Show your projects! Part 17.

Dit topic is gesloten

Die van bij baco staat ingesteld op 200V. Zie ook de uitleg bij de schakeling;-).

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

Op 20 januari 2010 10:20:56 schreef TechnOoB12:
mooie zener meter, ga ik zeker bouwen.
simpel ontwerp trouwens. tot welk voltage moet de DVM kunnen?

Tot het voltage wat maximaal over jou zener kan komen te staan. ;-)
Bijvoorbeeld je voedingsspanning min 6.2v.

Mijn multimeter heeft een diodetester, die meet precies het zelfde. =)

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
leime

Golden Member

Maarja, hoe meer kastjes met metertjes je in je hobbykamer hebt staan, hoe professioneler je lijkt ;) (In de ogen van mensen die er geen verstand van hebben)

Op 20 januari 2010 10:28:20 schreef mr.stijntje:
Mijn multimeter heeft een diodetester, die meet precies het zelfde. =)

Mijne ook, die gaat echter voor veel zeners niet hoor genoeg. Jouwe wel?

If you want to succeed, double your failure rate.

Da's waar. Verder dan 9v van de batterij zal hij nooit komen.
Ik moet je gelijk geven. ;-)

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

En nu nog even echt kijken hoe ver hij komt. Ik gok (afhankelijk van wat voor 'n multimeter je hebt) zo'n 2 volt.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 20 januari 2010 10:31:32 schreef leime:
Maarja, hoe meer kastjes met metertjes je in je hobbykamer hebt staan, hoe professioneler je lijkt ;) (In de ogen van mensen die er geen verstand van hebben)

hehe, ik ben he enige met enig electrisch verstand thuis( dat zegt wat van ons niveau.. ik was van plan het "Noob" uit mijn naam te knippen, maar na een zeker topic wacht ik daar nog even mee:P)
maar ze zijn zelfs van mijn bouwwerken( van de simpelste af) al helemaal verward:)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Weer een nieuwe setup gemaakt voor highspeed 3D macro fotografie. Dat het niet zo eenvoudig is heb ik aan de lijve ondervonden. Meerdere keren heb ik alles opnieuw moeten maken. Maar uiteindelijk heb ik toch een goede oplossing kunnen samenbouwen. Dit zal nu gebruikt worden als basis voor de verdere uitbouw voor vliegende beestjes id 3D.

Hier de setup waarbij ik waterfiguren maak in 3D:

http://farm3.static.flickr.com/2754/4293907256_1674c51b28.jpg
Vooraan staan de beide cameras nu inlijn opgesteld. 2 frontside spiegels onder 45 graden zorgen ervoor dat de beelden op de cameras komen waarbij de stereobase afstand nu minimaal is. Alle voorgaande versie's hadden een minimale afstand tussen de cameras die meer dan 100mm was. Nu is dit teruggevallen tot 28mm. Deze waardes zijn heel wat beter om goede stereobeelden te maken.

Hierbij nieuwe waterfiguren in 3D. Ze zijn te bekijken in crossview zoals reeds vroeger in deze topic uitgelegd:

http://farm3.static.flickr.com/2781/4293452504_3fc6d016b9.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4057/4292710695_7c171c32c4.jpg

Frans.

Het is me gelukt. Ik kan 3D kijken! :P. Het geeft je foto's letterlijk een andere dimensie.

Wanneer komen de eerste 3D cammera fototoestellen op de markt? Ik wil nu ook 3D foto's gaan maken :P

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford
Electronica werkt op rook, als de rook eruit is, werkt het niet meer

Die 2 spiegels staan nu 90° gedraaid t.o. elkaar, is het niet beter dat dat iets meer is zodat het zicht van de cameras convergeert?
De bovenste foto is in ieder geval prachtig! :)

True story bro!

Waanzin!

De foto's van afgelopen jaar waren al geweldig, en nu komt daar ook nog een dimensie bij!

Helaas zie ik er zelf niets van (1 slecht oog).

Waar is die speaker eigenlijk voor? Ik gok om gecontroleerd een druppel vloeistof te laten vallen, door het ding een pulsje te geven, zodat hij een korte drukgolf in een reservoir produceert?

Wat komt er volgend jaar? Een opstelling om beetjes van 360 graden te kunnen bekijken, inclusief gegenereerde 3D modellen en referenties voor afmetingen?

Zou zoiets mogelijk zijn met een paar parabolische spiegels, met elk maar dan 1 camera? Zoiets als de bolle spiegels die gebruikt worden voor 360 graden foto's?

EDIT: hoe langer je naar die foto kijkt, hoe meer vragen er boven komen...

Waar is die doek rechts voor? En wat is toch het doel van die schroevendraaier met de spoeltje links?

