Show your projects! Part 17.

Dit topic is gesloten

Maar een van kleur veranderde LED kan ik gewoon kopen, wat ding nou echt precies.

je hebt er moeite in gestoken!

Het voordeel tegenover zelf fadende led's is dat je dingen kan instellen zoals snelheid van het faden etc...

de klant en klare apparaaten maken oftewl gebruik van een zelf fadende led of een controller nadeel hiervan is dat het niet of moeilijk in te stellen in

stand alone controllers zijn te koop maar die zijn redelijk prijzig daarom heb ik zelf een gemaakt

belangrijkste van alles omdat ik mij hier goed mee geamuseerd heb ;-)

Op 19 januari 2010 00:59:55 schreef nijhuisr:
Maar een van kleur veranderde LED kan ik gewoon kopen, wat ding nou echt precies.

je hebt er moeite in gestoken!

Dat dacht jij ook toen je dit topic opende?

Op 19 januari 2010 01:15:29 schreef A vd Linden:
[...]
Dat dacht jij ook toen je dit topic opende?

Dit project is nu al een tijdje klaar en werkt perfect na de moeite die IK erin heb gestopt.
Het dimt nog steeds niet tussen de kleuren maar doet wat ik wil .

Vraag aan Bramsky, waar is de XLR ingang (of is het een uitgang) voor? Als het DMX gebruik is ben ik zeer benieuwd naar het schema.

help

Golden Member

Op 18 januari 2010 23:32:54 schreef mr.stijntje:
.. wanneer je de klep tegenhoudt tijdens het dichtgaan. Zit er een beveiliging op dat hij stopt als hij teveel kracht moet leveren, of draai je dan je servo naar de knoppen?

De servo zul je niet naar de knoppen draaien. wel zal het 'draadje' wat het deksel dichttrekt (als veiligheid) knappen.
Hiervoor ga ik misschien nog een oplossing bedenken door bijvoorbeeld de stroom te meten van de servo en als deze dan te hoog wordt de servo weer terug laten draaien.

Die XLR is een metalen chassisdeel dat direct onder je netschakelaar zit, waarvan de draden nog niet eens een krimpkousje hebben gekregen (en ook geen trekontlasting).

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 19 januari 2010 01:41:40 schreef nijhuisr:
[...]

Dit project is nu al een tijdje klaar en werkt perfect na de moeite die IK erin heb gestopt.
Het dimt nog steeds niet tussen de kleuren maar doet wat ik wil .

Vraag aan Bramsky, waar is de XLR ingang (of is het een uitgang) voor? Als het DMX gebruik is ben ik zeer benieuwd naar het schema.

de xlr is enkel de pwm uitgang

ik had idd beeter een beetje isolatie toegepast

Nieuwe gele-tape-dag dan maar. Dit keer het hele kastje inclusief connector.

>:)

If you want to succeed, double your failure rate.

@TJ

Heb je ook een schema van die load?

@RedTiger:
Geen FET's gebruiken :)
Hier even een schema van Pros:
http://technojunk.nl/upload/photos/thumbs/powerstroombron.png

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Op 19 januari 2010 07:24:10 schreef help:
[...]

De servo zul je niet naar de knoppen draaien. wel zal het 'draadje' wat het deksel dichttrekt (als veiligheid) knappen.
Hiervoor ga ik misschien nog een oplossing bedenken door bijvoorbeeld de stroom te meten van de servo en als deze dan te hoog wordt de servo weer terug laten draaien.

Dan kan je nog een geintje uithalen, als er bijvoorbeeld een vinger tussen zit steeds en stukje open en weer dicht laten gaan. En eventueel een scheermesje toevoegen! :P

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Sine

Moderator

@TJ

Echt voeding testen doe je met een blokgolf, kijken hoeveel het ding inzakt, en of hij oscillatie neigingen vertoond.

Henry S.

Moderator

En helemaal netjes met een 10%/90% last.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 19 januari 2010 17:46:56 schreef Sine:
Echt voeding testen doe je met een blokgolf,..

Je kan een voeding op die manier gaan afbeulen - en het moet al een knappe voeding zijn, die zijn uitgangsspanning stabiel kan houden.
Maar heeft het nut? Als ik een schakeling maak, is die voorzien van een plaatselijke buffer-elco - en vaak van een eigen spanningsregelaar. De belastingsvariatie kan dus nooit de vorm van een blokgolf aannemen.

@TJ: Je kan het altijd proberen, natuurlijk. Nu hangt de scoop-probe op de uitgangsbussen van de voeding - en zo hoort het. Je kan ze ter vergelijking ook eens op de bussen van je load plaatsen. Kan je meteen zien, welke invloed die twee eindjes draad hebben - zeker bij een blokspanning.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Sine

Moderator

Of dat nut heeft, step response !

