" of "som van twee sinussen" bestempelen. Je weet niet welke van de twee methoden gebruikt is.
Wat we kunnen zien, is dat de 'hoge' frequentie ongeveer 18x zo hoog is als de halve 'lage' frequentie. En als één hokje 5ms is, het hele scherm dus 50ms, dan is de hoge ongeveer 456 Hz. De lage zou dan ongeveer 12,5Hz zijn.
Dit KAN dus een product zijn van een sinus van 12,5Hz met een sinus van 456Hz. Maar het kan ook de som zijn van een sinus van 468,5Hz en een van 443,5Hz.
In één geval kunnen we weten of het een som of product is; nl. als we weten dat de oorspronkelijke signalen niet even groot waren. Dan kan dit alleen een product zijn, want er zijn scherpe nullen, en dat kan niet met de som van twee ongelijke amplitudes.
code:
sin (t) + 3 sin (t)
is wel degelijk nul, daar waar de sinus nul is. Dan kan je zeggen: Ik was vergeten te zeggen dat de frequenties verschillend moesten zijn.
code:
sin (t) + 3 sin (2 t)
Die is ook nul waar de sin(t) nul is. Dan kan je zeggen: Dat komt in de praktijk niet voor, dat ze precies in fase lopen. Maar dan moet ik je mededelen dat het originele plaatje uit door een computer uitgerekende optelling van sinussen moest voorstellen, waarbij het dus wel degelijk aannemelijk is dat de fase exact op nul begint....
Golden Member
Ik kan het niet berekenen, niet digitaal maken maar ik kan het wel analoog: Hier mijn project met plaatjes
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=80&t=1180&p=4866#p4866
scoop en SA Foto's van twee bijna gelijke 10MHz signalen. Een keer via een powersplitter (16 ohm weerstanden in ster) en een keer via een minicircuits DBM gestuurd. Conclusies weet ik niet maar het was leuk om eens te doen. Ik heb ook nog echt verschillende frequenties geprobeerd maar dan krijg ik afhankelijk van frequentie en amplitude een veelheid aan beelden en het lijkt er zelf op dat je soms het zelfde krijgt.
Omdat dit geschreven werd heb ik twee bijna gelijke sinussen gepakt:
Hiermee is het denk ik wel duidelijk dat het een optelling van 2 sinussen (waarvan de periodes weinig verschillen!
[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 20 oktober 2009 17:01:45 (15%)
Honourable Member
Op 20 oktober 2009 16:19:37 schreef rew:
code:
sin (t) + 3 sin (t)
is wel degelijk nul, daar waar de sinus nul is. Dan kan je zeggen: Ik was vergeten te zeggen dat de frequenties verschillend moesten zijn.
code:
sin (t) + 3 sin (2 t)
Die is ook nul waar de sin(t) nul is. Dan kan je zeggen: Dat komt in de praktijk niet voor, dat ze precies in fase lopen. Maar dan moet ik je mededelen dat het originele plaatje uit door een computer uitgerekende optelling van sinussen moest voorstellen, waarbij het dus wel degelijk aannemelijk is dat de fase exact op nul begint....
Zo lust ik er nog wel een.
Die twee uitdrukkingen leveren helemaal niet zo'n plaatje op. Plot het maar eens. (1e rood, 2e groen)
Dag
ik heb me een week of twee geleden een Spectrum Analyzer gekocht, en ik wou dat ding natuurlijk testen.
Dus heb ik snel even een Clapp oscillatortje gemaakt, recht uit de boeken, met een BFR92, de snelste transistor die ik in huis heb. De spanningsdelercapaciteiten zijn 4.7pF, de condensator in serie met de spoel is 3.3pF, en de inductantie van de LC kring is de twee draadjes van de 3.3pF condensator
De 10pF condensatoren heb ik eraf gehaald, ze zaten in 0402 verpakking en dat leent zich niet zo goed tot dit soort loodgieterij. De RF spoelen in de collectoren zijn eigenlijk voor switchers, maar het werkt ook hier. De tweede transistor is ook een BFR92, en is gewoon een drivertrapje.
Ik had geschat dat de aansluitdraden van de 3.3pF condensator samen wel iets van een 30nH zouden zijn, dus dat geeft 785MHz, en vermits de gemeten primaire frequentie rond de 0.86GHz zit blijkt dat goed in de buurt te komen.
De tweede harmonische is iets van een 20dB kleiner. Al bij al ziet het niet slecht uit gezien de bedenkelijke Q factor van de spoel
Maar, hier komt de verassing. De SA gaat tot 21GHz, dus ging ik eens wat verder verkennen. En op 4.71GHz kwam ik dit tegen: een knoert van een signaal van +18dBm (SA staat op 10dB verzwakking en op de print zit er nog eens 30dB).
En idem dito alle 1.72GHz verder (2x grondfrequentie) zit een harmonische (6.44GHz, -2dBm; 8.16GHz, -4dBm)
Nu zijn er een aantal dingen wat hier roet in het eten kunnen gooien. Om te beginnen is het toestel niet gekalibreerd, dus de absolute vermogens kloppen waarschijnlijk van geen meter vermits de stelschroef op de voorkant staat. Maar het zijn de verhoudingen die tellen.
Of je +18dBm uit een BFR92 kan persen, zelfs al zou je het willen, lijkt me ook maar de vraag, maar misschien is dat doenbaar.
Op het eerste zicht is het niet iets dat komt door een niet-lineairiteit van de SA zelf, maar daar moet ik nog eens goed over nadenken. Nochtans is dat veruit de meest logische verklaring - een meetfout of iets stuk.
