Wounded in Action Part 4.

Dit topic is gesloten

Dat soort kut geintjes vind ik hier niet kunnen Periang

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Eens met boeip, maar 'dyslexie' is wel een veel gebruikte smoes voor 'ik ben te lui om m'n tik- en spelfouten eruit te halen'.

pa3gws

Golden Member

De eerste regel van Periang is niet zo spannend.
Maar regel twee is meer dan uit den boze.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Sorry ik vind het nergens op slaan de post van Periang..
Ik sluit me aan bij pa3gws en boeip..

Van een echte kattemepse zendamateur!

ik ben het ook eens met boeip. ik heb zelf ook dyslexie en dat is niet iets om zulke grappen over te maken.
bij mij zal je het misschien minder te zien zijn. omdat ik fire fox gebruik en die dus speling controle heeft. zodat ik de gemaakt fouten kan wijzigen voor dat ik het bericht post. ik vind dus dat het bericht van periang verwijdert moet worden wand dit is rond uit belachelijk!

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Periang, tenzij je zelf soldaat in een oorlogssituatie bent (geweest) en weet hoe het daar is, vind ik het echt enorm ongepast.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

* Tekst reeds aangepast.

Leuk hè, in een hokje verschuilen.
Ik rammel maar wat op mijn toetsenbord, en een ander moet het maar begrijpen.
Inderdaad heeft Firefox een spellingscontrole, hoewel die soms ook de mist ingaat. Zie bij Tinus hierboven het woord "wand".
Helaas gebruikt niet iedereen met "dyslexie" Firefox.
En wie bepaalt dat je dyslexie hebt?

Dyslexie (uit het Grieks δυς- dys- ("beperkt") en λ?ξις lexis ("woord"), dus beperkt lezen) (ook wel als woordblindheid aangeduid) is een verzamelnaam voor een aantal aandoeningen die gepaard gaan met problemen met vooral geschreven taal. Er zijn verschillende vormen en gradaties van dyslexie met mogelijk verschillende achterliggende oorzaken.

Diagnose

In Nederland mag de diagnose dyslexie enkel gesteld worden door een arts, psycholoog of een orthopedagoog met een basisaantekening psychodiagnostiek (BAPD) en daarbij een speciale aantekening voor het stellen van de diagnose dyslexie. In Vlaanderen zijn ook Masters en Bachelors in de logopedie daarvoor opgeleid.
Voor het vaststellen van de diagnose moet worden uitgesloten dat de lees- en spellingproblemen een andere oorzaak hebben, zoals een andere stoornis of slecht lees- en spellingonderwijs op de basisschool. Daarnaast moet worden aangetoond dat met kwalitatief goede bijlessen de achterstand niet ingelopen wordt

Bron; http://nl.wikipedia.org/wiki/Dyslexie

Oorlog? Nee, dat voorgekauwd marcheren heb ik gemist.
Wel netjes (ahum, 19 keer rapport) mijn diensttijd uitgezeten.
Vaak genoeg in een loop gekeken, en dat was niet om hem schoon te maken.
En omdat zo'n lolbroek het niet kon velen dat ik hem niet verstond, drukt die een keer af langs mijn oor, waardoor ik permanente gehoorbeschadiging heb.
Ook ben ik voor een deel kleurenblind waardoor ik moet doen met scherpe contrasten.

Ik heb ermee leren leven, en elke morgen dat ik opsta ben ik nog steeds vrolijk tot ik ga slapen.
Tegenwoordig heeft iedereen ADHD, dyslexie, of een zwakke maag.
Laat de wereld zich niet aan jou aanpassen, dat gebeurt echt niet.
Pas jezelf aan, als je weet wat je mankeert kun je een oplossing zoeken.
En als je 200 posts ingestuurd hebt, heb je er minstens zoveel gelezen, dan moet je toch al eens iets opgevallen zijn.

Dat kump er noe van....

Ik vind dat je voorzichtig moet zijn over iemand te oordelen als je deze niet kent of zelfs(waarschijnlijk) nog nooit gezien hebt. Want wat als er echt dyslexie in het spel is????? Natuurlijk word er ook wel veel misbruik van gemaakt, maar dat is vaak niet te zien als je de persoon niet kent. En ja als iemand volop msn-taal gebruikt en roept dat het dyslexie is, dan heb ik ook zoiets van laat maar.

Ik zal op een forum ook nooit mensen op hun taalfouten wijzen, zoals sommigen maar al te graag doen en zelfs over d's en t's vallen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand bewust een taalfout maakt. Zolang het leesbaar is en je begrijpt wat er bedoeld wordt, vind ik het prima.

Zullen we nu weer on-topic gaan.

Maak me niet gek, ik ben al gek.
Henry S.

