Show your projects! Part 16.

Dit topic is gesloten

Lucky Luke

Golden Member

* Lucky Luke heeft een deltavoeding gefixed!

De populaire E030-1. Op school. (ELO-24, mochten hier mensen van de Delftse HHS zitten) Was iets heel simpels (schakelaartje dat geen contact meer maakte, in het connectortje waarvia je extern de spanning kunt regelen).

Mocht 'm helaas niet hebben...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Zo had ik er vandaag ook eentje, Dimmerpack van school kapot. "daar moet een elektricien naar kijken". Ik dacht, dat kan ik zelf wel. En na een paar metingen met de scoop was het probleem gevonden, een defect opto triac. Nieuwe besteld voor een schokkend bedrag van 0,40 euro.

En nee, ik mag hem ook niet houden al heb je aan alleen een dimmerpack niet zoveel.....

Ook van de week even een paar elcos in een variac geregelde AC/DC voeding vervangen, net als de Selenium! gelijkrichter. Dat scheelt nogal in brom en spanningsval maar die is nog steeds behoorlijk beroerd bij de max. 3A.

Verder, too many projects to little time :P

Op 5 december 2009 08:35:38 schreef free_electron:YES ! YES YES !!!!!! UberGeek !!!!

Als Free dat schrijft, is het een groot compliment. De meeste andere mensen bedoelen het wel anders :)

FOEI ! daar had ik nu een PB137 in verwacht ...

Heh, daar had ik zelfs nog nooit van gehoord. Ik zou twee weerstanden uitgespaard hebben :)

Als je echt betrouwbaar spul wilt hebben kan je niet tegen een interpreter op. je kan die stoppen , alle variabelen hun inhoud bekijken in interactive mode ( gewoon wat print commandos intikken )
je kan zelf effe op een ongebruikte locatie een debug routietje bijmaken , dat uitvoeren door middel van een run <regelnummer>. en als je klaar bent ga je gewoon verder met een CONT opdracht.

Geweldig - dit was dus de conclusie waar ik met mijn boerenverstand ook toe was gekomen! Nogmaals, ik kan fysiek niet aan het bordje, maar de data die het verwerkt is of potentieel groot belang, en ik moet de SW nog gedeeltelijk schrijven.

http://media.share.ovi.com/m1/s/1497/79ac0cb258e04b44b7d7f3234398139c.jpg

En inderdaad - zo lees ik gewoon de ruwe ADC waardes in met 1 commando!

En mijn trucje met de reset (gewone HW en SW reset booten altijd op uit de EEPROM, maar als ik een externe reset geef (DTMF over de telefoon), schakelt het bordje even de CS van de externe EEPROM af en start hij door naar de command prompt van de interpreter. De EEPROM wordt na de boot weer aangekoppeld, dus ik kan gewoon PROM en dergelijke operaties doen op de opgeslagen data! Zo goed als fool proof!

Good old 8052-ah-Basic van John Katausky kon dat allemaal al in 8 k rom ... inclusief floating point. ( stur voor de lol eens ctrl-w ctrl-c naar de processor. der zit een easter-egg in ... )

hehe, ja, die kende ik al. Hoe ze dat in 8k geperst gekregen hebben gaat mij ook te boven. Ik heb eens zwaar gegoogeld op Katausky, en het enige dat ik te weten ben gekomen is dat hij gepensioneerd is, bij de gepensioneerdenclub van Intel gehoord heeft, en $300 aan de Republikeinse partij heeft geschonken :)

Ik heb de volledige gedocumenteerde sourcecode ervan... heeeeeeeel interessante lectuur als je eens wilt zien wat voor bokkesprongen ze daar in maken.

Ja, waw, zeker in geinteresseerd. Ik wist niet dat de source public domain was, van de de HEX wel. Die ik trouwens al lang uit een originele gepikt had, het bordje draait op een 87C52, de originele NMOS versie trok meer dan honderd mA en werd gewoon HEET...

Elektuur heeft een jaar of 8 geleden een geuprate versie verkocht, versie 1.3, ontwikkeld door een zekere Duitser met de naam Böhling (zie http://home.arcor.de/h.boehling/80c32.htm), maar die heb ik nog niet op het boardje staan wegens nog niet genoeg getest. Vermits de CPU in een DIP zit, kan ik die er altijd uitswappen met 1.3 als ik eens tijd heb om die eens goed door te testen.

