Show your projects! Part 18

Dit topic is gesloten

free_electron

Silicon Member

@willis : die steen slibt dicht door de rotzooi onderaan in je bak...
gewoon een plastic buis en daar met een 2mm boortje gaatjes in boren.

@electro_freakz: en hoeveel sneller is hij nu en hoeveel meer gehuegen heeft hij nu ?
je had beter die centen aan een flinkere processor gegeven. een mooie i5-750 bijvoorbeeld. ( geen i7-920 daar zijn nu al namaaks van in omloop gemaakt uit oude kauwgum en opgekleefde foto's... google op newegg fake cpu)

@pros: etsbak in metaal? als je hem vertind is er no problemo... noch Fecl noch fijnetskristal eten tin.das de reden dat ze tinflash doen bij multilayers alvoren te etsen.

@fuzzbas: heeeeeeeel proper.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 10 maart 2010 03:08:47 schreef free_electron:
@willis : die steen slibt dicht door de rotzooi onderaan in je bak...
gewoon een plastic buis en daar met een 2mm boortje gaatjes in boren.

Daar heb ik al een beetje rekening mee gehouden.
Ik heb het bruissteentje + slangetje bewust op een stripje gemonteerd wat je makkelijk uit de etsbak kunt halen zonder hem helemaal leeg te hoeven maken of zo.
Buisje met gaatjes was plan B.

So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!

@willis : die steen slibt dicht door de rotzooi onderaan in je bak...
gewoon een plastic buis en daar met een 2mm boortje gaatjes in boren.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dscn4114.jpg

Ik heb gaatjes van 1mm aan de onderkant van een 16mm pvc buis geboort. Er zitten iets van 30 gaatjes in. Veder heb ik de buis met kleine glas scherven gevult. Dat voorkomt namelijk dat de buis gaat drijven als je hem vol met lucht pompt. Je kunt hem dan zo op de bodem van de etsbak leggen.

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford

Het buisje verzwaren is eigenlijk veel slimmer dan dat moeilijke stripje wat ik gefreesd heb.
Waarom heb je de gaatjes eigenlijk aan de onderkant zitten?

So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!

Ik gok dat bezinkende troep dan wat minder makkelijk de gaatjes dicht laat slibben.

If you want to succeed, double your failure rate.

En voor het luchtbelletje is het maar net de vraag om links of rechtom te gaan. Je hebt zo een betere verspreiding lijkt mij plus het voordeel dat het dan idd niet dicht raakt.

Tja, eigenlijk om verschillende redenen
(1) Ik heb de gaatjes niet in één lijn geboord maar in twee lijnen parallel aan de buis. Deze lijnen zitten 5mm van elkaar. Als ik dan de buis dusdanig plaats dat de gaten aan de onderkant zitten, dan gaan de helft van de bellen aan de voorkant van de buis en de andere helft aan de achterkant van de buis omhoog. En dat is lekker handig als je dubbelzijdige printplaten ets. Want dan heb je een mooi symmetrisch bubbel gordijn rond je print plaat.

(2) Ik heb ook een aftap punt onder in mijn etsbak zitten zodat ik de etsbak kan laten leeg lopen. De etsvloeistof die dan eventueel in de lucht buis zou zitten loop er dan ook uit.

(3) En de gaatjes komen zo niet verstop te zitten van troep die van boven naar benenen zinkt

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford

@F-E, dank u. Ik ben er ook best trots op.

http://fuzzphoto.eu/storage/img2.png

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Inderdaad, proper printje. Hoe heb je die foto zo mooi gekregen?

Sonar is meer dan Ping...

Die foto is gemaakt met voor €2000 aan foto-apparatuur... eigen studio...

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

@willis : die steen slibt dicht door de rotzooi onderaan in je bak...

valt wel mee, mijn steentje van de aquariumzaak ligt er al 7 jaar in en bruist nog prima, gebruik mijn etsbak gemiddeld 3x per maand.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 8 maart 2010 19:59:11 schreef Brandon:
@electro_freakz wat voor prossersor zit er in, was de standaard kooler niet genoeg of zo ;) Ziet er uit als een dure zetje.

Zit (nog) een standaard pentium 4 in..

