De labvoeding in een nieuw jasje.

Laat je bevindingen maar even weten, dan test ik het in RL... ben druk met het bouwen van deze voeding... over paar dagen laatste onderdelen binnen en dat tijd voor de test...

als je simulatie werkt test ik het eens in de daadwerkelijke schakeling ;) is een mooie feature erbij :)

Gr. Red-E || There are only 10 types of people in the world. Those who understand binary, and those who don't ||
Henry S.

Moderator

Op 30 maart 2010 09:23:03 schreef perceptor:
Ik had het gedeelte voor de negatieve hulpspanning even buiten beschouwing gelaten.
Ik wil nog het effect simuleren van het aansluiten van de LED op die negatieve hulpspanning i.p.v de grond. Maar eigenlijk verwacht ik daar niet veel problemen mee, het gaat om een stroom van zo'n 20mA die dan die kant op loopt. Alleen R2 moet dan wat groter gekozen worden.

Dat gaat niets uitmaken, ik ben wel benieuwd naar het effect van de stroombron en de gestabiliseerde spanning over de potmeter.

Zou idd een mooie toevoeging zijn.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Dan zal ik zodra hier de laatste onderdelen binnen zijn eens een testje doen.
ik laat de resultaten hier wel weer weten :)

Gr. Red-E || There are only 10 types of people in the world. Those who understand binary, and those who don't ||

Heeft iemand dit schema toevallig in multisim vorm, dat spaart me wat simulatiewerk.

Henry S.

Moderator

Simuleren... waarom zou je?

Ik zou er graag een extra potentiometer bijzetten om de spanning fijn te regelen en ik zou er graag een stroom en spanningsmeter vast inzetten.
Ik heb al wat proberen simuleren, maar in multisim vind ik enkele dingen niet terug, als LM317T en BC141.
Verder zou ik niet weten hoe ik aan een printplaatje zou kunnen geraken dus ik zou het op een breadbordje willen kunnen puzzelen, en ook hiervoor zou wat simulatie handig zijn.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 5 april 2010 22:50:45 (13%)

Sine

Moderator

Probeer eens uit te vissen hoe de schakeling werkt, daar heb je veel meer aan dan aan simuleren.

Als je dat kunt zie je ook dat het voor zowel U als I een fluitje van een cent is een fijninstelling erbij te fabrieken.

Dat deel weet ik wel, gewoon een kleine potentiometer in serie zetten met de andere grote.
Waar ik meer vast zit is om de spanningsmeter en de stroommeter erbij te zetten.
De spanningsmeter moet parallel met de output denk ik, ik ben er alleen nog niet uit waar de stroommeter moet.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 5 april 2010 22:51:08 (36%)

Hoe meet jij normaal gesproken dan stroom?

*Kuch-in-serie-met-je-belasting-kuch*

[Bericht gewijzigd door mr.stijntje op maandag 5 april 2010 23:03:55 (16%)

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Maar dan moet je al een belasting hebben, het gaat erover welke stroom er maximaal mag zijn, of is het dan gewoon ook de pinnen kortsluiten?

Ik ben net elektronica aan het leren en zou hierbij graag een voeding hebben om mee te testen, ik weet dus nog niet wat heel deze schakeling doet.

[Bericht gewijzigd door warddr op maandag 5 april 2010 23:06:45 (35%)

Henry S.

Moderator

@warddr: Lees http://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys even.

Op 5 april 2010 23:04:27 schreef warddr:
Maar dan moet je al een belasting hebben,

Als je geen belasting hebt dan valt er ook niks te meten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 5 april 2010 23:06:15 (60%)

Op 5 april 2010 23:04:27 schreef warddr:
Maar dan moet je al een belasting hebben

Nee hoor, als je niets aangesloten hebt geeft je meter gewoon netjes 0A aan.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Dit is toch een CC/CV bron, je moet toch op een bepaalde manier de maximum stroom kunnen instellen?

Ik ben nog niet zo lang bezig met elektronica te leren, maar ik heb een bron nodig om mee te werken. Ik snap dus nog niet alles wat er hier intern gebeurt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 5 april 2010 23:14:14 (26%)

Henry S.

