Show your projects! Part 19

Dit topic is gesloten

Robbin heeft volgende week presentatie.
Dat zal ook wel goed gaan.
En nog niet geslaagd, alleen resultaat is als goed als bekend.

En idd, de HBO opleiding start eind augustus.
ik zal, ondanks alle rotzooi alles best wel missen.
Echter kan ik niet wachten tot het nieuwe jaar!

electronica werkt op rook; als de rook ontsnapt is werkt het niet meer
Henry S.

Moderator

Op 17 juni 2010 10:06:18 schreef Dubbeld7:
Ik ben zo blij vandaag!
mijn examenproject
met 3x tranfser geslaagd!

[afbeelding]
foto bovenkant

[afbeelding]
foto onderkant

[afbeelding]
foto schuin boven

[afbeelding]
foto display

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/worshippy.gif

Er is nog hoop voor de toekomst van de elektronica.
Dit compenseert alle lamme topics van de afgelopen tijd.

Mooi resultaat. Hoeveel uren zitten er in, en aangezien je zoiets niet in een stap maakt ben ik wel benieuwd naar je ontwerpfases.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Mijn schoolproject, een broedkast voor (kippen)eieren. Omdat er gewerkt word met onder andere luchtvochtigheid- en temperatuurregelingen is dit best een interessant project.

Vooraanzicht van de kast, vooraan de broedruimte, aan de zijkant de technische ruimte:
http://www.uploadarchief.net/files/download/foto0291.jpg

Met de rode en groende schakelaar kan het automatische programma gestopt en gestart worden. De zwarte schakelaars zijn voor de verlichting in de broedruimte en technische ruimte.

Ook is de boel aan te sturen met een touchscreen:
http://www.uploadarchief.net/files/download/foto0289.jpg

Iemand interesse in meer foto's van onder andere de opbouw?

Ik

Vocht in een behuizing van hout. Is dat verstandig? Klopt het dat er grote overeenkomst zit tussen het panel in de kast en op het touchscreen?
Verder mooi gemaakt, al is dat touchpanel wat overkill(maar vast verplichte oefening van school) maar dat hout..

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Natuurlijk, een mens waterachtig maken en dan niks laten zien. Foto's natuurlijk!

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift

Tja, vocht in een houten behuizing... MDF is toch het makkelijkst te bewerken, zeker omdat het ontwerp niet heel eenvoudig is. (en zonder schets gebouwd, alles uit het hoofd;))
Alle plekken die vochtig kunnen worden zijn overigens gelakt, dat scheelt al een beetje.

Het panel op de kast is inderdaad hetzelfde als op het scherm, de andere twee rode led's geven het waterpeil in het reservoir aan. Het touchpanel is inderdaad overkill, maar het is tenslotte een schoolproject..

[Bericht gewijzigd door Maurice S. op donderdag 17 juni 2010 21:54:59 (29%)

Ik

@maurice ziet er mooi uit! Zeker dat deurtje en die gefreesde randjes.
Mechanisme vanbinnen ziet er erg professioneel uit.
Op het bedieningspaneel en het touche screen ben ik wel jaloers.
Ik heb wel interesse in nog meer mooie foto's.

Eindwerken zijn altijd "overdreven" zo moest ik een elektronisch scorebord maken. Het had simpel gekunt met een paar tellers, maar met een seriële I²C bus, volledig numeriek klavier ed wordt het een beetje te. Niettegenstaande dat ik er wel wat van heb bijgeleerd en er toch wel trots op ben.
Zo zag (en hopelijk nog of mooier) het eruit bij de oplevering:

http://lh4.ggpht.com/_dSDlSHg53K0/TBp-8Wds3sI/AAAAAAAABEQ/In-am-WJBQc/s640/bord.JPG
print met 7-segment displays:
http://lh4.ggpht.com/_dSDlSHg53K0/TBp-8kZfBAI/AAAAAAAABEU/WX0Syqsq1dU/s640/PIC_1996.JPG

en hoe heb je het nu gedaan dan bij die teller?

Per segment een multiplexer die zijn waardes van een uC met hardware i2c krijgt?

Op verzoek, ik heb nog wat foto's van de opbouw.