Moderator

Waarschuwing voor Periang! Denk even na voordat je post zeg!
:( Tot over een week.

En ontopic.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Vandaag een lekker opdonder gekregen op school. Ik was bezig met een één fase motor met 2 condensators. op het eind de boel weer opruimen. en op het moment dat ik de stekkertjes(banaan) raak ik het ijzer aan en krijg een opdonder van de condensator. Was meteen wakker, en de brandplekken kun je zien zitten.

Electronica werkt op rook, als de rook eruit is, werkt het niet meer

aw,
nu snap ik wel meteen waarom mijn leerkracht die banaanstekkers 'killing wires' noemde:+

[heel even offtopic (mag toch wel?)]

Mod-edit: Die discussie was afgesloten, en je bent een maand te laat.

[/heel even offtopic (mag toch wel?)]

En dan nu nog een ongelukje,
Je weet wel, die doos onder de werkbank met spullen van doei ik ooit nog wel eens wat mee.
Dan loop je daarin te graaien omdat je IC XY2372LOAPZ3g nodig hebt.
En dat je er dan even aan wordt herinnerd dat je er ooit een neon buisje hebt in gegooid.
Tja dan met bloedende vingers een pincet tussen de puinhoop zien te vinden.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 18 november 2009 00:11:01 (62%)

PE2BAS

Ooit een keer een automatische ster/driehoek motorsturing gebouwd met 3 dikke contactors en een moeller plc uit de easy serie..
motor werd gestart door op een groene drukknop te drukken en na 5 sec schakelde hij over op driehoek aansturing ... uhum daar zat geen tijd tussen en de twee contactors die voor de omschakeling zorgden, zorgden ook direct voor een dikke kortsluiting, doordat ze allebei tegelijk ingeschakeld waren.. gevolg: enorme vonk en het hele lokaal de spanning weg ..

Het repareren van een monitor heeft ook een keer voor een leuke knal gezorgd, fout in de monitor opgespoord (dacht ik...), een hoop werk erin gestoken om de print te repareren.. met mn hoofd boven de printplaat van de monitor en de stekker erin gestoken... FOUT nooit doen :P ik kon savonds de stukken IC's/transistoren en weerstanden uit mn haar prutsen... gelukkig niks in de ogen gekregen..

Een expert is iemand die binnen een beperkt vakgebied alle mogelijke fouten al heeft gemaakt...

Niet echt wounded, maar wel bijna.
Ik had een roboduino mega gekocht voor mijn broer plus nog wat leuke onderdelen als verjaardagskado.
Ik plug de adapter erin(9 volt adapter) en boem de condensator ontploft met allemaal felgele vonken.
details:
-openklemspanning adapter: 14 volt DC 0 volt AC
-spanning op de board zonder condensator na inpluggen: 11,8 volt
-rating board: vanwege ldvr's een max spanning van 20 volt, condensatoren kunnen vast meer aan.
-Board is beveiligd met een ingangsdiode!

Ik stuur dus een mail naar de verkoper en hij zegt dat het een fabricagefout is en hij een nieuwe op zou sturen. Ik repareer het boardje door lelijk een TH-elco op de SMD-pads te solderen en geef dit werkende boardje aan mijn broer.

Vandaag kwam de vervanging. Gelukkig was het ESD-zakje open en weer dichtgeplakt, dus deze was getest.
Ik meet de adapter opnieuw: 14 VDC unloaded en 0 volt AC.
Ik plug de adapter erin en.... BOEM!
Dit keer toen mijn ogen bijgekomen waren van de fel-oranje vonken en de witte flits zag ik dat de condensator verdwenen was. Nee het was geen Hans Kazan, maar hij was ontploft. Ik zag gelukkig op tijd dat een stuk elco brandend op mijn sterretjes-key van mijn toetsenboard lag en kon de vlam op tijd uitblazen. Tenminste op tijd? Mijn toets is wel gesmolten.

Ik heb hierna de adapter getest door er een elco van 16 volt mee op te laden, deze bleef heel. Het kan dus niet aan mij liggen neem ik aan.

Dit heb ik weer naar de verkoper gemaild en hem vriendelijk verzocht dit door te spelen naar de fabrikant van de elco.

Ik blijf voorlopig de hele avond op mijn kamer, want straks ligt er ergens een smeulend stukje elco op mijn bed o.i.d. en ik wil geen brand. Fotos volgen nog!