Leuk weetje : de vluchtcomputers van de SpaceShuttle lopen ook op een interpreter ..... De reden erachter ? Als alles daarboven echt in de prak draait en het coregeheugen corrupt raakt , de tapelezer of backups niet werken en het systeem volledig uitligt zijn ze toegewezen op 'the last line' ... een stel VHF radio's en het toetsenbord van de computer. men dicteert gewoon wat ze moeten intypen.

Geweldig!! Ik doe het met een RS232 verbinding over het internet wegens gebrek aan astronaut, maar ja, het is ook wat minder desastreus indien het foutloopt :)

woehahaha. ik lig dubbel van het lachen. Een echte MacGyver antenne!

Maar 't is allemaal netjes berekend hoor, de impedantie zal niet ver van de 50 ohm afzitten en aan de RSSI te zien was de Flarion modem er heel tevreden mee :)

Suffering from wiseass oneliner blackout
leime

Golden Member

Op 5 december 2009 14:47:16 schreef reddevil:
In de Carrefour of in EXPO winkels daar vindt je de posters.

bedankt! Maar dat is in belgië, ik had gehoopt op een online shop ;). Van het weekend maar eens een paar winkeltjes langs.

[Bericht gewijzigd door leime op woensdag 9 december 2009 15:56:41 (18%)

maartenbakker

Golden Member

Op 5 december 2009 21:08:25 schreef pros:
[...]
Dat zijn leuke dingen voor de mensen, zou Paul van Vliet verkondigen. Ben er zelf ook mee aan 't stoeien geweest om plexi te buigen, maar uiteindelijk is het arme ding beland in een loodgieterij-project...

Leuk ding, maar meteen als ik de foto zag vroeg ik me af of die Rifa X2 papiercondensator het nog een beetje wil uithouden... Die hebben nogal een naam van roet in het eten gooien als je het apparaat niet netjes droog opbergt; ze trekken door kleine scheurtjes in de behuizing netjes het vocht uit de lucht en in het papier.

Op 6 december 2009 22:20:27 schreef Nieko:
[...]
Er was eens een fabrikant van LED verlichting op batterijen die dat ook niet deed.. Resultaat: een paar branduren en er was 1 LED defect.. De rest volgt dan vanzelf in een steeds sneller tempo..
Als dat gebeurd is dat wat jammer van de tijd en het geld..
Ik moet dan wel zeggen dat ik je weerstand keuze niet heb nagerekend, dus ik weet niet wat de stroom per LED hoort te zijn..

Bij strengen van 12 stuks in serie zal het met dat effect nog redelijk meevallen vermoed ik. Elke streng zit dicht genoeg bij het gemiddelde. Dat is bij individuele LED's wel een ander verhaal.

Op 7 december 2009 17:38:55 schreef Jan Kersen Beekhout:
lekker bezig sine!

ook energiezuinig. ik heb vorig jaar een 100LED snoer gehaald bij de blokker, maar dat zijn van die felwitte dingen, totaal niet sfeervol ofzo. mogen ook buiten, dus in het tuinhek gedraaid ziet het er wel leuk uit.

voor binnen heb ik twee PHILIPS snoeren van halverwege de jaren 60, met mooie grote (15 per snoer !!) kaarslampen, 3w per lamp :D maar dat geeft prachtig warm geel licht, perfect! en het mooiste is, 3 jaar geleden gekocht op een rommelmarkt, 50 cent per snoer! eentje is zelfs nog in de orininele doos, met reservelamp!

Met die snoeren moet je uitkijken. 15 lampjes zijn doorgaans goed voor 210V dus op 230V zou de levensduur tegen kunnen vallen. Misschien achter een variac of achter een 24V trafo'tje in serie met het net hangen.

P.S. Natuurlijk staat er 230V (ik had 220 verwacht eigenlijk) op de doos, maar kijk eens wat de spanning van de individuele lampjes is... Kans is groot dat dat 14V is, en 14*15=210.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Expo is gewoon in Nederland hor.

