Show your projects! Part 17.

Dit topic is gesloten

sorry hoor, Mah. is mijn favo topic:P
kun je de kast niet gewoon een beetje statisch opladen> een beetje heel erg statisch opladen >:)

multiplex is idd erg sterk, voor de meeste zelfbouw behuizingen gebruik ik 22mm als grondplaat en dakplaat. de wanden zijn alu, gestut op dikke u- en hoekprofielen. ik vind die alu profielen van de karwei enzo echt heel handig, wordt het lekker stevig mee en je kunt er makkelijk m3 en m4 tappen in draaien.

Ik ben een hoekpro-fiel:)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
fzwart

Golden Member

Ook maar een project dat op het punt van afronding staat. Een PSU die tot ruim 25A levert bij 3,5 tot 15 Volt. Stabiliteit is binnen 20mV van 0 tot 25A. Met sensing en stroombegrenzing schakelbaar tussen 5, 10,15 en 25A. Verder temperatuurmeting dmv 6 LEDs met alarm.

http://www.uploadarchief.net/files/download/powerpsu1.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/powerpsu2.jpg

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

wow netjes zeg, de behuizing is vooral leuk :D
zijn de voor en achterkant mdf?

help

Golden Member

Netjes .. en ook een zeer stevig uitgevoerde output :)
Waarop is de regeling gebaseerd ?

fzwart

Golden Member

Voor- en achterkant zijn inderdaad MDF. De rest van de behuizing is van een oude transient recorder waar geen eer meer aan te behalen viel ...
De regeling zelf is een L200 met daar achter een 4x 2N3773. Condensatoren zijn 2x 30.000 uF. Alles waar de grote stromen door lopen bestaat uit minimaal 2x 2,5mm2 massief draad.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Dat is heel netjes, fzwart! Zowel binnen- als buitenwerk.
Enkel het misbruik van die geel-groene draad wringt een beetje...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Tidak Ada

Golden Member

Ha! een uitvoering naar mijn hart!!
Overal stevig draad en ik zie zelfs een hulpvoedingstrafo'tje :)
Ben je niet bang voor brandgevaar met dat MDF als chassis? Ik zou daar Trespa, of nog liever aluminium gebruiken.
Een schema zal op het forum zeker op prijs gesteld worden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Erg mooi.

Doch, waar heb je 25A met 20mV max rimpel nodig?

Suffering from wiseass oneliner blackout

Ik zie een fan, maar waar komt de lucht vandaan (ofwel gaat hij naartoe, afhankelijk van fan-richting)? Of zitten er openingen in boven of onderkant?

If you want to succeed, double your failure rate.
fzwart

Golden Member

Groen-gele draad was wat er toevallig als eerste boven kwam uit de doos. Lijkt me verder geen probleem omdat wel duidelijk is dat het alleen secundair gebruikt word.
Brandgevaar zie ik niet zo snel gebeuren. MDF is gewoon een stuk makkelijker te bewerken, zeker voor het frontpanel met alle mogelijke gaten.
25A bij zo'n lage rimpel heb ik inderdaad niet direct nodig maar je wil toch wat met je vrije tijd. De 500VA trafo had ik nog liggen en die smeekte om een goede besteding ... :-) En verder heb ik alleen de LED panelmeters hoeven kopen, de rest had ik al.
De fan zuigt lucht aan vanaf de achterkant en blaast die door een heleboel gaatjes in de bovenkant weer naar buiten. Die zaten al in het deksel.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

wouw netjes hoor fzwart!
alles netjes geordend aan de binnen kant. petje af :)

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Tidak Ada

Golden Member

Op 13 februari 2010 18:13:46 schreef fzwart: Brandgevaar zie ik niet zo snel gebeuren. MDF is gewoon een stuk makkelijker te bewerken, zeker voor het frontpanel met alle mogelijke gaten.

