Op 29 september 2010 20:50:46 schreef timberleek:
Maar ik vroeg me af hoe het zat dan Pros uit een 12,5A trafo een 10A voeding krijgt omdat 12.5/1.61 = 7.7A'

Aangezien het lineaire voeding betreft is dat een goede vraag voor Pros.

of kun je wel rekenen met wortel 2 voor de spanning? (ik ging nu uit van Vgem)

Bij voldoende buffercapaciteit geldt √2.

Voldoende buffer is te regelen;-)

dan kan ik weer verder met de voeding uitpluizen.

En ik zal pros eens vragen. mailtje oid

Maar kun je zo'n lm317 uitbereiden met oa die extra tor?

Om hier nog even op terug te komen, ik heb dit ooit uit nieuwsgierigheid gebouwd, en ja dit werkt :)

Zit nu samen met een grote autofan in een kast voor beluchting, dus sluiting maken is zowat onmogelijk, maar de fan is nu wel regelbaar.

Wat moet ik allemaal wijzigen als ik de voedingen uit wil bereiden?

ik twijfel tussen de elektuur '82 en de ELV

in beide gevallen moeten er torren en emitterweerstanden bij komen. De diodebrug en de buffercapaciteit moet afdoende zijn.

Maar verder?

in mijn geval heb ik een 25v 6A trafo.
bij die elektuur denk ik dan dat ik 1 á 2 2n3055's moet toevoegen
bij de elv denk ik 2 extra.

en verder?

ok het is een tijdje geleden.

Ik ga de elektuur 82 voeding maken met een 25v 6A trafo (tweemaal). ik kom uit op: 25*1.41 = 35v bij 6*0.62 = 3.75A. en dus ca 130w.
volgens elektuur past dat dus binnen 3 2n3055's (50w per stuk).
of kan ik beter 1A/tor aanhouden en er 4 plaatsen?

Ik heb de laatste weken heel wat topics over de '82 voeding. Kijk daar eens in voor tips. Jou vraag is ook al (meerdere) keren langs gekomen.

daar wordt over beide vuistregels gepraat.

dus zowel 50w/tor als 1A/tor
bij 3 stuks zit ik nog onder de 50w/tor maar boven de 1A
bij 4 zit ik er bij beide onder.

En ik zat te denken dat 4 de effectieve warmteweerstand verlaagt. Wat misschien niet gek is vanwege de extra weerstand van een aluminium hoekprofiel aan het koelblok (ondanks koelpasta etc)

dan zou er wel wat meer als 1A in passen, maar ik doe er wel 4 voor de zekerheid. is hij meer fool proof. en om wat te compenseren voor de toegenomen thermische weerstand (door het hoekprofiel)

Dan ben je goed bezig, en lees je dit mee?

Zelf zou ik het met 3 torren ook aandurven, maar ik heb er zelf eentje met 6 >:).

bedoel je het stuk van het doorslaan van de torren of het stuk van de kapotte potmeter?

6 stuks? hoog vermogen of heel erg safe?

[Bericht gewijzigd door timberleek op (20%)]

Op 1 november 2010 22:40:26 schreef timberleek:
bedoel je het stuk van het doorslaan van de torren of het stuk van de kapotte potmeter?

SOA, en andere dingen waar je rekening mee moet houden als je de voeding wilt oppeppen.

6 stuks? hoog vermogen of heel erg safe?

3 vond ik te weinig, en had (±20 jaar geleden) twee koelblokken met TO-3 boringen gevonden. Dus dan maar beide gebruiken en volplanten met 2N3055's, eerst met een 723, later met opamp's.

Een (te) kleine kast en twee koelblokken levert dit op:
(schrik niet!)
http://www.uploadarchief.net/files/download/20v10a.jpg

De behuizing, trafo en fan horen bijelkaar (oude industrieële AEG voeding, specs staan er nog op). Maar dit moet nog eens gesloopt worden aangezien de trafo nog een hele rits ongebruikte wikkelingen heeft, en ik een beter geschikte trafo heb. En constructief weet ik nu ook beter. ;)

hahaha , zo heb ik ooit eens een variac gemaakt die achterover viel als de regelknop op de variac te ver naar achteren zat , dat was net de balans tegen de 500va ringkern achterop de kast . ( heb ik ook vlug weer veranderd )

hoeveel ampere is die voeding?

misschien moet ik mijn plan anders nog eens overdenken.

ik heb de berekening van een ander topic gevolgd:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/88929

daar ging het om 24v 12.5A. in mijn geval gaat het om een 2x25v 6A trafo.
Dat is dus eenzelfde vermogen. alleen maak ik 2 aparte voedingen in 1 kast (lijkt me in mijn geval nuttiger als 1 enorm grote).
maar de koelblokberekening is dus zo'n beetje gelijk:

totaal vermogen is:
(25*1.41)*(12*0,62) = 262,3w
als ik nu 8 torren gebruik (2x4) is dat 32,8w (zeg 35w) per tor.
dan krijg ik:

Rth h-a = (Tmb - Ta) / (PTn * 5) - (Rth mb-h / 5) =
(125 - 35) / (35 * 8) - (1.5 / 8) = 0.3216 K/W

nu is het in die ruimte aardig koel altijd. Nu in de winter zit ik er in een trui met een 2kW heater achter me om het dragelijk te maken. en in de zomer is het er nog heerlijk koel.

