Show your projects! Part 20

Dit topic is gesloten

Op 21 november 2010 14:45:11 schreef Gyrbo:
@Pertinax: dat is ook weer een geweldig staaltje geduld werk. Een PCB bestukken in een fles.

Hoe krijg je die PCB er dan in:P

EDIT:

Ik had de link niet gelezen, nu wel, en wat een geduldig karweitje is dat!

[Bericht gewijzigd door r3dnax op zondag 21 november 2010 14:55:28 (16%)

Als je op de link in Pertinax' post had gekilkt, had je gezien dat die fles niet open is...

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
fred101

Golden Member

Zou het een plastic fles zijn. Hij heeft er gaatjes in geboord.
Wel grappig. Ik bedoel meer dat de pcb constructie wat afwijkend wordt.
Tot nu toe gaat het lekker. De eerste 10 torren zitten er ook op.
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/DSC_4301.jpg
Omdat dit een showtopic is even een plaatje van het kever kerkhof.

Edit: vreemd mijn andere foto is te groot. Dat was hij wel maar hij is gecropt tot 800x600. Leest het Forum de originele maat ofzo uit.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 21 november 2010 15:13:53 (17%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

hier eindelijk een projectje van mijn kant. ik heb al meerdere van dit soort kleine projectjes gemaakt en dacht laat ik er eens een posten:

http://www.uploadarchief.net/files/download/ir%20controled%20gloeilamp.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/ir%20cotroled%20gloeilamp%20zoom.jpg

Het is een gloeilamp die doormiddel van infra rood ingeschakeld kan worden. hij werkt met een IR sensor van leuze electronics (=rode blokje met de lens aan de buitenkant van de behuizing). het binnenwerk ziet er niet enorm netjes uit, maar er komt nog een frontje op, dus zal dit niet meer zichtbaar zijn.

EDIT: ik zal zeker wat met de kritieken (van de posts hieronder) gaan doen !!! (het showen van een zo'n projectje levert weer een mooi lesje in High voltage op :P)

[Bericht gewijzigd door electrical storm op zondag 21 november 2010 19:55:53 (12%)

"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." - Albert Einstein

Wie elektronica-in-een-fles wat moeilijk vindt, maar toch de print niet aan het gezicht wil onttrekken, kan het zo doen:

http://prosje.be/CO/Fotos/AudioColorizerBehuizing.jpg

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Sine

Moderator

@Fred,

Heilige kriebel ... hoe ga je die counter onder de weestanden aansluiten ?
En dan wil je me wijsmaken dat je zenuwachtig wordt van een beetje druk bestukt printje ?

-edit-
Hee ... die buisjes ken ik.

@E-storm.
Wat er aan die kroonsteen hangt kan natuurlijk niet ... brrr.
En dubbelzijdige tape om dat trafotje vast te houden vind ik ook niet zo geweldig eigenlijk.

@pros
Crystal palace

In menig adapter gebeurt het wel, een trafo vasthouden met dubbelzijdige tape.

Sine

Moderator

Daar zit een schuimpje in zodat het niet kan rammelen. Maar daar wordt de trafo in eerste instantie op z'n plaats gehouden door de behuizing zelf.

@ Sine klopt het is niet erg netjes, maar ik wou er geen twee stekkers aan maken en ik had niet iets anders liggen om het op te lossen (meestal werk ik zonder hoge voltages en met print platen)
@ Pasquale-Amps: ik heb hem inderdaad zo uit een oude adaptor gesloopt :P

"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." - Albert Einstein

Op 21 november 2010 17:34:23 schreef pros:...maar toch de print niet aan het gezicht wil onttrekken...

http://www.frontiernet.net/~joe14580/Homer%20drooling.jpg

@fred: ook zoiets, maar dan op een andere manier :)

Op 21 november 2010 17:45:02 schreef electrical storm(meestal werk ik zonder hoge voltages en met print platen)

Voor die keer dat je het dan wel doet is het toch aan te raden om je veiligheidsstandaard wat op te trekken. Dit is wel heel link.

Suffering from wiseass oneliner blackout
fred101

Golden Member

Op 21 november 2010 17:37:09 schreef Sine:
@Fred,

Heilige kriebel ... hoe ga je die counter onder de weestanden aansluiten ?
En dan wil je me wijsmaken dat je zenuwachtig wordt van een beetje druk bestukt printje ?

-edit-
Hee ... die buisjes ken ik.

Hoe bedoel je ? Die counters zijn al aangesloten. Er hoeft alleen een draadje aan die 5W weerstand naar 50Hz of de 1pps naar een ander al gereserveerd punt en de draden daarvoor en die aan de vlakjes onder de weerstand drager breng ik eerst nog naar een (semie-zwevend) schakeldek) De nixies (ex-sine ;-) ) worden straks vastgehouden door twee stroken pcb met gaten in de diameter van de nixies. er komen ook neons in. Heel misschien nog blauwe LEDs onder de buizen. Maar voor ik verder kan moet ik nog een extra 4017 vinden.

@pros: dat is een mooi idee. De printplaat op voetjes op een mooi plankje en dan een plaatje plexieglas er over heen. Voor de veiligheid. Ik blijf toch maar bij de nixies, dat is toch het mooiste maar die moeten alleen aan als ik er ben. Ik wil er eigenlijk een LED klok bij integreren. Ik kan natuurlijk een cirkel of andere vorm van LEDs maken. Die gewoon met de nixies mee aangestuurd worden.
Maar ik zou ook een 7 segment display wel leuk vinden maar ik weet nog niet hoe ik dat zou moeten doen.

