Show your projects! Part 18

Dit topic is gesloten

Projectje van mijn kant, helaas nog steeds op gaatjesprint.

Een binaire klok uit enkel 40xx chips, die netspanning gebruikt om zijn klokfrequentie te genereren.

http://i236.photobucket.com/albums/ff7/graafvaag/binklok1.jpg

Uhh, ben ik iets vergeten?
Oh ja!

http://i236.photobucket.com/albums/ff7/graafvaag/binklok2.jpg

Maar hoe werkt het?

http://i236.photobucket.com/albums/ff7/graafvaag/binklok2_uitleg.jpg

Onderkant:

http://i236.photobucket.com/albums/ff7/graafvaag/binklok3.jpg

Het schema van de 4017's en 4024's zal duidelijk zijn. Ik gebruik de 4024's direct om de LEDs te voeden met 8mA.
De reset schakelingen voor de 4024's zijn gemaakt met vier NPN transistoren in 'serie', die aan de basis van een PNP tor trekken. Wanneer alle NPN's geleiden, (alle poorten '1') wordt de reset pin hoog. De laatste is gemaakt met twee NPN's.

Het deel 'OC PWM dimmer' is een PWM generator met een dual opamp, waar een spanningsdeler met een LDR en een weerstand op aangesloten kan worden zodat de LEDs dimmen wanneer ik het licht uitdoe in mijn kamer. Dan heb ik 's nachts geen vervelende knipperlichtjes bij mijn bed. Uiteraard komt er ook een schakelaar die de input doorverbindt met de voedingslijn, voor een 'altijd aan' modus. OC staat natuurlijk voor 'Open collector', aangezien dat de uitgang van deze schakeling is.

De behuizing met de LEDs moet ik nog maken, die houden jullie nog tegoed.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

mooi gemaakt! nu nog een paar ledjes eraan? Aan een klok zonder uitlezing heb je tenslotte niet gek veel ;)

En volgende keer niet weer een rol tin erop smelten, enkel op de punten vast zetten is veel goedkoper ;)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 31 maart 2010 07:31:56 schreef Jochem:
En mis ik de 100nF C'tjes, of miste je gsm-camera die?

Je bedoelt die voor de 7805? Ik heb daar 1uF (elko's) voor gebruikt, de blauwe 2. Die voor de PIC staat er gewoon naast ;)

Misschien kon ik alles wat tactischer plaatsen... misschien moet ik de volgende keer meer voorbereidig plegen. Nu heb ik zonder schema een print gefabriceerd. Zo van een uC + TIP's, oh een USART-"module" is ook wel handig, oh en daar hoort ook een Xtal bij..... en op het eind, oh ik heb ook nog wel plek voor een luidsprekertje XD.

Naja, om nu nou alles te gaan desolderen en opnieuw tactisch weer terug te zetten is ook niet zo nuttig. het werkt tenslotte (ookal heb ik een probleem wanneer er iets faalt...)

Ik heb by the way nog een extraatje bedacht: een ICP-connector!:P

Ziet er geweldig uit stijntje!

Een rommelig bureau is het teken van een genie.

@VWG3JB

Beetje late reactie maar dat is wel een heel strakke print die je daar hebt. Heb je dat laten doen of heb je die ook zelf gemaakt?

Robot gebouwd voor profielwerkstuk op school:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/foto%201_eagle.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/foto%202_eagle.jpg

.
Henry S.

Moderator

Op 31 maart 2010 16:59:51 schreef mr.stijntje:
Projectje van mijn kant, helaas nog steeds op gaatjesprint.

Daar hoef je je helemaal niet voor te schamen, en je opstelling is top.

Alleen mis ik wat... waar is de ontkoppeling per IC (de 4024's)? Op de onderkant kan je nog wel wat kwijt in smd.

Op 31 maart 2010 18:33:45 schreef loopycoaster:
Misschien kon ik alles wat tactischer plaatsen... misschien moet ik de volgende keer meer voorbereidig plegen. Nu heb ik zonder schema een print gefabriceerd. Zo van een uC + TIP's, oh een USART-"module" is ook wel handig, oh en daar hoort ook een Xtal bij..... en op het eind, oh ik heb ook nog wel plek voor een luidsprekertje XD.

Volgende keer heb je weer wat meer ervaring, komt wel goed.

Op 29 maart 2010 23:04:44 schreef VWG3JB:
[afbeelding]

Mooi printje :)

Op 31 maart 2010 19:01:47 schreef Eagle Eye:
Robot gebouwd voor profielwerkstuk op school:

[afbeelding]

[afbeelding]

Schakelt zichzelf uit tegen een muur?
Filmpje en foto's van de ingewanden?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 31 maart 2010 17:15:18 schreef MAH:
mooi gemaakt! nu nog een paar ledjes eraan? Aan een klok zonder uitlezing heb je tenslotte niet gek veel ;)

Wanneer je het uur wil weten hang je toch even de multimeter op de juiste pootjes vd chip ! :p

Den Dries www.hulens.be

Op 31 maart 2010 19:01:47 schreef Eagle Eye:
Robot gebouwd voor profielwerkstuk op school:

Naam = Rudolph? :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
pa3gws

Golden Member

helaas nog steeds op gaatjesprint.

Hoezo?
Gaatjes print is niet de eenvoudigste manier om een mooie schakeling te bouwen.
Netjes gedaan.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Hehe ik vind het ook ontzéttend handig om een printje te maken met een gaatjesprint. Maar het resultaat ziet er (m.i.) toch net wat minder profi uit dan een goed geëtste print.

Henry S, goed opgemerkt. Mijn 100nF keramische condensatoren waren op, (ja, echt!) maar er is nog ruimte voor onder de IC's, net zoals bij de 4017's.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

3 draadbruggen en that's it, mooi compact hoor!

