Twee posts in een reeks omdat het over twee redelijk losstaande zaken gaan. Min of meer toch. Dus het leek me gepast.
Hierbeneden zie je mijn experiment met een Clapp oscillator.
Ik was aan het knoeien met de terugkoppelcondensatoren (capacitieve deler). Hier bededen ging het over twee 10pF condensatoren, hetgeen blijkbaar veel te veel terugkoppeling geeft, gezien de vervorming verder. Bij 8pF/2pF was de tweede harmonische 30dB onder de eerste, dus daar moet ik duidelijk naar terug.
Eerlijk gezegd ben ik vergeten hoe je het juist berekent, dus was ik maar natte vinger voor een 50/50 verhouding gegaan.
Op het eerste zicht leek het mee te vallen, weinig duidelijke faseruis en schijnbaar stabiel:
Maar geen rozen zonder doornen (of toch geen schone oscillator zonder de juiste hoeveelheid terugkoppeling)..
Hier naar kijkende dacht ik aan al die FM bugjes die hier de voorbij komen, dus kreeg ik ineens de geniale inval om er een varicap/condensator/weerstand aan de tank bij te hangen en als dusdanig een UHF bugje te maken...
En toen ik mijn ontvanger op breedband FM zette, kon ik niet anders dan hartelijk lachen. De geluidskwaliteit was ronduit geweldig. Echt waar, zonder biasing van de varicap of niks.
Voor hier iemand zich zorgen maakt - alles ging in een dummyload. Het hele zaakje lekte nochtans meer dan genoeg om glashelder binnen te komen, maar de antenne staat er maar een meter of 5 vandaan.
Mooie modulatie, 200 kHz breed (dankzij de volumeknop!)
Op de SA kon ik mijn ogen al helemaal niet meer geloven... meer dan 60dB onderdrukking van het aanliggende kanaal! Met een bugje met foute terugkoppeling! (niet zeuren over waar zijn de zijbanden )
Zet je echter de muziek uit... dan wordt het ineens heel lelijk:
20 kHz drift op 5 seconden? No problem!
Dan maar eens luisteren in het GHz bereik. Geen enkel probleem, signaal zat:
Om het wat netter te houden heb ik dan maar het striplinefilter uit de vorige post erachter gehangen (die lag nog op tafel, en de ongepaste breedbandigheid kwam nu van pas)
Nog steeds niet netjes @-20dB maar toch al wat minder schaamteloos..
Striplines helpen niet veel tegen drift, jammer genoeg
Ook op 1070MHz was de gedemoduleerde geluidskwaliteit gewoon onberispelijk.
Dat was nog eens leuk. Nu even wat bijlezen om de terugkoppeling te herleren berekenen...