hallo
je kan een 78xx regelaar 5A laten leveren met een extra tor erboven
like this:
dit kan toch ook bij een lm317? dus de 78xx vervangen door de LM317 met bijbehorende componenten voor de Vadj.
Ik wil namelijk al een tijdje een labvoeding maken. en nu heb ik een stevige trafo geregeld (2x25v 6A). Dus ik zat te denken om daar een dubbele 5A voeding van te maken.
Maar kun je zo'n lm317 uitbereiden met oa die extra tor?
en is dat dan ook mogelijk bij de lm317 stroombegrenzing? (anders heeft het geen zin natuurlijk)
Een 317 is gemaakt voor max 1.5A, wil je meer dan meot je een ander ontwerp zoeken.
Elektuur 82, ELV etc
ja dat weet ik. net als de 78xx gemaakt is voor 1A.
Maar met die extra schakeling eromheen (met de 2n2955) kun je er een 5A variant van maken.
Ik vroeg me af of dat ook kan met de lm 317
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Een 317 is gemaakt voor max 1.5A, wil je meer dan meot je een ander ontwerp zoeken.
...of een 2955 toevoegen. Dat kan, ook met een variabele spanningsregelaar. De truuk is om de weerstand R1 zo te kiezen dat ie de tor openstuurt, voordat de max stroom van de regelaar bereikt wordt.
[Bericht gewijzigd door flipflop op (20%)]
dan had ik het inderdaad goed herinnerd dat dit kan.
Maar dan deel 2
is er ook zoiets mogelijk bij de lm317 stroombegrenzing?
want een spanningsregelaar die 5A kan hebben en een stroomregeling die 1.5A kan hebben is niet echt nuttig;-)
Als je zoiets wilt gaan doen wordt het tijd voor een echte voeding
Bijvoorbeeld deze : http://www.elv-downloads.de/Assets/Produkte/2/225/22532/Downloads/2253…
Voor een paar euro kun je daar de print voor bestellen bij ELV, of zelf een printje fabrieken natuurlijk..
Ik heb er twee hier in zitten :
[Bericht gewijzigd door Sine op (15%)]
voor wat ik aan duits ken lees ik 0-30v bij 2A
en je hebt 2 trafo's nodig zeggen ze
15-30v voor de voeding en 2x9 voor de opamps.
Kun je die niet gewoon beide uit een 24v leiding halen? (alleen verstoken de 78xx's dan meer
Er staat ergens een tabelletje voor 2A 4A 15V en 30V iirc.
En ja, je hebt een hulp trafo(tje !) nodig, en nee, daar kom je niet onderuit.
Als je digitale paneelmeters gaat gebruiken heb je die toch al nodig, dus hiermee sla te twee vliegen in 1 klap.
Grote voordeel is ook dat je ze helemaal tot 0 kunt regelen, 0V 0A beiden een must voor een echte voeding.
[Bericht gewijzigd door Sine op (18%)]
hij ziet er wel nice uit.
die tabel die je bedoelt is denk ik tabel 2 op pagina 3. daar staan een stel combinaties voor weerstanden. daarmee kun je kiezen tussen 15v 4A en 30v 2A.
dus ik denk niet dat 30v 4A (of meer) kan.
Maar je hebt me wel, dat ik dan ook maar meteen moet gaan voor een goed ontwerp dat volledig regelbaar is (tot 0 dus)
Op 12 september 2010 18:46:47 schreef timberleek:
dan had ik het inderdaad goed herinnerd dat dit kan.Maar dan deel 2
is er ook zoiets mogelijk bij de lm317 stroombegrenzing?
want een spanningsregelaar die 5A kan hebben en een stroomregeling die 1.5A kan hebben is niet echt nuttig;-)
Volgens mij moet dat gewoon kunnen. Bij de stroomregeling moet je wel ervoor zorgen dat de LM317 onder alle omstandigheden (dus ook bij 0A) zijn minimum stroom levert. ook dient de 0,82Ω weerstand aangepast te worden voor 5A. Anderen op deze site raden je een andere voeding aan. Ik ga met hun mee. Je kunt ook deze van CO lid pros bouwen http://prosje.be/Projects/labvoeding.html
Op 12 september 2010 18:32:18 schreef flipflop:
[...]
...of een 2955 toevoegen. Dat kan, ook met een variabele spanningsregelaar. De truuk is om de weerstand R1 zo te kiezen dat ie de tor openstuurt, voordat de max stroom van de regelaar bereikt wordt.
Ik denk dat ik niet helemaal duidelijk was. Wat ik bedoelde is dat het imo not-done is om een op een lm317 gebaseerde labvoeding te "upgraden" met een extra torretje.
Als het voor een simpel voedingkje is dat een boost nodig heeft ok, maar voor een labvoeding vind ik dat soort dingen niks.
Van 25 -> 5V bij 6A is trouwens ook niks voor 1 tor, dan moet je het weer zien te spreiden over meerdere torren.
Op 12 september 2010 19:21:59 schreef timberleek:
hij ziet er wel nice uit.die tabel die je bedoelt is denk ik tabel 2 op pagina 3. daar staan een stel combinaties voor weerstanden. daarmee kun je kiezen tussen 15v 4A en 30v 2A.
dus ik denk niet dat 30v 4A (of meer) kan.
