Buizenpraat Deel 3.

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

866-J.R./866A-J.R. (J.R. van Junior) zijn ook zonder top cap en de 249S (Taylor).
Het verschil tussen 866 en 866A is een kathodecylinder rond het ontladingsgebied. Dat is een verbetering, die wel het zicht op de ontlading vermindert...
Verder zijn er de AX50 (duur), de '83' (RCA), beiden dubbelzijdig.
Overigens zijn er tegenwoordig zat keramische, geïsoleerde topcaps verkrijgbaar, speciaaal voor dit soort applicaties. O.a. bij BACO, maar ook op ePay te vinden.
Wat betreft het gevaar van top caps en kinderhandjes: Weet je wel hoe heet zo'n, 300B eindbuis wordt? :'( . Misschien tóch verstandig om er een beschermingsconstructie over te zetten b.v. RVS-vierkant gaas. Dat kun je in je styling meenemen :)

Kwikvrij alternatief voor de 866 zijn de 3B28 en de 3B25, eventueel de 3B24 (kleiner) Deze gebruiken aragon gas i.p.v. Hg-damp.

Kun je toe met maximaal 110mA, dan is een OZ4G ook een leuk buisje.
Het heeft geen gloeistroom nodig, licht blauw op, maar heeft een minimum houd-stroom van 30 mA nodig. Er is ook een stalen uitvoering, de OZ4A. Een RCA product.

[e]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Tidak dank!
OZ4G had ik nog nooit van gehoord, maar eens naar zoeken ziet er erg interesant uit, met zo'n lage stroom ook leuk voor een voorversterker mischien.
Ik had de AZ50 voor een 83 aangezien, maar deze heb ik ook wel ergens in huis, heb tijdje de verslaving gehad alle leuk ogende gelijkrichters mee te nemen die ik tegenkwam, jammergenoeg heeft dat vooral bakken met nutteloze troep opgeleverd.
Hou zelf erg van de mooi breed geschouderde buizen... kwamen ook in tv en radar erg veel voor.

gaaskapje over de eindbuis heen was al gepland, ook ivm ruimte versterker op cd speler stapelen lukt niet ivm gewicht, al moet ik zeggen dat de 300B niet eens zo heel gek heet word, is wel een "opgevoerde" uitvoering staat op zo'n 40%(volgens aangeraden instelling normale 300b) te werken.
De extreme rus 6c45 word knap warmer, duidelijk waarom deze betrekkelijk korte levensduur hebben volgens specs.
Aan de andere kant liever blaren na niet luisteren dan grijpen in de hoogspanning, een metalen rooster zal na verloop van tijd ook flink opwarmen denk ik.
In de tussentijd is ook het achterrooster op maat gemaakt, dus de voeding is al bijna volledig vingerveilig opgeborgen.

Gr. Remko.

PS Taylor buizen zijn altijd mooi, allemaal prachtig afgewerkt.

Tidak Ada

Golden Member

Pas op: Een AZ50 is een vacuum gelijkrichter; de AX50 is een kwikdampgelijkrichter!!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 26 december 2009 15:40:52 schreef Tidak Ada:
Kwikvrij alternantief voor de 866 zijn de 3B28 en de 3B25, eventueel de 3B24 (kleiner) Deze gebruiken aragon gas i.p.v. Hg-damp.
[e]

Euhm... 3B24 is vacuum. 3B28 bevat xenongas, geen aragon.

Waar om schrijven zo veel mens en tegen woordig alle samen stellingen in twee woord en?

0Z4G is een leuk ogend buisje, helaas kom ik vaker de metalen uitvoering tegen, daar is niks aan, niks te zien ;(

Als je streefdoel een indrukwekkende "look" is, dan is er nog de goedkoop verkrijgbare U19 (CV187) vacuumgelijkrichter. Grote fles, geeft veel licht, goed voor 2.5kV/500mA. Wel even britse 4-pin-voetjes aanschaffen.

Waar om schrijven zo veel mens en tegen woordig alle samen stellingen in twee woord en?
Tidak Ada

Golden Member

Op 28 december 2009 19:16:29 schreef martijn A:
0Z4G is een leuk ogend buisje, helaas kom ik vaker de metalen uitvoering tegen, daar is niks aan, niks te zien ;(

OZ4G is altijd van glas; De metalen uitvoering is de OZ4A Denk wel aan de minimum stroom van 30 mA!!
De buisjes regelmatig op eBay USA te vinden. Ze waren bedoeld voor autoradio's.
Wel even opletten wat ze je aan verzending vragen. Dat wil tegenwoordig nogal eens uit de pan rijzen :(
Martijn: Bij gebruik van kwikdanpgelijkrichters goed de datasheet lezen! Ze moeten o.a. bij eerste gebruik c.a. een half uur zonder hoogspanning branden om het kwik goed te verdelen na transport.
Verder altijd eerst een paar minuten opwarmen voor je er hoogspanning opzet (thermisch vertragingsrelais, ook een buis!)