Vooral tijdens de opbouw was het makkelijk om de kast een keer uit elkaar te kunnen pakken. Hij bestaat daarom uit een 'buitenkast en binnenkast'
Hier de binnenkast, aan de rechterkant de opening van de technische ruimte, aan de achterkant het paneel voor de aansluitingen naar de PLC.
Foto buitenkant

Hier een foto van de kast zonder voorpaneel. Hier zijn vooral de dubbele bodem en plafond te zien. Door een gat in het plafond word lucht uit de kast gezogen, verwarmt
en aan de onderkant weer de kast in gedrukt.
Foto voorkant

In de broedkamer zie je 4 asjes. Hier komen de eieren op te liggen. De eieren worden na een bepaalde tijd een kwartslag gedraait. In het midden hangen de luchtvochtigheidssensor
en temperatuursensor. Deze hebben we zo dicht mogelijk bij de eieren proberen te bevestigen.

Hier de achterkant van de kast. Dit zit dus achter de broedruimte. Links de aansluitingen voor de PLC, in het midden de luchtkoker met onderin de verwarmingselementen
en rechts de buis om het water bij te vullen.
Achterkant binnen

Ik heb ook nog een foto van de losse binnenkast, hier zijn de onderkant en achterkant goed te zien. Je ziet hoe het waterreservoir en verwarming en fans eronder hangen.
In het reservoir staat een watervernevelaar voor de luchtvochtigheid. En natuurlijk de waterdetector.
Onderkant kast

Dan komen we bij de technische ruimte, helemaal links het paneel met led's en schakelaars aan de voorkant. Midden onder zit de motor voor het keren van de eieren.
Bovenaan in het midden zie je het printje van de waterdetector. Helemaal rechts de printplaat voor de aansturing van de vernevelaar, motor, verwarming en de fans.
Dit was mijn eerste zelf geëtste printje.
Technische ruimte

De kroonsteentjes zijn voor de 24V, 12V en massa aansluitingen in de kast. Hierdoor was het makkelijk om dingen toe te voegen zonder veel soldeerwerk.

Niet heel interessant, wel een foto. De achterkant met de connectoren naar de PLC
Connectoren

De kast aangesloten op de PLC
PLC

Hier een stukje van het besturingsprogramma. Dit stuurt alles wat te maken heeft met het waterniveau aan.
Programma

Nog een keer het touchpanel, de balk links geeft het waterpeil in het reservoir aan. Als iemand de deur van de broedkamer opend gaat het deurtje op het scherm ook open.
Verder kan hier het automatische programma gestart worden en is te zien welke onderdelen ingeschakeld zijn. Met de knoppen onderin ga je naar het desbetreffende scherm.
Panel1

Hier het scherm van de handmatige bediening. Met een druk op de knop 'motor aan' word de motor 0,475 sec ingeschakeld, in deze tijd draaien de eieren precies een kwartslag.
Als de knop ingedrukt blijft blijven de eieren draaien. Niet nodig, wel leuk...
Handbediening

Hier nog een totaalplaatje. Hier was de kast nog in aanbouw. De technische ruimte was nog niet klaar en het voorpaneel niet vastgeschroeft.
Totaal

Alle wanden, behalve het voorpaneel, zijn dubbelwandig en gevult met piepschuim ter isolatie.

Het automatische programa werkt nog niet helemaal. Niemand blijkt te weten hoe je een PID regeling in de PLC krijgt. Het uitlezen van de analoge waarden uit de kas is overingens wel gelukt.

Zoals ik eerder al gezegt had, de bouwtekeningen zijn achteraf gemaakt. Met het ontwerp in het hoofd zijn we naar een bouwmarkt gegaan en hebben daar platen MDF op maat laten zagen. We zaten er bij één plaat 9mm naast, precies de dikte van het MDF natuurlijk.. Maar dit konden we er zelf nog prima afzagen natuurlijk. Best goed voor een gokje, als zeg ik het zelf..

Wat zeggen jullie ervan? ;)

Ik

één opmerking...

vocht en onbehandeld MDF ?
gaat dat goed of zal hij nooit echt in gebruik genomen worden.

Verder puik stuk werk goed afgewerkt en helemaal compleet niks verkeerds van te zeggen.

[Bericht gewijzigd door HBontekoe op donderdag 17 juni 2010 23:07:38 (29%)

iets zonder duidelijke functie is vaak meer waard als iets nuttigs...

De binnenkant van de kast is gelakt. De broedkamer is twee keer gelakt en de ruimte onder de bodem zelfs drie keer. Dit houd het eerste vocht wel tegen. Over drie week is het zomervakantie, langer hoeft ie wat mij betreft ook niet mee te gaan...