Maar dat laat ik even buiten beschouwing.

ik heb zo'n koelblok:
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/Foto0700.jpg
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/Foto0701.jpg
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/Foto0702.jpg
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/Foto0703.jpg

die heb ik getest met 2 25w weerstanden. daar heb ik vermogen in gestopt en de temperatuursverandering gemeten.
daarbij kwam ik uit op 0,23k/w met 2 80mm fans op volle snelheid.
lijkt me op zich genoeg.

alleen heb ik het vrij onnauwkeurig gemeten. namelijk met een simpele ntc. (zo'n grijze). ik heb nu even 2 lm35's gehaald zodat ik iets nauwkeuriger kan meten.

daar wou ik achterop 2 alu hoekprofielen schroeven van 5cm 3mm dik. met daarop de torren.

alleen als ik het zo allemaal zie kan ik misschien beter nog zo'n profiel halen....

edit:
zeker gezien het feit dat ik best een behuizing nodig zal hebben om alles in kwijt te kunnen. in een 20cm brede bij 10cm hoge behuizing wordt het niks denk ik. dus hij wordt hoger of breder (of beide)
40cm breed en ik kan 2 koelblokken naast elkaar kwijt.
20cm hoog en ze kunnen boven elkaar

Die voeding kan continue 10A leveren, zelfs kortgesloten. Maximale uitgangsspanning is 20V, waarom ik dat aangehouden heb weet ik niet want de trafospanning is 24V (net het oude schema bekeken). Dus er wordt aardig wat warmte opgewekt.

Je hebt een temperatuurstest gedaan, heb je lang genoeg getest zodat het hele profiel egaal warm geworden is? En een test zonder ventilator is ook handig om te weten wat het verschil tussen passief en actief koelen is.

@testman: Deze valt niet om, en staat vaak op het koelprofiel.

ik heb hem zo lang aangelaten totdat de temperatuur niet meer echt veranderen.

aan het einde schommelde hij alleen nog wat (enkele ohms).

zonder ventilatoren kwam hij uit op 0.833k/w.
in beide gevallen is hij overigens zo gemonteerd dat de lucht vrij van onder naar boven kon stromen (zijkant van een tafelblad).

en zo zat het op het blok:
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/Naamloos3-8.png

nogal hakkietakkie.
2 25w weerstanden in serie op het blok geschroefd.
daartussen een stukje kabelisolatie (paste precies) met 2 schroeven erdoor. daardoor zat het ntc op het koelblok gedrukt. tussen de weerstanden in (niet in aanraking met)

het koelblok is vrij dun waar het hoekprofiel komt te zitten . als de oppervlakte dik is dan is de warmtespreiding beter , ook is het hoekprofiel verlies om de warmte van de torren kwijt te kunnen . je kunt ook 2 hoekprofielen tegen elkaar zetten om de spreiding beter te maken . ook is het beter als je 2 voedingen erop gaat maken om de torren om en om per voeding te spreiden . dus geen 2 torren langs elkaar zetten die dezelfde voeding aansturen , dit is ook een verbetering met hittespeiding als je maar 1 voeding gebruikt .

ik heb er zelf een klixon opgezet die bij 50 graden de fans aanzet en er zit er 1 op die bij 120 graden de basis van de stuurtor aan de uitgangsmin trekt ( in serie met 100ohm ) . dan wordt de uitgang 0 volt en kan de voeding op temperatuur komen . de voltpotmeter kortsluiten met een klixon werkt niet omdat de opamps het niet snappen dat de potmeterweerstand ineens 0 ohm wordt .

ik zat eigenlijk te denken om 2 hoekprofielen apart van elkaar erop te schroeven (dus 1 op de bovenste helft en 1 op de onderste helft) en dan elke voeding op een eigen hoekprofiel zetten.

voor de fan's zat is sowieso te denken aan een of andere temperatuurregeling. Alleen twijfel ik nog steeds of ik een 2e blok neem. met de 2 ventilatoren erop zoals bij de eerdere test stijgt dat blok zowat op. Dat is ook niet echt prettig werken.

terwijl ik met 2 van die koelblokken een stuk minder luchtstroom nodig heb (dus de fans kunnen zachter draaien)

het beste is het om te torren in het midden te zetten zodat de koeling alle kanten opkan , anders is het bovenste koelblok minder goed gekoeld .

overigens slaat de fan alleen aan als het ding warm wordt ,en een 12volt fan loopt ook op 6volt en maakt veel minder geluid dan .

ik bedoelde om 2 hoekprofielen tegen elkaar te zetten zodat het een t profiel wordt dan is de bodem voor de torren dikker en kan de warmtegeleiding 2 kanten op . ook heb ik weleens een zwak profiel verbeterd door er een 3mm plaat koper op te zetten waar de torren zaten , dat scheelt in warmteopbouw gezien koper veel sneller warmte geleidt . je kunt de voedingen ook scheiden en de torren rechtstreekt op het blok zetten zonder isolatie , dat scheelt ook veel maar dan moeten de blokken wel geisoleerd opgesteld worden .

zo'n t profiel zou ik ook kunnen proberen.
Het geeft wel wat extra warmteafgifte.

