T.L. Eckersley van de Marconi Company?
Dan zijn die grafieken zo'n 70 jaar oud.
Dezelfde. In die tijd was ALLES nog 'Jongens Radio', ook de wat de proffen deden. Alles was nieuw.
Die grafieken zag je in veel boeken staan, maar meestal op postzegelformaat. In de eerste drukken van Terman staan ze wel iets groter.
Ladner en Stoner drukten versies af die maar tot 100km gingen ('as being more of interest to the average experimenter'
).
Maar met de antennes op 0m zijn de signaaltjes zo zwak, dat je toch de 'long range' grafieken nodig hebt omdat alleen die laag genoeg gaan.
Heeft iemand trouwens nog ergens die grafieken, wel full range, dus 500 of 1000km, maar dan op wat groter formaat (bijv. over een hele bladzijde)?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
In mijn boek van terman staan er twee. Als ik naar de juiste kijk. Vertikaal mV/meter en horizontaal Miles (lekker logisch)
Propagatie van de grondgolf boven gemiddelde grond en een boven zeewater.
Maar het gaat over 150-5000 KHz.) De afstand is tot 2000 mile.
Het is echter geen full size maar dmv een goede scan wel te vergroten lijkt me.
Hier een station waar hij mee te maken had.
http://www.bbceng.info/Install/Transmitter%20Projects/Reminiscences/Li…
FET, ik heb er, denk ik, een gevonden, ik mail hem naar je toe.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Van mij wel maar niet van je provider
This message is larger than the current system limit or the recipient's mailbox is full.
Hé, geweldig document dit. Norton zou je (in dit onderwerp) de opvolger kunnen noemen.
De Eckersley grafieken gaan echt over VHF, en er volgt uit dat 2m onbruikbaar is voor het bootje van @pientertje.
Déze grafieken zijn veel algemener, maar ook ingewikkelder. Dat zal nog weer enige studie vereisen.
Voor het ongeveer bepalen van de veldsterkte op 7 MHz maakte ik gebruik van het programmaatje grndwav3.exe (te vinden o.a. op smeter.net). Daar zit een hoop van die Norton berekeningen in.
grr, groter dan 20mb wordt niet door gmail geaccepteerd.
Kan je hem niet ergens anders uploaden? Ik ben even een php upload scriptje aan het zoeken. Als dat werkt kan je hem wel naar mn servertje uploaden. Of je maakt even een screenshot.
Je kunt hem anders wel downloaden van ons aller vriend McDonald (zonder -s, dus niet de frietjes).
http://www.physics.princeton.edu/~mcdonald/examples/EM/norton_pire_29_…
echtepino
Word lid van de Benelux DX Club
Op 1 juni 2010 16:48:25 schreef Frederick E. Terman: McDonald (zonder -s, dus niet de frietjes).
Die van die frietjes is ook zonder s hoor, dus waarschijnlijk toch familie.
Tis eigenlijk net zoiets als Terman's.
fred101
Golden Member
Het mag dan OT zijn maar ik vond het geklets hier, over van alles en nog wat mbt radiotechniek eigenlijk erg leuk en het is jammer dat dat een beetje is gestorven dus laat ik weer eens ouderwets mijn "belevenissen" en hersenkronkels hier spuien.
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=54&t=460&p=5389#p5389
De voortgang van de T1154 restauratie. De stripfoto's van voor het werk. Morgen ofzo de "na" foto's. Hij is nu opnieuw bedraad, alle mankementen gerepareerd en ontbrekende delen gemaakt. IPV de Jones connectors heb ik een frontje in grofweg die vorm gemaakt met gewone connectors erop. Die soldeer ik met draad achter op de Jones connectors zodat ik niets definitief hoef te veranderen.
Hoe lang zou ik de buizen op gloei moeten zetten om ze te ontgassen ? Ik moet ook zien uit te vogelen wat voor antenne eisen hij stelt. Er kunnen twee antennes op. Een voor HF en een voor de lange golf. Beide eindgevoed en voorzien van een wazige connector. Het zal ongetwijfeld niet op 50 ohm zijn gemaakt.
Maar nu iets anders. Ik maakte wat copietjes voor een andere OM van mijn Racal manual en zat daarna nog wat te bladeren. Tot mijn schrik stond daar iets verontrustends. Bij de specs stonden de waarden voor Kruit-modulatie. Ik durf hem nu niet meer aan te zetten. Levensgevaarlijke dingen 
[Bericht gewijzigd door fred101 op (33%)]
In de oude oorlogs apparatuur zat een springstof patroon om de apparatuur te vernietigen als de vijand op de stoep stond.
Er hebben heel wat hobbyisten het leven gelaten zo vlak na de oorlog.
