Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 3

Sine

Moderator

Op 19 april 2010 23:05:55 schreef Parus:
[...]
Very nice, ik heb daar laatst nog een compleet bouwsel van gezien. Zal eens kijken of die nog terug te vinden is.

Ook net binnen
[afbeelding]
[afbeelding]

ILC1-1/7, fillament 6x180mA, ook een uitdaging

Oeeeh ... ERG mooi !

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 19 april 2010 23:14:25 (92%)

Ja het zijn Ruskies, uit de Sovtek stallen bekend van oa de IN en IV series.
Een van de "plakken" kwam trouwens binnen met een afgebroken vacuumbuisje. Risico van de post is dan het antwoord. Iemand ervaring met het opnieuw vacuum laten zuigen door een glasblazer (als dit nog enig nut heeft) ?

Neon bedrijf?

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Tidak Ada

Golden Member

Deze man (vermoedelijk (ex?) Philips NatLab), maakt buizen replica's.
Misschien kan hij helpen.

Henk Dekker, Reek 46, 5751 CX Deurne, Holland Tel. 0493-315465

Ik weet niet wat hij vraagt, maar schrik niet van de prijzen van glasblazers. Misschien is opnieuw bestellen goedkoper?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Op 19 april 2010 22:05:48 schreef Tidak Ada:
Er is een hele thread over op NEONIXIE-L [ NEONIXIE-L@yahoogroups.com ] Even account aanmaken!!

Gedaan.

Je kan er alleen weinig anders mee maken als een klok.

Ehhhh ja, dat is zo.

Dat kan nog even duren, het is meer een impulsaankoop (wat een schattig display ;)).

Op 19 april 2010 23:05:55 schreef Parus:
Very nice, ik heb daar laatst nog een compleet bouwsel van gezien. Zal eens kijken of die nog terug te vinden is.

De verkoper: http://kosbo.com/index.php?option=com_content&view=article&id=…

Ook net binnen

Mega VFD's :)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Neon makers kunnen niet voldoende vacumeren voor een VFD buisje.
Bovendien moet er een nieuw getter in.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Misschien is opnieuw bestellen goedkoper?

Inmiddels gedaan. Prijs los was wel even slikken, standaard verkoop verhaal, veel te weinig betaald op ebay en heel zeldzaam. Ik durf niet te gokken op grote voorraad bij verkoper.

[De verkoper: http://kosbo.com/index.php?option=com_content&view=article&id=…
[...]

Ik bedoelde eigenlijk deze
http://www.tube-tester.com/sites/nixie/different/fip/fip.htm

De rest van het verhaal komt in het experimentencabinet.

Na het 'Magic Eye' project, wat mijn eerste contact met buizen was, wil ik graag een nixie klok gaan maken. Nu heb ik het volgende apparaat weten te bemachtigen wat gebruikt kan worden voor onderdelen: een x ,y verplaatsings meter van de TH Twente, uit den ouden doos. Met 2x 6 digits en een 'plus' en 'min' teken. Zie foto's

Nu kan ik de buisjes nergens terug vinden... De typenummers zijn duidelijk leesbaar als:

Apollo A-7001
AEC 9171

Iemand bekend met deze buisjes? En zijn deze geschikt voor het maken van een klok, lijkt me wel, maar kan geen projecten terug vinden waarin ze voorkomen.
De voeding levert een 5V, 10V en 210V DC voor de aansturing en buisjes.

Foto's:
http://i293.photobucket.com/albums/mm42/jeroenzand/Electronics/DSC05457.jpg
58 voor2
http://i293.photobucket.com/albums/mm42/jeroenzand/Electronics/DSC05458.jpg
61 achterkant display
http://i293.photobucket.com/albums/mm42/jeroenzand/Electronics/DSC05461.jpg
buisjes
http://i293.photobucket.com/albums/mm42/jeroenzand/Electronics/DSC05464.jpg
68 hoogspanningvoeding 210V DC. (eerste insteekkaart)
http://i293.photobucket.com/albums/mm42/jeroenzand/Electronics/DSC05468.jpg
Rest van de insteekkaarten, met veel logische poorten voor het telwerk
http://i293.photobucket.com/albums/mm42/jeroenzand/Electronics/DSC05470.jpg

Tidak Ada

Golden Member

Die Apollo buisjes zijn meer bekend van de 7 segment gloeidraadversie. Aangezien het hier om echte nixies gaat kun je van alle buisjes die van 0 t/m 9 weergeven een klok maken. Kun je nog symboolbuijes van dezelfde specificaties vinden dan zou je ook nog iets met de s, m en h of u kunnen doen in plaats van de eeuwige knipperende colon van neonbuisjes.