Ik heb trouwens wel even een 2e koelblok gehaald. Kwa ruimte kan ik het wel kwijt, en voor 2 euro hoef ik het niet te laten ;-)

hoe verbinden jullie eigenlijk de collector?
die zit aan de behuizing van de to3 vast. ik kan wel een bout door de behuizing steken ter bevestiging (is nodig natuurlijk), maar doen jullie dan zo'n isolatiebusje eraan? en dan zo'n kabelschoen eraan(ringetje)?

zonder busje staat hij anders nog steeds in verbinding met het koelblok

Op 3 november 2010 17:30:50 schreef testman:
het beste is het om te torren in het midden te zetten zodat de koeling alle kanten opkan , anders is het bovenste koelblok minder goed gekoeld .

Nog beter is de torren gelijkmatig verdelen op je koelprofiel(en).

En bij het gebruik van een fan er voor zorgen dat alle lucht door het profiel wordt geblazen (tunnel).

ok

na lange tijd ben ik weer verder gegaan met mijn elektuur 82 labvoeding. ik heb ene tijdje geleden al een printje geetst en grotendeels beplakt met onderdelen.

nu na de toetsweek heb ik weer wat tijd over en ben ik weer verder gegaan. de laatste onderdelen zijn geplaatst en de externe transistoren etc zijn verbonden met stukken draad en een breadboard (ter test).

nu heb ik als stuurspanning 2 loodaccu's in serie (met stroommeter om het een en ander in de gaten te houden) en mijn andere labo op de 'vermogens ingang'.

geen explosies, rook etc.

alleen de stroombegrenzing led bleef maar branden en de uitgangsspanning bleef maximaal (1-2v onder de labo spanning).
draaien aan de potmeters haalde vrijwel niks uit (soms enkele volts, maar dat was volledig willekeurig).

na even zoeken kwam ik er achter dat ik een foutje had gemaakt in het printontwerp. de print liep namelijk volgens de rode lijn en moest volgens de groene:
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/metfout.png
dit is opgelost dmv een dremeltje en een klein stukje draad.

verder heb ik eigenlijk geen problemen meer kunnen vinden.
maar werken doet hij ook nog niet.
de uitgangsspanning is en blijft nu steeds 0v.

dit is mijn printontwerp tegen de originele (mag ik deze plaatsen?)
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/laboprintsporen.png
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/laboprintdubbelopelkaar.png
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/laboprint.png

ik heb de originele zoveel mogelijk aangehouden, maar door enkele afmetingsverschillen in de onderdelen paste dat niet.

mijn opbouw van de print is als volgt:
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/IMAG0045.jpg
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/IMAG0047.jpg
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/IMAG0049.jpg
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/IMAG0050.jpg
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/IMAG0051.jpg

heeft iemand al een idee waar het aan kan liggen of waar ik eventueel moet gaan meten?

alvast bedankt
timberleek

Naast plaatjes is het altijd handig om her-en-der spanningen te meten en die kenbaar te maken. Anders blijft het gokken...

foto's zijn geplaatst

en diverse metingen geven me:


vi van labo (vermogen)              29.8v
vi na gelijkrichter (elco's)        28.7v
stuurspanning                       12.7+12.6v

ka723
voeding (pin 12-7)                  11.88v
vout tov pin 7                      0.75v

741 rechts
voeding (pin 7-4)                   23.9v
output tov v-                       2.5v
inv input (tov v-)                  11.5v
n-inv input (tov v-)                11v

741 links
voeding                             23.9v
output                              2.5v
inv input                           12v
n-inv input                         12v

Vout voeding                        13.9v (was net nog 0v)
Vsense                              13.9v

2n3055
vbe                                 -14.8v
vce                                 -14.8v

bd241a
vbe                                 8.8v
vce                                 14.8v

bc559c
vbe                                 -0.8v
vce                                 0v

dat kon ik op het eerste moment bedenken om te meten.

en eigenlijk vind ik de meeste waardes raar (maar dat kan ook aan mijn kennis van de voeding liggen)

beide opamps clippen zo te zien
en de transistoren hebben helemaal rare spanningen over zich heen staan

Metingen tov de massa uitvoeren, dat is een stuk duidelijker.