Die patronen leken op elko's (die ploffen ook bij mishandeling, maar dan anders).
fred101
Golden Member
En wij maar denken dat die elco's slecht waren. Daar komt natuurlijk ook het verhaal vandaan dat je bij oude apparatuur altijd de elco's moet vervangen 
Ik heb de buizen op gloei staan en loop gelijk tegen een probleem aan. Ik heb een mooie voeding gebouwd met 1200VDC en 6,3VAC-7,5A(volgens opschrift trafo). Nu blijkt het kreng 6,3VDC nodig te hebben anders werkt het zend relais niet 
Hij trekt bij voorgloeien 4,95A, dat trekt mijn lab voeding nog net maar bij keydown als het tweede relais aantrekt dan schiet hij in zijn begrenzing. Ik heb toen die 6,3 gelijkgericht/afgevlakt onder het mom dat de spanning wel wat zal inzakken, dat doet hij inderdaad, naar 3VDC dus dat schiet ook niet op. Ik heb nu geen idee waar ik 6VDC bij 7A vandaan ga halen. (Nu weet ik waar die 4VAC voor is op sommige trafo's)
Fred
Vier dikke diodes in doorlaat om de spanning te verlagen, met ongeveer 0,66V per diode moet dat gaan.
Die 4V AC was nodig voor oudere buizen, typenummer beginnend met A.
/e
Ah! Niet goed gelezen dus. Je hàd gelijkgericht en afgevlakt ...
Wat voor gelijkrichter heb je gebruikt?
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (25%)]
fred101
Golden Member
Wat moet ik dan verlagen ? Die 7,5A AC trok het niet (of de elco was te klein..)
Ik heb nog een voeding gevonden, ik had nog een gestabiliseerde zware voeding die uit de scheepvaart komt, nooit gebruikt want hij is wat angstaanjagend als je hem inschakelt. Ik dacht dat hij 24V was maar hij heeft -6, -18, +12 en gnd. De vorige eigenaar voedde er al zijn surplus sets (tegelijk ? ) mee. Hij is beperkt regelbaar per kanaal (-1 tot +1) dus die staat nu netjes op 6,3VDC. Ik weet niet hoeveel hij kan leveren . Het ding heeft de maat van een Racal RA17, is ook 19" en weegt 50 kilo, het hele kastje waar hij in staat, staat mee te brommen. Naast het opwekkende doodshoofd stickertje bij de zekeringhouder voor 230V staat 10A of 16A, dat kan ik niet goed lezen. Er zitten ook geen banaanbussen op maar dikke rails waar je draadogen op moet schroeven.
Ik ga voor ik er 1200V op zet toch eens heel goed uitzoeken hoe en wat ik er een dummy of antenne aan moet hangen. Ik heb de originele voeding niet en de J-switch en ontvanger er ook niet aan. Dus de aansluiting is wat complex.
Hoelang moet ik die buizen voorgloeien, ze staan nu zo'n 7 uur op gloei.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (11%)]
Hoe lang je moet gloeien? Geen idee, dat hangt af van de toestand van het vacuüm in de buizen. Misschien kan je het controleren met een buizentester, kijken of de specs beter worden, vindt er geen of weinig verandering meer plaats, dan is het tijd om te stoppen met voorgloeien.
Vaak zag je een 6,3V èn een 4V wikkeling.
De 4V wikkeling was voor bijvoorbeeld de AZ41, de hsp gelijkrichter. Op zijn kathode, dus gloeidraad (rechtstreeks verhitte kathode) stond de gelijkgerichte hoogspanning, dus werd de gloeidraad 'zwevend' gevoed.
Het verhaal van die springladingen heb ik ook wel gehoord, maar gek genoeg nooit iets over gelezen in Electron van ongelukkken ermee. Ik zal de inhoudsopgaves eens langslopen.
fred101
Golden Member
Dat springlading verhaal gaat even een eigen leven leiden. Er stond alleen een spelfout in het boek. Ipv kruis-modulatie stond er kruit-modulatie en aangezien het een leger ontvanger is vond ik het wel grappig.
Maar nu begrijp ik dat Hugo geen grapje maakt en er echt springladingen in dat spul kon zitten ? Lijkt me niet echt logisch, bij een kogel of granaatinslag klapt dan ook nog eens je radio uit elkaar.
rbeckers
Overleden
Bij neerstortende vliegtuigen werd de elektronica geprobeerd te herstellen.
Rottterdam Gerät
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontwikkeling_van_de_radar_in_Duitsland
Op 4 juni 2010 22:45:10 schreef fred101:
Er kunnen twee antennes op. Een voor HF en een voor de lange golf. Beide eindgevoed en voorzien van een wazige connector. Het zal ongetwijfeld niet op 50 ohm zijn gemaakt.