@loopycoaster: no problem, al doende leert men en straks zien je printjes er vast net zo uit als die van mr.stijntje ;) Ik zou bij die 7805 nog een klein C'tje zetten van 100nF.

If you want to succeed, double your failure rate.

@Stijntje, die print moet eigenlijk te zien blijven zo mooi als hij is opgebouwd. Komt ie in een transparante behuizing?

@Eagle Eye, leuk gedaan met die noodknop als "neus" :-)
Verder ook netjes afgewerkt!

http://www.uploadarchief.net/files/download/afb0186.jpg

deze heb ik een tijdje geleden opgebouwd. Het is de PA-300 van elektuur. Die kwam ik tegen bij het slopen van mijn stage-accompany kast, die ik nu helemaal ga zandstralen en er een CNC sturingskast van ga bouwen.

Ik denk dat ik hem weggooi, mits een ander hem (gratis) komt ophalen...

EDIT hij wordt van Jochem... Wieweet zien jullie hem nog met de stand van CO.

Op 31 maart 2010 18:53:39 schreef WoeLiMaster:
@VWG3JB

Beetje late reactie maar dat is wel een heel strakke print die je daar hebt. Heb je dat laten doen of heb je die ook zelf gemaakt?

Print heb ik wel zelf ontworpen maar niet zelf geetst. dat is een print van makePCB in China.

@VWG3JB
erg netjes, schijnt een goede versterker te zijn, heb je er maar een van ofzo, dat je hem weg doet?

Ik heb er idd maar een en deed dienst als subwoofer versterker.
Het is een leuk ding maarja wat moet ik met zoveel vermogen? Ik denk dat ik volwassen wordt, of ik de versterker niet gebruik waarvoor hij bedoeld is.

En ander kan er erg blij mee zijn denk ik..

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/p1050871.jpg
clickable
een ks0108 display op ene arduino, niet veel bijzonders, maar bitmapjes maken was ff werk, en aangezien de panlayout in de datasheet van het scherm verkeerd stond, was het ff een gedoe

@VWG3JB
erg netjes, schijnt een goede versterker te zijn, heb je er maar een van ofzo, dat je hem weg doet?

Op 31 maart 2010 16:59:51 schreef mr.stijntje:
Projectje van mijn kant, helaas nog steeds op gaatjesprint.

Erg mooi. Netheid is belangrijk. Dit werkt trouwens even goed als een geëtste print.
Bert

Suffering from wiseass oneliner blackout

Op 31 maart 2010 22:22:51 schreef VWG3JB:
Ik denk dat ik hem weggooi, mits een ander hem (gratis) komt ophalen...

Ik heb wel belangstelling, inderdaad leuk voor een subkistje.

Je kunt ook overwegen om 'm voor de volgende beurs aan de CO-stand te schenken - wordt hij ook voor je opgehaald. Weggooien is sowieso uit den boze.

If you want to succeed, double your failure rate.

Veel plezier ermee Jochem,...ik had er ook intresse in,maar je was me voor.Bij jou zal ie ook wel een goed leven krijgen.Zal ik zelf er maar eens een moeten maken en hier in dit topic showen,maar dat zal nog wel een tijd duren.Eerst eens iets maken voor verzameling 2Sj50 2SK135 Mosfets. (102 in totaal)
http://public.blu.livefilestore.com/y1podVTIhRaLB1AALZ2TLoLmf8bjAfhhg7BXyxTZ2yYxX0XZI3O--aeCQi3N9SRzTm0ximTmpL2as3Qe7_oKZxVfw/IMG_5866.jpg
de meeste zijn afkomstig uit een PA versterker met te veel schade aan de PCB's vol haakse bochten,etc.... en geen informatie meer over te krijgen.
Dat was ook Henry S. z'n advies.....jaren terug,om ze ergens anders in te zetten.

EDIT:@ hieronder
Nee,ze zijn niet te koop,en wederom nee,het is niet het zeldzame paartje van marktplaats á te veel geld,Ik heb die advertentie al wel eens voorbij zien komen.Komen uit 1 X Austin Armstrong en 2 x HH M900 engelse ellende PA Amp

Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas

kwijl :9~

Verkoop je er niet enkele van? :+ (volgend jaar op rosmalen fzo)

het zeldzame mosfet paartje wat al 20x mp heeft gezien .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 maart 2010 23:04:44 schreef VWG3JB:
[afbeelding]

Het is een print die muziek via een ADC inleest en vervolgens in een 4Mb grote flash chip zet. Deze muziek kan ook weer vanaf de flash chip worden doorgegeven naar een DAC.

Wat voor chip/controller gebruik je om de adc in te lezen (en weg te schrijven)?

@Akino

Dat moet een beste power-amp geweest zijn ;-)

Website -- Slopen is ook een kunst...

ja,als de ontwerper,geen vierkante/haakse bochten printbanen had gebruikt,de PCB's van goede kwaliteit waren geweest,en de printbanen er niet vanf vielen door er enkel naar te kijken,er ooit iemand geen blanke lak o.i.d op had gespoten,er overal wel wat van mist,en geen informatie/schema o.i.d over te vinden valt,en de versterker niet 1000 km achter in een vrachtwagen had lopen dansen,was er misschien nog wel wat van te maken geweest.Voltage is net op de grens van wat de Fets kunnen hebben.Jaargang 86 Elektuur op de kop weten te tikken ;)
Edit:Mis ik nu wat als ik die Cd-rom (nog) niet heb?D'r zijn vast wel CO'ers die dat ontwerp al eens gemaakt hebben,en me tips/verbeteringen kunnen geven,tegen de tijd dat ik eraan begin.

Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas

Die heb ik ook inc de audiospecial CD-rom :p :+

Dit topic is gesloten