Show your projects! Part 16.

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Op 6 december 2009 22:20:27 schreef Nieko:
[...]
Er was eens een fabrikant van LED verlichting op batterijen die dat ook niet deed.. Resultaat: een paar branduren en er was 1 LED defect..

Klopt, maar daar zit dan ook geen enkele R tussen, ik heb de stroom uiteraard wel na gemeten, en ik kom op net iets meer dan 10mA per led, dus zelfs als het wat scheef gaat moet dat goed komen.

Ja Sine, dat ziet er al erg gezellig uit: een FLUKE naast de openhaard ? ;)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Hoe heb je dat precies geklust sine? Elk gloeilampje van zijn plastic "fitting" gehaald, en er een LED in geregen?

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Sine

Moderator

Jep, gewoon in de plastic houdertjes.

Vroeger had ik leds zonder kraag, die zouden er zelfs helemaal in passen denk ik.

gelijkspannin er op, als je de ketting in orde hebt is het gewoon een kwestie van lampje er uit en led er in, dan kun je ze meteen goed om prikken.

Een regelbare voeding is daarbij erg handig ;)

Op 6 december 2009 22:54:09 schreef Fredjuhh:
Ja Sine, dat ziet er al erg gezellig uit: een FLUKE naast de openhaard ? ;)

Jij snapt het, kopje thee en een stuk speculaas erbij :)

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 6 december 2009 23:16:27 (27%)

Op 6 december 2009 22:34:43 schreef Sine:
[...]

Klopt, maar daar zit dan ook geen enkele R tussen, ik heb de stroom uiteraard wel na gemeten, en ik kom op net iets meer dan 10mA per led, dus zelfs als het wat scheef gaat moet dat goed komen.

Deze hadden wel degelijk een weerstandje (in het batterij compartiment).
Ik denk dat het met iets meer als 10mA per LED wel aardig goed komt.

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

@ nieko: Die lampjes verkochten ze bij de IKEA
ik heb er ook gekocht een heb er een batterijenhouder, een hoopje ledjes en wat draad an overgehouden...

lekker bezig sine!

ook energiezuinig. ik heb vorig jaar een 100LED snoer gehaald bij de blokker, maar dat zijn van die felwitte dingen, totaal niet sfeervol ofzo. mogen ook buiten, dus in het tuinhek gedraaid ziet het er wel leuk uit.

voor binnen heb ik twee PHILIPS snoeren van halverwege de jaren 60, met mooie grote (15 per snoer !!) kaarslampen, 3w per lamp :D maar dat geeft prachtig warm geel licht, perfect! en het mooiste is, 3 jaar geleden gekocht op een rommelmarkt, 50 cent per snoer! eentje is zelfs nog in de orininele doos, met reservelamp!

Misschien niet rechtstreeks een elektronica-project, maar het gaat wel gebruikt worden in mijn elektronica hobby.
Onlangs ben ik verhuist, en binnenkort gaat mijn hobbyruimte mee verhuist worden.
En om alles een beetje deftig te kunnen opbergen heb ik deze kast gemaakt.

http://www.uploadarchief.net/files/download/kast1.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/kast2.jpg

Het is wel low budget, maar vind het wel geslaagd om zo'n kast te maken van afvalplaaten.

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken

prachtig gemaakt hobbyelectro, voor welke prijs kan ik ze bestellen? :p :D

mag er dan wel een likje verf op? dan is hij vast dubbel zo mooi en toch wat beschermd tegen vocht, vuil en veroudering, ook wordt hij beter afwasbaar

!overload! to much information in this signature!
Blue Sky

Cableguy

Heel mooi gedaan, wat een ruimte :)

Waar rook is, is stroom

Hoedje af! da's echt een mooie kast!
Als je de plaats hebt om zo'n blok neer te plaatsen lijkt het mij een zééér mooie oplossing!

Ook te gebruiken als werktafel. :)

low budget of niet het ziet er toch verdomd mooi uit.
dan kun je tenminste zeggen ''jah ik heb wat opbergruimte''

goed gedaan

mijn verzameling mijn updates www.retrogamer.punt.nl

Héél mooi, als je dat onderste deel eraf haalt zijn ze nog stapelbaar ook.

Tidak Ada

Golden Member

Gillend mooi werk!!! Ik ben jaloers op je handjes (en machines?)!!

Lopen die laden op telescooprails of hoe laat je ze anders soepel schuiven?