Op 10 maart 2010 03:08:47 schreef free_electron:

@electro_freakz: en hoeveel sneller is hij nu en hoeveel meer gehuegen heeft hij nu ?
je had beter die centen aan een flinkere processor gegeven. een mooie i5-750 bijvoorbeeld.

Ja, klopt, komt er nog in, setje kost trouwens 120 euro, incl verzending.
Stiller is hij nog niet, wel een stuk koeler
moet nog een FAN regeling tussen..

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
fred101

Golden Member

http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=1304&p=5193#p5193

Mijn eerste pic projectje. Een klokje met een soort neon nixie. De tijd komt cijfer voor cijfer voorbij. http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc_3068.jpg

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ziet uit als een heel leuk project!
Mooi gemaakt ook. En natuurlijk zorgt de "dead-bug" methode ervoor, dat het nog beter uitziet:)

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Hey fredsky, wat doe je nou? Gaan we overlope... Nou moet je wel gaan etsen natuurlijk ;)

fred101

Golden Member

Woeli, het is wel een neon-blokje. Geen LED. ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

En dat houten handvat bovenin de foto is van de soldeerbout die je even daarvoor nog in het vuur had hangen?

Ik vind het er met zo'n groot massa-vlak eronder nog steeds a-la-fred uit zien, die pic kijk je volledig langs, tis net een of ander HF-speeltje :)

If you want to succeed, double your failure rate.
free_electron

Silicon Member

Op 10 maart 2010 22:48:48 schreef fred101:
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=1304&p=5193#p5193

Mijn eerste pic projectje. Een klokje met een soort neon nixie. De tijd komt cijfer voor cijfer voorbij. [afbeelding]

holy smokes - stop the press. dat soort ic voeten heb ik al niet meer gezien zedert ik 8 jaar was ... augat maakte die. waren van de eerste voetjes.

die display zijn gewoon stomme gloeidraden . das geneens een led.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Henry S.

Moderator

Een 3015F numitron is idd met gloeidraadjes, de voorloper van de 7-seg leddisplays. Geen neon aanwezig, de kleur wordt bepaald door een filter.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

de voetjes zaten in de oude philips tv's zat in , ook nog de serie die in 83 en 84 nog van de band rolde . soms was er wel wat contactspay nodig als de tv in de regen had gestaan want daar hadden deze voetjes een hekel aan .

ook een projectje gemaakt , daar de tlbakken idd vaak net verkeerd hangen tov van het benodigde werklicht .

een regelbare spot die ook alle kanten beweegbaar is .
het is een stuk steigerbuis met een kleine 12v 20watt spot erin gedimd met de motordimmer van de site .de arm is van een regelselector voor tekstverwerken die kapot was en de arm was erg degelijk .

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_2192.jpg

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Op 11 maart 2010 16:48:57 schreef Henry S.:
Een 3015F numitron is idd met gloeidraadjes, de voorloper van de 7-seg leddisplays. Geen neon aanwezig, de kleur wordt bepaald door een filter.

Dan is het dus toch een soort nixie :-) het zijn idd gloeidraden van Tungsten, ik had ergens gelezen dat er neon in zat maar ja je leest wel meer (nixie was trouwens een merknaam van Buroughs.) Ach, ik vind ze mooi en dat witte voetje was de enige die ik had die paste, Ik had ook een mooie uit die lijn willen gebruiken voor de numitron maar die paste niet.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Op 11 maart 2010 18:22:30 schreef fred101:
[...]

Dan is het dus toch een soort nixie :-)

Nee, het principe is anders, Een nixie heeft een zooi katodes en een anode en is gasgevuld. Een numitron bevat alleen maar gloeidraadjes.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 11 maart 2010 16:36:41 schreef free_electron:
[...]

holy smokes - stop the press. dat soort ic voeten heb ik al niet meer gezien zedert ik 8 jaar was ... augat maakte die. waren van de eerste voetjes.

Misschien een beetje offtopic, maar ik heb ook een verzameling antieke en bijzondere ic voetjes
http://www.uploadarchief.net/files/download/ic%20voetjes_small.jpg

Dat mag je wel zeggen, ja. Zelfs voor een tincan-behuizing.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dit topic is gesloten