Jawel .. hij is schaalbaar, als je hem bouwt voor 30V 2A en je zet er twee power torren + weerstanden parallel aan dan heb je een 30V 4A versie.
ok dus dat wordt gewoon 4 torren en 12 weerstanden (of bijvoorbeeld 4x 1/3R)
kan het eigenlijk niet gewoon met 2 tip142's?
het zijn 10A torren. nu kan het niet met 1 omdat er dan teveel gedissipeerd wordt (max 125w).
of kan dat niet met oog op de opamp aansturing?
[Bericht gewijzigd door timberleek op (10%)]
dan kan het toch alsnog met 2?
zeg 35v ingangsspanning en 1v uitgangsspanning bij 4A.
dan moet er in totaal 34*4 = 136w gedissipeerd worden.
in de datasheet staat bij maximum ratings (die je niet wilt halen) max 125w.
dus met 1 red je het sowieso niet.
Maar met 2 is het 70w per stuk, dat zou dan moeten kunnen toch?
Maar gezien jullie reactie zal het wel niet zo zijn. Wat zie ik verkeerd?
ja dit bedoel je:
dan lees ik bij een dropout van 35v ca 3-3,5A als max stroom. Maar dat is natuurlijk onder de beste omstandigheden.
dus inderdaad is 3 al beter. Maar dan nog heb je flinke dissipatie per stuk, dus als de koeling een keer wat slechter is oid gaat het fout
Ik zat nog even te kijken bij die voeding van pros
hij gebruikt een 300VA trafo (24v) voor een 10A 0-30v voeding.
nu staat er wel bij dat hij 10A op 30v niet redt, maar is het niet wat veel?
bij gelijkrichting krijg je toch spanning*1.41 en stroom/1.41?
bij 300VA 24v is dat dus (300/24)/1.41 = 8.86A
of zit daar rek in? dus meer stroom kan, maar dan met een lagere spanning (zonder te trafo te slopen)?
edit:
en Sine, waar haal je zulke behuizingen?
De piekspanning van een 24V trafo is 34V. Je wilt er 30 V bij 10A eruithalen. De transformator gaat pas stroom leveren aan de elco's als de transformatorspanning hoger is dan 30 V en stopt met stroom leveren als de transformatorspanning de 34 V bereikt heeft. Deze tijd maakt slechts een klein deel uit van de totale tijd dat de voeding 10A moet leveren. Het grootste deel van de tijd levert de transformator geen stroom. Dus in de resterende tijd moet de transformator VEEL stroom leveren. Dat gaat dus niet of heel moeilijk lukken.
dat hij geen 30v 10A kan maakt me niet zoveel uit.
maar ik las ergens dat je bij gelijkrichting de spanning vermenigvuldigd met 1.41 (wortel 2) en de stroom met een factor 1.41 afneemt.
dan zou je met een 300va trafo 24v geen 10 ampere kunnen leveren, wat pros wel zegt.
Maar bij een inzakkende spanning kun je dus wel iets meer stroom leveren.
In mijn geval heb ik een 2x 24v trafo 6A. daar zou ik volgens mijn berekening iets meer dan 4A uit kunnen halen. Maar 5A moet dus wel lukken (al is het niet op de maximum spanning)
Op 29 september 2010 18:56:01 schreef timberleek:
bij gelijkrichting krijg je toch spanning*1.41 en stroom/1.41?
Stroom/1.61 komt eerder in de buurt, de elco's moeten steeds geladen worden. Met 4-5 keer zo hoge stroom om dat de tijd kort is.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/61594/1/
Op 29 september 2010 20:38:57 schreef timberleek:
Maar bij een inzakkende spanning kun je dus wel iets meer stroom leveren.In mijn geval heb ik een 2x 24v trafo 6A. daar zou ik volgens mijn berekening iets meer dan 4A uit kunnen halen. Maar 5A moet dus wel lukken (al is het niet op de maximum spanning)
Dit redenatie mag je afschrijven, de maximale stroom die je uit een trafo haalt wordt niet hoger als je minder spanning uit je voeding haalt.
Het tegenovergestelde is meestal het geval: Het spanningsverschil is groter, en daar komt SOA weer om de hoek kijken.
Edit: Dat ging lekker... fout.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (48%)]
The Engineer
Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
het is makkelijker om een bekend, veelvoudig getest en beproefd en bezongen circuit te nemen. ik heb inmiddels een Elektuur82 variant staan, en een pros variant wil ik ooit nog maken. maar eerst een eigen ontwerp, wat meer is om te kijken wat ik kan dan om full time te gebruiken als labvoeding.
daarnaast: al gedacht aan de current limiting? dat is ook een heel klusje hoor! (http://www.vidisonic.com/2008/07/10/current-limiting-circuit/ ontdekte ik daarna pas- mijn oplossing was met een lading opamps en een intgrator. doelloos.)
houdt er dan wel rekening mee dat de feedback van het apparaat moet weten wanneer en in de spanning gesneden wordt. als de feedback gaat compenseren voor de limiting, ben je nog nergens.
( die trafo he, toevallig een grote ringkern van amplimo vanuit CO V&A?
)
Ik ga de voeding maken van elv denk ik (link van Sine)
Die ben ik aan het uitpluizen.
Maar ik vroeg me af hoe het zat dan Pros uit een 12,5A trafo een 10A voeding krijgt omdat 12.5/1.61 = 7.7A'
edit:
even berekend zou ik dan het volgende krijgen:
trafo 2x25v wissel bij 6A (300VA)
spanning * 0,9 (Vgem) = 50*0.9 = 45v
stroom *0.62 = 6*0.62 = 3.7A
ac = 300va
dc = 167.4W (bruikbaar)
of kun je wel rekenen met wortel 2 voor de spanning? (ik ging nu uit van Vgem)