Waar die 4.71GHz vandaan komt, heb ik op dit ogenblik geen idee van. Er moet een relatie zijn, maar 4.71GHz is 5.47 keer de grondfrequentie, dus daar zijn we niks mee, en hoe ik dan aan twee keer de grondfrequentie vanaf 4.71GHz aan een nieuwe piek kom is nog meer een raadsel. Ik ga er eens over slapen en over een paar dagen zal ik wel weer even tijd hebben om hier mee te stoeien.
Zo weinig onderdelen, en je kan er honderden doctoraatsverhandelingen over schrijven
Overleden
Bert_mc,
leuk testje.
Maar een BFR92 heeft een Ft van typ. 6GHz. Dus zo'n sterk signaal op 4,7GHz is interessant.
Wat voor coax, RG-174?
Op 21 oktober 2009 05:34:43 schreef Bert_mc:
Waar die 4.71GHz vandaan komt, heb ik op dit ogenblik geen idee van. Er moet een relatie zijn, maar 4.71GHz is 5.47 keer de grondfrequentie, dus daar zijn we niks mee, en hoe ik dan aan twee keer de grondfrequentie vanaf 4.71GHz aan een nieuwe piek kom is nog meer een raadsel.
Er treed denk ik menging op.
6,44GHz - 1,72 GHz = 4,72 GHz
6,44GHz + 1,72 GHz = 8.16 GHz
Nu is dan denk ik de vraag waar die 6,44GHz vandaan komt.
Voor het geval je de service manual nog niet hebt van je spectrum analyzer. ( handig als je toch in de SA gaat spitten als dat nodig mocht blijken)
http://bama.edebris.com/manuals/hp/8559/
Honourable Member
Geef eens 10dB extra verzwakking.
Zijn er producten die dan méér dan 10dB naar beneden gaan (zoals 20 of 30dB)?
Op 21 oktober 2009 11:20:40 schreef Frederick E. Terman:
Geef eens 10dB extra verzwakking.
Zijn er producten die dan méér dan 10dB naar beneden gaan (zoals 20 of 30dB)?
Extra verzwakking met SA geeft het verwachte resultaat, alle pieken zakken ongeveer even veel. Wat je suggereert was wat ik ook verwachtte, een mengproduct in de SA (wat ik nog steeds verdenk).
Wat ik wel niet getest heb, schiet me net te binnen, is de relaties over beide bereiken te testen. De span van de SA is max 200MHz, en het eerste bereik gaat van 10MHz tot 3GHz en het volgende bereik van 3GHz tot 9GHz. Er zou een niet lineair verband kunnen zijn tussen de resultaten in beide bereiken.
Op 21 oktober 2009 schreef Jovak:
Er treed denk ik menging op.
6,44GHz - 1,72 GHz = 4,72 GHz
6,44GHz + 1,72 GHz = 8.16 GHz
Nu is dan denk ik de vraag waar die 6,44GHz vandaan komt.
Je hebt waarschijnlijk gelijk, maar ik kon geen andere mengproducten vinden, en de 6.44GHz was 20dB zwakker dan de 4.72GHz.
Op 21 oktober 2009 schreef Jovak:
Voor het geval je de service manual nog niet hebt van je spectrum analyzer. ( handig als je toch in de SA gaat spitten als dat nodig mocht blijken) http://bama.edebris.com/manuals/hp/8559/
Ho, geweldig, bedankt. Ik had al alles gedownload wat ik kon vinden, maar deze versie had ik nog niet.
Dat ik er ooit in ga moeten zitten is gegarandeerd, sommige knopjes werken stroef en op Fred's site kan je zien dat ook de draaiknoppen geen eeuwig leven hebben. Dus dit komt zeer van pas, nogmaals bedankt. Boat anchor manual archive, lol.
Op 21 oktober 2009 schreef rbeckers:Maar een BFR92 heeft een Ft van typ. 6GHz. Dus zo'n sterk signaal op 4,7GHz is interessant. Wat voor coax, RG-174?
Om die reden verwachtte ik niet echt iets interessants in de multiGHzen maar dat kan dus toch. Tenzij het later blijkt aan de SA te liggen
Coax is LMR-195. Goed spul, maar zo stijf als een hark. Ik heb me een trosje RG-174 pigtails met twee SMA males en een zakje SMA female connectoren besteld, dan wordt het wat makkelijker werken.
Op 21 oktober 2009 15:54:17 schreef Bert_mc:
[...]
Extra verzwakking met SA geeft het verwachte resultaat, alle pieken zakken ongeveer even veel. Wat je suggereert was wat ik ook verwachtte, een mengproduct in de SA (wat ik nog steeds verdenk).
Ik vermoed eerder dat het een bron/mengproduct van buiten de SA is. Als het IMD van de SA zou zijn gaan de mengproducten dacht ik bij verzwakking juist harder naar beneden dan "echte signalen".
Mijn vermoeden gaat naar het bereik van de SA. Het zou best wel eens een middenfrequentie van de SA kunnen zijn. In de service manual staat iets hoe ze die bereiken maken met harmonischen van een oscillator.
Dit zou je kunnen testen door een andere frequentie op je ingang te zetten en wel het zelfde bereik op de SA te zetten.
[Bericht gewijzigd door jovak op woensdag 21 oktober 2009 16:03:20 (17%)
Overleden
Bert_mc,
mischien een apart topic openen in bijv. HF.
Het kan ook de buffertrap zijn
Dit topic is gesloten