Edit: alle randen en hoeken in de vochtige ruimtes zijn afgekit. Als er een beetje water lekt is er niet zoveel aan de hand dus.

[Bericht gewijzigd door Maurice S. op donderdag 17 juni 2010 23:23:40 (21%)

Ik

Oeh, waar haal je die kabelgoten vandaan? Daar wil ik wel een paar van gebruiken op de hobbykamer.

Uit het magazijn van school:P Worden deze niet verkocht in een normale bouwmarkt?

Het zijn ideale goten, dekseltje erop en de boel is ook netjes afgewerkt.

[Bericht gewijzigd door Maurice S. op vrijdag 18 juni 2010 00:13:36 (33%)

Ik

Wat zeggen jullie ervan?

Ik vind 'm leuk. Zwaar overkill voor de 10 eitjes die erin passen maar als "proof off concept" helemaal goed.

free_electron

Silicon Member

Op 17 juni 2010 10:06:18 schreef Dubbeld7:
Ik ben zo blij vandaag!
mijn examenproject
met 3x tranfser geslaagd!

bravo !

laat me raden : een paar TI USb hub chippies met erachter een tros PCM2900 chipjes. een klein microcontrollertje en een nest 4066 of 4052 / 4053 achtige dingen ?

na dit eindwerk en dat scorebord van vdbeke zal ik mijn plannen om ergens op een eilandje in de stille oceaan te gaan wonen en 'foert' te zeggen tegen al de rest, maar weer opbergen. zoiets zien als afstudeerwerk doet deugd. vooral na post zoals 'batselor' in opleiding met fasedraaing ...'
er is dan toch nog een sprankeltje hoop.

Post eens de namen van die scholen. Die krijgen een pluim van mij met dergelijke opdrachten !

@hbontekoe : een 3dconnexion spacenavigator ? ik heb er ook zo een paar. ideaal in Altium. der zou meer software moetne zijn die dat supporteerd.

[Bericht gewijzigd door free_electron op vrijdag 18 juni 2010 05:31:14 (14%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Inderdaad, zo ziet het er weer wat rooskleuriger uit. Ik hoop voor de mensen die met mooie resultaten van het MBO doorstromen naar het HBO dat ze 1) een opleiding treffen die een uitdaging biedt, en 2) medestudenten treffen die net zo gemotiveerd zijn.

Op 18 juni 2010 05:24:43 schreef free_electron:
supporteerd

Supporteert is met een T. Of wacht, het woord bestaat niet eens :)

Zo'n spacenavigator heeft me altijd al aangetrokken, maar ik heb nooit de kans gehad hem ergens te proberen. En inderdaad: ik vroeg me ook altijd af of dat nou eigenlijk wel in meer dan 2 of 3 applicaties ondersteund werd.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 17 juni 2010 22:28:31 schreef Sibylle:
en hoe heb je het nu gedaan dan bij die teller?

Per segment een multiplexer die zijn waardes van een uC met hardware i2c krijgt?

Geen tellers gebruikt, maar het was een makkelijkere oplossing geweest.
één µC (16F877A) leest het matrix toetsenbord in en toont informatie op het LCD, score wordt doorgestuurd via I²C naar I/O-expanders. Per twee 7-segment displays één expander (heeft twee 8-bit poorten).

Op 18 juni 2010 05:24:43 schreef free_electron:
Post eens de namen van die scholen. Die krijgen een pluim van mij met dergelijke opdrachten !

Het scorebord is gemaakt op het Provil in Lommel.

Ik heb er ook school gelopen. Mijn gip was destijds een temperatuur regeling. Alles daarover is hier te vinden (Ik heb elektriciteit gedaan, dus zat voor mijn richting vrij veel elektronica in):
http://www.elektronicastynus.be/Projecten/GIP/gip%2007.jpg
Meer info: http://www.elektronicastynus.be/Projecten/GIP/index.php

Ben er vorig jaar nog eens terug geweest voor men stage. Toen heb ik wat automatisering gedaan:
http://www.elektronicastynus.be/Projecten/spu/77.jpg
Meer info: http://www.elektronicastynus.be/Projecten/spu/index.php

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Vandaag een printje gemaakt voor de EM84 cpu meter. Layout niet zelf gemaakt die eer gaat naar watchout3.

http://voordeelverpakking.nl/opendir/DSC_8276_size.jpg
klikbaar

Electronica werkt op rook, als de rook eruit is, werkt het niet meer

Tnx :)
Strak geetst, ik begin er stilletjs aan achter te komen dat het makkelijker en sneller gaat als je lauw tot warm water neemt.