Gegevens zul je op het internet moeten zoeken.

Mogelijk heb je its aan deze links:

Frank Philipse
Åke Holm]
Dieter Waechter
jensboos

Schrijf je ook in bij de eerder genoemde Yahoogroep NEONIXIE-L

P.S. Ik houd me graag voor dat wirewrap-draad aanbevolen!!! :9~

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

ok, op de vier bovenstaande links krijg ik nog geen resultaten.

Voor het merk Apollo komt wel is wat boven, maar Dan vooral DR/DA series. Van het merk 'AEC' zie je bijna niks. Toch vreemd, maar ik zoek nog verder.

Opzich zijn de nixie's natuurlijk wel te 'reverse-engineeren' vanuit een werkend apparaat... Driver IC's heb ik natuurlijk ook al, voeding is alleen wat groot voor een klok, met trafo en insteekkaart (100x160)

@TA: voorlopig blijft het wire-wrap nog even op z'n plek, ik zal het in gedachten houden.

Tidak Ada

Golden Member

Jammer!

Ik heb nu een vraag gesteld op het nixieforum (NEONIXIE-L).

Afwachten of dat wat oplevert.

Anderzijds heb je natuurlijk het werkend voorbeeld, waaruit je aansluitingen en comomentwaarden kunt destilleren. Jemoet dan wel van de gebruikte voedingsspanning uitgaan!

Mooi apparaat overigens. Komt het van een freesmachine uit de werkpaatsen an de THT??

Zou je het ook intact kunnen laten en er een CNC bankje aan kunnen knutselen.....

(maar ik heb liever datje het sloopt) ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Inderdaad een leuk apparaat, mocht um meenemen na mijn afstudeerperiode aan de universiteit. Stond al een tijd op de lijst om af te schrijven.
Het display maakte deel uit van een meet-microscoop, het platform onder de lens was beweegbaar met twee micrometers die dan uitgelezen konden worden met het display. Probleem zat um in deze twee micrometers, de heen- en teruggaande weg vertoonden een groot verschil...

Ik zal straks ook is mee-kijken op de yahoo-groep, ik heb nog wel ergens een account geloof ik :)

edit: printen zijn gedateerd op 10 maart 1975 :D
edit2: per insteekkaart worden 2 digits bestuurd, met een SN74141 driver IC per buis.

Henry S.

Moderator

Op 21 april 2010 23:28:50 schreef Parus:
Ik bedoelde eigenlijk deze
http://www.tube-tester.com/sites/nixie/different/fip/fip.htm

Dat is een ander type, geen Chinees maar van NEC, heel mooi ding.

Op 22 april 2010 15:33:15 schreef geronimoos:
[afbeelding]

Ik zie daar twee buisjes met een incompleet cijfer (de 3 en de 2), nu heb ik zelf ook een Marconi bak met dergelijke cijfers en is mijn vraag of dat slijtage is?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 23 april 2010 20:28:42 (42%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Henry, Dat is waarschijnlijk 'katodevergiftiging'. Zou ontstaan door lange stilstand van een cijfer.
Op de site van Dieter Waechter en ik dacht ook Ronald Dekker (dos4ever), staat een en ander om de cijfers weer goed te laten werken. Iets met overspanning en -stroom. Net zoiets als het formeren van een oude elco, of het regenereren van beeldbuizen om ze weer meer licht te geven. Ik heb het zelf nog nooit gedaan.