Maar je komt wel vaker posters tegen in cadeaushops

LED there be light

deze snoeren zijn echt voor 230 volt...het staat zelfs op de doos...\

maar goed, dit is een show topic dus ik ga maar weer even wat showen..

een compacte digitale ampére meter, tot 2 ampere, 3 cijfers achter de komma.

onderdelen :

-halfschaal kastje van dick best ( zwart, lage model )
-LCD paneel meter van dick best ( de beroemde )
-2 Banaan/draad klemmen van dick best ( rood en zwart )
-9v batterijtje en clip uit de voorraad
-schuifschakelaartje uit de voorraad
-0R1/5W/1% shuntweerstand van dick best

ik heb de LCD meter uit het plastic frame gehaald, en de plastic display houder zo in het kastje gelijmd.

ik heb alle aansluitheaders verwijderd, en over de backlight contacten een 470R weerstand geplaatst. het stroomverbruik is nu rond de 10mA.

http://www.uploadarchief.net/files/download/pocketampmeter1.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/pocketampmeter2.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/pocketampmeter3.jpg

enjoy!

[Bericht gewijzigd door Jan Kersen Beekhout op woensdag 9 december 2009 17:45:54 (87%)

Zaag kapot? :p

Nee, het is wel handig voor in de gereedschapskist, maar mijn multimeter kan ook ampéres meten.

leime

Golden Member

handig maar idd jammer dat dat vierkant niet zo goed is gezaagt.

Ik zou zeggen: nieuwe bovenkant, kost bijna niets ja.

Leime

Oke, ik dacht dan de expo in België is omdat reddevil uit België komt

hier in oss heet de winkel export
maar mooie meter wel jmmr van het gat mischien wat bij vijlen als je hem nog los krijgt??

Voor ICT Problemen of Webdesign mail me;) http://www.briansservice.nl

daar kan je toch van die lijstjes voor kopen? die plak je er zo overheen en dan is t netjes afgewerkt.

Ik heb inderdaad ook een multimeter die geen stroom kan meten. fluke10 prima ding. Verder ook nog wel meters die het wel kunnen maar stroommeting heb ik ook niet vaak nodig.

Je had mogelijk de shunt aan de andere kant van die connectors kunnen hangen. Dan was de warmte wat verder van het lcd geweest.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

origineel zat t ding in een lijstje hoor...maar het is zo makkelijker in te bouwen.

het gat is niet gezaagd, maar gesmolten met een soldeerbout :(
ik heb wel een poging gedaan tot vijlen maar ik heb niet echt een goede vijl momenteel. in het echt ziet het er wel goed uit, op de foto niet zo.
ik had geen goede zaag op dat moment.

mijn multimeter kan wel stroom meten hoor, maar alleen in 200µA, 2mA, 20mA, 200mA en 10A.

bij 10A zijn er 2 cijfers achter de komma, en 200mA is een beetje weinig.

nu lees ik tot 2A af op de mA precies. ik zit er aan te denken om er nog een 1 : 10 spanningsdelertje in te gooien en de meter omschakelbaar te maken naar 20A, maar dan wordt de spanningsval over de shunt wel erg groot, en heb ik hetzelfde als mijn multimeter al kan....

[Bericht gewijzigd door Jan Kersen Beekhout op woensdag 9 december 2009 19:10:28 (10%)

pa3gws

Golden Member

In dergelijk materiaal is een venstertje ook prima met een stanley mes uit te snijden.
Natuurlijk wel voorzichtig doen anders krijg een te groot gat en een rood kastje.;-)
En ook iets voor wounded in action.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 9 december 2009 19:09:15 schreef Jan Kersen Beekhout:
origineel zat t ding in een lijstje hoor...maar het is zo makkelijker in te bouwen.

Dat snap ik niet.
Juist als je het lijstje wel gebruikt hoeft je het gat niet zo heel netjes uit te zagen en dat lijstje klik je er vervolgens heel eenvoudig in.

So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!

Op 9 december 2009 19:09:15 schreef Jan Kersen Beekhout:
het gat is niet gezaagd, maar gesmolten met een soldeerbout :(

Tja, wat moet een mens daarop antwoorden? :-)

Met behulp van een printer, karton, papierlijm en Stanley-mes kan je d'r nog steeds wat moois van maken. Laat je hierdoor inspireren.