@dubbeld7, mooi, met welk programma heb jij alles gemaakt? Wij worden bij ons op school verplicht van met multisim te werken :r
Er hangt zelfs een plexi plaatje naast de deur met iets op van 'national instruments acadamy' en natuurlijk is het departementshoofd daar enorm trots op. (ikke ni snappe)
Eagle vind ie iets voor hobbyiesten.
Maar als je de bibliotheken met elkaar vergelijkt is de keuze snel gemaakt bij mij...
De pads vergroten neemt dan miss wat meer tijd in beslag maar dat ongemak neem ik er graag bij. Niks geklooi met schuifmaat end.
(multisim heeft nog geneens een DC-jack of een USB connector, ik heb hem iig al niet gevonden)

Ik gebruik fijnkristal die ik op warm tot zo'n 50 graden door de etsbak(tuppeware) in een grote bak met heet water te zetten.

Electronica werkt op rook, als de rook eruit is, werkt het niet meer

Ik vind dat je

Op 18 juni 2010 15:59:10 schreef watchout3:
bij ons op school verplicht van met multisim te werken

Verplichtingen... bah.. Dat ze nou zeggen dat ze geen support geven op andere pakketten als je er niet uit komt, okee. Maar dat jij je layout niet met een ander pakket mag maken vind ik bekrompen.

Er hangt zelfs een plexi plaatje naast de deur met iets op van 'national instruments acadamy' en natuurlijk is het departementshoofd daar enorm trots op. (ikke ni snappe)

Och, zo eentje. Die denkt zeker ook dat dat spul van NI werkelijk overal gebruikt wordt.

Eagle vind ie iets voor hobbyiesten.
Maar als je de bibliotheken met elkaar vergelijkt is de keuze snel gemaakt bij mij...

Voor mij zijn de libraries ondergeschikt aan het pakket, hoewel misschien makkelijk voor de hobbyist. Ik heb veel footprints er inmiddels wel in zitten, en dan is een component er snel aan te hangen. En anders is het tekenen van de footprint ook een werkje van niks als je het pakket kent.
Maar los daarvan sluit ik me bij je aan: de multisim/ultiboard brol vind ik ook niet fijn.

If you want to succeed, double your failure rate.
Totale beginner

Golden Member

Aangezien ik zoveel eindwerken voorbij zie komen zal ik ook maar eens mijn soort van eindwerk tonen. Ik volg Latijn-Wiskunde en zit in mijn laatste jaar. Wij moeten dan een eindwerk maken, hier in belgië 'onderzoekscompetentie' genoemd.
Aangezien ik vorig jaar voor Latijn koos moest ik dit jaar over Wiskunde een onderzoekscompetentie doen. Ik koos om het onderwerp fractalen te behandelen. Een toepassing van fractalen zijn fractale antennes. Ik heb dus besloten daar wat meer onderzoek op te doen.

Ik kende vooraf nog niet zoveel van antennetheorie, maar ik heb toch wel veel bijgeleerd over de S-parameters, heb complexe-getallen eindelijk eens kunnen toepassen en ik weet wat over de VSWR, reflectiecoëfficient, Smith-kaarten.

Ik heb twee antennes gebouwd in de vorm van een Sierpinskie driehoek en heb ze dan in een anechoïsche kamer tegenover elkaar gezet. Na eerts met een vector network analyser de reflectiecoëfficiënt te meten heb ik ook met een meetzender en een testontvanger gemeten hoeveel energie er wordt overgedragen op welke frequentie.

Om te besluiten heb ik de gemeten resulaten vergeleken met de resulaten die ik had uitgerekend, en ze bleken goed overeen te stemmen. Deze antenne is breedbandig van 1 tot 8 GHz.

http://home.euphonynet.be/dpcomputers/antenne.jpg
de antenne.

http://home.euphonynet.be/dpcomputers/kamer.jpg
antenne in de kamer

meetresultaat van de VNA
http://home.euphonynet.be/dpcomputers/FRQCT.png

Mvg,
Totale beginner

rbeckers

Overleden

@Totale beginner

netjes!

P.S.
verander je naam maar! ;)
Een beginner weet o.a. niet wat een VNA is.

Dit topic is gesloten