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op donderdag 21 januari 2010 22:39:29 (12%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@fotopa,

alhoewel het me nog steeds niet lukt om zo scheel te kijken moet ik je echt proficiat wensen!!

ik krijg nog geen deftige, scherpe foto's uit stilstaande beelden, laat staan 2 tegelijk uit een dergelijke momentopname.

!overload! to much information in this signature!

Onvoorstelbaar... Ik kan niet wachten op de beestjes! Zal een heel gezeul worden met dat spul om de nek...

Op 21 januari 2010 22:35:33 schreef SparkyGSX:
Waar is die speaker eigenlijk voor? Ik gok om gecontroleerd een druppel vloeistof te laten vallen, door het ding een pulsje te geven, zodat hij een korte drukgolf in een reservoir produceert?

Correct, zoek in het forum en je zult versteld staan. Hele bewegingspatronen heeft fotoopa in die FPGA gestopt :D edit: hier waar het begon.

Waar is die doek rechts voor?

Hm, spetters opvangen? Maar waarom links dan niet? Misschien druppels opvangen uit de trechter boven?

En wat is toch het doel van die schroevendraaier met de spoeltje links?

Tja, volgens mij heeft hij dat ook ooit uitgelegd..

If you want to succeed, double your failure rate.
Anoniem

Op 21 januari 2010 22:01:50 schreef Fire_IC:
Het is me gelukt. Ik kan 3D kijken! :P. Het geeft je foto's letterlijk een andere dimensie.

Wanneer komen de eerste 3D cammera fototoestellen op de markt? Ik wil nu ook 3D foto's gaan maken :P

http://www.nvidia.com/object/3D_Vision_Main.html
http://www.nvidia.com/object/product_finepix_real_3d_us.html
beetje deur he

@fotoopa

je weet me iedere keer weer te verbazen met je opstellingen en vooral ook de scherpte van je foto's!

Het vergt wel wat oefening, dat crossview. Iedere keer als ik 3d dreig te gaan zien, focus ik weet normaal: weg 3d ;-)

Offtopic: je hebt alleen een kleine vuiltje op de sensor van de camera die de rechtse foto maakt: links, bovenste helft van de foto

Bedankt iedereen voor de vele reactie's.
Oei al die vragen...
- 3D cameras bestaan al maar naast de extra kostprijs zijn ze zelden geschikt voor highspeed of macro closeup zoals voor vliegende insecten. Er komen voor deze toepassingen heel veel extra moeilijkheden bij. De meesten beseffen dit niet eens tot je erzelf mee begint.
Voor video is het tegenwoordig high bissnes, zie maar naar de speelfilm AVATAR. Ik ben ook gaan kijken voor de 3D elementen. En ja het was echt de moeite waard.

- De spiegels staan elk 45 graden gedaaid, ietsjes meer ongeveer 47 graden zodat de beide camera's naar hetzelfde middelpunt kijken. Theoretisch mag dit niet, ze moeten parallel naast elkaar kijken anders komt er een fout (keystone effect) maar bij deze macro opnames is deze fout nauwelijks zichtbaar en dan ben je toch nog beter af met ze naar het middenpunt te richten tegen alle theorie in.

- Die onderste speaker wordt idd gestuurd met een digitale golfvorm waardoor er een luchtverplaatsing optreed en de vloeistof in beweging komt. Hoewel een soort sinus ook zou werken is een speciale vorm veel efficienter. Net zoals je de pijl bij een boog opspant gaat het opspannen traag en het lossen snel. Die digitale golfvorm is in de FPGA + flash opgeslagen. Door ook nog eens het vermogen digitaal te kunnen instellen en de basis clockfrequentie van de waveform samples heb je zowat alles in de hand. Al deze waarden zijn digitaal in te stellen en af te lezen op het display. Het resultaat is dat je de waterfiguur kunt beheersen en beinvloeden.

- Die bovenste speaker wordt ook door een golfvorm aangestuurd en is bedoeld om gekontroleerd en op de juiste tijd opeenvolgende druppels te maken en te laten vallen. Door de speaker kun je dit op enkele msec na juist in de hand houden. Juist eronder staan laserstralen en die meten de druppel doorgang. Dit is een tijdswaarde voor de volgende druppel. Door die tijden digitaal te regelen bekom je dat een druppel op een andere weerkaatse druppel terrecht komt. Ook de druppel op een ander bewegend object laten vallen kan op deze manier. Er zitten heel veel digitale timers in de stuurmodule en die hebben een resolutie van 10 of 100 usec per step.

- Die doek recht is een afremzone voor het projectiel dat links door de magneet afgevuurt wordt. Zonder die doek moet je iedere maal je projectieltje gaan zoeken. Ook weer zelfde verhaal, magneet wordt op het juist tijdsstip gestuurd zodat het samen met een vallende druppel of een opkomende waterfiguur terrecht komt. Gewoon weer een kwestie van de juiste digitale tijden in te stellen. iedere tijdsinstelling heeft 4 digits op het display.