Moderator

Op 5 april 2010 23:10:07 schreef warddr:
[...]
Dit is toch een CC/CV bron, je moet toch op een bepaalde manier de maximum stroom kunnen instellen?

Met een potmeter, niet met de amperemeter zelf.

Ik ben nog niet zo lang bezig met elektronica te leren, maar ik heb een bron nodig om mee te werken. Ik snap dus nog niet alles wat er hier intern gebeurt.

Dat hoeft ook niet maar je moet wel weten hoe je stroom en spanning meet.

En lees http://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys
2e verzoek al.

Je stelt hem in met je potmeter en leest hem uit met je meter.

Als je per sé de stroom van te voren wilt instellen, sluit je gewoon een kleine weerstand aan en rommel je wat met de stroom-knop. Staat ie goed? Niet meer aankomen dan en je echte belasting aansluiten.

Ik heb een vraag.. Ik heb het schema helemaal opgebouwd (meermaals) maar er blijft een fout inzitten: ik krijg geen uitgangsspanning en de rode led blijft branden.. Ik ben redelijk zeker dat het juist is opgebouwd dus vrees dat er een component stuk is maar ik heb geen idee welke.. Iemand enig idee?

Henry S.

Moderator

De led blijft branden, dat is normaal. Over de rest geef je veel te weinig details.

Wat is eigenlijk juist de functie van die rode led? Is dat een specifieke indicatie voor iets?? Ik heb de schakeling opgebouwd zoals op het schema, onbelast (of belast) krijg ik geen uitgangsspanning.

Henry S.

Moderator

Op 1 mei 2010 16:47:03 schreef ML:
Wat is eigenlijk juist de functie van die rode led?

De beschrijving daarvan staat wel ergens op een van de 22 pagina's.

Ik heb de schakeling opgebouwd zoals op het schema, onbelast (of belast) krijg ik geen uitgangsspanning.

Dan heb je wat verkeerd gedaan. wat weten we niet want je geeft te weinig details.

over C2 = 36,2v
over C4 = 12,3v
over D4 = 0,62v
over D5 + D6 = 1,3v
over D7 + D8 = 1,5v
pen 2 en GND IC1 = 0,7v
pen 1 en pen 2 IC2 = 1,24v
over de LED = 1,65v

Deze metingen heb ik ergens in het forum gevonden, mijn metingen komen overeen met deze metingen. Ik heb dus 36V ingangsspanning op mijn eerste LM317. Maar ik heb al geen uitgangsspanning op de eerste LM317.
Ik heb dan de 2 ic's van plaats gewisseld en daar heb ik net hetzelfde. Zijn die ic's gewoon stuk of kan er iets anders zijn wat ik over het hoofd zie?

Ik heb juist iets ontdekt, wanneer ik de + klem van C3 aan de + uitgang van de transfo hang ipv aan de wisselingang van de transfo, dan zie ik op mijn uitgang een spanning die mooi regelbaar is tussen 16V en 32V dus ik merk dat de schakeling werkt en dat wil ook zeggen dat de LM317's beide werken, maar dat draadje zit dan verkeerd dus dat hoort zo niet, maar hebt u enig idee wat er mis kan zijn? Ik kan er niet meer aan uit.

De + uitgang? Wissel ingang?

Naar mijn weten heeft een trafo twee windingen, een primaire (evt: ingang) en een secundaire (evt: uitgang). Op de primaire staat netspanning, op de secundaire komt je.. secundaire wisselspanning.

In mijn beleving heeft een transformator dus geen + uitgang. De condensator C3 moet aangesloten zitten op een van de twee buitenste secundaire pinnen van de transformator.
Op welke plus heb jij hem dan tijdelijk aangesloten?

Ah ik heb me vergist!! Het is de + uitgang en de wisselingang van de gelijkrichterbrug!!

Hugo Welther

Moderator

Over C4 moet je een negatieve spanning meten, geen positieve.
De spanning over C4 moet ongeveer -12V zijn.

D1 en D2 verkeerd om?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ja dat klopt, over C4 heb ik -12V. D1 en D2 staan correct. Da was ook het eerste wat ik dacht maar die staan goed.