Op 5 december 2009 08:35:38 schreef free_electron:YES ! YES YES !!!!!! UberGeek !!!!
Als Free dat schrijft, is het een groot compliment. De meeste andere mensen bedoelen het wel anders
FOEI ! daar had ik nu een PB137 in verwacht ...
Heh, daar had ik zelfs nog nooit van gehoord. Ik zou twee weerstanden uitgespaard hebben
Als je echt betrouwbaar spul wilt hebben kan je niet tegen een interpreter op. je kan die stoppen , alle variabelen hun inhoud bekijken in interactive mode ( gewoon wat print commandos intikken )
je kan zelf effe op een ongebruikte locatie een debug routietje bijmaken , dat uitvoeren door middel van een run <regelnummer>. en als je klaar bent ga je gewoon verder met een CONT opdracht.
Geweldig - dit was dus de conclusie waar ik met mijn boerenverstand ook toe was gekomen! Nogmaals, ik kan fysiek niet aan het bordje, maar de data die het verwerkt is of potentieel groot belang, en ik moet de SW nog gedeeltelijk schrijven.
En inderdaad - zo lees ik gewoon de ruwe ADC waardes in met 1 commando!
En mijn trucje met de reset (gewone HW en SW reset booten altijd op uit de EEPROM, maar als ik een externe reset geef (DTMF over de telefoon), schakelt het bordje even de CS van de externe EEPROM af en start hij door naar de command prompt van de interpreter. De EEPROM wordt na de boot weer aangekoppeld, dus ik kan gewoon PROM en dergelijke operaties doen op de opgeslagen data! Zo goed als fool proof!
Good old 8052-ah-Basic van John Katausky kon dat allemaal al in 8 k rom ... inclusief floating point. ( stur voor de lol eens ctrl-w ctrl-c naar de processor. der zit een easter-egg in ... )
hehe, ja, die kende ik al. Hoe ze dat in 8k geperst gekregen hebben gaat mij ook te boven. Ik heb eens zwaar gegoogeld op Katausky, en het enige dat ik te weten ben gekomen is dat hij gepensioneerd is, bij de gepensioneerdenclub van Intel gehoord heeft, en $300 aan de Republikeinse partij heeft geschonken
Ik heb de volledige gedocumenteerde sourcecode ervan... heeeeeeeel interessante lectuur als je eens wilt zien wat voor bokkesprongen ze daar in maken.
Ja, waw, zeker in geinteresseerd. Ik wist niet dat de source public domain was, van de de HEX wel. Die ik trouwens al lang uit een originele gepikt had, het bordje draait op een 87C52, de originele NMOS versie trok meer dan honderd mA en werd gewoon HEET...
Elektuur heeft een jaar of 8 geleden een geuprate versie verkocht, versie 1.3, ontwikkeld door een zekere Duitser met de naam Böhling (zie http://home.arcor.de/h.boehling/80c32.htm), maar die heb ik nog niet op het boardje staan wegens nog niet genoeg getest. Vermits de CPU in een DIP zit, kan ik die er altijd uitswappen met 1.3 als ik eens tijd heb om die eens goed door te testen.
Leuk weetje : de vluchtcomputers van de SpaceShuttle lopen ook op een interpreter ..... De reden erachter ? Als alles daarboven echt in de prak draait en het coregeheugen corrupt raakt , de tapelezer of backups niet werken en het systeem volledig uitligt zijn ze toegewezen op 'the last line' ... een stel VHF radio's en het toetsenbord van de computer. men dicteert gewoon wat ze moeten intypen.
Geweldig!! Ik doe het met een RS232 verbinding over het internet wegens gebrek aan astronaut, maar ja, het is ook wat minder desastreus indien het foutloopt
woehahaha. ik lig dubbel van het lachen. Een echte MacGyver antenne!
Maar 't is allemaal netjes berekend hoor, de impedantie zal niet ver van de 50 ohm afzitten en aan de RSSI te zien was de Flarion modem er heel tevreden mee