Show your projects! Part 17.

Dit topic is gesloten

dat is wel een heel geschikte behuizing. ziet er mooi uit! enige dat wat jammer is dat je verschillende schakelaars hebt gebruikt. Tuimelschakelaars zijn er ook in een terugverende variant, zelfs met de beveiliging dat je hem er eerst uit moet trekken voordat je hem kan overhalen. Verder ziet het er mooi uit!

@henry: dat zijn toch van die instelbare lorlin draaischakelaars? Plastic uitvoering met 6mm as is niet gek duur, ca 3 euro. farnell knopje lijkt gedoneerd maar ook niet heel gek. niet naar de inside foto gekeken...

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Sine

Moderator

Die veel polige schakelaars zitten in AB printer switches, dus die moeten wel te vinden zijn.

Henry S.

Moderator

Op 30 december 2009 01:31:17 schreef MAH:
@henry: dat zijn toch van die instelbare lorlin draaischakelaars? Plastic uitvoering met 6mm as is niet gek duur, ca 3 euro.

Hij gebruikt een meerdeksschakelaar waarvan elk dekje al >€5 is.
Dus als het uit printer switch is, mazzel.

Die behuizing lijkt me zelfgemaakt, heel netjes.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 29 december 2009 23:27:17 schreef Willis:
De behuizing is een gemodificeerd kastje van een data transfer switch die ik hier toch nog een paar werkeloos heb liggen.

Zat die 'verdieping' daar al in? Leent zich uitstekend voor die zif-voet.

Ook de meerstanden-schakelaar is daaruit afkomstig.

:D

If you want to succeed, double your failure rate.

Die meerdeksschakelaar komt inderdaad uit de printerswitch. Ik heb er verschillende liggen, maar dat zijn allemaal 2-standen. dit was de enige 4-standen die ik had.

Die kastjes zijn ideaal voor dit soort toepassingen. De verdieping zat er nog niet in.
Even creatief geweest met slijptol en lasapparaat.

Wat de verschillende schakelaars betreft: ik heb maar even gebruikt wat ik had liggen.
De tuimelschakelaar had eigenlijk een draaiknop moeten zijn in de zelfde stijl als de grote en de reset-knop is eigenlijk te lomp en te groot.
Ik weet het, maar ik bewaar al die oude rommel toch niet voor niks :).

[Bericht gewijzigd door Willis op woensdag 30 december 2009 10:51:03 (33%)

So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!

ziet er goed uit:)
ik heb er niks op aan te merken, maar vooral die onderkant, zeer mooi.
is dat ding niet wat groot om op je bureau te hebben staan?

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Op 30 december 2009 10:46:19 schreef Willis:
De verdieping zat er nog niet in.
Even creatief geweest met slijptol en lasapparaat

Inderdaad creatief! En daarna overgespoten? Mooi resultaat hoor!

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 30 december 2009 11:51:25 schreef electro_freakz:
is dat ding niet wat groot om op je bureau te hebben staan?

Nou ja, dan kan het ook niet kwijt raken.
Het had natuurlijk wat compacter gekund, maar dan had ik er een kleinere behuizing voor moeten kopen of compleet moeten maken. Dit was gewoon een makkelijke oplossing.
De programmer die ik tot nu toe gebruik is een los printje wat ergens op het bureau tussen de andere rommel ligt. Dat is natuurlijk ook niet ideaal (en veel te kwetsbaar).

So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!

Weer een ander type project in testfaze. Mijn hoofd staat bol van 3D opnames. Vliegende insecten in 3D zijn nauwelijks te vinden tenzij peperdure prof videocamera's die meer kosten dan een behoorlijke villa.

Maar fotoopa moet het doen met eenvoudige middelen. het is ongeloofelijk hoe ik moet opboksen tegen alle geldende regeltjes van 3D. In het prof 3D forum zeggen ze allemaal dat het niet kan met mijn idee.

ik heb deze morgen nog een moth gevonden van deze zomer. Dood uiteraard maar nog vrij intakt ideaal om test opnames te maken in 3D hoe zo een vliegend insect er zou uitzien.

De camera opstelling bestaat uit 2 DSLR's een D300 en een D200. Voor vliegende insecten moeten de beelden perfect gelijktijdig gemaakt worden. Ik heb de camera's gesynchroniseerd dus dat probleem is opgelost. Ze moeten ook dezelfde lenzen hebben en heel precies afgesteld worden met een testkaart. De reden aarom de prof's zeggen dat het niet kan is omdat de afstand tussen beide camera's nu 120mm bedraagd. Kleiner kan niet vanwege de afmetingen. de ene camera staat zelfs al op zijn kop tov de andere om plaats te besparen. Maar een beeld later omkeren is niet het moeilijkste.

Hier een foto hoe de camera's opgesteld staan:

http://farm5.static.flickr.com/4062/4224905429_1a4bb27748.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2539/4225673150_78430b9eba.jpg

En het 3D beestje:

http://farm5.static.flickr.com/4011/4227355009_70a0fbf526.jpg

Om 3D crossview beelden te zien moet je oog wel geoefend worden. Velen hebben hier moeilijkheden om dit te zien. Maar eenmaal je de kneep vast hebt kijk je zo naar deze 3D beelden. Een en ander staat op deze engelse site

Eind bedoeling is natuurlijk om alles in mijn draagbare versie 2010 in te bouwen zodat alle opnames 3D worden. Er komt nog een stuk extra hardware en software bij om alles synchroon te sturen. Maar dat is het meeste eenvoudige van het ganse geheel.

Kont tegen kont zitten ze toch wel dichterbij?