25A kan heel wat hitte opwekken, hoor! Bijvoorbeeld bij gecorrodeerde contacten.
Aluminum is ook héél makkelijk te bewerken. Alleen je moet natuurlijk ander gereedschap hebben..... 't maakt bovendien véél minder stof en houdt nog wat rf straling tegen ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

MDF heeft het voordeel dat het oververhitting kenbaar maakt met geursignalen. :-7
Bij fzwart's behuizing maakt het weinig uit, denk ik. De achterwand wordt niet gebruikt om hitte-producerende onderdelen te ondersteunen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
fzwart

Golden Member

Het enige wat warm kan worden en op MDF staat zijn de koelplaten. En als die zo warm worden dat het gaat branden dan zijn de torren al veel eerder in rook opggegaan. Veder zijn het hooguit de contacten naar de aansluitbussen die problemen kunnen gaan opleveren in de toekomst maar dat merk ik dan snel genoeg aan het feit dat de uitgangsimpedantie een stuk slechter zal worden. Elke andere verbinding zit niet in de buurt van het MDF.
Verder is het natuurlijk wel goed dat er aan de risico's gedacht word met dit soort materiaal.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
free_electron

Silicon Member

Op 8 februari 2010 11:42:16 schreef stecj366:
Voor het eerst een projectje van mij in Show your Projects:

Het is een klein FPGA bord met 32 ADC's die elk gesampled worden aan 500kHz. Verder zit er op het bord een SRAM voor tijdelijke opslag van de daa, een FTDI2232H voor snelle USB transfer van de data, spanningsregelaars, en rond elke ADC anti alias filtertjes. Verder nog wat klein grut zoals 25MHz oscillatoren, IO buffers, config devices, ...

Het is een 6 layer print, er zitten meer dan 200 discrete componenten op (0603), 44ICs, en het meeste is met de hand gesoldeerd

Voorkant:
[afbeelding]

Achterant:
[afbeelding]

heel proper. maar ... mag ik je aanraden en heteluchtblazer te kopen , de print eens goed in te fluxen en ze eens te overlopen met zo een ding ? je lassen zullen er plots veel beter uit gaan zien. der zitten 'blobberige' tussen. ( of het moet aan de fotos liggen. dat kan ook )

Ik heb zo ene blazer gekocht van aoyou voor 80 dollar. digitale instelbare temperatuur en airflow. werkt heeeeel goed.

nog iets : bij je volgende run de via's toechilderen. ( via aanklikken - select similar objects ) en de soldermask override op -40 mil zetten bijvoobeeld.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Tidak Ada

Golden Member

Mungkin, tetapi, kalau ada asap, ada api disana ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Schimanski

Golden Member

@niemand: Maleis voor "Waar rook is, is vuur" ?? Ben nieuwsgierig.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Op 13 februari 2010 22:00:43 schreef free_electron:
Ik heb zo ene blazer gekocht van aoyou voor 80 dollar. digitale instelbare temperatuur en airflow. werkt heeeeel goed.

Free; jij aan een aoyue? Kwaliteit wordt wel eens ter discussie gesteld. Ik vind het ook niet erg gemakkelijk werken, dikke bout, stugge slang. De hete lucht boutjes van bijvoorbeeld weller zijn veel kleiner.

De via's verstop ik meestal door gewoon het soldeermasker te verwijderen.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Tidak Ada

Golden Member

B.I. (in relatie tot fzwart's profiel), maar goed begrepen ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Schimanski

Golden Member

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
free_electron

Silicon Member

@tidak en shimaski : fietsvoorwiel , achterruitewisser en linkervoordeurhendel :p

Ja een aoyou. ik ben er tevreden over. naar het schijnt fikken de heaters wel eens uit maar ik heb ene reserve gekocht voor 5 dollar.

ik heb deze gekocht http://www.aoyue.com/en/ArticleShow.asp?ArticleID=386

werkt goed.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Tidak Ada

Golden Member

@f_e:
Hoezo 'blurp'?

@shimanski:
Kembali!
(Overigens moet je 'banyak' zo schrijven ;) )

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
free_electron

Silicon Member

ok , how the flarndip ben je er in geslaagd dat ding zo mooi rond te krijgen ?

als je niet weet wat flarndip is : huur de film 'coneheads' ... om je te bescheuren.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Zoiets krijg je gemakkelijk in een draaibank rond(ja, ook zo dun). Of, aangezien je ook sleuven nodig hebt bij die print in de verdeelkop op de freesbank?

Dit topic is gesloten