- Die schroevendraaier links heeft zijn puntje lichtjes magneetisch. Hierdoor kan hij het kleine projectieltje ietsje vasthouden en is de startpositie tov de magneet altijd hetzelfde. Hierdoor zal hij altijd evenveel versnellen en op de juiste tijd zich verplaatsen. Dit is nodig om perfect optijd te zijn tov een vallende druppel.

Alles zit in de DE1 FPGA board, ook de display sturing. Een extra controller met een ATmega328p maakt het nog extra mogelijk het vermogen van de 4 flitsen op de box in te stellen. Hierdoor moet ik niet meer naar iedere flits afzonderlijk gaan om de kleine knopjes te bedienen. Alle flitsen staan in TTL mode.

Ja ik weet dat niet iedereen crossview beelden kan zien. Maar binnen enkele jaren zal iedereen wel via de nieuwe monitoren met gestuurde bril kunnen kijken. Dan zal het niet meer nodig zijn om naar crossview beelden te kijken. Maar vandaag hebben crossview beelden de hoogste kwaliteit zolang je ze tenminste met je ogen kunt waarnemen.

Frans.

Ok, het is me gelukt:D
ik kan het nu ook.

als je scheel kijkt, en dan dus zeg maar probeert de 2 foto's naar 1 te maken, en dan proberen die middelste foto te scherpstellen, je ogen zetten zich dan vanzelf op slot, en je kunt er dan zolang naar kijken als je wilt.

Ziet er echt enorm cool uit!

ps.
Iemand bekend met de skills best men wedstrijden?
http://80.101.135.240/smcb/fotovideoalbum/skillsbestmen21jan2010/skills-best-men-2010/images/techniek-ski-15.jpg
1e plaats Limburg & Brabant. (elektro-techniek)

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Op 22 januari 2010 13:47:23 schreef electro_freakz:

ps.
Iemand bekend met de skills best men wedstrijden?
[afbeelding]
1e plaats Limburg & Brabant. (elektro-techniek)

afdeling sanitair van het VTI-Roeselare(Belgie) deed er over enkele jaren ook aan mee denk ik, die mannen hadden dergelijke standjes gemaakt in de praktijkwerkplaats als oefening.

proficiat met je eerste plaats allesinds

!overload! to much information in this signature!

@Electro_freakz,

Proficiat met je realisatie. Ziet er heel mooi afgewerkt uit. Spijtig maar een klein beetje invul flash licht zou je nog beter laten uitkomen.

Omdat er toch heel veel zijn die er niet inslagen om crossview beelden te bekijken heb ik er eentje in anaglyph gemaakt. Die kun je mits zo een groen-rood stereo brilletje toch bekijken. Hoewel ik de crossview versie nog heel wat beter vind heb je zo toch een idee van het 3D effect.

Foto is aanklikbaar naar de grotere versie:

http://farm3.static.flickr.com/2700/4294908003_4d31db7d29.jpg

Frans.

@Electro_freakz,

Gefelicitaart

Ik heb er in 2005 ofzo aan meegedaan was toen 3e electrotechniek van Noord holland / lelystad geworden.

Was wel leuk.

Een zak tuinaarde opescheuren

wow, wat gaaf!

Het lukte me eerst niet om dmv. scheelkijken het 3D te zien. Maar nu heb ik eindelijk de truc door, heel erg gaaf fotoopa!

Op 22 januari 2010 13:47:23 schreef electro_freakz:
ps.
Iemand bekend met de skills best men wedstrijden?

1e plaats Limburg & Brabant. (elektro-techniek)

Gefeliciteerd.
Als het goed is was mijn neefje er ook, die is 3e geworden.

NICE Het is mij ook gelukt! ^^ Ik vind het heel erg mooi.

Op het moment dat je hem 'hebt', kun je ook gewoon rustig knipperen, de hele afbeelding rondkijken, en je zelfs verwonderen over de omgeving, waar je brein helemaal niets meer van begrijpt. ;-) (Zonder erop te focussen natuurlijk)

Hehe, I like it. :D

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

is idd netjes dat hokje ,zitten de beugeltjes ook om de 40 cm ?
tegenwoordig staat er ook vaak het groepnr op de gootdoos en ik heb gezien dat er ook met pijlen de ingaande en afgaande kabels opstonden , en alles netjes getayrapt aan de goot bij de dozen .( is met storing zoeken wel onhandig )

maar ook wel gezien dat er 12v en 230v over dezelfde 4x 0,8mm2 liep iets waar de vorige generatie niet vies van is heb ik gemerkt . maar in hun jeugd was de elektro ook niet zo ingewikkeld en een aarde aan elke schroef ook niet nodig en de nen1010 was nog 20 pagina's .

tegenwoordig is het meer de nen/vandale 1010 kwa paginainhoud .

ps , ook de waterleiding aan aarde gehangen ? of gaat deze wedstrijd meer om de netheid bij het installeren .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit topic is gesloten