Weer een ander type project in testfaze. Mijn hoofd staat bol van 3D opnames. Vliegende insecten in 3D zijn nauwelijks te vinden tenzij peperdure prof videocamera's die meer kosten dan een behoorlijke villa.
Maar fotoopa moet het doen met eenvoudige middelen. het is ongeloofelijk hoe ik moet opboksen tegen alle geldende regeltjes van 3D. In het prof 3D forum zeggen ze allemaal dat het niet kan met mijn idee.
ik heb deze morgen nog een moth gevonden van deze zomer. Dood uiteraard maar nog vrij intakt ideaal om test opnames te maken in 3D hoe zo een vliegend insect er zou uitzien.
De camera opstelling bestaat uit 2 DSLR's een D300 en een D200. Voor vliegende insecten moeten de beelden perfect gelijktijdig gemaakt worden. Ik heb de camera's gesynchroniseerd dus dat probleem is opgelost. Ze moeten ook dezelfde lenzen hebben en heel precies afgesteld worden met een testkaart. De reden aarom de prof's zeggen dat het niet kan is omdat de afstand tussen beide camera's nu 120mm bedraagd. Kleiner kan niet vanwege de afmetingen. de ene camera staat zelfs al op zijn kop tov de andere om plaats te besparen. Maar een beeld later omkeren is niet het moeilijkste.
Hier een foto hoe de camera's opgesteld staan:
En het 3D beestje:
Om 3D crossview beelden te zien moet je oog wel geoefend worden. Velen hebben hier moeilijkheden om dit te zien. Maar eenmaal je de kneep vast hebt kijk je zo naar deze 3D beelden. Een en ander staat op deze engelse site
Eind bedoeling is natuurlijk om alles in mijn draagbare versie 2010 in te bouwen zodat alle opnames 3D worden. Er komt nog een stuk extra hardware en software bij om alles synchroon te sturen. Maar dat is het meeste eenvoudige van het ganse geheel.