Officieel gaan de MF en HF antenne aansluitingen naar een switch Tye J of bij de eerste versies naar een Aerial Plug Board. Hiermee kon men kiezen tussen de "trailing" antenne welke werdt neergelaten/uitgerold of een "fixed" antenne. De trailing antenne wordt bij de middengolf (gele knoppen) gebruikt. Op deze frequenties was de volledig uitgerolde antenne toch nog kort en er stonden dus hoge HF spanningen op de switch. De fixed antenne was voor HF gebruik. Voor Direction Finding met de RX was er ook nog een loopantenne.
Volgens diverse documentatie is de fixed antenne ongeveer 9 mtr. (27 feet) lang. HF antennestroom wordt met een externe meter gemeten, de interne ampèremeter zit in het MF circuit.
Wat voor type antenne er op de "marine crafts" gebruikt werdt weet ik niet. In iedergeval lijkt mij het gebruik van de "trailing" antenne uitgesloten op zo'n boot. De marine crafts waren snel en wendbaar en dus niet al te groot.
fred101
Golden Member
De gloei moet volgens schema DC zijn maar als ik DC gebruik staat het relais aangetrokken en de sleutel doet niets. Als ik AC gebruik reageert het relais wel op de sleutel.
Maar er liep een veel te hoge stroom. Ik heb net bijna zo'n groene sigaar geroosterd. Bij 1200V liep er 200mA. Daarna ben ik gaan meten en er stond een paar ohm direct na die weerstand. Nu gaat die naar de schakelaar welke de anodespanning schakelt. Die band-schakelaar miste zijn schakelstang dus die heb ik een gemaakt....van staal.... Er staat dus de volle 1200V anodespanning op dat ding. Het lijkt me dat er dus een geïsoleerde stang tussen moet, maar gezien de kracht die er nodig is voor schakelen lijkt me dat onlogisch.
Ik moet nu dus eerst een andere T1154 eigenaar vinden die even er in wil kijken.
Wat voor type antenne er op de "marine crafts" gebruikt werdt weet ik niet.
Dat zal denk ik een 'draadje' (als L- of T-antenne) van kerstboom (op de stuurhut) naar achterschip geweest zijn; de sterke sprietantennes van glasfiber waren er geloof ik nog niet.
De RAF had allerlei soorten 'launches' in de loop der jaren, maar de zender kon natuurlijk met alle mogelijke lengten draad omgaan.
Freds 1154 is vast voor zo'n marine craft bedoeld geweest, vandaar zijn stalen behuizing. Anders zou het aluminium geweest zijn.
e: de PT boats van de Amerikanen hadden trouwens wel sprieten.. hm. Nou, dat zou qua loading ongeveer overeen komen met de 'fixed' antenne.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (12%)]
Fred, Het Z/O relais heeft ook een voorspanning nodig (bias) op een aparte spoel. Is die bias aanwezig.
fred101
Golden Member
Het is een N versie. Volgens het manual is de L versie een High velocity launch versie maar ik heb een copy van een officiële inbouw tekening (confidencial er boven) waar de N versie ook de high velocity launch versie wordt genoemd.
Dat waren boten die onder het vliegpad van de lancasters vlogen totdat de laatste was terug gekeerd. Als zo'n vliegtuig neer ging zette de telegrafist de zender vast in de stand CW zodat de boten , zolang het ding natuurlijk bleef zenden, het vliegtuig nog kon vinden. (hoe heet zo'n kerel in een vliegtuig, radio navigator ?)
De trailering antenne hing achter uit dat vliegtuig. Als hij sneuvelde moest de telegrafist zelf een nieuwe betalen. Zo leerde heel ze snel niet te vergeten om hem in te draaien voor de landing. Dat was de MG antenne. De vaste antenne voor HF zat zover ik weet tussen staart en cockpit. In ieder geval eind gevoed.
fred101
Golden Member
Mans: geen idee, ik moet eerst weten of het nu AC of DC moet zijn. Ik denk toch DC want met AC klikt hij wel maar hij hangt verder maar in het midden. Dat zou betekenen dat hij dan die DC bias mist. Maar ik kan daar weinig aan testen zolang ik het probleem van de bandschakelaar kortsluiting niet oplos.
Mooi verhaal van die radar, nooit geweten dat er op 2 meter ook radar mogelijk was, valt die mode ook onder onze machtiging ?
Er zitten trouwens veel verschillen/fouten in de diverse schema's. In het schema staat de biasspoel vast geschakeld tussen GND en LT+. In het Interconnection Diagram moet je op de B plug een doorverbinding maken tussen pen 14 (relais) en 15 (GND) voor de "S/R REL Bias"