Ik moet toegeven dat inn het begin die 3d foto's zien niet makkelijk is maar het resultaat is echt verbluffend hoor.:P Mooi gedaan fotoopa.:D

fotoopa, wow, nog nooit gehoord van deze techniek echt prachtig. Ik kan zelf mijn ogen naar buiten en naar binnen draaien en zag het dus vrij snel, het werkt bij allebei (naar binnen en buiten draaien).

True story bro!

Na een beetje hoofdpijn momenten kreeg ik het wel te zien. Had dit nog nooit zo gezien. Maar het lijkt te werken.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

blijft bij hoofdpijn op deze moment bij mij, ik probeer het binnen een paar uurtjes nog een keertje (als de hoofdpijn al weg is :p)

!overload! to much information in this signature!

Ik zie het niet, straks nog eens proberen.

fotoopa, ik maakte me net de bedenking dat als ik mijn ogen naar buiten draai ipv naar binnen, dat de 2 afbeeldingen dan normaal omgedraaid moeten worden want je rechter oog ziet dan de foto rechts en je linker oog de foto links. Ik heb het eens geprobeerd (de afbeeldingen links en rechts gewisseld) en idd ik krijg dan een beter 3D gevoel. Dus klopt het dat in de afbeelding hierboven de rechter foto van links getrokken is en de linker foto van rechts? Zo zou het toch moeten zijn als je je ogen naar binnen draait.

True story bro!

fotoopa, heel erg mooi :) Het kostte een halve minuut om te leren, maar het ziet er goed uit. Nooit geweten dat dit zo kon. Vroeger had ik wel zo'n apparaatje waar je een dubbele foto in kon schuiven. Daar zat dan zo'n 'muurtje' tussen je ogen. Dat had hetzelfde resultaat.

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
leime

Golden Member

Appart, na 5 minuten proberen krijg ik de foto's van de link wel in 3D Maar die mot lukt me niet.

Leime

klein is fijn

Moderator

Op 30 december 2009 17:42:56 schreef fotoopa:
En het 3D beestje:

[afbeelding]

Heel erg gaaf. Nooit geweten dat je zo'n goed 3D effect kon krijgen op zo'n simpele manier. het duurde even voordat ik de boel goed gefocust kreeg, maar toen zag ik het ook echt in 3D.

Bedankt allemaal.
Ja de beelden staan overhoeks. Je linker oog moet het rechterbeeld zien en je rechter oog het linkerbeeld. Het helpt ook wanneer je met je handen de buitenste beelden tracht af te dekken. Je rechter oog moet het rechterbeeld niet kunnen zien en omgekeerd.

Maar deze closeup beelden zijn niet perfect. Vandaar dat ze iets moeilijker zijn om te zien, vooral in het begin. Vanwege de grotere afstand van de beide camera's is de opname eigenlijk te breedt gedaan. Maar ik kan niet anders.

Vertikaal plaatsen helpt niet zoveel meer. Nu is het 120mm en het zou op 110 mm komen. De moeite niet want beiden vertikaal plaatsen is veel moeilijker.

Maar het kan zeker mooie beelden opleveren. Mijn doelstelling is om volgende zomer al mijn beestjes in 3D op te nemen. De beelden kunnen nog steed voor normale 2D ook gebruikt worden.

Volgende maand komen de printen wel in de showcase. er is nogal wat electronica nodig.

Frans.

binnekort krijgen we in dit mooie topic allemaal 3d foto's, lijkt me wel leuk! (heb wel 5 min scheel gekeken bij het oefenen, maar nu heb ik het beet!)

VHDL... jazeker, das pure hardware. Maar ach, de softwareprogammeurs zullen dat nooit snappen!

Zier er i.d.d. gaaf uit, ik had ook wel wat problemen met dat focussen op de mot, toen eerst naar deze : http://farm3.static.flickr.com/2295/2279020283_03eab6dfba.jpg gekeken , toen had ik het door hoe het moest. Toen naar de mot gekeken, en i.d.d. dat ziet er leuk uit ;)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
klein is fijn

Moderator

Op 30 december 2009 19:49:14 schreef fotoopa:
Vanwege de grotere afstand van de beide camera's is de opname eigenlijk te breedt gedaan. Maar ik kan niet anders.

Kan je niet met twee spiegels werken? De camera's naar elkaar toe richten, en in het midden twee spiegels onder 45° zetten. Je hebt dan wel een paar knappe spiegels nodig, bij voorkeur gepolijst aluminium oid.

Wow, als het eenkeer lukt (na 2-5 min denk ik) is het effect echt mooi!
Alleen jammer dat er in die mot niet echt veel diepteverschil zit...
Deze vind ik echt mooit: http://www.flickr.com/photos/23761098@N00/2279812194/in/set-7215760239… Ge ziet de vinger uit u scherm steken!

Op 30 december 2009 20:38:02 schreef klein is fijn:
[...]Kan je niet met twee spiegels werken? De camera's naar elkaar toe richten, en in het midden twee spiegels onder 45° zetten. Je hebt dan wel een paar knappe spiegels nodig, bij voorkeur gepolijst aluminium oid.

Dat is idd een alternatief. Ik heb daar een paar voorlopige testen mee gedaan en het werkt perfect. Maar het vraagt heel veel precisie instelling van de spiegels, het vermindert de vrije ruimte tussen object en toestel (beestjes zijn gauw bang) en het totaal gewicht wordt nog groter. Het zuiverhouden van de spiegels kan een probleem zijn. Vergeet niet het toestel moet draagbaar zijn. In 2D weegt het reeds 8 kg, het zou zeker naar 10 tot 11kg gaan. Wordt behoorlijk zwaar om 3 uur mee rond uwen nek te lopen in de volle zon. (beestjes vliegen liefst bij goed weer). Maar het is zeker een bruikbare oplossing.

Dit topic is gesloten