@Nukkel:
Oeps vergist :o Is inderdaad xenon resp vacuum.

Overigens denk ik dat TS net zo goed een 82 (Vf = 2,5V) of een 83 (Vf = 5V) kan nemen.
Die 83 lijkt mij het meest practisch, omdat een trafo met een 2,5V wikkeling moeilijk is te vinden 5V is standaard voor GZ34.

Overigens passen die Engelse B4 buizen prima in een B5 voetje en dat is courant (o.a. BACO)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Tidak Ada: bovengenoemde was mij bekend, maar evenzogoed bedankt :)

Het klopt dat de G altijd van glas is, maar veel verkopers duiden de buis slechts aan met 0Z4.
Heb ze eigenlijk niet nodig (heb nog genoeg "plankliggers" waar ik nog niets mee doe)
Vaak koop je eens een partij'tje waarvan je denkt : daar kan ik nog wel eens wat mee, vervolgens liggen ze jarenlang in de kast.

De 10 1625's en 10 ECC40's liggen er ook nog steeds, maarja ze waren niet duur in aanschaf :)

Ik ben bij de gebruikte buizen gebleven; kwikgelijkrichters geven maar een heel beperkte spanningsval en geleiden direct bij aanleg spanning, dat geeft bij inschakelen een lelijke piek icm het lc filter.
Heb trouwens wel met eerste keer opwarmen weer zitten genieten om het verdampen van kwik te zien. :)
Met de vacuum gelijkrichters komt dit mooi geleidelijk inzetten.
Heb voldoende gz37's om de komende jaren door te komen dus ook dat is geen probleem.
Voor bias en voortrapje blijft ez80/81's de makkelijkste keus, ook voldoende van liggen, en kunnen van alle merken kunnen horizontaal gebruikt worden om wat ruimte te besparen zonder rekening te houden hoe de buis gedraaid is.
Maar ben nu vooral nog aan het puzellen hoe er nog 2 relays ter beveiliging in te passen, parallel aan de bias word nu een relay geschakeld, bij wegvallen bias(getest) loopt de stroom iets op waarna de hv ruim op tijd word uitgeschakeld(onder 110mA, voeding, eindtrafo en buis kunnen dit binnen spec's hebben).

Voor het volgende project(dat al gedeeltelijk in het hoofd zit qua schakeling maar niet qua buizen) wel alvast aan het orienteren, daarbij was wel het idee er wat leuks voor het oog van te maken.
Word in de trend van; inganstr driver 1:1+1 eindb trafo uitgang.
De ingangs en se:pp trafo liggen hier ook al tijden, maar wil wel weer eens een kleine pp versterker bouwen, met toch voldoende vermogen om ook eens een moderne speaker aan te sturen.
Heb hiervoor al een filament trafo liggen met 2*2, 2,5 5, 6,3 12,6v met middenaftak heeft, vreemde spanning is dus niet zo'n probleem.
Hierna heb ik ook alle schoolboek voorbeelden eens een keertje in het echt gebouwd.

http://www.pmillett.com/tecnical_books_online.htm

Misschien kennen jullie de link al.
Ik kwam er toevallig op uit.
Veel plezier!

DOA, NLA,... Ain't war hell?

Ik heb een vraag, waarschijnlijk een behoorlijke n00b-vraag, maar ik heb gezocht met google en hier, en kan geen zoekterm bedenken welke antwoord geeft op mijn vraag.

Ik heb een aantal buizen waarbij er kleine vlokjes mica losgegaan zijn, en die zitten nu tegen de glaswand aan. Kan dit kwaad?

Tidak Ada

Golden Member

Ziet er iig niet zo mooi uit >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Als het echt mica is, kan het geen enkel kwaad. Is de getter (zilveren laag op het glas) nog intact? Die wil namelijk ook wel eens wit gaan vlokken als de buis lucht heeft getrokken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De getter is volgens mij wel intact ja, ik kan het alleen niet zo heel goed zien omdat hij aan de onderkant zit.

In ieder geval bedankt voor de antwoorden.

Henry S.

Moderator

Even een nieuw buizenprojectje.

http://www.uploadarchief.net/files/download/pl504%20amp.jpg

Een SE hoofdtelefoonversterker met twee PL504's en een ECC82 op 30V. Met deze trafo's, 22.5V/300mA per trafo gloeispanning voor een PL504. Een trafo levert ook 30V/60mA (7824 + 5.6V zener) voor de anodes en schermroosters, de andere levert ook 12.6V/150mA (7812 + 1N4148) gloeispanning voor de ECC82.

