Het "wat is/doet dit onderdeel" topic.

Dit topic is gesloten

@ Zirconium: het zijn germaniumtransistoren. Ik heb er ergens hier ook nog eentje liggen die er soortgelijk uitziet, bovenkant zwart en lichaam goudkleur. Dat deden ze vroeger wel meer.
De enige echt zinnige reden die ik kan verzinnen omdat ze met dat zeer dun laagje goud werken, is, een beter warmtekontakt op de koelplaat. Elk oppervlak, hetzij van een halfgeleider hetzij van een koelplaat heeft krassen en een oppervlak met pieken en dalen (microscopisch bekeken dan). Puur goud is zacht en enigzins samendrukbaar, wat dan beter vult. Nu vullen we dat op met koelpasta, of een silipad.

Het embleem is idd. van Motorola. Die van mij ook dacht ik. Die dingen zijn zeer zeldzaam geworden.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
free_electron

Silicon Member

Op 21 maart 2010 16:00:09 schreef Zirconium:
[...]

Een bimetaal van silicium? het zou best kunnen ik vind ze in ieder geval wel mooi om te zien

niks bimetaal. germanium vermogen transistoren voor automobiel industrie of industriele toepassingen.

waarom verguld ? simpel , omdat er onder de goudlaag nikkel zit.
de beste (mechanisch sterke) verbinding is tin-nikkel soldering.

het probleem van nikkel is dat het oxideert als de pest. dus flashen ze daar goud bovenop (1 a 2 micron).

tijdens het solderen diffundeert het goud in het soldeer en wordt de verbinding gemaakt tussen nikkel en tin.

gans dat process is puur chemisch ( komt gene electriciteit aan te pas ) ze gooien die dingen gewoon in een vernikkelaar , spoelen af en gooien in een goudbad en spoelen weer af. dus de ganse boel komt er verguld uit.

trouwens dat 'goud' moet je met een dikke klont zout nemen hoor. meestal is dat eigenlijk rhodium of goud met veel rhodium in.

[Bericht gewijzigd door free_electron op zondag 21 maart 2010 18:50:43 (21%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Henry S.

Moderator

Op 21 maart 2010 11:28:28 schreef Rapperder:
Bedankt Zweetvoetje die keramisch filter kent gij die aansluitingen daarvan? of mag dat eender hoe aangesloten worden?

Middelste aansluiting is de massa, de beide anderen zijn gelijk aan elkaar, als ingang of uitgang te gebruiken.

Op 21 maart 2010 16:48:18 schreef TechnOoB12:
4. op een gegeven moment zakt je spanning in, dan belast je hem net iets teveel.

Ne dan nog niet, pas als tegelijk de primaire stroom snel toeneemt, de trafo raakt dan in verzadiging. Snel oplopende temperatuur is ook een teken van overbelasting bij meerdere secundaire wikkelingen. Dan overbelast je de trafo zelgf nog niet maar wel de wikkeling.

Aan de hand van de maten van het blikpakket is het totale vermogen ruwweg te bepalen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 21 maart 2010 19:18:36 (45%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 21 maart 2010 16:58:23 schreef Crocopep:
Bedankt voor je reactie,

Mijn multimeter bevind zich nu ergens in Gambia, zodra deze terug is ga ik het eens proberen.

Mvg
Pepijn

En als rasechte elektronicus heb je geen 2e meter liggen ????

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Tidak Ada

Golden Member

Maartoch wel een 3e, 4e, 5e en 6e >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Yep, gewone tafelmodelletjes van Fluke, Agilent en Keithley :9

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Ik kwam, bij het openen van een antieke heathkit ET-3400 CPU trainer, een rare zekering tegen, met een ingebouwde weerstand... had ik nog nooit gezien. Iemand een idee waarom men dit deed ? Ik meet zo'n 3 Ohm op de zekering.
foto: http://www.uploadarchief.net/files/download/zekering%20met%20weerstand…

De kit vond ik in het containerpark...de mensen gooien zomaar een stuk geschiedenis weg...en hij werkt nog ook :-)

meer info http://www.vintage-computer.com/heathkit3400.shtml

Een ET3400 daar ben ik zoooo lang naar opzoek geweest. Heb er nu wel 1 staan maar die heeft nog aandacht nodig. Niet weg doen of slopen, verzamelaars geven hier bizarre prijzen voor.

Dominic

@Ronny: om de stroom in het apparaat te verkleinen?

Hugo Welther

Moderator

Dit is typisch een Bussmann. Dit zoort zekeringen zijn nog normaal te koop. Kijk maar eens bij Bussmann fuses.

