Show your projects! Part 16.

Dit topic is gesloten

mooi tinus016.
welke taal neem je om te programeren wel ic als eerste om te martelen?
gebruik zelf een usb-rs232 van sitecom ( bij de makro van daan).
en wat word je eerste project?

thanks.
Taal: pic basic <lekker makkelijk denk ik.
Eerste Ic om te martelen: een PIC16F628A.
USB-seriële adapter van de grote C.
Eerste project: is er nog niet egt zal eerst een beetje oefenen en rommelen worden.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Eerste project: is er nog niet...

Het eerste project is natuurlijk de knipper led van frits :)

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford

Hallo,
Wat een mooi topic!

wat een mooie projecten staan hier al!

ik zal er ook eens een plaatsen...

Het is een zelfbouw versterker, met het STK4833 IC.
De print die erin zit komt uit een ONKYO stereo versterker, maar ik heb de ingangsselector, toonregeling en speakerselector eruit gehaald, en een aantal rotte elcos en doorgebrande weerstandjes vervangen.

De behuizing is van een oude luidsprekerbox, die op zijn kant ligt, met een boven en onderkant van IKEA laminaat.

hier het resultaat, sorry voor de fotos, maar mn bellend fototoestel kan niet beter...

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00196.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00197.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/onkyoamp3.jpg

ik vind de kast niet zo slecht , ook mooi met die dure cinch erin .
echter denk ik wel dat de ampli wel wat koeling leuk zal vinden , zo gaat hij vanzelf plat of gaat in beveiliging . ook de secundaire bedrading van de trafo van de audioingangen af houden zal schelen in geluidskwaliteit .

verder een goed idee , een oude box met laminaat erin het is steviger als een ladekastje .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

heb onlangs deze regelkast gebouwd , om een oude stereoset toch op afstand te kunnen regelen kwa volume .

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_1712.jpg

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_1717.jpg

hij werkt met 12v voeding alleen voor de motor die dan omgepoold wordt voor hoger en lager te zetten . tevens drie ingangen en 3 uitgangen en een links rechts omschakelaar voor testdoeleinden . alles met pro schakelaars en metalen kastje , dus dat scheelt in massa's doorkoppelen .

de frontplaat komt ook nog , deze tape is nog testfase . ik heb al laserprinter folie , nu nog een programma om te ontwerpen .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 29 november 2009 14:43:38 schreef testman:....... nu nog een programma om te ontwerpen .

CorelDraw! of Adobe Illustrator ?? Werkt perfect

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Mooie behuizinkjes!

Zijn jullie eigenlijk niet bang dat je b.v. te weinig warmte kwijt kan of dat door ontwerpfout de boel gaat fikken? Zeker in een houten behuizing lijkt me dat niet best..zeker als je dan niet thuis bent en of de verzekering dan uitkeert..

free_electron

Silicon Member

adobe illustrator is daar ideaal voor , maar een prijzig programma. Inkscape is open source en werkt perfect onder windows.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Tidak Ada

Golden Member

CorelDraw! is een stuk goedkoper en een ouwe versie kun je wel overnemen tegen een zacht prijsje. Mijdt versie 7 en 11.
Ook Micrografax (nu van Corel had een mooi vectorprogramma.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

@Tidak Ada

Mijdt versie 7 en 11

Waarom? Ik gebruik al vanaf 1998 tot op heden CorelDraw v7 en nergens last van gehad.

bprosman

Golden Member

Zeker in een houten behuizing lijkt me dat niet best..zeker als je dan niet thuis bent en of de verzekering dan uitkeert..

Ontbrandingstemperatuur van hout ligt rond de 270 graden. Dan moet je schakeling nogal heet worden.

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Maar het hout droogt wel uit en dan ontbrand het toch sneller lijkt me.

zowieso zie ik geen situatie waarin de versterker aanstaat en er niemand thuis is...

coreldraw hoef ik niet te kopen , pa had er nog zat oude liggen . hij zei altijd dat de even versies slecht waren en de oneven waren dan verbeterde versies van de even versies en die waren goed ( soort windows 98se redenatie ). maar ook norton antivir en adobe had hij nog diverse oude van , en dat is nog niet eens echte zooi ( dat was dos op 720k diskette's ). en gezien dat hij de icter was bij hun bedrijf en ik dat werk geerfd heb is er wel meer onduidelijk hoe dingen zitten vooral softwarematig .

maar ik zal het eens proberen ermee, ik heb al een freeware ervoor en dat was al veel beter als word of exel maar je kon er niks mee kwa letterdikte of kleuren , cq vormen .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
free_electron

Silicon Member

MicroGrafx Designer is al lang in handen van Corel. Heet nu corel Designer X4 maar dat ligt in lijn van Illustrator qua kostprijs....