[Zo tussendoor]
Heeft iemand al een (geslaagde) poging gewaagd om de achtergrondverlichting van DB's blauwe paneelmeters wat gelijkmatiger te maken? Die dingen zijn spotgoedkoop, en "dat moet je er dan maar bij nemen" hoor ik velen denken. Maar dat sluit niet uit, dat er wat aan te tweaken valt.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik heb geen probleem met de spreiding van de achtergrondverlichting. Dat valt nog zeer goed mee bij mij. Misschien dat je kan proberen om aan de andere kant ook nog een smd ledje bij te zetten.

electronica online heeft ook van die meters en ook 6 euro .
en hij heeft de leduitvoering ook ervan , deze zijn wel duurder dan de lcd .

overigens is 10ma niet wat veel voor een 9v batterij ? ik zou de ledverlichting op zijn max dimmen anders is hij al leeg na 2 uur .

btw zit er in zo'n display een 78l05 en die kan eruit vaak en dan werkt de meter ook op 5v direct .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 december 2009 17:38:55 schreef Jan Kersen Beekhout:
voor binnen heb ik twee PHILIPS snoeren van halverwege de jaren 60

Op 9 december 2009 17:34:11 schreef Jan Kersen Beekhout:
deze snoeren zijn echt voor 230 volt...het staat zelfs op de doos...

Halverwege de jaren 60 hadden ze toch geen 230 volt op het net in Nederland? Niks is onmogelijk, maar het lijkt me wel reuze sterk dat ze dat op de doos hebben gezet als het snoer daadwerkelijk zo oud is..

If you want to succeed, double your failure rate.

Ah, 220-230V is al wat anders ;)
Weet je trouwens zeker dat die uit de jaren 60 is? Wij hadden precies zulke verlichting (in die doos met sterren, ik herken 'm!) begin jaren 80.

Volgens mij was dit meer jaren 60:
http://fotos.marktplaats.com/kopen/6/51/kmrHoqHKjMFBsN5Kus4ybQ==.jpg
http://fotos.marktplaats.com/kopen/f/6b/Fxt7oiSnWmy/sLvxk1HwWA==.jpg

Maar ik maak me schuldig aan te ver offtopic voor een show-draadje :D
Of de doos uit 1965 of 1980 is dat zullen we waarschijnlijk nooit weten... Je zou wel even voor de zekerheid de spanning van de lampjes kunnen controleren, de boel kan best wat over-rated zijn.

If you want to succeed, double your failure rate.

[offtopic]
Aan de prijsstikker te zien gok ik ook op begin jaren 80.
Kan me deze stikkers nog goed herinneren, zijn van de MAKRO.
Dit is/was een groothandel waar vroeger alleen zelfstandigen konden kopen. Tegenwoordig lijkt het wel of iedereen daar kan kopen.
[/offtopic]

Tidak Ada

Golden Member

[OT]De stijl van de graphics op de doos is meer jaren 60 (Philips "Pionier" tijd). In de eighties liepen knaapjes niet met zo'n scheiding in het haar ;)[/OT]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Je hebt het over mijn voorbeeld-plaatjes, waarvan ik het met je eens ben dat dat meer sixties-stijl is (waren al die gezinnetjes zo gelukkig toen?) maar dat is niet de doos van TS.

TS z'n doos lijkt m.i. meer eighties.

* Jochem duikt voor modje *

If you want to succeed, double your failure rate.

okeej, dan zijn de van eind jaren 70/begin jaren 80.

ik heb nog oudere, maar daar heb ik geen doos bij.

die hebben het witte stukje van de kaars aan de lamp zelf, dus je hebt een lamp van zon 6 cm lang.

de stekker kan in 2 delen gedeed worden. eigenlijk net zoals bij een stekker waar je het kapje af kan schroeven. maar hier zit er dan in ieder deel 1 pen.

bij de lampen van de foto kan er een plugje uit de stekker gehaald worden.

ik heb geen idee waarom moderne verlichting dat niet meer heeft, het is zo handig dat ik dat bij mn 100 lamps kerstboom snoer heb gemaakt, namelijk een 4mm bus en plug in een van de draden naar de stekker...

Allemaal mis... het staat gewoon op de doos 1944 ;-)

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Dit topic is gesloten