Die weerstand wordt gebruikt om de zekering een bepaalde traagheid te geven voordat hij doorpiept. De veer is om de contacten uit elkaar te houden als het zekering draadje door is.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ik ben ook niet van plan om 'm weg te doen, ik werk zoals een diode, er komt binnen, maar terug buiten is moeilijker :-)
oude electronica, vooral oude digitale dingen, vind ik heerlijk om naar te kijken.

dat van die traagheid lijkt me aannemelijk...
Er staat ook een vreemde waarde op, vind ik: 3/8A 250Volt

Tidak Ada

Golden Member

Waardes in breuken komen in de Anglo-Saksiche techniek vaker voor., zeker bij oudere componenten. tegenwoordig zie je dan zekering waarden als 125 mA (1/8 A)of 3,15A (~1/8 van 25,4 [= 1 inch])enz.
Het was (te) moeilijk voor mensen die in inches, feet en miles rekenen om decimaal te werken >:) Kijk maar naar je schuifmaat de inches zijn verdeeld in 1/2; 1/4; 1/8; en 1/16 verdeeld en ook de nonius werkt zo....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Wel zijn het allemaal "mooie" breuken, dus /2 /4 /8 /16 /32 /64 /128 enz. Daar is goed mee te leren rekenen als je er aan gewend bent.

Of 3,15 danwel 6,3 iets te maken heeft met 25,4 betwijfel ik, het is ook niet echt 1/8 daarvan. Je kan dan met meer recht zeggen dat het een zekering is voor de gloeispanning van buizen ofzo ;-)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 23 maart 2010 12:24:31 (42%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

dan zou mijn zekering 375mA traag, zijn...

Tidak Ada

Golden Member

Op 23 maart 2010 12:21:53 schreef maartenbakker:
Wel zijn het allemaal "mooie" breuken, dus /2 /4 /8 /16 /32 /64 /128 enz. Daar is goed mee te leren rekenen als je er aan gewend bent.

Allemaal negatieve machten van 2 ;-)

Of 3,15 danwel 6,3 iets te maken heeft met 25,4 betwijfel ik, het is ook niet echt 1/8 daarvan. Je kan dan met meer recht zeggen dat het een zekering is voor de gloeispanning van buizen ofzo ;)

1/4" is afgerond 6,3[(5) mm (denk maar aan potentiometer assen)
3,1(7)5mm is afgerond 1/8" Hebben ze dus ook een reeks van gemaakt. Waarom het zo raar is afgerond weet ik niet: 12,6; 6,3; 3,15

@Ronnie:
Kan kloppen, ik geloof dat ik er zelfs ergens een heb ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb hier waarschijnlijk een temperatuur sensor of een thermische zekering. Maar ik kan helaas niets vinden op het type nummer. Het schijfje is ongeveer 1cm in diameter.

http://www.uploadarchief.net/files/download/thermit.jpg

Wie weet hier meer over?

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford

http://nl.wikipedia.org/wiki/Thermiet Thermiet, Duits:Thermit?.

in mijn archieven vindt ik ook "Elektro-Thermit GmbH",maar die zullen er waarschijnlijk niets mee te maken hebben.

F is de letter in schema's. die een zekering aanduidt.

Dus volgens mij is het een soort Termietzekering?

het logo met die 'H' lijkt sterk op dat van Harris:

http://img51.imageshack.us/img51/6273/harrislogo71412a2a16see.gif

het kan ook een ouderwetse NTC zijn, heb ik al meer in die vorm gezien(1930-1940)

Of een thermiet ontsteker, om een portie thermiet, op afstand, gecontroleerd te doen ontbranden?

Tidak Ada

Golden Member

Harris houdt zich niiet met dat soort elementen bezig, als ik het goed heb. Ik heb hier een catalogus van die jongens, maar daar staan alleen IC's in

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Duidelijk verschil met het Harris logo, en Harris was idd een halfgeleiderfabrikant, deze divisie is overgegaan naar Intersil.

@Fire_IC: Wat is de weerstand en hoe reageert deze op temperatuur?
(Voorzichtig, mocht het wel thermiet zijn).

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 24 maart 2010 19:28:38 (10%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik kan helaas de weerstand niet meten omdat ik momenteel niet thuis ben. De 'sensor' komt uit een motor en zat daar waarschijnlijk als temperatuur beveiliging. Dus, hoewel het wel spannend klinkt :), het is geen blok thermiet wat flam kan vatten...

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford
Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas

Het is een thermische zekering van Thermik.

Henry S.

Moderator

Op 24 maart 2010 20:17:00 schreef Crocopep:
Dick heeft het druk, dus vraag ik het hier.

Dan vraag je het niet in dit topic!

Wat is er moeilijk aan zelf een topic te openen of even de zoekfunctie te gebruiken? Je hebt btw al een topic over de voeding openstaan. Posts verhuisd.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten