Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 3

Sine

Moderator

Als hij voor 10W is aan 5W dan moet je 130V weg stoken.

De stroom door de lamp :
5W bij 100V = 5 / 100 = 0.05A

Dus je moet 130V weg stoken bij 0.05A, dat maakt een weerstand van :

130 / 0.05 = 2600 Ohm

Dat kon wel eens lastig te vinden zijn in vermogensweestanden, de eerst volgende waarde is 2k7
Maar ik zou hem ruimer nemen ... die 5W lijkt mij veel.

Ga voor 3k3, 4k7 of zelfs 6k8 en neem een dikke weerstand .. ergens rond de 7 en 10W. Let er op dat hij warm zal worden !

Tidak Ada

Golden Member

Ik moet er een stuk of vijf hebben liggen ergens. Één in de showkast.

Heb jij er ook? Ik heb datasheets en een kopie van een bespreking op de site van 'Radio Museum. org'

Het zijn een soort multicolor VFS's, die één pixel vormen. Vermoedelijk om grote Kleurenschermen te maken (Sportwedstrijden e.d.?).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Nee ik greep mis, maar ziet er wel erg gaaf uit. Inderdaad helemaal als je er een scherm van zou maken, maar dat is wel heel prijzig ;)

Ik heb er ook nog een paar. Ik wil er uiteindelijk klokjes mee maken. Elke ITM2M heeft 4 pixels met ieder 4 subpixels.

Ze staan er weer bij!

[Bericht gewijzigd door Benadski op zaterdag 27 november 2010 09:41:38 (23%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Tidak Ada

Golden Member

Ik denk dat die man een schuur vol van die dingen heeft.
Als hij zo doorgaat komt hij snel in de Georgische QUOTE terecht >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Iemand nog een leuk idee wat ik met vier E1T buisjes kan maken anders dan een klok.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Ik zat te denken aan een voltmeter :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Die telt uiteindelijk ook ;)

één stapje en een PT100 verder en je hebt een (kamer)thermometer

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 2 december 2010 23:53:38 schreef fred101:
Iemand nog een leuk idee wat ik met vier E1T buisjes kan maken anders dan een klok.

Vier klokken!!! ;)

Ik ben even bezig geweest met een E1T klok, door een AVR gestuurd. Opzich aardig gelukt op de voeding na. Het project staat nu op een laag pitje, maar ik ga er zeker nog eens mee verder.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Turbokeu

Golden Member

Zijn er nog CO'ers die numitrons gemuxt toepassen?

Ik ben aan het brainstormen over de toe te passen gloeispanning/stroom bij een 1x6 MUX frekwentie van 500Hz (83.2Hz refresh, elk digit is dus aan voor 16.6% van de tijd bij 100% PWM).

De numitrons die ik ga gebruiken zijn een lot van 8 stuks NOS Japanse Nu-Metric P/N 29-101 buisjes (waar ik trouwens totaal geen specifieke info van terugvind).
De Nu-Metric buisjes zijn binnenin fysisch identiek opgebouwd als de Apollo DA-1300 buisjes (het glas van de DA-1300 is bovenaan meer afgeplat waar de Nu-Metric iets ronder van vorm is), beiden zijn pin-compatibel.
Bij mijn overwegingen ben ik dus afgegaan op de specificaties/datasheet van de DA-1300 (ik heb trouwens helderheid/stroom/spanning vergeleken met één van de twee DA-1300 buisjes die ik nog van Sine heb).

Ter info: Dit zijn Nu-Metric buisjes:
http://www.turbokeu.com/myprojects/numitron/pict0002.jpg
Een aantal jaar geleden heb ik dit teller/displaybord voor 10$ in de US op de kop getikt.
Gezien het bord slechts 5 stuks 7-segment buisjes (P/N 29-101) bevat en één +/-1 buisje (P/N 29-102) en het tellergedeelte daarbij nog perfect werkt (hier in lamptestmode) vond ik het tè hartverscheurend om het te slopen en heb ik 8 andere buisjes op de kop getikt.

De nominale gloeispanning van de buisjes is 5V (AC of DC) bij 23mA/segment bij directe sturing.
Als klok/sturing ga ik mijn LEDklokschema gebruiken.
Er zijn geen aanpassingen aan de PCB layout van het main board vereist vermits alle segmentserieweerstanden in het schema (niet benodigd bij numitron) en statusLEDS/LEDserieweerstanden op het display PCB gemonteerd zijn.
Integendeel moet ik op het numitron display board 42 stuks (1N4000x) diodes in serie met de 6x7 segmenten voorzien (zie principe hier).
Gezien mijn schema daarenboven gebruik maakt van een TD62783/UDN2981 high side driver (VCEsat=ca. 1.4V) en een ULN2803 (VCEsat=ca.0.7V) low side driver moet ik al minstens 5V+1.4V+0.7V+0.7V = 7.8V toevoeren om 5V op de minitron over te houden (bij directe sturing).
Vermits er gemuxt wordt (1x6) zal de voedingspanning nog met een factor verhoogd moeten worden.

In de DA-1300 datasheet (pag. 4) staat een grafiek betreffende 'pulse drive' (Duty Cycle vs spanning/stroom).
Rekening houdend met een refresh van 83.2Hz en een 'aan'tijd van 16.6% kom ik op een duty cycle van 13.8 in de grafiek.
Bij deze duty cycle van 13.8 mag ik dus theoretisch ca. 18V op de gloeidraden zetten (resulterend met een gloeistroom rond de 80mA) om een gelijke helderheid te bekomen als bij directe sturing op 5V.

Am I right?

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 19 december 2010 11:59:40 schreef Turbokeu:
Zijn er nog CO'ers die numitrons gemuxt toepassen?
<<>>

Ja, ik heb hier nog een projectje liggen, incl opgebouwde printplaat etc. Heb muxen geprobeerd maar op eens of andere manier begonnen mijn uln drivers telkens te roken. Het is een 6digit klok van iv16's. Volgensmij kwamen ze niet over de koudweerstand van de numitrons heen. Ik bedenk me nu dat ik misschien geholpen zou zijn geweest met een lagere multiplex frequentie.

Vervolgens de numitrons er weer afgehaald en in een parallelle sturing gehangen op basis van 595's en 7447's. Bij het testen kwam ik erachter dat die 7447's wel erg veel warmte produceren en toen de rtc op de print geen reactie gaf op mijn geprogrammeer heb ik het geheel eerst weer op de plank geplaatst. Daar is het nog steeds..

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Turbokeu

Golden Member

Bizar...
Wat was je MUX-frekwentie?
Kwam je niet boven de max totaaldissipatie van de ULN? (500mA max/output maar minder als meerdere of alle outputs actief zijn in functie van de temperatuur en de duty cycle (2W totaal))

Mijn MUX-frekwentie is actueel 500Hz (83.2Hz refresh) maar kan ik zeer gemakkelijk in software naar 250Hz aanpassen (41.6Hz refresh).
41.6Hz is duidelijk zichtbaar te laag voor LED displays maar misschien voor 'trage' gloeidraden goed te doen.

De levensduur van de DA-1300 buisjes is ca. 100.000 uur bij 5V (directe sturing) en volgens vele bronnen nog hoger bij gemuxte sturing.

PS: I.p.v. de (oude TTL) 7447 kon je toch gewoon de (CMOS) 4543 gebruiken?

Ondertussen al een eerste versie van de PCB layout ontwikkeld (afmetingen 15.7x6.0cm):
http://www.turbokeu.com/myprojects/numitron/da-1300%20display.gifGezien de vele benodigde draadbruggen (43) is een tweezijdige PCB met via's kwasi onontbeerlijk.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Ik heb altijd op safe gespeeld en numitrons en andere gloeidraad displays niet gemuxed aangestuurd, dus een schuifregister en een stapeltje ULN's

Nixies mux ik ook niet graag trouwens, die willen gaan 'fluiten'.

Turbokeu

Golden Member

Tja, safe gespeeld?
De consensus in de nixiewereld is toch dat gemuxte nixie/numitron/VFD buizen een langere levensduur hebben.

Reken daarbij dat je HW een factor 3 (2x3 MUX) tot factor 6 (1x6 MUX) eenvoudiger wordt, dan zie ik toch geen reden meer om nog ouderwetse directe sturing toe te passen (de SW wordt wel een ietsie pietsie ingewikkelder).
Alhoewel muxen totaal niet nieuw is, getuige de vele 60-70'er jaren datasheets met grafieken/parameters van nixie/numitron/VFD buizen bij gemuxte toepassing.