Dit prakje is bromvrij...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Hugo Welther

Moderator

Leuk. Gebruik je de PL504 als kathodevolger voor de headphones?
Ga je voor een DIY Graaf GM200 OTL?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Tidak Ada

Golden Member

Die PL504's lijden wel honger zo! Was een 2e ECC niet voldoende om een hoofdtelefoon uit te sturen? 20W gloeistroom is nogal wat, je kan er iig wel je koffie op warm houden >:)

Wijd bouwen doet iedere buizenbouwer....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Op 1 juni 2010 20:22:37 schreef Hugo Welther:
Leuk. Gebruik je de PL504 als kathodevolger voor de headphones?

Eén PL504 nu opgebouwd als SE met trafo, maar je brengt me wel op een idee :)
Ik zal de tweede PL504 eens als kathodevolger zetten, en dan de twee kanalen vergelijken.

Ga je voor een DIY Graaf GM200 OTL?

Dan moet ik nog wat PL504's sparen... Daar zitten 32 stuks in. Voeding voor de gloei wordt ook een opgave. ;)

Op 1 juni 2010 20:25:18 schreef Tidak Ada:
Die PL504's lijden wel honger zo! Was een 2e ECC niet voldoende om een hoofdtelefoon uit te sturen? 20W gloeistroom is nogal wat, je kan er iig wel je koffie op warm houden >:)

Tja... waarom niet alleen ECC's? Omdat die PL's wel leuk ogen :P

20W? Per PL 6.75W gloei, en 0.9W anodevermogen. Hoezo scheve verhouding ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Ach ja, stom ik deel in de gauwigheid door 3 in plaats van door 3,3333... (is zo moeilijk uit m'n hoofd). Maar dan toch: 27×0.3×2 = 16,2W plus 1.9W voor de ECC82 geeft dat nog altijd 18,1W (zat ik er dus nog geen 10% naast). Die anode dissipatie verwaarloos ik maar. Wordt die koffie iets kouder :r

Maar het blijft leuk spelen ;-) Ik leerde van mijn natuurkunde prof dat ze in EEG apparatuur de buizen ook lieten verhongeren tegen de ruis. Dus je zal wel geen last hebben van (thermsche) ruis.

Ik had vroeger een buizenversterker met 4× EL84. Was prima voor de thee! Toch heb ik er veel plezier aan gehad voor die 300 gulden.

Hoeveel vermogen wil je er uithalen? 0,1 W uit een koptelefoon is best pijnlijk

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 1 juni 2010 21:40:09 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Zo Henry, goed bezig.

Je kunt eventueel ook nog EL519's gaan sparen. En hoe zou een HV powertriode als een PD500/510 zich lenen voor een dergelijke toepassing?

Ik zit mij de laatste tijd af te vragen wat de voorkeur geniet.
Voor een voeding, gewoon een trafo met een diodebrug, of een trafo met centertap als massa en dan met 2 diodes voor de + ?

Wat is "beter" (voors- en tegens?)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Een brug kost meer diodes, een centertap kost meer wikkeldraad...
De uitgangsspanning is hetzelfde.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ja, ik dacht zelf omdat de stroom maar door 1 diode loopt i.p.v. 2 in serie dat ten eerste de spanningsval (marginaal) kleiner is, maar bij zulke hoge spanningen is dat verwaarloosbaar, dus kan ik dat wegstrepen.
En ten tweede dat de eventuele schakelpieken en ruis en rommel die geassocieerd worden met diodes minder zijn want minder diodes.

Of behoort dat laatste toe aan het land der audiofabeltjes samen met temperatuurbehandelde interlinks en CD-demagnetiseerders?

maartenbakker

Golden Member

Gene fabeltje, maar daar heb je condensatortjes voor. De oorsprong van het gebruik van een trafo met middenaftakking ligt in de stand van de buizentechniek. Het was simpel om een buis met 2 anodes (zoals AZ1, EZ80) te maken, maar voor een bruggelijkrichter had je altijd minstens 2 buizen nodig (2 stuks UYY11 meen ik bijvoorbeeld, of 1 EZ en 2 EY, of 4 EY) en dat gaf hoe dan ook veel meer spanningsval. Bij halfgeleidergelijkrichting (seleen, silicium) is een brug juist erg simpel en is de trafo met middenaftakking in het nadeel. Ook is er weinig spanningsval. Vandaar dat -op een aantal Philipsvestigingen na- men zelfs in het buizentijdperk al snel naar brugcellen greep.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 10 juni 2010 22:50:18 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Gelijkrichtbuizen ogen zoveel mooier dan minuscule siliciumdiodes... ;-)

Dit topic is gesloten