EDIT:
http://s158.photobucket.com/albums/t112/critiacrof/roboduino/

Hier nog een classic: Draadjes strippen met een stanleymes gaat een stuk makkelijker, geen gefrut met striptangen die óf te weinig, óf teveel doorsnijden. Gewoon makkelijk dat draadje tussen je mes en je duim laten rollen; koper blijft in tact, isolatie doorgesneden, duim doorgesneden http://gathering.tweakers.net/global/smileys/clown.gif

Het zijn doorgaans geen diepe wonden, maar bloeden doen ze des te meer :(

Ik breek natuurwetten, het is namelijk altijd de electronica die fout zit, nooit ik!

Toen ik 8 was onderschatte ik het belang van isolatie bij netsnoeren : met de ene hand draadjes tegen het lampje, met de andere in het stopcontact. Qua aansluitschema ok. Toen was het gelukkig nog maar 220.
Paar jaar later, papiercondensator op veel te hoge spanning, knal, hele kamer vol met snippertjes....

Ik ben er klaar mee voor

ja die is bekend , ik deed het wel eens met mijn tanden maar meer als 20x in mijn leven ook niet , de smaak alleen al .

of deze : een accu ontkoppelen met een steeksleutel die gegoten is , en tijdens draaien over de pluspool heen schampen dat knettert leuk en die vonken voel je ook wel . dit heb ikzelf niet gehad ( gelukkig )wel gezien bij een tractormonteur .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

mag jij raden waarom ik laatstna enige frustratie een project heb opgegeven ( tijdje geleden al) en de condensators te koop heb gezet.
was gelukkig maar 100V.

condensatoren:
elko

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Op 26 november 2009 19:29:51 schreef Nixk-89:
Hier nog een classic: Draadjes strippen met een stanleymes gaat een stuk makkelijker, geen gefrut met striptangen die óf te weinig, óf teveel doorsnijden. Gewoon makkelijk dat draadje tussen je mes en je duim laten rollen; koper blijft in tact, isolatie doorgesneden, duim doorgesneden [afbeelding]

Het zijn doorgaans geen diepe wonden, maar bloeden doen ze des te meer :(

Zo had ik ze 2x in 1 week!
Eerste keer even snel het dielectricum van een coaxkabel wat inkorten.
Lichte druk op het mes (Leathermantool(R)) en het materiaal. Schoot ook plotseling dwars door alles en belandde ook vol in mijn duim rrrechtssss.
Een paar dagen later...
Even een stuk beschermband "Flap" moeten snijden nadat ik een nieuwe kabelinvoer had gemaakt.
Ook weer even met het mes. Ging wat scheef ten koste van de duim LLLinkssss.
Ik wist inmiddels wel waar de pleisters lagen. :)
Tis aardig gestold inmiddels en over een paar dagen kan ik weer korstjes peuteren :r

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 26 november 2009 20:03:11 schreef Fantomaz:
Lichte druk op het mes (Leathermantool(R))

Die zijn scherp ja. Ik had het vanmiddag. Ik schoot ook weg bij het strippen van een draadje. Het scheelde niets (echt een paar mm) of ik had nu ook een snee in mijn duim. Nu een enorme snee/deuk in de tafel.

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?

whaha, nummer 3 meldt zich...

van de week, ook met een coax kabel, mes van leatherman was de laatste tijd niet zo scherp, dus had hem geslepen.

coax isolatie strippen... oeps **** ben al door de isolatie, kopermantel, en binnenisolatie heen.... scheelde niet zo gek veel...

conclusie: mes is weer scherp :P

altijd leuk trouwens die vragen van mensen, heb je geen gereedschap nodig? - nee hoor, heb alles bij me (wijzend naar leatherman hoesje), die blikken altijd :P

niet kijken, transistor in breadboard proppen.
een BD139
en die kunnen ook 180 graden gedraait erin, alleen dan werkt het toch niet zo geweldig.
een medestudent die dan denkt:
ooow meer spanning helpt vast wel en de labvoeding vol open draait heeft als geweldig effect dat ik stukjes transistor uit me gezicht kon vissen.
dus klein brandwondje op mn wang

Strippen moet je niet met een mes doen en al helemaal niet met een striptang. Maar met een zijkniptang, als je daar een beetje handig in bent gaat het razendsnel en zonder het koper te beschadigen.

Draden tot 0.8mm2 gaat het beste met de nagels. Draad tussen de nagels klemmen en trekken. Alleen moet je er niet teveel mee doen, na 50 draden heb je geen nagels meer over.

Maak me niet gek, ik ben al gek.
pa3gws

Golden Member

Vroeger de slechte gewoonte gehad om dunne draadjes met de tanden te strippen.
Even van de treinbaan van de kleinkinderen de aansluitdraadjes strippen om op de rail aan te sluiten.
Alleen jammer dat de teintrafo vol open stond.
En met twee draadjes tussen je tanden en 16 Volt met pak hem beet 1 Amp. is niet fijn. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Dit topic is gesloten