Bert, ik begrijp dat je er nog net niet van over je nek gaat ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Op 21 november 2010 17:29:20 schreef electrical storm:
hier eindelijk een projectje van mijn kant. ik heb al meerdere van dit soort kleine projectjes gemaakt en dacht laat ik er eens een posten:

Het is een gloeilamp die doormiddel van infra rood ingeschakeld kan worden. hij werkt met een IR sensor van leuze electronics (=rode blokje met de lens aan de buitenkant van de behuizing). het binnenwerk ziet er niet enorm netjes uit, maar er komt nog een frontje op, dus zal dit niet meer zichtbaar zijn.

Ik vind het levensgevaarlijk en een dekseltje is niet bedoeld om dit onveilige uit het zicht te houden.

Kroonstenen mag je best gebruiken, maar blank koper eruit laten steken ? Bij het verdraaien aan de buitenkant van de aansluitkabel gaat de kroonsteen ook draaien > sluiting.

Trekontlasting gebruiken
Kroonsteen vast schroeven
Voeg eventueel een zekering toe, moet eigenlijk ook om dat je van losse delen een toestel hebt gebouwd.

Inderdaad, mooi recept voor brand en/of andere ongelukken zo.

If you want to succeed, double your failure rate.
pa3gws

Golden Member

@fred101
Fantastisch dit is het betere electronika werk.
Geen gekl...t met PCB's maar gewoon vanaf een schema werken.
Diegene die dit maar niets vinden moeten zich wel realiseren dat het bouwen en werkend krijgen van een project op deze wijze.
Een hele lastige klus is PETJE AF FRED.
Maare die ene 4017 moet je toch echt even localiseren want het zijn net kakkerlakken.
Voor je het weet kom je er in om.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Sine

Moderator

Hoe bedoel je ? Die counters zijn al aangesloten.

Ah, dat is de 50Hz deler ...

Ik blijf toch maar bij de nixies, dat is toch het mooiste maar die moeten alleen aan als ik er ben.

Voor de levensduur hoef je het niet te laten ... Uit veiligheid ?
Dan kun je er ook een switcher bij fabrieken die je 170V maakt en het geheel voeden via een net adapter.

fred101

Golden Member

Ik dacht dat het voor de levensduur wel aan te raden was. Dat was de hoofdreden. Die spanning 170V lig ik niet wakker van. Maar ik ga het niet zoals veel schema's direct aan het net hangen. Dat wilde ik via een trafo maar een switcher is ook wel een leuke uitdaging. Ik heb nog ergens een rol met ICs daarvoor dacht ik. Ik heb ook een schema van een nixievoeding met een 555 maar dat klinkt wat eng.

Pa3gws, ik hoop eigenlijk dat ze zich zo makkelijk voortplanten, dan hoef ik niet een enkel ICtje te bestellen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 21 november 2010 19:53:00 (13%)

Sine

Moderator

Die 555 voeding werkt prima, die heb ik zelf ook al eens gebouwd.

Dat zijn buisjes met een beetje kwik in, ik heb er daarvan al jaren onder spanning ( vroegste sinds 2002 ergens ) en dat zie je er nog steeds niet aan.

Zo ik heb vandaag (voorlopig) mijn laatste voeding af gemaakt.
0/30V en 0/1.5A regelbaar.

Foto's

binnen kant:
http://www.fotoarchiefje.nl/fotoalbums/CO/Pic%20Voltmeter/SNC01326.jpg

Eindresultaat:
http://www.fotoarchiefje.nl/fotoalbums/CO/Pic%20Voltmeter/SNC01335.jpg

Ps hier meer info met betrekking tot de stroom meting.

(eerder in dit topic)

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Mooi ding!! Dacht eerst dat het een switcher was, had het dikke koelprofiel achteraan over het hoofd gezien.

Hoeveel Watt/dm³ haalt die? (wel koelprofiel meetellen in het volume) ;-)

Mooie voeding tinus. Moet ook maar eens eentje bouwen. Komen de schema's op je site te staan?

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift

Een voeding is altijd een gehannes met draden. Van het front naar het regelcircuit, vandaar naar de eindtorren, en vandaar weer naar het front. En dan nog de berdading van paneelmeters en watweetikveel.

Dat is allemaal elegant uitgevoerd, moet ik zeggen.
Mooi kastje ook. Maar ik zou het frontpaneel toch wat meer kleur geven. Beginnen met geel, misschien? :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift
pa3gws

Golden Member

Geef ze allebei hun zin en maak het oranje. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Bedankt voor de complimenten!

Schema komt op mijn site.

Maar even zonder gekheid, heb nog een bus oranje staan van het wk. 'T is misschien het overwegen waard :D Dan kunnen we de co kleuren Wijer ook weer uitbreiden.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
free_electron

Silicon Member

Op 24 november 2010 21:45:02 schreef pros:
Een voeding is altijd een gehannes met draden.

al eens een voeding van HP gezien ? niks gehannes met draden.

1 flatcable van frontpaneel naar controller. 1 flatcable van controller naar powerborden en 1 connector van transfo naar powerborden. klaar.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Dit topic is gesloten