Inkscape werkt vrij goed vind ik, maar geef toch maar illustrator hoor.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Tidak Ada

Golden Member

Een leuk dingetje van Corel v.3 (en ik geloof ook v.4) is dat er een mogelijk heid is om eigen TrueType fonts mee te maken. Corel v.3 heeft bovendien een hele electronicasymbolen bibliotheek. :)
Dat hebben ze er in latere versies allemaal uitgehaald :(
Ik gebruik daarom v.3 nog steeds naast de nieuwe wersie.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Henry S.

Moderator

Op 28 november 2009 16:42:05 schreef testman:
valt wel mee ik heb ook een dummyload in een mdfkast gebouwd en kan ook 1200 watt verstoken , en dit ruik je na 1x al niet meer en de mijne is ook niet geschilderd .

Valt wel mee... je weet welke giftige dampen er vrijkomen (die je niet hoeft te ruiken)? MDF en behuizingen is een ongezonde combinatie.

Op 29 november 2009 08:38:38 schreef Jan Kersen Beekhout:
Het is een zelfbouw versterker, met het STK4833 IC.
De print die erin zit komt uit een ONKYO stereo versterker, maar ik heb de ingangsselector, toonregeling en speakerselector eruit gehaald, en een aantal rotte elcos en doorgebrande weerstandjes vervangen.

De behuizing is van een oude luidsprekerbox, die op zijn kant ligt, met een boven en onderkant van IKEA laminaat.

Het toppunt van recyceling, ik zou het koelprofiel even op de zijkant van het kastje monteren. STK's worden behoorlijk heet en gaan vooral door die warmte kapot, het zijn hybrides en door hun opbouw extra gevoelig daarvoor.

Op 29 november 2009 16:19:00 schreef Tidak Ada:
[...] CorelDraw! of Adobe Illustrator ?? Werkt perfect

Dymo. ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Dymo, is dat die lettertang, of mis ik iets??

Dit:
http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_1712.jpg
werkt natuurlijk ook, maar fraai is anders. Daarrom wil Testman ook iets beters

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
pa3gws

Golden Member

@Testman
Dit werkt heel leuk zelfs de demo versie.
Frontdesigner 3.0
http://www.abacom-online.de/uk/html/demoversionen.html
Hij kan dan niet printen en of opslaan maar met print screen en bijv. fotoshop kan je hele mooie frontjes maken.
Even op de juistemaat instellen en met cute pdfwriter
http://www.cutepdf.com/products/cutepdf/Writer.aspeen
een pdf maken en printen die hap.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Tidak Ada

Golden Member

Je gaat toch geen vectorgraphic verpesten met een Print Screen en een bitmapprogramma?
Corel v.3 is beschikbaar, hoor. Eventueeel zelfs v.13, maar die moet aangemeld worden.
Corel werkt een beetje als een CAD-programma en is dus volledig schaalbaar zonder verliezen. Nauwkeurigheid beter dan 0,1 mm.
Het werkt intuïtiever dan Illustrator. Latere versies zijn beter in 3D en schaduwen, maar die heb je voor een frontplaat niet nodig.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
pa3gws

Golden Member

Ik ben het spoor een beetje bijster is corel v.3 dan gratis?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Henry S.

Moderator

Laten we liever ontopic gaan.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dan zal ik verder ontopic gaan :)

Laatst wou ik eens een "nieuwe" controller uitproberen, de R8C µC waar elektuur ook mee bezig geweest is. Ik heb de controller dan maar besteld en er een testprintje voor gemaakt met 8 leds, rest van de IO voeding en RS232 converter. De print is niet verkeerd ofzo, maar ik wou eens proberen of ik 0603 kon solderen en had nog 0603 led's liggen en natuurlijk wou ik de led's alsook alle rest langs de bovenzijde van men print.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc05824.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc05889.jpg

Den Dries www.hulens.be

Het kan aan mij liggen maar ik vind dat zo commercieel van Elektor, dat ze hun eigen uC varianten gaan uitbrengen die je alleen veels te duur bij hun kunt kopen en dat ze hun artikelen (in het tijdschrift) ook daar allemaal op gooien. Tis niet meer wat het is geweest. Laat ze maar met AVR's en PIC's aankomen waar naar mijn idee de meeste mensen mee werken.

Wel altijd leuk natuurlijk om iets nieuws uit te proberen. Hoe bevalt de R8C? (Zoals ik het printje zie zou het zo een basicstamp kunnen zijn :P.)

Je wou je led's langs de bovenrand maar toch liggen ze in het midden, how so?

[Bericht gewijzigd door Eagle666 op dinsdag 1 december 2009 10:51:09 (10%)

Dit topic is gesloten