Daarmee kun je een hele hoop eigenschappen van een regelkring ( voeding ) bekijken.

Vooral overshoot en oscillatie zijn een paar dingen die je bij een voeding zo klein mogelijk wilt houden.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 19 januari 2010 19:26:25 (31%)

Daarmee kun je een hele hoop eigenschappen van een regelkring ( voeding ) bekijken.

Terwijl het niet zelden de (ongelukkige) bedrading is, die de boel verziekt...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Sine

Moderator

Als je het niet test, weet je het niet.

Mijnmini voeding

http://www.gigawatts.nl/co/projects/voeding/step/Mini_100hz.jpg http://www.gigawatts.nl/co/projects/voeding/step/Mini_1k.jpg

Mijn ELV dubbel

http://www.gigawatts.nl/co/projects/voeding/step/elv_100hz.jpg http://www.gigawatts.nl/co/projects/voeding/step/elv_1K.jpg

Een delta electronics switcher.

http://www.gigawatts.nl/co/projects/voeding/step/delta_100hz.jpg http://www.gigawatts.nl/co/projects/voeding/step/delta_1k.jpg

Alles met 10 / 90% ( behalve de delta ... mijn belasting doet maar 5A max, dus die doet 10 / 50 %)
Eerste plaatje 100Hz, tweede 1kHz

Deze test was ook mijn reden om die dubbel voeding te herbouwen, daar zat eerst een elektuur voeding uit 98 in met twee hexfets.
De uitgang van dat ding was gruwelijk ! Die heb ik niet eens geprobeerd te redden maar meteen gesloopt :P

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 19 januari 2010 20:10:22 (13%)

Als je het test, weet je het nog niet... :-)

Laten we de plaatjes van je mini-voeding eens nader bekijken - da's immers je grootste schat. >:)
Links zie je een flinke kortstondige overshoot bij het uitschakelen van de belasting. Is de regelkring hiervoor verantwoordelijk? Of de bedrading? Of misschien zelfs de probe?! Nou nee, bij 100Hz is dat onwaarschijnlijk.

Maar de vraag blijft: belast jij je voedingen in de praktijk op zulke wijze? Zo nee, waarom dan niet liever een meer-realistische test om te weten hoe de voeding zich gedraagt?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Sine

Moderator

Bedrading ga je natuurlijk niet meten, en wat interne bedrading betreft probeer je een voeding zo op te bouwen dat de sense lijnen zo dicht mogelijk bij de uitgangsklemmen zitten.
Dat is bij de mini voeding bijvoorbeeld niet het geval, bij beide anderen wel.

Als je het echt goed wilt doen voor je die sense klemmen zelfs naar buiten.

Die uitschieter bij het afschakelen van de belasting ( hoewel maar 20mV ) is even hoog als het totale regel verschil, daar is dus nog wat plaats voor verbetering.

die vreemde kronkel bij het 100Hz plaatje van de dubbele voeding kan ik ook direct niet verklaren, maar ook dat kan beter.

als die uitschieters TE groot worden is je voedings ontwerp gewoon slecht, en dat soort belastingen komt voor ( PWM, zware digitale schakelingen, Inverters .... )

De overshoot van die elektuur voeding was zo slecht dat ik dat hele ding meteen gedumpt heb, ik heb niet eens een foto gemaakt van het scope plaatje ... die was TE erg ( 0.5V IIRC )

Grrr, sta verkeert te meten, morgen paar nieuwe plaatjes met blokgolf.

[Bericht gewijzigd door Technojunk op dinsdag 19 januari 2010 22:53:48 (90%)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Hugo Welther

Moderator

Ik had nog wat beloofd. De zener tester van een paar pagina's terug zit in een kastje en is opgenomen bij de schakelingen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/tester%20front.jpg

naar de schakelingen: KLIK

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Henry S.

Moderator

Op 19 januari 2010 22:07:20 schreef Technojunk:
Grrr, sta verkeert te meten, morgen paar nieuwe plaatjes met blokgolf.

Liever een nieuw topic starten. Kunnen er meer hun resultaten posten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

@Sine: was jouw minivoeding niet gebaseerd op het ELV-ontwerp? En je dubbele ELV, is dat DE dubbele ELV, of 2 maal de enkele ELV? En in het laatste geval: zijn dan dus de voedingen van de 2 bovenste metingen allebei op hetzelfde ontwerp gebaseerd? Vanwaar dan de verschillen?

If you want to succeed, double your failure rate.

mooie zener meter, ga ik zeker bouwen.
simpel ontwerp trouwens. tot welk voltage moet de DVM kunnen?

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Dit topic is gesloten