Even goed organiseren em je hebt zo een paar opdrachtjes :-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 8 december 2009 02:26:51 schreef keuninkske:
prachtig gemaakt hobbyelectro, voor welke prijs kan ik ze bestellen? :p :D

mag er dan wel een likje verf op? dan is hij vast dubbel zo mooi en toch wat beschermd tegen vocht, vuil en veroudering, ook wordt hij beter afwasbaar

voor welke prijs moet ik toch even op nadenken. Als ik de volgende kast ook uit afvalplaaten vanop't werk moet maken, ga ik weer even moeten sparen denk ik. En de werkuren voor mezelf tel ik nie echt, maar da kan ik moeilijk doen als ik iets voor iemand anders moet maken :)

oh, of ik deze nog ge verven weet ik nie, ik vond het anders wel mooi zo.

Op 8 december 2009 11:34:30 schreef Tidak Ada:
Gillend mooi werk!!! Ik ben jaloers op je handjes (en machines?)!!

Lopen die laden op telescooprails of hoe laat je ze anders soepel schuiven?

Even goed organiseren em je hebt zo een paar opdrachtjes :-)

machines, bwa... Mijn vader is schrijnwerker, dus heb wel een zaagmachine ter beschikking, anders denk ik ook niet dat de lade's zo mooi recht geweest zouden zijn :D

de lade's lopen gewoon over (dennenhouten) latjes, waarin de ladebak tussen gevangen zit. Dit schuift meer dan voldoende en het is niet de bedoeling dat er extreme gewichten in de lade's komen.

Misschien nog voor de geïnteresseerde de afmetingen?...
1200mm x 800mm x 950mm breedte, diepte, hoogte
elke lade is 60mm hoog

De bedoeling van deze kast was dus om alles iets uitgebreider te kunnen sorteren. BV als ik nu een weerstandje zoek, moet ik uit bakjes zoeken waar de waardes op 3e kleurring gesorteerd zijn (1tot 9,1Ω , 10 tot 91Ω enz)
Nu ga ik alles kunnen sorteren per waarde, da gaat een luxe zijn.

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken

Heel erg mooie kast dat moet zeker veel werk zijn geweest :)

En succes met je weerstand te sorteren daar ben ik nu ook mee bezig maar wat een pruts werk is dat zeg |:(

heb er ook aan zitten denken om zo iets te maken, maar het nadeel is is dat het wel een groot blok vormt.

Misschien toch eens kijken naar een kleinere versie (minder diep) en dan aan de muur.
heb nu zo'n raaco kastje. Werkt ook wel goed, maar is zo duur :P
Ik zou er overigens wel ladelopers aan maken eerlijk gezegd, na een tijd dan zal het steeds stroever gaan lopen, en als je hem een klein beetje scheef trekt, zittie klem en dan moet je flink sjorren/duwen om hem goed te krijgen.
(ervaring :P)

Ik ben programmeur! geen electronicus! http://www.daantimmer.nl/ Er is een ontwerp! nu nog inhoud :-)

Of op elke ladergeleider (die latjes) een laagje 1mm alu leggen, dan zal het ook wel wat beter gaan. Helaas is 12*1mm wel 1.2 cm, dus dan moet je heel de kast verbouwen.

Tidak Ada

Golden Member

Op 8 december 2009 13:56:53 schreef T-baev:
Of op elke ladergeleider (die latjes) een laagje 1mm alu leggen,

Ik denk dat een kunststof laagje (nylon, Teflon®) beter glijdt.
Je moet wel een goede ladenstop hebben, want als je la er met al die weerstandjes uitschiet...... Brrrrr!

@hobbyelektro:
Ah!, de appel valt dus niet ver van de stam ;-)

oh, of ik deze nog ge verven weet ik nie, ik vond het anders wel mooi zo. [...]

Bedenk dat spaanplaat behoorlijk vocht opneemt en dan uitzet en ruw wordt. De schuifjes zullen dan niet meer zo lekker lopen :(

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 8 december 2009 14:46:33 (22%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

ronduit jaloers :)

dat is een mooie kast, en idd, ladeSTOPPERS bouwen, ik had laatst dat mijn bak diodes( leds, 1n4007, ect) op de grond viel met mijn bak weerstanden ernaast.
heerlijk, dat sorteren, wordt je ook totaal niet aggresief van :P

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Sine

Moderator

Jup, ik heb ooit een sorteerkast met daar bijna de hele E12 serie in omgegooid ...

Daar wordt je niet blij van zeg maar.

:)
best wel, gelukkig was mijn voorraad bijna op dus was er niet veel te sorteren.

* The Engineer gaat straks nieuwe E-12 bestellen

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

tja ik laat kinderen mijn onderdelen sorteren, die zien beter en verdienen er geld mee (laat ik ook met mijn kousen doen lolà

wow mooie kast hobbyelektro !!

* Tinus016 moet ook zijn kasten nog eens beter op hangen. Want van de week kwam het helle circus naar beneden :( < schade viel gelukkig wel mee.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Dit topic is gesloten