Het 'zingen' van gemuxte nixiebuizen heb ik tot nu toe enkel en alleen meegemaakt met IN-18 buizen (ik bezit geen sets van 6 grotere nixies).
Ik weet zeker dat aanpassen/kiezen van een geschiktere MUX-frekwentie dit probleem verhelpt.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Klopt, alleen de groter buizen zingen inderdaad.

Muxen kan voordelig zijn, je kunt de buisjes dan toch een lagere helderheid geven zonder onder de minimum stroom te komen ( gevaar voor kathode vergiftiging )
De DC van mijn klokken is in de regel dan ook een niet afgevlakte spanning.

voor numitrons en zeker projectie displays enz is het wat tricky, je zult dan met je voedingsspanning ruim boven de brandspanning van je buisjes moeten gaan zitten, en als om wat voor reden dan ook je mux faalt en een enkel buisje aangestuurd blijft zal die daar niet blij mee zijn.

Turbokeu

Golden Member

Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar inderdaad als de dood voor was (falen van de MUX) maar gezien mijn ervaringen in de laatste jaren (ik bezit geen andere dan gemuxte klokken) valt dit zeer goed mee (lees: nog niet meegemaakt).

Mijn grootste angst kwam van het vastlopen van de software van de µC.
Een correct gebruik van de watchdog timer kan hier soelaas brengen.

Moest de MUX tòch nog om enige reden falen zit je redelijk safe als de segmentstroom (7-segment), kathodestroom (nixie) of grid/segmentspanning (VFD) binnen (of niet te ver buiten) de max specificaties ligt.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

@turbo, ik weet de mux-freq zo niet meer, was volgensmij wel hoger. Ze bleven samen wel onder alle spec's daarom dat het enige dat te bedenken was was de koudweerstand.

Is een 4543 bruikbaar met numitrons? Heb je het zelf al eens met succes toegepast?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Sine

Moderator

Nee, een 4543 is te zwak om direct numitrons te sturen, daat zal een transistor trapje of een ULN oid tussen moeten.

Turbokeu

Golden Member

Een gloeilamp knippert niet zichtbaar op 50Hz dus is er geen reden om hogere MUX-frekwenties voor een numitron te kiezen.

Op 26 december 2010 10:19:48 schreef MAH:
Is een 4543 bruikbaar met numitrons? Heb je het zelf al eens met succes toegepast?

Bedoel je direct? (zonder buffers)
De uitgangstroom van een 4543 is beperkt tot 10mA dus een driver is onontbeerlijk (bvb. ULN2003/2803 of torren).
Voor de rest is de 4543 een standaard BCD to 7-segment decoder.

Edit: Oeps, te laat...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Bij het 'doorlopen' van mijn voorraad nixies kwam ik terug mijn NOS mini-nixies (7.8mm digithoogte) tegen:
- 6x Rodan Okaya CD13a + 6 sockets
- 6x Burroughs B7977 + 6 sockets
- 10x Burroughs B4998 (0-9 digits)
- 2x Burroughs B49983 (2,3,4,R digits) (waarvoor zouden deze gediend kunnen hebben?)

De CD13a zijn perfect maar alle Burroughs buisjes hebben een zwarte neerslag (oxidatie) op de pinnen die reeds bij het testen met clips slechte contacten geeft.
Het is hetzelfde type zwarte oxidatie die je tegenkomt op oude batches IC's.
Welk product zou ik kunnen gebruiken of hoe kan ik deze oxidatie gemakkelijk verwijderen? (zonder risico voor de buisjes natuurlijk)

Ik heb o.a. een blauwachtige vloeistof in een flesje (etiket ben ik kwijt) specifiek voor het verwijderen van oxidatie op zilveren juwelen (door onderdompeling in de vloeistof), maar nog niet getest op de buisjes.
Zonder schuren (al effe geprobeerd) is één of ander (licht) zuur waarschijnlijk het meest effectief.

Iemand een gouden tip?

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

insmeren met flux op waterbasis en dan schoon maken met aceton of ipa?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Henry S.

Moderator

Zelfrijzend bakmeel oplossen in water, met een tandenborstel het papje op de pinnen uitsmeren. Kan ook met tandpasta.

Sigarettenas op een stuk keukenrolpapier (zo uit de asbak vegen) en op de pinnen uitpoetsen moet ook werken, nooit geprobeerd.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.