Katodevergiftiging komt ook voor bij buizen in logische schakelingen. Juist op de plaatsen waar weinig geschakeld wordt. IBM had speciale uitvoeringen van bijvoorbeeld ECC90 en ECC83 (onder eigen nummer, die op de een of andere manier resistent waren voor katodevergiftiging.
Die zijn nu zeer gewild bij 'audiofools'. Ze zouden 'beter klinken'. Voor mij is het gewoon een kwestie van 'paarlen voor de zwijnen' :D

Het is aan te bevelen om (nixie)buisjes van tijd tot tijd hard te laten werken. Ik heb ergens gelezen dat iemand een µP gebruikte om de uren-cijfers van een klok 'snachts een periode snel te laten draaien om het verschijnsel te voorkomen.

@geronimoos:
Ik sta onder m'n eigen naam bij NEONIXIE-L (alleen kleine letters)
Door een fout bij Yahoo wil het overigens nog wel eens wisselen ,vanwege andere groepen waar ik wel eens in schrijf.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 23 april 2010 14:23:18 schreef Tidak Ada:
Ik heb nu een vraag gesteld op het nixieforum (NEONIXIE-L).

Ik ben inmiddels ook lid van de groep (jeroenzand) en heb jou daar ook gevonden maar geen bericht over deze buisjes. Dit moet dan gewoon in de lijst met 'messages' staan toch?

Over deze kathodevergiftiging; meerdere buisjes van de 12 hebben hier bij enkele cijfers last van. Zal alvast is kijken naar het regenereren.

Sine

Moderator

Dat regenereren gaat best goed, ik heb het een aantal jaren geleden gedaan bij een paar ZM1040's en die werken nog steeds perfect

De oorzaak van de vergiftiging was een te lage stroom door het buisje, dus een te lage stroom om de buisjes te 'sparen' is ook een slecht idee.

Tidak Ada

Golden Member

Er staat een berichtje in Neonixie onder message number 46201.
Helaas heeft er nog nemand gereageerd.

@Sine De truuk is om van tijd tot tijd de buisjes te laten werken.
Vooral de cijfers, die het minst gebruikt worden.
Zoals ik boven al beschreef, zijn er mensen, die dat door een(de) PIC laten doen op momenten dat er toch niemand naar het display kijkt. Iets à la een screen saver. Misschien iets om te combineren met een DCF signaal?

OT
Sine, ik heb je een mail gestuurd
/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Als je de buisjes niet laat werken vergiftigen inderdaad de cathodes die niet gebruikt worden.

Het probleem bij dat apparaat ( een nixie klok die al sinds de 70's in gebruik was ) was ook de cathodes die WEL gebruikt werden nog maar gedeeltelijk oplichten.

De ontwerper van dat ding heeft waarschijnlijk goed bedoeld de anode stroom laag gehouden, resultaat daarvan is dat de kathodes niet meer schoon 'gebakken' worden.

Dus ik heb de buisjes geregenereerd en de anode weerstanden verkleind zodat de buis stroom binnen het in de datasheet van de buisjes aangegeven werkgebied valt, en dat hobbelt alweer een jaar of zes zonder problemen.

[color=darkgrey]
Ik zit nu op het werk, zal vanavond in de mailbox duiken
[/]

Ok, gevonden. Bedankt voor het posten

Dat regenereren lijkt idd goed te werken, hier de link van tube-tester.com (Dieter Waechter).

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Op 23 april 2010 21:43:05 schreef Tidak Ada:
Henry, Dat is waarschijnlijk 'katodevergiftiging'. Zou ontstaan door lange stilstand van een cijfer.

Ohja natuurlijk, ik ken het fenomeen. Er zitten btw ook nixies bij die helemaal oplichten, lijkt me ook niet goed.

Achja, het zal een hele klus worden om dat ding weer aan de gang te krijgen (Marconi counter).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Welk type nummer? ik heb hier een 1971 Marconi catalogus....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Waar zijn al die buizen dan voor?
Het aansturen van de klok?

Wat een project zeg.

Fordman
Tidak Ada

Golden Member

Fraai stuk werk, alleen jammer van dat reclamebord er boven. Je zou het zo bij een bushalte verwachten......
Thermionische buizen zijn nu eenmaal niet echt energie zuinig. Ik denk dat de klok in kwestie best met de wasmachine kan wedijveren in energieverbruik.
Wel inspirerend.

Ik loop al een tijd te zoeken hoe je een resettable counter moet maken met koudekathode triggerbuisjes, maar kan niets vinden wat er op lijkt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †